Kina-Volvos ägare Geely har lanserar nu bilen Lynk 01 i Europa och Sverige, och den kommer kosta från 40:- SEK milen som tjänst. Initialt kommer tjänsten finnas i Amsterdam och Göteborg.
Två Lynk 01 utanför det svenska huvudkontoret på Lindholmen, Göteborg |
Lynk 01-bilen är byggd på Volvos XC 40-plattform, alltså samma som Volvos kommande rena elbil, men Kina-Volvo äger inte Lynk, utan det gör ägaren Geely. Konceptet är att man går med i en klubb och köper bilen som tjänst, där allt utom energi- och bränslekostnad ingår.
Priset blir 5 000:- SEK i månaden som högst för maximala 1500 mil om året. Detta kan översättas till 40:- SEK per mil. Kör man kortare blir förstås milkostnaden högre, men 1500 mil är snittet för en normalbilist. I Göteborgsområdet gäller det säkert för väldigt många. Vad gäller högst, så kan man gå med på att låna ut bilen till billösa medlemmar i klubben, vilket sänker månadskostnaden och höjer nyttjandegraden. De flesta bilar står trots allt mestadels stilla.
Två Lynk 01 utanför huvudkontoret på Lindholmen, Göteborg. Av en ren slump råkade bloggen snubbla på Lynks fotografering av marknadsföringsbilder på allmän ej avspärrad plats och fick några bilder av bara farten. Hade jag inte blivit aggressivt konfronterad för att vistats på allmän plats (det hoppades ut framför min bil som jag därmed var tvungen att stanna med, varpå förhör följde) och fotograferat hade jag antagligen inte tänkt mer på det, men tack för påminnelsen. Kina har ju numera en stark ställning i Göteborg via Volvo Cars-ägandet och med det kanske viss kultur följer. |
Konceptet kan alltså sägas vara miljöeffektivt, men frågan är hur många som vill låna ut sin bil och vad konsekvenserna för misskötsel vid utlån blir. Kanske inte så kul med fettfläckar från McDonalds i den egna bilen.
Utseendemässigt är det inte så mycket att orda om, och tydlig blå toning visar på eldriften på denna laddhybrid. Bilarna susade behagligt och tyst runt med eldriften på Lindholmen för två veckor sedan.
Mest intressant är kanske att laddhybriden Lynk 01 uppges ha hela åtta mils räckvidd på batteri. Det är bland de högre i klassen och kommer göra att de flesta bilresor kan göras helt på batteri. Många kommer klara av hela pendlingen på en laddning, utan att behöva fylla på under arbetstid – där man kan låna ut bilen medan man jobbar och få lägre månadskostnad. Kanske låna ut till företag nära arbetsplatsen, t ex säljare?
Sedan är 40:- SEK per mil i totalkostnad, inklusive service, reparationer, försäkring, vägskatt etc kanske helt rimligt.
Att köpa en Tesla Model 3 Standard Range Plus med en konstantinsats på 114 000:- SEK, 1500 mil om året och privat avbetalning kostar 5 136:- SEK per månad. Då tillkommer försäkring, eventuell service och låg skatt. Och alla har inte 114 000:- SEK som ligger och skräpar, samt innebär en ytterligare kostnad på 3 166:- SEK i månaden vid 1500 mil om året, eller ytterligare 25:- SEK per mil. Detta givet noll kronor i alternativavkastning på kapitalet.
Sedan vill de flesta förstås inte höra vad faktisk milkostnad är för en bil, utan nöjer sig med att titta på energikostnaden per mil. Oftast mentalt enklast så.
Ändå är nog Lynk 01 främst intressant om man är beredd att låna ut sin bil och därmed kan kapa månadskostnaden rejält. Det förutsätter dock att Lynk får medlemmar till sina klubbar, annars försvinner möjligheten att låna ut bilen.
En tanke är antagligen att vända sig till företag att ha som tjänstebil i tjänsten, och låna ut när den inte används i företaget. Eller som ovan låna bilen av de anställda på arbetstid.
Jag är försiktigt positiv till konceptet. Lynk 01 hade varit en utmärkt andrabil till rimlig kostnad, men jag är tveksam till om det skulle finnas någon som letar sig ut i skogen för att låna bilen. Lite jobbigt med över kilometern till närmaste busshållplats här på landet. Åtta mils räckvidd hade samtidigt inneburit att den bara gått på el så som andrabilen idag körs, nämligen främst inom kommunen och i princip aldrig på resor längre än 20-30 minuter enkel väg annat än till service eller när förstabilen är på service. Och frågan alla vill ha svar på är – har den dragkrok?
20 kommentarer
Måste man vara beredd att låna ut bilen till vilken medlem som helst, det låter lite väl "spännade" för min smak, det är ju bara att titta på hur hyrbilar behandlas?
Skulle detta kunna ge någon ekonomisk fördel om man använde en sådan här bil som företagsbil? Företaget äger, men utanför arbetstid så lånar jag den som Lync-medlem. Eller att jag står för bilen, men jobbet Lync-lånar den hela arbetsdagen? Eller godkänner Lync bara privat-personer? Eller så är det bara en dålig ide helt enkelt.
