I förhållande till antalet invånare – per capita – finns det absolut flest bilar på landsbygden och särskilt i glesbygden. I själva verket hamnar våra storstadsområden i botten vad gäller biltäthet. De biltätaste och -glesaste kommunerna per capita hittar ni nedan.
Skidskyttegymnasiet i Torsby. En av landets biltätaste kommuner per capita. |
Det storstadscentrerade Miljöpartiet hatar bilar över allt annat, men har endast stöd nog för att komma in i riksdagen från storstadskommunerna och i princip obefintligt stöd i större delen av landet. För MP kostar således inte bilhatet röster eftersom väljarna bor i de minst biltäta kommunerna och har sin älskade tunnelbana och kollektivtrafik även kvällar, nätter och helger, eller på udda arbetstider.
Flest bilar per capita finns det således föga överraskande i glesbygden och på landsbygden.
De 20 kommunerna med flest personbilar per capita (antal bilar 2019 per 1000 invånare)
Malung-Sälen687
Älvdalen 684
Torsby 675
Överkalix647
Rättvik 646
Mora 645
Härjedalen644
Sunne 639
Vansbro 636
Gagnef 636
Sorsele 634
Ragunda 632
Årjäng 632
Arjeplog 631
Orsa 630
Essunga 630
Berg 627
Storfors 626
Vilhelmina624
Hagfors 623
Inte en enda storstadskommun ovan, och inte ens någon mellanstor svensk stad, utan särpräglade landsbygds- och glesbygdskommuner.
Detta gäller trots att tjänstebilar hos lands- och glesbygdens företagare är registrerade hos finansbolagen i Stockholmsområdet. Faktiskt antal personbilar per capita är alltså högre i dessa glesbygds- och landsbygdskommuner.
Så hur ser det ut i andra ändan av skalan?
De 20 kommunerna med minst personbilar per capita (antal bilar 2019 per 1000 invånare)
Linköping 428
Landskrona 427
Täby 424
Värmdö 416
Upplands-Bro 410
Partille 409
Sigtuna 402
Upplands Väsby396
Salem 387
Lidingö 371
Uppsala 370
Järfälla 367
Tyresö 364
Haninge 363
Stockholm 362
Malmö 351
Huddinge 341
Göteborg 327
Botkyrka 321
Sundbyberg 304
Solna, där tusentals tjänstebilar är registrerade på grund av leasingföretagens kontor har ändå bara 499 bilar per capita. Notera att våra tre största kommuner Stockholm-Göteborg-Malmö alla hamnar i bottenskiktet. Det är också de med bäst kollektivtrafik och där Miljöpartiet hittar sina väljare.
Det tål att påminnas att det inte går någon tunnelbana på landsbygden och i glesbygden. Tvärt om kan det vara flera mil till närmaste busshållplats, i den mån det alls går bussar mer än några gånger om dagen vardagar, och inga alls kvällar, helger och nätter. Taxi kostar tusentals kronor om det går att få tag på.
Miljöpartiet är ett parti för storstadsbor, som vare sig bor i eller tar hand om miljön. Tvärt om borde boende med tillgång till kollektivtrafik förmånsbeskattas – man betalar ju lika mycket skatt till den ca 50% skattefinansierade kollektivtrafiken även om man själv inte har tillgång som tunnelbanefolket i Miljöpartiet. Centerpartiet skulle förr skämts över den politik de nu stöder, men har sedan länge förvandlats till ett parti för bratsen på Stureplan.
Stureplan och Centerpartiet av idag. |
Samtliga kommuner, personbiltätast antal personbilar per 1000 invånare 2019, hittar ni nedan.
