Igår presenterade regeringen med Per Bolund (MP) i spetsen den så kallade gröna återhämtningen i höstbudgeten. Den innebär bland annat höjd straffskatt på de allra flesta Volvobilar, samt höjd elbilspremie för de utlandstillverkade elbilarna. En genomgång av övriga förslag i omställningen nedan.
Igår blev Per Bolunds (MP) tur att få presentera godsaker ur höstbudgeten. Arkivbild och sedelärande exempel på varför man aldrig ska le i offentligheten. |
Den gröna återhämtningen av svensk ekonomi går alltså bland annat ut på att höja fordonsskatten, malus, på Kina-Volvos bilar från Torslanda, med alla hundratusentals anställda inklusive underleverantörer, medan de alltigenom utlandstillverkade elbilarna får ökat stöd, bonus.
Elbilar ska från årsskiftet få 70 000:- SEK i inköpsstöd, upp från nuvarande 60 000:-, medan man höjer malusdelen för CO2-utsläpp för bilar som släpper ut över 60 gram CO2 per kilometer. Det innebär att Kina-Volvobilar som XC 90 inte längre kommer erhålla bonus, då den släpper ut över denna nivå. De flesta Volvo Recharge-hybrider klarar sig dock fortfarande under gränsen för att få statligt stöd, även om körcykeln förstås är extremt naiv och baserad på mycket korta körsträckor med sina begränsade batterier – mestadels en skattemässig konstruktion, som inte nödvändigtvis har så mycket med verkligheten att göra.
Kritiker menar att höjt förmånsvärde på tjänstebilar kommer äta upp det höjda elbilsstödet.
Kollektivtrafiken ska få ytterligare 2 miljarder i stöd för att överleva, men när enbart Västtrafik ser fram emot en miljardförlust på grund av coronakrisen så kommer inte två miljarder räcka långt. Antingen blir det skattehöjningar i regioner och kommuner, eller så drar man ner på turtäthet och linjer, sannolikt främst på landsbygden. Folk på landet får helt enkelt ta tunnelbanan istället för bussen.
Tåget ska fortsätta få stöd, då det inte klarar av att stå på egna ben ekonomiskt i konkurrensen mot moderna transportslag och 400 MSEK i småpengar ska på fyra år avsättas för att få mer gods över till järnväg. Framför allt så ska regeringen ge 1 400 MSEK till det statliga järnvägstransportbolaget Green Cargo, som inte klarar av att få ekonomin att gå ihop i konkurrensen.
Regeringen vill också satsa miljardbelopp på energieffektivisering av flerbostadshus, lägger 16 MSEK på bättre beräkningar av effekterna av den svenska klimatpolitiken och 10 MSEK i förberedelser för ett globalt högnivåmöte kring klimatet i Stockholm. Gissningsvis vill man få Stockholm som namn på nästa verkningslösa klimatavtal.
Industrin ska få statliga lånegarantier om gröna investeringar, dvs om de vill göra sådana.
För privatpersoner ska en fullständig skattebefrielse ske av egenproducerad solenergi, vad det nu innebär och gränsen för skattebefrielse ska höjas till 500 kW, vilket nog inte drabbar någon privatperson. Det ser ut som att det tidigare omnämnda förslaget om SOL-avdrag för privatpersoners installationer av solcellsanläggningar kvarstår.
Elnätkrisen ska hanteras genom att Energimarknadsinspektionen får 20 miljoner kronor i engångstillskott och sedan fyra miljoner mer per år. Så nu är energikrisen bortblåst, då man har råd att anställda några fler byråkrater. Det var väl skönt.
Sedan fanns det en hel del floskler om cirkulär ekonomi och omställning.
30 kommentarer
När man hör Bolund och Lövin låter det som deras åtgärder ska fixa klimatet.
Sanningen är att Sverige släpper ut mindre än 1/1000 av all CO2, så vad vi gör eller inte gör kvittar. Vi kommer påverkas likadant. Och nej, Sverige är ingen förebild som hela världen tittar på. Så otroligt naivt att tro det. Och om man nu verkligen tror det, så är Sverige inget land att ta efter då vi stänger ner kärnkraftverk.
När det gäller snitttemperatur så varierar den i Sverige från norr till söder med nästan 15 grader. 10 ggr mer än vad någon temperatur kommer öka från dagens nivå, och folk verkar kunna leva både i Ystad och Karesuando.
Lägg på det att Sverige skog binder massa CO2, så det är svårt att se varför vi ska oroa oss öht. vad vi släpper ut nationellt.
Sant, men det är en ideologi som när en karriärväg för opportunister som profiterar på oinsatta människors oro.
Opportunister som profiterar på oro, menar du SD?
Abbe: Varvid jag genast kommer att tänka på en annan ideologi som profiterar på oinsatta människors oro och dessutom utgör karriärväg för diverse osorterade figurer.