Det är kanske som att vara chaufför för uber eller cykelbud på foodora, ingen kan tvinga dig att ta en körning. Men du tjänar ju inga pengar om du inte cyklar hem mat eller skjutsar folk så situationen är ju den omvända, cykelbuden och chaufförerna utvecklar strategier för att ta så många uppdrag som möjligt. Bilägare kommer kanske lära sig tex var man ska parkera bilen när man är på jobbet för att den ska rulla så mycket som möjligt under dagen.
Skador etc, finns ju försäkringar och i alla tjänster ömsesidiga betygssystem för att gallra ut folk som lämnar tillbaka bilen i dåligt skick.
Det där med parkering är intressant, om man vill att den ska lämnas tillbaka på samma ställe behöver man kunna reservera sin parkering. Det begränsar alternativen en del.
Intressant koncept. Jag har alltid sett reaktioner av typen "jag skulle aldrig vilja låna ut min bil till någon okänd" eller "ingen kan tvinga mig att låna ut min bil".
Folk kommer inte dela med sig av sin bil för att de värnar om miljön eller hyser några stora ideal kring att hjälpa andra. Utan det kommer bli en enkel privatekonomisk kalkyl, vi kommer höra folk tycka det är så himla bra att de kan ha en egen bil men slippea betala för den, den "betalar sig själv" när jag ändå inte använder den (även om det så klart kommer vara en överdrift när de säger så, men det är ju vad folk intalar sig för att trivas med sina val).
Att köpa en fin bil som inte ingår i någon bildelningstjänst kanske blir en subtil uppvisning av status. Inte behöver jag låna ut bilen för att ha råd med den inte. Men de flesta kommer nog vilja få tillbaka ett par tusen varje månad att göra nåt roligare för.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Låna ut bilen låter okej, men hur regleras skador på bilen under utlånandet?
Eller är bilen aldrig "min", dvs all risk ligger på den som lånar bilen för stunden?
Jag förstår inte konceptet helt. Betalar man 5000 kr/mån för att ha bilen ståendes hos sig? Hur ofta får man byta ut en? Kommer man ens kunna kräva en ny bil? Jag tänker att du bara vill ha den över sommaren exempelvis, så kör du 3 månader brassar på en helvetes massa mil per månad. Sen är den förbrukad för det året.
Vad händer med bilar som är nya som en person bara vill ha i 6 månader? Vem blir stackaren som får en beggad bil på sitt medlemskap.
Spontant låter det som leasing fast med ett annat namn och otydligare gränsdragningar.
Det luktar privatleasing lång väg.
5000 kr i månaden i 3 år – efter 3 år får du antingen köpa eller lämna tillbaka. Du är "ägare/brukare" under denna tid.
Det som är nytt är att de har en app där du kan låna ut bilen och då få en lägre månadskostnad. Tar du bilen till staden så ska jobba 8 timmar så trycker du bara in att bilen är tillgänglig i 8 timmar så om någon som bor i staden behöver en bil under dessa 8 timmar så kan den personen hyra "din" bil.
Det handlar snarare mer om att hyra än att privatleasa. Sjyast
Hyra = leasea. Man har bara snott ett fint finansiellt begrepp så det inte låter lika luffigt.
En synonym till leasing är långtidshyra.
Man måste börja med bilägarens förväntningar på bilen: Först en skala med "Status" till vänster och "Funktion" till höger. De flesta rör sig i mitten av skalan men mer åt "Status" än vad många vill medge. För vissa personer är bilvalet mycket viktigt då de förväntar sig bilen skall spegla och förstärka deras "image" på något sätt.
Kritik och invändningar kommer ofta från en inre urkraft som vrålar "Statusförlust" inför tanken på att köra omkring i en kollektivistisk "kommunistlåda".
"Kör man kortare blir förstås milkostnaden lägre"
Det brukar väl vara tvärt om när man hyr?
Högre.
Den stora grejen med Lynk 01 är att 5000 kr är _utan bindningstid_. Xc40 o RAV4 som är tänkbara alternativ kostar 5-6000 att privatleasa med flera års bindningstid och då ingår troligen inte allt såsom försäkring.
Hur vet du att det är utan bindingstid?
Känns som att först var hyra ett fult ord så de kom på ordet privatleasing, nu har privatleasing blivit ett fult ord så nu kör de istället med "prenumerera".
Det gjordes ett stort nummer av det vid lanseringen igår. Max kostnad 5kkr, ingen bindningstid.
Det återstår förstås att se vad det innebär i praktiken. Det är ju knappast fri körsträcka etc.
Således kan man för 5000 i månaden, utan bindningstid, förfoga över en sjysst laddhybrid som kommer 7 mil på el helt bekymmersfritt. Man behöver inte bekymra sig för service eller värdeminskning och man får väl förmoda att Lynk ser till att fräscha upp bilarna mellan varven.
Om man vill kan man låta andra låna bilen och då minska kostnaden men för 5000 är det bara du som är brukaren.
Det är detta, inga förpliktelser på längd av avtal, som får mig att tro att vi saknar det finstilta.
Det är inte bara ett låna ut bilen till familjen fettfläck, det gäller att orka inkassera de 40 kr i hyra också per mil om jag förstått det hela rätt. Lite jobbigare blir det, då folk ofta helst vill låna gratis och att sedan själv bli stående med kanske bucklingsproblem och dylikt som ska lösas på fritiden, hu.
Det känns inte alls tilltalande, föredrar då en gammal bil.
Konceptet har funnits ett tag i tex bilpoolen.nu är nog enda i Sverige, du leasar en bil och kan låna ut den får då hälften av intäkterna.