1Malung-Sälen687
2Älvdalen684
3Torsby675
4Överkalix647
5Rättvik646
6Mora645
7Härjedalen644
8Sunne639
9Vansbro636
10Gagnef636
11Sorsele634
12Ragunda632
13Årjäng632
14Arjeplog631
15Orsa630
16Essunga630
17Berg627
18Storfors626
19Vilhelmina624
20Hagfors623
21Gällivare622
22Nordanstig622
23Munkedal621
24Orust621
25Eda620
26Götene619
27Grästorp619
28Säter619
29Dals-Ed618
30Dorotea618
31Leksand617
32Strömsund615
33Storuman615
34Askersund614
35Tanum613
36Laholm613
37Smedjebacken613
38Älvsbyn612
39Övertorneå611
40Vara610
41Hedemora608
42Torsås608
43Sollefteå607
44Sjöbo606
45Borgholm605
46Gotland605
47Norsjö604
48Ånge604
49Bräcke602
50Skinnskatteberg602
51Laxå602
52Munkfors602
53Krokom601
54Malå601
55Arvidsjaur600
56Bengtsfors599
57Vimmerby599
58Färgelanda598
59Karlsborg597
60Kiruna597
61Båstad596
62Pajala596
63Mörbylånga596
64Kalix596
65Åsele593
66Ovanåker593
67Tingsryd592
68Boxholm592
69Gullspång591
70Jokkmokk590
71Ödeshög590
72Piteå589
73Tjörn589
74Svenljunga587
75Ulricehamn586
76Tidaholm585
77Tomelilla585
78Grums584
79Lekeberg583
80Kramfors583
81Sotenäs583
82Aneby583
83Tranemo582
84Ljusnarsberg582
85Bjurholm581
86Arvika581
87Ydre581
88Mellerud580
89Ljungby580
90Avesta579
91Säffle578
92Klippan578
93Kinda577
94Vindeln577
95Nordmaling577
96Simrishamn577
97Ljusdal577
98Degerfors577
99Hofors577
100Hörby576
101Kil576
102Emmaboda575
103Hjo575
104Vetlanda575
105Lycksele574
106Mönsterås573
107Bollnäs573
108Robertsfors572
109Ockelbo572
110Svalöv572
111Mark571
112Uppvidinge570
113Herrljunga570
114Boden570
115Gnosjö570
116Lidköping570
117Markaryd569
118Töreboda569
119Timrå569
120Hudiksvall569
121Örkelljunga569
122Sölvesborg568
123Kungsör568
124Högsby567
125Lilla Edet566
126Eksjö566
127Lindesberg565
128Örnsköldsvik565
129Åre565
130Mariestad565
131Värnamo565
132Surahammar564
133Haparanda563
134Forshaga563
135Ronneby562
136Falkenberg562
137Hultsfred561
138Vadstena560
139Valdemarsvik559
140Hallsberg559
141Norberg559
142Söderhamn558
143Heby558
144Vingåker558
145Gislaved557
146Tibro556
147Sävsjö556
148Osby555
149Nybro555
150Filipstad554
151Vaggeryd553
152Bollebygd552
153Vårgårda551
154Åtvidaberg551
155Östhammar551
156Alvesta551
157Hylte550
158Oskarshamn549
159Söderköping549
160Bjuv549
161Skurup548
162Vellinge547
163Lysekil546
164Ängelholm546
165Vänersborg546
166Nora546
167Strömstad545
168Mjölby545
169Vännäs545
170Mullsjö544
171Hässleholm543
172Bromölla543
173Sandviken543
174Sala543
175Skara543
176Olofström543
177Varberg543
178Skellefteå542
179Karlshamn542
180Falköping541
181Arboga540
182Ludvika539
183Höör539
184Skövde539
185Finspång537
186Stenungsund535
187Hallstahammar535
188Kumla535
189Köping534
190Karlskoga534
191Kristinehamn533
192Hammarö533
193Åmål533
194Kävlinge533
195Habo531
196Tierp529
197Höganäs529
198Ystad529
199Falun528
200Motala528
201Danderyd528
202Norrtälje528
203Enköping525
204Hällefors525
205Östra Göinge524
206Fagersta523
207Lund522
208Svedala522
209Kungsbacka521
210Strängnäs521
211Nässjö521
212Borlänge520
213Älvkarleby519
214Kungälv519
215Västervik518
216Östersund517
217Trosa516
218Trelleborg516
219Åstorp515
220Flen514
221Karlskrona513
222Kalmar512
223Älmhult511
224Nyköping510
225Kristianstad509
226Sundsvall509
227Härnösand508
228Eslöv508
229Luleå507
230Uddevalla506
231Gnesta503
232Nykvarn503
233Halmstad501
234Solna499
235Håbo498
236Ale496
237Tranås496
238Lomma494
239Staffanstorp494
240Alingsås493
241Katrineholm489
242Jönköping485
243Oxelösund484
244Lessebo483
245Södertälje482
246Karlstad481
247Lerum479
248Perstorp479
249Borås475
250Nacka474
251Trollhättan470
252Växjö469
253Härryda469
254Vallentuna467
255Knivsta466
256Gävle461
257Öckerö461
258Eskilstuna460
259Österåker458
260Västerås456
261Sollentuna448
262Ekerö446
263Norrköping445
264Helsingborg437
265Vaxholm435
266Mölndal433
267Umeå433
268Nynäshamn432
269Burlöv432
270Örebro431
271Linköping428
272Landskrona427
273Täby424
274Värmdö416
275Upplands-Bro410
276Partille409
277Sigtuna402
278Upplands Väsby396
279Salem387
280Lidingö371
281Uppsala370
282Järfälla367
283Tyresö364
284Haninge363
285Stockholm362
286Malmö351
287Huddinge341
288Göteborg327
289Botkyrka321
290Sundbyberg304
50 kommentarer
Om ni inte har råd med bil kan ni väl åka traktor?