Sjuttsingen också … Bloggaren hann precis före…
Det är inget unikt alls för MP. Det finns lite omogna ismer som drar nya karriäropporunister.
Det finns dessa figurer i flera partier. Storpratande, kaxiga, svag reell kompetens, föredrar signalpolitiska utspel istället för kompetent realpolitik.
Det är redan fullt av dessa i flera etablerade partier. Lösningen blir att hitta en plattform som är lite lättare att etablera sig. Både MP och SD är fyllt av signalpolitiker som när sina karriärer på osammanhängande svammel. Problemet är att MP har inflytande.
De äldre etablerade partierna har sin tillväxtkarriärbana där nästa generation redan är under inskolning. Det är ingen garanti för att hålla opportunister borta. Det gör det dock svårare då platserna vid köttgrytan är begränsade. Då passar nya ismer fint. Det blir en ny köttgryta att bygga sin karriär runt.
Jag uppfattar att tex försvarsminister Hultqvist är mer av en realpolitiker medan det i samma parti finns flera signalpolitiksoppurtunister.
Meh… Att Sverige släpper ut lite i förhållande till större länder är väl inget argument för att vi kan göra mindre? Det som spelar roll är väl utsläpp per capita. Skulle Kinas utsläpp bli mindre problematiska om de bara delade upp sitt land i 100 småländer?
När skall miljödebatten börja handla om riktiga miljöproblem och orsaker? Varför denna förenkling att CO2 är den stora ödesfrågan? Givetvis skall fossila bränslen fasas ut, med kommer enbart utfasning av fossila bränslen rädda jordens ekosystem?!
Hur skulle det vara att anordna högnivåmöte kring klimatet i Stockholm som en videomöte?
Man kan bli ett klimatföredöme och visa att man behöver inte flyga in folk från hela världen för möten.
Vore det inte rimligare att lägga bonus/malus direkt på bränslet? Då kan ju inte folk ratta runt i subventionerade hybrider på fossilmotorn och bonusen kopplas direkt till hur man faktiskt använder sin hybrid.
Vi har redan en hög skatt på bränsle. Folk som köper xc90 2.5 ton järnskrot skiter i om soppan kostar 50kr/litern det är företaget som betalar.
Det är väl inget som behöver utesluta det andra om man är politiker. Det gäller att hela tiden hålla sig inom en slags folkupplevd smärttröskel. Om man passerar den gränsen så blir det oredligt. Folk hamstrar, smugglar och köper utomlands. Strax under en smärttröskel händer inte detta. Man väntar ett tag, sen trycker man till igen.
Xc90 är nya bmw:n.
Höjd skatt ger bättre klimat, elbilsbonus ger bättre klimat… Verkligen? Vi har haft CO 2 beskattning sedan 80-talet, borde vi då inte vara omställda tillräckligt? Saltsmältreaktorer för kärnkraft är nog det mest framtidssäkrande vi kan satsa på, men det gör man inte för helt plötslig skulle skattebasen reduceras om vi fick låtg elpris. Skulle det uppfinnas en lokal kraftkälla utan omgivningspåverkan för skulle den av regeringen sågas, då det skulle slå mot energiproducenter och därigenom skatteintäkter.
Ja det kanske är bättre att vi flyttar över 22 miljoner ton gods årligen till något mordenare transportslag.
Önskar mig en lista över transportslag och årtal.
Jag: Kommer här:
Transportslag: Inrikes sjöfart
Årtal: Önskvärt ganska omedelbart
Kruxet dock att det finns inga redare som ser lönsamhet i sådan verksamhet.
Tror nog sjöfarten uppfanns innan järnvägen…
Nåja, kustnära, men en transport till tex Jönköping, Örebro, Borås, Linköping, Växjö, Kristianstad, Falun, Östersund osv. lär ju bli helt meningslös med sjöfartstransport som lösning.
Dock förstår jag nostalgin och min far var handelsflottans längst tjänstgörande befälhavare.
Jag: Otvivelaktigt så men du ösnskde en lista över transportslag…
Abbe: Givet dina exempel … naturligtvis … men det var inte vad som avsågs och vad nuvarande diskussion inom näringen och den politiska nivån handlar.
Angående din far synnerligen intressant … Vem? … Var? …När?
Ingen som kunde ge svar???? Oväntat!
600 000 lastbilstransporter som körs av personer från sydosteuropa i åt åkerier som inte skattar i Sverige och som betalar 5000 kr/månad till chaufförerna och som tar med egen fuldisel från Kaliningrad eller Ukraina eller Vitryssland.
Vad gör det att vägarna körs sönder, köerna och bullret ökar. Trafikolyckorna går upp och fler långtradare som fastnar i vinterbackar med blanka sommardäck.
Cirkulär ekonomi ger mig riktiga Marxist vibbar… brr
Karl: Antingen vet du inte vad begreppet cirkulär ekonomi innebär eller så är du okunnig i Marx ekonomisk/politiska analyser … Eller måhända båda ovan nämnda på en och samma gång. I sådant fall dig själv till skam och androm till åtlöje!
