Bloggen har teståkt en av de första Polestar 2 i privat ägo i Sverige. Bilen är en snygg och kompetent elbil, men drar mycket mer energi än ens en Tesla Model S, och speciellt den närmaste konkurrenten Tesla Model 3. Och bilen är inte färdig, då det t ex inte ens finns någon app till bilen än. Foton och intryck nedan.
![]() |
Utmanaren splitter nya Polestar 2 front mot front med bloggens gamla Tesla Model S. |
Gammal är fortfarande äldst, men Kina-Volvos Polestar 2 känns som en mycket kompetent, ambitiös och snygg utmanare för Tesla. Man kan förstås inte vänta sig samma tekniska kompetens som Tesla med åtta år på elbilsmarknaden, men designkompetensen från Volvo finns åtminstone med i den riktigt snygga Polestar 2.
![]() |
Polestar 2. |
![]() |
Polestar 2 på Sätilas utsiktsplats. Standardplatsen för att fota elbilar. |
![]() |
De distinkta bakljusen går att identifiera på kilometers avstånd. |
![]() |
Fossilbilisternas standardinvändning “men har den dragkrok” faller platt. |
![]() |
Snygg design. |
Ansatsen är alltså god, genomförandet får väl sägas vara okej.
![]() |
52% laddning kvar, 210 km räckvidd ger 403 km praktisk räckvidd vid full laddning. Men notera 18.6 kWh per 100 km. |
Men bilen är inte lika energisnål som en Tesla och därmed drabbas räckvidd och batteristorlek. Och priset. Kunde man pressat energisnålheten kunde man levererat en billigare bil med samma räckvidd. Samma problem med energiförbrukning hittas hos Audi E-tron, Jaguar I-Pace och allt vad konkurrenterna i segmentet heter. Man lyckas helt enkelt inte prestera lika energisnåla bilar som Tesla.
Den teståkta Polestaren drog 18.6 kWh per 100 km på mestadels landsvägskörning, medan bloggen just körde hem motorväg och landsväg från en helg i Smögen (mer blogginlägg om Smögenhelgen i ett separat inlägg senare ikväll), och klockade 153 Wh/km och med det 15.3 kWh per 100 km. Samma utetemperatur med AC, snarlika vägar motorväg-landsväg.
![]() |
Bloggens Tesla Model S 100D. Notera 153 Wh/km |
Då är Tesla Model S en större, tyngre och snabbare bil. Och förstås dyrare, men den mindre och lättare Polestar 2 med svagare prestanda borde inte dra mer energi än en Model S. Finns en del teknikutveckling kvar där. Kanske ett utfall av form före funktion. Snygg, men luftmotstånd.
Fossilbilisten kan för övrigt notera att 18.6 kWh är lite mindre än energiinnehållet i två liter bensin men räcker ändå till 100 km, så vi pratar energislukande ur elbilsperspektiv, inte jämfört med en fossilbil.
Annars ger den fullt njutbar elbilskick, och kommer kunna dra de flesta fossilbilar vid rödljusen. Tillräckligt för att man ska känna att detta inte är 1800-talsteknik i alla fall.
![]() |
Tesla har frunk. Alltså har Polestar 2 en frunk. Mikroskopisk sådan, men frunk. |
![]() |
Bra design på bagaget, som även har 120 W 12-voltsuttag. |
![]() |
Förarmiljö. |
Samtidigt som man försöker vara en elbil och ha Android Auto för skärmen, så vill man inte släppa fossiltänktet och har t ex växelspak, som mest verkar vara ett stöd för armen när man pillar på skärmen, och flera knappar.
Varför har man knapp för musiken, när det både finns på ratten och skärmen? Varningstriangelknappen finns förstås på Tesla, men varför inte ta steget fullt ut – rattkontroller och skärm. Inte kluttra ner inredningen med reglage. Det är 2020 nu, inte 1995.
![]() |
Växelspaken döljer ljudvolymknappen. |
![]() |
Alla dessa kort. |
Bilen är som man kan kräva av en elbil tyst. Jag kan inte jämföra med Model 3 då jag inte har en dito, men i nivå med en Model S i alla fall. Inredningen är kompetent utförd, i nivå med min Model S i passform eller vad det nu heter, men förarmiljön känns lite trängd då mittkonsolen är hög eftersom den döljer batterierna som delvis lagras på höjden, och även ger en motsvarande kardanaxel i baksätet. Frågan är vad det gör med tyngpunkten att placera batterier så högt – en fördel med elbilar är annars den låga tyngdpunkten. Men därmed kan man få lite högre miljö i kupén utan att behöva göra en större bil, så det har väl ansetts vara viktigare.
Annars finns det två invändingar.
Dels är det förstås avsaknaden av ett laddnätverk likt Tesla Supercharger. Enda som kommer i närheten är Ionity, men den är skitdyr, upp till över 10:- SEK per kWh mot Teslas 2:90, och alltså priser för bränslet per mil som överstiger en fossilbil vid supersnabbladdning. Och alla dessa kort.
Dels är inte Polestar 2 färdig. Bortsett från de buggar som följde med, som att larmet utlöses när batterikylningen drar igång när bilen står i den svenska sommarsolen, så finns det ännu ingen app för Polestar 2.
Ja, ni läste rätt. Bilen saknar app. Den ska komma senare. Och kommer det gå att göra tredjepartsappar och integrera med hemautomatiseringsträsket?
Och hur OTA:n kommer fungera får vi se. Samtliga Polestar 2 fick uppgradera sin programvara på verkstad efter leverans från Kina, eftersom det inte gick via OTA, vilket försenade leveranserna ytterligare.