Vad tror du en ny traktor kostar?
Och en gammal är inte helt gratis den heller, väldig prisuppgång på veteranare.
Det måste ha varit en sådan här som Kongo tänkte på 😉
https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/begagnade-traktorer/zetor-4718/lgtjtdki.html
Det ligger helt i linje med miljövänligt paradigm att lägga ner landsbygden då städer är mer effektiva och miljövänliga än att bo utspritt. Så MPs linje är helt logisk i sammanhanget. Och eftersom folk inte förstår sitt eget bästa i deras ögon så är det nog bäst med miljövänlig diktatur, och en rejäl signalpolitik med plastpåseskatt och andra helt meningslösa åtgärder.
Det enda skälet till att de tror det är mer miljövänligt att bo i städer är för att de inte har räknat rätt.
Korrekt, Anders.
Hur räknar ni? Viss forskning ger iallafall stöd för det. I slutändan så faller det som vanligt ned på individnivå.
Som oinsatt i ämnet undrar jag likt Niklas om det finns någon grund för det påståendet? Nog för att man lätt kan kritisera MP:s politik och att man oavsett vad måste ta hänsyn till folk på landsbygd i alla politik man genomför… Vi ska ju trots allt ha matproduktion också. Men likt förbannat måste det väl vara effektivare på alla sätt och vis att en majoritet av befolkningen bor urbant?
Det finns såklart utmaningar som lokala luftföroreningar, pandemier (!), strömförsörjning, avloppshantering, ja listan kan göras ganska lång. Men förutsatt att detta sköts på ett bra sätt måste ju en stad vara "miljövänligare", inte sant?
Nu är jordbruk något som klassas som miljöförstörande verksamhet.
Jag antar att det är en del av den urbana normen?
Svaret är lite komplicerat och det tar tid att förklara.
Men en kort sammanfattning är att det skulle vara omöjligt att försörja så många stora städer utan fossila bränslen.
Många forskare räknar dessutom ganska tokigt på det här.
Ta bara en sådan sak som att tillverkning av kostgödsel vilket räknas som industriutsläpp samma med frysning och transport av matvaror.
Tar man och räknar på samma sätt som många forskare gör så skulle det vara miljövänligare att bygga en gigantisk stad över Amazonas.
Så hur bra tycker ni de har räknat?
Jag tycker dina argument haltar reläljt. Ifall det vore så enkelt så hade du blivit en ypperlig opponent. Det låter som de flesta som bor på glesbygden är bönder eller liknande. Så är det förstås inte. Att det är komplicerat förstår jag, varför forskningsexpertis görs.
Städer har åtminstone potential att vara betydligt effektivare, det är liksom hela idén med städer. Det säger sig självt att vi inte kan bre ut oss precis överallt på jorden.
Ja, det finns en del rapporter ifrån USA som stödjer det du påstår. Det ska tilläggas att jag inte är någon expert i området. Jag ställer mig bara tvekande till när någon bara råkar "veta".
Städer ökar konsumtionen av allehanda skräp vilket inte är bra för miljön sen kan man känna sig lite duktig om man tar bussen med sina onödiga prylar till miljöstationen och lyckas lägga dessa i rätt binge.
Corona kan ha visat några att man inte behöver bo direkt i städerna. Kanske kommer fler på att man egentligen vill bo närmare landet, att behöva köpa den där skokartongen för fem miljoner var egentligen lite påtvingat eftersom man var i behov av ett arbete i staden.
Jag tror att fler nu kommer inse att det bra läget, läget, läget ligger bortanför och inte i staden. Diverse prylar kan man numer knappa hem på datorn. Hoppas vinden har vänt.
Jag håller med konsumtion är den stora boven som är starkt kopplat till hur mycket pengar man har (city-människor har mer). Läs gärna på vad Naturskyddsföreningen har att säga –
"Lägst utsläpp har en rad kommuner i Östergötland och Mälardalen, väster och sydväst om Storstockholm. Förmodligen för att människor där kan resa kollektivt samtidigt som konsumtionen inte är så hög, relativt sett"
Vill du på landet och knappa hem massa prylar via datorn, så är det inget som hindrar dig. Ju mindre du tar bilen in till stan/arbetet desto bättre för miljön.
