Dags för lite fredagsmys. Nu har nämligen civilsationen kommit till vägföreningen, som har fått både trafikljus och varningsskylt för trafikljus. Vem vet, om några decennier knackar väl 10-talet på med rondeller också? Och en riksnyhet nedan.
Trafikljus! Varningsskylt för trafikljus! |
Bakgrunden är att efter att ha bott här i snart femton år, så blir det slutligen en cykelväg in till byn, och det livsfarliga krönet utan sikt och utan väggren alldeles innan utfarten från vägföreningen blir helt plötsligt passerbart för skolbarn som bor för nära för att få skolbuss, utan risk för livet. Eller för den delen bloggarjäveln som ska ut och springa sin coronamil. Dessutom är krönet en accelerationssträcka där hastigheten byter från 50 till 70, påpassligt nog utan sikt så bilar kan inte ens gå över mittlinjen om det går eller cyklar ett offer i vägkanten.
Cykelväg på gång mot krönet. |
Så med detta kom civilisationen med trafikljus och allt.
Bakgrunden är att kommunen bygger en fossilbränslebesparande avloppsledning från tre avlägsna byar in till centralortens reningsverk, så man slipper tömma de lokala reningsverken på slam med lastbil. Antagligen kommunens största infrastrukturprojekt någonsin. Kommunen tar verkligen seriöst på sin VA, och är nu nere i en utbytestakt på typ 120-140 år, mot den svenska snittkommunens uppåt 300 år.
Från krönet och mot vägföreningsinfarten |
Det har då påtalats att när man ändå gräver ner en avloppsledning, så skulle man ju kunna fylla igen med grus och lägga asfalt på så får man en cykelväg mellan byn och förortsbyar till byn, och grannbyn. Så nu blir det en cykelväg. Men inte hela vägen till grannbyn, eftersom någon markägare på vägen hade avvikande meningar och cykelväg tydligen inte är av sådan samhällsvikt att man kan expropriera (avloppsledning går dock inte att neka verkar det som). Men nästan.
Nu till riksnyheten.
Cykelvägen skulle inte vara klar förrän till våren 2021, och är till och med skyltad med detta. Men detta kommunala projekt blir nu klart sex månader i förväg, antagligen första gången i modern tid som en kommun går under tidplanen. Förhoppningsvis innebär det också att projektet blev billigare än planerat. Även det en riksnyhet i så fall.
Jag kommer i alla fall aldrig mer gnälla över kommunalskatten när cykelvägen in till byn är klar. Dessutom blir det fina 5+5 km i andra riktningen, med en ny relativt platt sträcka att springa en mil på (undantaget 50-60 meters höjdskillnad kilometern i början och slutet upp hit till toppen på berget – vissa saker går inte att gräva bort).
Så nu ska jag betala kommunalskatt och fredagsmysa. Redan nu kan man ju ta sig till byn trafiksäkert på bärlagret, och nästa vecka ser det ut att asfalteras.
13 kommentarer
Rätt intressant med statistik och Runkeeper. Kommer inom kort att ha joggat uppför Mount Everest i år om man tittar på årsstatistiken för höjdmeter, fast i ungefär 150 etapper.
Cirkulationsplats, rondell är den prylen i mitten man inte kör på.
/vän av ordning
Man undrar lite, hur är området stadsplanerat. Kanske det är så att det snart skall bli en villamatta, alternativt fågelholksområde. I vilket fall är byar något som skall bekämpas, typ.
Det där med projekt som blir billigare än planerat har förekommit förr också, men då väldigt förr. Älvsborgsbron i Göteborg till exempel. Nuförtiden är man mycket duktigare på att öka kostnader.
Nja, Norrortsleden i den kungliga huvudstaden blev också billigare än beräknat, och det är en fyrfilig motorväg med två rejäla tunnlar.
Men jag håller med om att det oftast blir dyrare. Dock ska man alltid fundera över orsakerna till missförhållanden. Själv jobbar jag med verksamhetsutveckling och oftast då i IT-sammanhang. Alla IT-systemupphandlingar följer samma mall. En fråga går ut till 3-5 aktörer och så väljer man de två billigaste för slutförhandling.
Eftersom alla anbudsgivare vet om detta gör de sitt bästa för att minimera den planerade kostnaden, vilket innebär att kostnadsuppskattningen inte innehåller de absolut nödvändiga posterna Change Mgmt, Utbildning, Modifieringar, Migration, etc. Leverantörerna vet om detta, men håller god min i elakt spel. Konsekvensen är förstås att budgeten inte håller.
Kanske är det samma sak med anbudsgivarna inom infrastruktur? Uppenbarligen är det ju lönsamt för leverantörerna att underskatta verkliga kostnader, annars skulle de inte göra det. Don't hate the player, hate the game…
En viktig aspekt i infrastrukturprojekt är att man bygger i och på mark med mer eller mindre okända tekniska egenskaper. Det är svårt att prissätta byggprojekt när man inte vet vad byggmaterialet (dvs jorden och berget) kommer bete sig. Var slutar leran och var börjar berggrunden? Exakt var finns svaghetszonerna i berget när man bygger tunneln och exakt hur svaga är de? Det gör att man tenderar att inkludera det man känner till i anbudet till Trafikverket, men problem som inte lätt inses förrän man är på plats 3 km in i berget kommer inte med.
Ett branschproblem är att seriösa aktörer med duktiga ingenjörer som räknar rätt på allt inte vinna budgivningen, eftersom det alltid finns något företag som räknat bort sig och lagt ett orimligt lågt bud, som sedan beställaren glatt accepterar. För att sedan ändå göra vinst måste byggbolaget tvista juridiskt om varenda spadtag, när markförhållandena visar sig vara "svårare" än planerat.
(Jobbar med kontraktsfrågor i byggbranschen)
Det låter som om du jobbade med tunneln genom hallandsåsen. Bron över till CPH gick ju bra,och är med vinst nu. Stockholmare eller de s k smittspridare verkar ovanligt korkade förstås. Dummare än lantisar ligger nära till hands. De har ju trots allt större smittspridning än i Storköpenhamn som är Nordens största befolknings region.
Det är inte kul att dra projekt som hamnar under budget i långbänk i media. Inga politiker kan smutskasta varandra, inga arga invånare att intervjua, inga insändare om vad bra att vi sparar pengar.
Artikel från 2018. Stora komplexa infrastrukturprojekt som Trafikverket genomför landar i snitt 5% under budget.
http://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2018-03/komplexa-projekt-kostar-mindre-an-beraknat/
Ifraprojekt över budget blir allt mer en faktoid.
Hur långt fram ligger planerna för en tunnelbanestation?
Ligger la i pipeline, eller?
Raka rör.
Körde för drygt 30 år sedan runt i GB med familjen och vi insåg den stora nyttan med rondeller. Då fanns nästan inga i Sverige. Det finns oändligt med rondeller i GB och när noll då i 08. Men nu börjar de öka kraftigt även här, så de studieresor politiker gör är värdefulla. (Åtminstone inom EU.)
Lärde mig vid tjänsteresa ungefär samtidigt i en engelsk tidning att skribenten var överlycklig för de kopplade tvåglasfönstren som just kommit och tänkte på att engelsmännen var efterblivna med tanke på mina färska fyrglasfönster.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Allmännyttiga ledningar för t.ex. VA, kommunikation (tele, fiber osv) eller el är relativt lättare att skapa rättigheter för genom ledningsrättslagen.
Cykelvägar kräver antingen vägrätt, detaljplan eller någon form av expropriation eller överenskommelse vilket är mer komplicerat att få till jämfört med ledningsrätt.