Men den är snygg och kommer väcka både sugna och avundsjuka blickar. Polestar 2 är spontant efter Tesla det bästa valet av elbil i premiumsegmentet, men vill man ha en mer prisvärd bil är det sydkoreanerna som gäller med Kia Niro och Hyundai Kona.
Kina-Volvon kommer således bli en succé i Volvo-galna Sverige, och det kommer vara en bra inkörsport för många till framtidens elektrifierade bilflotta.
20 kommentarer
Dragkrok ja det är kravet. Men jag fortsätter en tid till med min diesel. Kör inte så mycket. Lastutrymmet i en V70 är också hyfsat.
Kommer säkert restriktioner på först små områden att bränna fossilt och sedan allt mer omfattande. Längst tillåts det givetvis i fattiga länder dit de gala fossilerna exporteras.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bra provkörning. Jämför Tibors på TCS. Vi slapp mötas på Smögen den här gången. 😉
Jag sliter vidare på min fem år gamla S85 och hoppas att min Y kommer till nästa sommar (med krok) när väl Brandenburgfabriken är klar. Imponerande byggfart. Elon itererar TM^3 (the machine that makes the machine) så det verkar gå nästan ännu snabbare än Shanghai.
I så fall ska jag nog byta båt också … 😀
Ingen jakt idag? Känns ju nästan som kolonierna i den här värmen, första ggn jag sitter i jakttorn med panama-hatt.
Billigare än Afrikaresa.
Den mastodonta “kardantunnel” längs med bilens mitt omöjliggör i princip transport av tre personer i baksätet. Varför Volvo varit tvungna att stapla batterimodulerna på höjden vet jag inte säkert. Jag misstänker att man utgått från en befintlig fosilbilsplatform alternativt inte valt batteri av skateboard-typ. Snygg bil dock.
Fyra bra sittplatser istället för fem halvbra. Jag väljer nog det förstnämnda trots fem i familjen (sällan alla åker med).
Har för övrigt märkt att Tesla-förare verkar vara de nya BMW/Audi-förarna. Sett ganska många riktiga idiotmanövrar från Tesla-förare. Bland annat en som parkerade på akutplatsen för ambulansen för att gå in och lämna av sin fru på förlossningen (som uppenbart ej var i akut situation).
Ska tydligen vara omöjligt att sitta rakt i baksätet om man är över 1.90. Kvinnor ska sitta där antar jag…
Det kommer komma en förlängd version för kinesiska marknaden.
Nu är jag i Sverige och fullvuxen.
Över 170 skulle jag säga…
Angående energiförbrukningen. Vad är det som påverkar detta (bortsett från luftmotstånd, däck och liknande som inte har med den elektriska drivlinan att göra)?
Verkningsgrad, värmeförluster i motor och elsystemet alltså. Det skiljer mellan batterier, batterierna har inre resistans, förlust alltså. Företaget Nilar i Gävle tillverkar batterier med extremt låg resistans men de är modell större för stationära anläggningar. Det skiljer säkerligen mellan olika motorfabrikat också.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vikten är den största boven vid accelerationen. P2 är ca 200kg tyngre än Tesla 3. Den andra är som sagt luftmotståndet som man märker av vid högre hastigheter. Tesla är bättre på båda.
Jag har svårt att komma under 25 KWh/100 km med min E-tron… :/
Oj. Då är den mer än tio gånger törstigare än min TMS! Har du släppt handbromsen, på prov? 😉
Polestar 2, väldigt snygg och ser ut som en 'riktig' bil…säkert jättebra….
Dock verkar det som de traditionella biltillverkarna (läs tyskarna, Volvo mm) fortfarande inte förstått att de måste ta ägandeskap över drivlinan (Batteri, BMS, powertrain etc) och jaga effektivitet. Varenda %-enhets ökad effektivitet är guld värt i EV-branschen.
Till det så måste de såklart jaga CV-värden och som du nämner hur laddar man bilen när man åker på tjänsteresa, semester med familjen?
….och appar som inte fungerar, OTA uppdateringar, dog mode, sentry mode…??
En bil är inte en bil längre, en EV är inte en bara en traditionell ICE där man bara byter ut drivlinan, det är något större, en "IT-produkt" som kräver otroligt mycket mer av 'biltillverkarna' än vad deras organisation är strukturerad och kapabel av att hantera.
Om man ska vara petig så är Android Auto en funktion för att spegla de funktioner och appar som du har i din Android-telefon. Det systemet har funnits länge och är inget nytt.
I Polestar 2 kör infotainment-enheten operativsystemet Android direkt och någon koppling till din Android-telefon behövs inte.
När det gäller strömförbrukningen kan väl förlusten vid laddning också vara intressant. För Tesla får man addera 25%. Polestar okänt än så länge.
https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/ladeverlust.html
Oj, det var en rätt positiv recension av bloggaren. Inte så konstigt med ett högre CW värde, och liknande vikt som model S att förbrukningen blev lite högre. Den stora akilleshälen är som du säger laddnätverket. Nu i Coronatider så är det förstås inga problem, då man helst inte bör transportera sig så långt så att man inte kommer tillbaka på full tank. Men vad vet jag, folk verkar behöva förmaningar. Det kommer nog igen, en 2h regel. Förstod faktiskt inte varför man tog bort den, tyckte den passade den Svenska modellen fint. Nu blir det väl likt Gotland överallt, tyvärr. Undrar ifall TM3 kan OTA uppgradera den dåliga lacken och karossen som rostar på TM3. Vi får se. Och nä P2 är inte klar med mjukvaran, men vem är det nuförtiden? Kul den matchar en S i ljudkomfort och en TM3 i samma prisklass på prestanda.