Tesla Club Swedens tävling Swedish Electric Car Championship (SECC 2020) visade att en Hyundai Ioniq trots sitt lilla 28 kWh batteri kunde ta sig fram lika fort som en Tesla eller Kia e-Niro i södra Sverige. Anledningen är den rikliga förekomsten av snabbladdare, även om det innebär fler, men kortare stopp för att ladda.
Hyundai Ioniq. |
Hyundai Ioniq är trots – eller tack vare – att den är förra generationens elbil med endast 28 kWh batteri fortfarande den energisnålaste allmänt tillgängliga elbilen. Förbrukningen är lite drygt 1 kWh per kilometer. De mindre batterierna jämfört med en Tesla S/X Long Range 100 kWh eller 78 kWh hos Tesla Model 3 kompenseras av att det förstås också går snabbare att ladda fullt, och delvis av den lägre förbrukningen per mil. Tesla Model 3 ligger på cirka 1.5 kWh per mil, Tesla Model S på runt 1.8 kWh och Tesla Model X runt 2.1 kWh.
I SECC gäller det att ta sig snabbast från Ystad till Haparanda med en elbil, vilket kräver inte bara att man kör tidsoptimalt fort i förhållande till förbrukning och laddtider, utan också att man planerar vägen så att man kan ladda när battterierna är på optimal nivå för snabbast laddning.
Sträckan tar enligt Google Maps 18 timmar att köra utan pauser. Den snabbaste tiden på etapp ett upp blev tjugo timmar och 33 minuter med en lite äldre Tesla Model S 90D, och en Tesla Model 3 på 20:35. Alltså cirka två och en halv timmes laddpauser på vägen. Nu vet vi att en fossilbilist hade kört sträckans 18 timmar utan att ens ta en pissepaus eller paus för att byta förare, men två och en halv timmes bensträckare på annars arton timmars körning känns rätt rimligt trafiksäkerhetsmässigt.
Vad som är intressant var att Ioniqen stod sig i tävlan åtminstone till Gävle. Tesla Club Sweden skriver:
“Lophornis körde via Örebro och Sala och dök upp på E4 igen först vid Gävle. Hans Hyundai Ioniq var också före flera av de tävlande med Teslor! Finns det bara ordentliga laddnätverk så går det att åka långt även med andra elbilar.”
Även om en Ioniq får stanna oftare, så går det ju rätt fort att ladda de där milen när man bara förbrukar 1 kWh per mil.
Problemet infann sig sedan när man nådde norra halvan av Sverige, där det började bli glest mellan Supersnabbladdare. Man fick ladda på förra generationens snabbladdare med 50 kW och ibland var de enstaka laddarna upptagna, så Ioniqen och även e-Niron tappade sina placeringar, medan Teslas laddnätverk med gott om platser och supersnabbladdare i hela Sverige avgjorde segern.
Tesla Club Sweden konstaterar dock:
“Hyundais ingenjörer har bevisat att det behövs inte enorma batteripack och hundratals kW laddeffekt för att bygga en långfärds-elbil.”
Deltävling två i andra riktningen vanns föga överraskande av en Tesla Model S 100D, som är Teslas bilmodell med längst räckvidd, och som därmed behöver ta minst antal laddpauser. Vinnaren på vägen upp kom nu på plats tre med sin Tesla S 90D, även besegrad av en Tesla Model X Long Range.
Vinnaren klarade av tillbakaresan på 19:58, eller två timmar längre än om man hade kört helt utan paus, och inte ens behövt tanka.
Hyundai Ioniq är en mycket trevlig elbil för den som exempelvis pendlar några mil till jobbet och i övrigt mest rör sig i sin region av landet, men duger allså också till långfärder i åtminstone södra Sverige, så länge man inte har något emot att ta en bensträckare, fika, lunch eller pissepaus ibland.
22 kommentarer
Så Tesla, med sitt överlägsna nät av Superchargers, har trots det valt att bygga med jättebatterier?
Som bara delvis utnyttjas?
Vad är miljövinster i det?
Räckviddsångest, övertyga fossilbilskramarare samt att ett större batteri lär hålla betydligt längre då förre celler motioneras vid liknande körning. Samt att inte helt behöva planera sina lämpliga stopp där laddstationer finns.
Är livslängden linjär mot kapaciteten?
Vad jag förstått så sjunker kapaciteten ganska drastiskt över lite längre sikt och då är ett jättestort batteri ett sätt att få acceptabel räckvidd på sikt. Sen är försäljningsargumentet i lång räckvidd inte att förakta.