I vårt område är det många tjänstebilar och privatleasade bilar, så det borde påverka statistiken.
Det känns som att det skulle behövas en kvalitetsjustering eller två…
Vilket genomsnittligt värde är det på bilarna? Eller åtminstone årsmodell? Skulle gissa att det rullar många äldre bilar på landsbygden. (Borde gå att få fram genom bilregistret)
Hur många mil går bilarna per år? (Borde gå att få från besiktningsdata)
Lätt att få ihop mil bränsleeffektivt när man rullar i jämn fart på landsbygden utan ständiga stopp för köer och trafikljus, drifttid är troligen mer intressant att mäta.
Inte ifall du kör en elbil.
Bilarna i storstadsområdena tenderar att rulla längre per bil än de i mindre kommuner. Genomsnittsbilen rullar ca 1200 mil per år, mindre om den ägs av en privatperson och mer om den ägs av en juridisk person.
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
Och ungefär 10-15 av de 20 minst bil/capitakommunerna var också kranskommuner till de tre största städerna (främst Sthlm) med bra tunnelbana/pendeltåg.
Således – bygg tunnelbana överallt på landsbygden, så kanske folk slutar ha bil. Att straffa ut dem för att ha bil gör inte att det blir några tunnelbanor.
Sannolikt att personer som saknar bil utnyttjar Taxi i högre grad, främst då i storstäder där man inte har plats för bil som i glesbygd.
Inte helt sannolikt. Ifall du även tar hänsyn till sträckan vilket man förstås bör. Saknas alternativ så tar man väl taxi, kan man gå/cykla/åka kollektivt så lockar det många storstadsbor. I spenaten saknas ofta dessa alternativ.
Som boende på landsbyggden blev jag positivt överraskad hur smidig en elbil är som pendlarbil.
Även mina grannar som gått över till elbil av samma skäl tycker det.
Laddplats till bilen var inget problem heller eftersom det redan fanns 400v till garaget.
Jag misstänker att denna skatt inte blir som de tänkt sig.
Snarare blir det än fler på landsbyggden som går över till elbil.
Så utfallet av skatten blir nog något som liknar den beryktade plaståseskatten.
Om du bor på landsbygden, hur klarar du en storm som slår ut elen i 3-10 dagar. Har du en "pizzabil"?
Ja just ja, är det någon här som har bra preppartips kanske? :-p
(Vad är en pizzabil?)
He, he,
Efter Gudrun har vi knappt några strömavbrott längre.
De få gångerna det blir strömavbrott har man ändå problem med att laga mat så då får man väl leta upp en laddstolpe medan man äter ute.
Sen har jag personligen egen dubbel reservkraft som gått och väl räcker för att även ladda bilen.
Det är inte bilåkandet som driver utsläppen, det är konsumption. Och v konsumerar mest? Ja, de som har råd att konsumera.
Så beskatta konsumtionen.
Den skatten finns redan, har du hört talas om moms?
Konsumtionen är bara en följd av att vi tjänar pengar, ingen inkomst leder till ingen resursförbrukning.
MP borde vara föredöme och ta ut samtliga sina bidragsslantar i sedlar och bränna upp dom.
Rydén, det finns också punktskatter på sådant man vill skall konsumeras mindre. Det går att höja dem kraftigt, tex på latte, rutiga skjortor och skägg, logaritmisl skatt på öl (IPA har ofta hög alkoholhalt), bostadsrätter som en gång ombildats från hyresrätt, höghastighets5G, you name it…
Yogamattor och surdegsdagis så har du punktskattat MP på Södermalm.
I en av de bilahatarkommunerna som har minst bilar i listan vill man inte ge boendeparkering till de som har en typ caddy registrerad som lätt lastbil. De menar att det bara är företagare och inte boende som som äger lätta lastbilar. Dettta är bara ett av de haltande knepen att försvåra för bilägare och detaljstyra folks behov och val, stackars sotarn som ska trängas på tunnelbanan med vitskortorna!
Frågor som tex, ägs inte de nya bilarna, som oftast också är tjänstebilar, av företag, det undviker man att svara på. Likaså påpekande att med det resonemanget så kan man säga att lätta lastbilar körs oftare av arbetare och nya företagsägda tjänstebilar körs av tjänstemän. Diskriminering alltså!
