“Ja, det är väl två-tre gubbar där inne på veckodagarna.” –Mannen på gatan till bloggen
Sernekes prestigeprojekt Karlatornet har stått stilla sedan innan semestern, sedan den tänkta partnern Oaktree pausat sin medfinansiering. Enligt den bokstavlige mannen på gatan finns det mycket att säga om projektet, inklusive skvaller och rykten om en brittisk miljardär som är intresserad. Mer om det nedan.
Karlatornet igår |
Oaktree drog sig alltså ur Karlatornet, eller snarare pausade sin finansiering på grund av coronakrisen, vilket gjort att projektet uppges stå stilla.
Bloggen sprang på mannen på gatan, som i lördags morse beundrade Karlatornet under morgonpromenaden. Enligt honom har inget skett sedan innan semestern, och under veckodagarna går det runt 2-3 gubbar inne på byggarbetsplatsen.
Krongrop |
Annars står det fina kranar där, och gissningsvis kostar en del i hyra.
Mannen på gatan är positiv till projektet och tycker att det ska bli häftigt, trots att han bor i ett närliggande bostadsområde. Norra Älvstranden har varit hans tillhåll sedan 70-talet, då det “bara var bodar och varv här”, och åren sedan dess verkar baserat på puts och studs för morgonpromenaden förärat honom en mycket god pension.
I själva verket var han väldigt insats i Göteborgs affärsliv och finansvärlden, och hade ett brett lokalt kontaktnät.
I grannskapet gick det bland annat rykten om den superyacht som låg vid kaj nedanför Lindholmen i veckan.
Karlatornet |
Tydligen skulle den tillhöra en av Storbritanniens rikaste (nej, inte drottningen), och ryktet gick att den var på plats för att miljardären skulle flyga in till yachtens helikopterplatta och sedan titta på projektet.
Fast när jag begav mig ner för att leta reda på superyachten, så hade den försvunnit. Det enda jag hittade var Kina-Volvos ägares Geelys bolag Lynk, som var ute och tog marknadsföringsfoton på sin Lynk 01 och hade synpunkter på att jag tog foton på deras bilar på allmän plats, så till den grad att de ställde sig i vägen för min bil för att konfrontera mig. De svenska fotograferna verkade extremt nervösa, men mitt tips är att inte ta arrangera marknadsföringsfoton på hemliga bilar på allmän plats – det här är inte Kina, är det inte skyddsobjekt får jag fotografera. Antar att de var rädda för att förlora uppdraget. Publicerar Lynk-bilderna senare.
Att en brittisk superyacht var i faggorna stämmer väl med att en superyacht tender1. syntes när jag var i Marstrand för två veckor sedan. Tog dock inget foto på den brittiska tendern bland mina foton från Marstrand, men den låg utanför Arnells vid tillfället. Så inga ledtrådar om vilken superyacht det var som hälsade på i Götet. Tillägg: Superyachten är Sherpa med sir Jim Ratcliffe som ägare. Enligt Forbes Storbritanniens rikaste man. Fartyget ligger innanför Bananpiren, men jag letade bara efter den från Lindholmen och västerut bort till Eriksbergskranen. Slarvigt.
Ett påbörjat granntorn. |
Mannen på gatan känner flera i grannskapet som spekulerar i bostadsrätter, och lagt handpenning på lägenheter på Karlatornet i spekulationssyfte för att sälja dyrare när projektet är klart. “Men när man vill dra sig ur på grund av förseningarna hänvisar Serneke till bostadsrättsföreningen”, som de förstås själva skapat och tillsatt styrelsen för. Mannen på gatan konstaterar att “pengarna sägs sitta på ett säkert konto, men det har ju hänt förr att de använts till finansiering”.
Annars sades det en del om intern politik inom Serneke, som kanske inte ska föras vidare, men Ola Serneke kallades åtminstone för underbarn, men kanske flugit lite för nära solen i fallet Karlatornet.
Månadschart Serneke |
Sernekes aktiekurs har nästan återhämtat sig helt sedan coronakraschen, coh spiken innan får man förmoda kunde härröras just till att Oaktree gick in och räddade projektet. Mannen på gatan hävdar att 70-80% av lägenheterna är bokade i själva tornet, men det finns ju även granntornen som ska stötta upp kolossen i den götebosska leran. Sedan är väl inte avtalet med Oaktree hävt, utan bara pausat. Vilket visar vilken part i den uppgörelsen som är den som är starkast, respektive vem som står med mössan i hand.
Projektet ligger perfekt placerat ett bokstavligt stenkast (om man är stark och smidig) från konsultmeckat Lindholmen, och med tillhörande centrumservice borde det vara extremt attraktivt att bosätta sig här. Fast det är ju inte direkt ont om bostäder på Norra Älvstranden. Förhoppningsvis blir det klart och bidrar till att göra Göteborg till skyskrapornas huvudstad i Norden. Mer om det i ett senare inlägg.
När jag kör iväg från Karlatornet kommer jag ikapp en brittisk-registrerad supersportbil från McLaren, vars förare verkade ta det lite försiktigt, ovan vid högertrafik. 2.
