Polestar skickade igår ut ett e-brev till sina svenska kunder, där man ber om ursäkt för den “spännande uppstartsfasen av vårt varumärke” och att diverse funktioner därför saknas på den nya elbilen Polestar 2. Dit hör bland annat en mobilapp, digital nyckel, mjukvaruuppdateringar på distans (“OTA”) och förvärmning av bilen.
Nej, ingen Saab, utan en Polestar 2. |
I Polestars utskick till de första kunderna meddelar man att fjärrfunktionerna i Polestar-appen, förvärmning av bilen, OTA-uppdateringar och digital nyckel blir försenade. Man hoppas att allt utom digital nyckel ska vara på plats till slutet av året, men eftersom OTA inte fungerar så måste man åka in med bilen till ett serviceställe för att fixa de uteblivna funktionerna, som om det är 1900-talet fortfarande.
Man konstaterar också att “de allra första bilarna som vi levererat har uppvisat vissa introduktionsfel”. Vilket är veckans milda formulering, t ex att larmet går om batterikylningen drar igång när bilen laddar.
Läsaren vars Polestar 2 stendog och vägrade allt drabbades av någon form av tillverkningsfel, men en ny reservdel är under tillverkning och ska förhoppningsvis vara på plats inom några veckor, varpå bilen bör vara körbar igen. Det verkar alltså inte som att Polestar ens har något lager av reservdelar, så även här försöker man härma Tesla vad gäller servicetider. Att inte ens ha delarna tillverkade får väl sägas vara ett nytt grepp.
För att summera så är som jag skrev i mitt första omdöme om Polestar 2 att det är inte en färdig bil.
Uppenbarligen har Kina-Volvo stressat på leveranserna av de första bilarna, utan att faktiskt ha det man sålt på plats, t ex OTA, appstyrning eller för den delen en bil utan sk introduktionsfel. En gissning är att man låter Polestar 2 ta smällarna och tar med sig erfarenheterna in i den dyrare elbils-Volvon som ska lanseras på samma plattform snart.
Överlag är det intressant att digitaliseringen av bilar onekligen är binär. Antingen fungerar bilen, eller så fungerar den inte alls. Ett eller noll. Tesla har åtminstone lärt sig och har någon form av standardläge den faller tillbaka till när designfelet med eMMC-minnet slår ut mittkonsolen, istället för att bilen inte alls ska gå att köra.
21 kommentarer
Såg min första Polestar 2 igår körandes på avstånd. Fin flärd.
Kan anekdotiskt berätta om en kollega som körde bland de första i3 REX som levererades. Denna drabbades efter något halvår av ett större fel. BMW hade inte tagit fram verktyg som krävdes för denna åtgärd. Så BMW fick står för hyrbil i två månaders till dess rätt vecktyg producerats och levererats till Sverige. Verkar inte vara ovanligt med inkörningsproblem när fossilbilstillverkarna ger sig ut i oprövad terräng.
Kan det inte bero på att vissa tror att det bara är att stoppa in en elektrisk drivlina i ett befintligt skal?
Jag har inte fått detta mail. Kanske skickar de inte mailet till kunder som ännu inte fått bilen levererad?
Rent anekdotiskt kan jag meddela att de 2 personer jag känner som kör Renault Zoe har en gång vardera det senaste året drabbats av "elfel" vilket medfört bärgning och en återställning hos handlaren varvid allt fungerade som vanligt igen.
Personligen har jag aldrig drabbats av ej startbar bil på bilar nyare än 10 år förutom en ett år gammal Volkswagen Tiguan som var helt död en morgon och krävde bärgning. Övriga bilar (mestadels Volvo) har aldrig startvägrat. Jag kör ca 4000 mil om året.
Dock har Zoe mest nöjda ägare följt av Tesla-modeller, vad gäller elbilar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200623/lista-har-ar-elbilarna-med-de-nojdaste-agarna/
Folk hakar lätt upp sig i anekdoter. Jag hör väldigt ofta om folk som tankar fel bränsle t ex. Personligen har jag bara haft problem med fossilbilar, aldrig nåt problem med elbilar. Verkar räcka att byta kupefilter och pumpa däcken ibland.