En knapptryckning bort i bilregistret kan vem som helst se om bilarna ägs av företag eller privatpersoner.
I en av de bilahatarkommunerna som har minst bilar i listan vill man inte ge boendeparkering till de som har en typ caddy registrerad som lätt lastbil. De menar att det bara är företagare och inte boende som som äger lätta lastbilar. Dettta är bara ett av de haltande knepen att försvåra för bilägare och detaljstyra folks behov och val, stackars sotarn som ska trängas på tunnelbanan med vitskortorna!
Frågor som tex, ägs inte de nya bilarna, som oftast också är tjänstebilar, av företag, det undviker man att svara på. Likaså påpekande att med det resonemanget så kan man säga att lätta lastbilar körs oftare av arbetare och nya företagsägda tjänstebilar körs av tjänstemän. Diskriminering alltså!
En knapptryckning bort i bilregistret kan vem som helst se om bilarna ägs av företag eller privatpersoner.
En eldriven caddy med dragkrok vore på de flesta vis en optimal andrabil.
Ser att det finns en. 13 mils räckvidd. Skulle duga för mina andrabilsbehov.
Ja, 13 elmil skulle räcka för de flesta boende med bilbehov i storstäderna där förstabilen bytts ut mot ett kollektivt färdmedel.
Sen är det också lite dåligt utbyggt med laddstolpar på de få kvarvarande parkeringsplatserna tyvärr, så det kan upplevas som lite besvärligt med el. Det är alltså ännu så länge vanligt med fossiler här och svårt för många att göra ett politiskt korrekt bilval, men man gillar nog inte elbilar heller.
Är det antisladdsystem på caddyn?
Höhö. Det där skämtet begrep jag inte förrän det var dubbat!
Jomen, en elbil kan göra någon volt vid inbromsning.
Hupp.
Lars: Går det att få ut info från skatteverket hur många som kör förmånsbil i varje kommun?
Man beskattas ju för bilförmån som förare helt oberoende på var bilens leasingbolag håller till.
Vet ej, mycket detaljerade deklarationsuppgifter är hemliga pga personlig integritet. Och många egna företagare gör nettolöneavdrag inte förmånsbeskattning (samma effekt, men deklareras olika – godkänt av domslut/skatteverket att göra så) för att maximera 3:12 och pension. Inte säkert de syns vid uttag av förmånsdata.
Aggregerat per kommun borde skatteverket kunna presentera utan att tumma på integritet, om dom vill. Alternativt att SCB ser det som sin uppgift.
Även om nettolöneavdrag ger en del fel i siffrorna så bordet det ge en någorlunda hint om fördelning. Tillräckligt för att med någorlunda säkerhet avfärda 3% för landsbygd som svammel i alla fall!
Kan se på mig själv bodde innan i ett litet samhälle och bil var "nödvändigt" flyttade till Göteborg och tycker inte att det är värt kostnad/krångel bättre att åka kollektivt till vardags och hyra när det behövs. Resultatet av det för mig är att bilhyra kostar mindre än vad p-plats skulle göra.
Iofs använder man ju en del andra tjänster också då. Hemkörning från Ikea för 300 tex..
I Stockholm bor de flesta journalisterna med inflytande över nyhetsrapporteringen på riksnivå. Journalistkåren har också en benägenhet att bo innanför tullarna. Det är då det Stockholmska innerstadsperspektivet som journalisterna har som ansvarar för rapportering och debatt om trafikfrågor.
Snälla du den urbana normen genomsyrar det mesta.
Se bara på djurskyddet.
Det verkar som alltför många tycks tro att alla djur är sällskapsdjur.
Mönstret att biltätheten i glesbygd är betydligt större än i städerna och deras förorter är välkänt. Det finns mycket att göra när det gäller att minska behovet av att ha en egen bil i dessa delar av landet. En mer decentraliserad offentlig och kommersiell service är en central fråga.
Men det kanske mest intressanta tycker jag är de skillnader som finns mellan kommuner inom samma område. Titta t ex på Danderyd och Botkyrka. Båda kommuner är förortskommuner till Stockholm, men biltätheten skiljer sig dramatiskt. Det visar på att inkomst också är en viktig förklaringsvariabel när det gäller kolidoxidutsläpp. Jag tycker också att skillnaderna mellan de tre storstäderna är intressanta och förtjänar en närmare analys.
Sedan finns det ett problem som inte denna statistik visar: Biltätheten i hela landet har ökat rejält sedan 2010.