1. En tender är en lite mindre motorbåt som normalt dockas in i superyachten eller lyfts ombord, och används för att komma iland där det inte går att lägga till med yachten, eller föra ombord personal, gäster och förnödenheter. Går också att använda för dagsutflykter ett antal sjömil bort från superyachten. De utmärks bland annat av att de saknar lämplighet för övernattning ombord, men har muskelmotorer värre och gärna väldigt generösa glaspartier med lyxig inredning för gästerna. Vi låg för ankar bredvid en tender utanför Silverstranden på Porquerolles i augusti, men tog inga foton pga integriteten för gästerna ombord på tendern. Motorbåten hade åkt in från Monaco, där moderskeppet låg för stunden enligt MarineTraffic. Det är en dagstur på ungefär 70 sjömil enkel resa, vilket säger lite om motorerna på den tendern.
2. Inga foton dock, pga att man inte får använda handhållen kommunikationsutrustning när man kör bil.
16 kommentarer
Appropå dyra göteborgsprylar. Volvo ocean racings paviljonger är till salu. Om någon vill ha en restaurangkökscontainer till sin lyx-BOL finns det fynd.
Yachten som låg vid Eriksbergskajen heter Sherpa och ägs av Sir Jim Ratcliffe, 66. Han är, enligt Forbes, Storbritanniens rikaste man. Källa: Göteborgs-Posten. 1998 grundade Ratcliffe kemiindustribolaget Ineos, vilket givit honom en rejäl förmögenhet. Fartyget är byggt i en utpräglad utforskningsstil, och enligt varvet Feadship är den ritad för att kunna ta beställaren till extrema platser. Huvuddäcket är utrustat med kraftiga lyftkranar som är designade för att lyfta av och ombord tenderbåtar och landfordon.
Japp, det ser ut som tendern upphissad på ett av fotona som var i Marstrand.
Ser att Sherpa ligger kvar. I den riktning som McLaren-bilen körde. Jag tittade bara från Lindholmen och västerut.
Appropå höga bostadshus: hur går det med de s.k. Norra tornen i Stockholm? Någon som har koll? Sist vi fick uppdateringar verkade bygget ha avstannat.
Har blivit högre sist jag var där.
Det ena är färdigt och det andra färdigt på utsidan men oklart hur långt de kommit på insidan. OP gav väl bort halva kåken till fastpartner och kungsleden för kaffepengar så det kommer färdigställas.
Intressant. Nu var det ett bra antal år sedan jag flydde Göteborg med dess larm och trängsel till förmån för en gård i lugn och ro på landsbygden, men måste ju säga att jag blir lite sugen på att åka in till staden och framförallt till Lindholmen och se det här bygget med egna ögon. Både studerade och arbetade på Lindholmen under många år och har sett området förändras genom tiderna.
Det är numera en rätt trevlig promenad från Lindholmen bort till Eriksberg. Ett helt annat Göteborg.
Det där lilla tornet som byggs ska enligt uppgift i en Yimby-tråd vara någon form av prototyp. Jag trodde också det var någon form av sidotorn men tydligen inte. Förstod dock inte helt vad det var prototyp för 🙂
Noteras bör att det även tidigare under 2019 stod stilla i omgångar av olika skäl. Extremt osäkert projekt. Men blir väl sannolikt av på ett eller annat sätt.
Det byggdes för att säkerställa att sättet att bygga formen för pelarna i det riktiga tornet skulle fungera utan problem. Dom kallade den under min tid i projektet för "mock-upen" och om man kollar noga så ser man att pelarna har olika dimension.
Sherpa har legat i någon vecka vid Amerikaskjulet för att förhala över till Sannegården och vidare in till Frihamnen.
Den McLaren du beskådat är högst troligt inte av relevans då den i vart fall (så många finns det inte) synts till flera gånger genom åren.
Intressant med en permanent stationerad brittiskregistrerad bil i Sverige. Men det man inte reggar känner ju inte myndigheterna till, förstås.
Jag drog bara slutsatsen att den McLaren jag sett (orange/röd om jag inte minns helt fel) dykt upp många gånger under flera års tid. Kan visserligen hända att Ratcliffe haft vänner i trakten eller varit så intresserad av Karlaprojektet att han besökt det åtminstone 20 gånger genom åren trots att det bestått av en parkeringsplats.
Eller så finns det fler brittreggade McLaren som göms i nåt garage mellan användandena. Jag tvivlar på att myndigheterna registrerar alla gränspassager och samkör med trängselskattekameror – det vore ju ett effekivt sätt att spåra kriminella och så kan vi ju inte ha det.
Minns tidigt 00-tal att det fanns ett antal brittiska supersportbilar i Göteborg. De samlades tisdagar på Maharani på Första Långgatan "for a nice curry" visade det sig. En av dem var självaste Matt Johnsson (The The – jag var lite starstruck och vågade inte gå fram), och övriga i den brittiska diasporan såg också ut att vara brittiska rock- och popstjärnor, som diskret spenderade tiden med sina flickvänner i Göteborg. Diskret, undantaget supersportbilarna förstås. Tydligen är det mkt bättre att låta barn växa upp i Sverige, men fortfarande som superhöginkomsttagare vara skriven i UK.
Mycket möjligt att det finns en bunt britter som kör upplägget – låta barnen med svensk fru växa upp i Sverige, men själva låtsas vara skrivna i UK fortfarande och bara "vara på besök".
Utan direktfärjor till England längre (fanns då) så är det ett jäkla jobb att få hem bilen iaf.
Den brittiskreggade McLaren bilen (svart) parkerar i vårt garage på Eriksberg. Ägs och körs av en britt som är här temporärt och jobbar som designer på Volvo cars. Han startar sin bil 04:50 varje vardag och efter 2 min tomgång i garaget rullar han ut på gatan och trycker plattan i mattan. Det är i det sammanhanget jag råkar känna till hans bakgrund. Men trevlig bil, absolut!