Och du har inte läst mer än propagandan från staten.
Om du kokar ner vad cirkulär ekonomi betyder i praktisk verklig handling blir bilden annorlunda.
Likt Marxismen bygger idén på att statliga byråkrater är bättre än den fria marknaden på allokering av resurser. Dessa byråkrater skall också ges makt att styra denna resurs allokering.
Känns tämligen bekant och kommer sluta som dessa saker alltid slutar.
Alliansen tog bort momsen på begagnade varor som säljs av exempelvis Stadsmissionen och
hjälpte därmed till med att vi ska komma närmare det sk cirkulära.
De rödgröna socialisterna som babblar om cirkulär ekonomi lade på momsen igen så än färre kunde komma in med verksamheter i den "cirkulära ekonomin".
De rödgröna vare sig skämms eller förstår sina egna floskler. #TaxFirst?
Trevligt iaf vi är fler som tycker regeringen borde skämmas då de inte förstår cirkulär ekonomi.
Karl: Vad jag läst eller inte läst har du inte tillstymmelse till aning om så i det avsseendet kan du stänga igen brödluckan.
Vad gäller nedkokning av begreppet cirkulär ekonomi som motsats till linjär dylik så är det enklast uttryckt en industriell managementmodell som i sig inte innehåller några som helst villkoranden om offentligt eller privat ägande eller beslutsprocesser.
Slutligen vad gäller Marx så finns hos honom knappast ens tillstymmelse till kommatecken som skulle stipulera statlig byråkrati.
Som tidigare sades … sig själv till skam och androm till åtlöje!
Kapten Crunch: Nuvarande Regering samman med C och L har på ett tillfredsställande sätt givit uttryck för sin ambition och definition om Cirkulär Ekonomi i Regeringsbeslut publicerat från Miljödepartementet och Näringsdepartementet 9e juli i år. Lämnar ingenting i övrigt att önska och innehåller inga som helst floskler men däremot ett noga specificerat åtgärdsprogram och handlingsplan.
Chief: Då får vi hoppas att en så lågt hängande frukt som borttagen moms på begagnade varor tas bort, det som alliansen gjorde alltså. En återställare till allianspolitik vore ju ypperligt elegant gjort för en sån här enkel sak. Kom ihåg att det är leverans i verkligheten som räknas, inte vad regeringens brödlucka häver ur sig. Hittills i denna enkla fråga är det en skadlig cirkulär skatt det enda de levererat.
Enkelt uttryckt: upp till bevis nu för de rödgröna socialisterna att sluta upp med cirkulär skatt och underlätta verklig cirkulär ekonomi, annars är det regeringen som helt enkelt får täppa till brödluckan.
Dom flesta skiter i miljön och klimatet. Vi som lever nu kommer ändå inte hinna uppleva den framtida miljöktatastrofen.
Jag önskar att Lars Wilderäng skulle försöka sätta sig in i varför Green Cargo och så många andra bolag på järnvägen inte kan möta den sjuka osunda konkurrensen från cabotage-brotts-maffian inom transportsektorn.
Även om du inte gillar järnväg, kanske för att den har högre rättidighet mellan Stockholm och Göteborg jämfört med inrikesflyget, så behöver du inte vara osaklig.
Varför ska Sverige subventionera ett trasproletariat av lastbilschaufförer och internationella åkerier som inte bidrar med en enda skattekrona utan bara kör sönder våra vägar och orsakar trafikolyckor?
Det finns mängder med helt rimliga regler och förändrade skatter som borde införas som helt skulle slå ut lastbilsmaffian och göra transport på järnväg till det ekonomiskt sunda valet i betydligt fler fall än idag.
Drakoniska fortkörningsböter på lastbilar vore ett steg i rätt riktning, lika så drakoniska böter vid brott mot cabbottage regler eller andra regler som t.ex. överlast, samt att last och bil bogseras bort för senare avhämtning vid betalning av böter av ägaren några dagar eller en vecka senare. Givetvis borde lastbilar betala för slitaget på vägarna, oavsett var de är registrerade.
Varför ska just lastbilssektorn och bussektorn ha så få säkerhetshöjande regler och förordningar jämfört med t.ex. järnväg eller flyg? Varför accepterar vi så mycket olyckor på vägarna? Varför subventionerar vi lastbilstransporter i så hög grad på vägarna? Varför tycker vi att det är helt rimligt att mangla ett 100-tal personer under lastbilar och bussar varje år? Helt i onödan dessutom när det finns rimligare alternativ.
Bara för att kontra det självklara, så behövs givetvis alla transportslag. Det går inte att ha spår eller sjöväg till alla adresser, men det går att ha spår till betydligt fler industriområden än idag. Nu mera finns containerpendlar till många orter.