@Rickard, ja så torde det vara (killgisning), vill minnas jag läst det. Ett batteri består av ett antal celler, ifall en cell klarar 3000 tusen laddcykler så med intelligent användning så blir det då en linjär livslängd exkl åldrande. Lite större batterier och mer påkostade bilar har ofta en mer sofistikerad kylning jmf Nissan Leaf och Tesla
Kan man kanske räkna hem ett billigare/ mindre batteri med att det är billigare att byta när det är "slut"
@Turbo, batteribyten tror jag blir ett minimalt problem för dagen elbilar. Ofta finns där hyfsad garanti som torde täcka måndagsexemplar. Jag har t ex livstidsgaranti på mitt leasade batteri
Jag åker ganska ofta på längre turer med min enduromotorcykel. Den tanken rymmer 8 liter och ger mig en räckvidd på nånstans mellan 16-20 mil beroende på hur jag kör. Oftast i den lägre änden av skalan. När man snurrar runt på små grusvägar så kan det vara väldigt svårt att hitta en bensinstation utan att behöva ta en enorm omväg stup i kvarten. Oftast gör jag gps spår så jag i förväg vet vart bensinstationerna finns. Annars får jag ta med mig reservdunk.
Med detta svammel vill jag ha sagt följande. Det är jävligt jobbigt att ha riktig räckviddsångest, det skulle inte duga på ett bruksfordon.
Niklas. Jag tror du missförstår mig.
Vad jag vet tappar alla batterier kapacitet. Även om ett litet batt slits fortare är det billigare att byta.
Turbo, du har rätt. Blir säkert ett vanligt problem för plugin-hydrider. Jag tänker att när man kommer över 50kwh och 30-40 tusen mil så kanske det inte lönar sig att byta längre
Gissar på felskrivning – förbrukningen är 1kWh per 10km?
Du borde ha rätt. 1kWh per mil är hursomhelst väldigt bra. Hyundai äger by the way Kia då staten typ tvingade dem.
Hyundai äger dock bara runt 33% av aktierna i Kia.
Låter rätt bra. Allteftersom kanske kommer man komma fram till en rätt optimal batteristorlek och tätheten på laddningsstationer. Mend visar också på hur avgörande elinfrastruktur är.
Jag valde mellan en Tesla Model 3 och en Hyundai Ioniq Electric 2019 som företagsbil för drygt ett år sedan. Ett val mellan hjärta och hjärna, mellan känsla och förnuft. Det blev en Ioniq till slut och den fungerar utmärkt även om det kanske inte är den roligaste bilen. Men behöver man en funktionell, praktisk och ekonomisk bil och normalt kör max 15 mil per dag är det ett bra val.
Med högsta utrustningsnivån kostade den under 400.000:- inkl. moms (före bonus), har ett förmånsvärde på ca 2100:- brutto och servicekostnad ca 1500:- per år. Som leasingbil på företag blir det en ekonomiskt bra affär både för företaget och föraren privat.
O.T.
Det handlar visserligen om utsläpp av co2.
FNs klimatpanel glömde ta med fotosyntesen när de räknade på lantbrukets utsläpp av klimatgaser.
https://lantbruksnytt.se/fn-raknade-inte-med-fotosyntesen/
Pinsamt?
Att de koreanska bilarna ledde så länge måste rimligen ha berott på att de använde Google Maps för att hitta snabbaste färdvägen.
Tesla-ianerna använde förmodligen bilens egen undermåliga navigation. Men, den är tydligen bra vid färd till en Tesla Supercharger, då kan tydligen batteriet värmas upp vid behov.
Det finns en app, ABRP ( A better route planner ). Med den kan man prova hur långt det tar att åka från A till B och välja vilka laddnätverk man vill använda eller inte vill använda. Ange antalet kwh/100km bilen förbrukar osv.
Jag är lite skeptisk till om appen är bättre än att tänka själv. Men, den ger antagligen mycket bra input inom vilket område nästa laddning bör ske. Det gäller att veta sin egen bils laddkurva. Appen FastNed är bästa informationskällan jag hittat för detta.
Inte många åker Ystad – Haparanda regelbundet.
Den normale elbilisten är nog mer intresserad av var hän kan ladda gratis, medan hän går och handlar. Helst så många kw per tidsenhet också. Gärna gratis parkering också.
P2 har ju google i "baken" och ligger årtal före Tesla i infotainment etc. Hoppas de lyckas möta efterfrågan då de uppenbarligen är det bästa elbilsköpet i detta nu.
På alla ställen med gratisladdning, utom hos Lidl, är det växelström.
Renault är enda bilen som kan ta emot 22 kw. Tesla är näst bäst, omkring 17. Övriga 11 eller mindre.
De köpcentra som erbjuder laddning till ett lågt pris ( det behöver inte vara gratis ) tror jag har framtiden för sig.
Miljöpartister kanske inte gillar om dom tror att folk börjar åka mer än nödvändigt för göra sina inköp, men det är ett senare problem.
Bor man i Haparanda kan man åka till Finland för att ladda.
Den gamla Zoe kan ta emot typ 42kwh. Min 21kwh. Även den gamla teslan kan ta emot 21kwh ac. Alltid lika kul att stå på tesla sponsrade elbilsparkeringar. Och läxa upp, vad som gäller Många Tesla ägarer tyvärr inte särskilt skärpta.
Lusitigt då Tesla använder Google Maps.