Japp, jag kan tillägga att bägge mina bekanta faktiskt är oerhört nöjda med sina bilar. Ingen av dem kör >1500 mil/år och ingen av dem är det minsta intresserad av bilar.
Härligt att höra. Zoe är ju inte direkt en statusmarkör (kanske därför de är mer nöjda?), en A till B bil helt enkelt.
Jag har en 41Kw Zoe, en A till B bil sen ett år tillbaks.
Jag är helnöjd med bilen, än så länge, är kanske bäst att tillägga.
@Anders, samma här. Har en med 41kWh med "stora" motorn. Räcker bra till. Vid motorväg på 30-35mil räcker det med ett kortare laddstopp. Ska man ut i Europa gör man troligen klokast i att köpa en Tesla ändå, tack vare SuC. Att hyra bil vid långresor är förstås även det att överväga, kör man 1500mil på en månad så blir det ju mindre än 7kr/mil + bränsle.
Att Polestar inte lyckas få färdigt alla funktioner i tid, men trots detta väljer att öppet berätta detta säger mer om företaget än att funktionerna saknas.
Att besöka en Polestar-verkstad för att låta installera bland annat OTA känns inte vidare blodigt, det kryllar av Volvo-verkstäder.
Detta är inget unikt för Polestar/Volvo. Hela branschen släpper ut ofärdiga produkter. En deadline är helig. Kom ihåg när Volvo 480 släpptes ut.
Vill du ha en färdig produkt så köp en bil producerad 10 månader efter intro, då är de värsta barnsjukdomarna åtgärdade och cost ratio, som alltid är en försämring för dig som kund, är inte introducerat. Eller så väntar du så länge att du köper en modell som heter Classic på Volvospråk, alltså sista årsmodellen.
Word!
Jag tycker det samma gäller många andra prylar också så brukar undvika att köpa första versionen eller vara tidigt ute med nya prylar. Men en Playstation 5 kommer jag inte kunna vänta på så den blir det pre order på så fort det går.
Vad innebär cost ratio vid bilköp förresten?
@ kongo: Cost ratio vid bilköp ser du inte som kund. Det kan vara allt från produktionsprocesser som görs billigare till att en metallgrunka byts ut till en i plast.
Ett exempel är VW Passat diesel som kom med partikelfilter 2006-2007. Då behövdes en värmare för att få upp värmen vid kalla förhållanden. Så alla dieselPassater de åren levererades med dieselvärmare, det som saknades var klockan i bilen för att du skulle ha en motor/kupevärmare. Sen kom VW på att man får samma funktion med ett spjäll i avgassytemet. Kostade säkert bara 10% av värmaren.
Problemet med sådan är att utprovningen ofta är undermålig och för kort och så får man ett spjäll som inte funkar särskilt bra.
Klockan och omprogrammering kostade då 14 000:- trots att nästan all hårdvara satt där.
Tittade seriöst på den men gav upp helt. Hur f-n kan man designa en bil så att man slår huvet i taket i baksätet om man är 1.90? Är baksätet avsett för kvinnor?
Skulle tro att genomsnittsbilen 99.5% av tiden inte har en person på 190+cm i baksätet.
De spelar i samma liga som övriga antar jag ?
Hyundai som haft flera år av rena elbilar är inte mycket bättre. Vi har 6 Kona just nu på firman. Funkar utmärkt men finns flertalet berättelser om att SOS ringts upp av sig självt och sedan dör bilen helt… varpå 12 volts batteriet i bilen måste bytas helt för att få bilen att fungera felfritt igen..
Nä de är fortfarande att anse som nybörjare där (4 år blott), jämfört med t ex Nissan eller Tesla.
Enligt ägar nöjdhet bör man hursomhelst undvika storebror till Kona nämligen eNiro.