SAS-aktien rusar på sin halvårsrapport som visade på en förlust på -2 365 MSEK, eller en bit över två miljarder. Till Dagens Industri säger flygbolagets VD att man saknar automatiserade rutiner för att betala tillbaka pengar till kunderna, “dessa kräver manuell handpåläggning”, och kan inte säga när kunderna ska få sina pengar.
![]() |
Kastrup under ombyggnad. |
SAS har alltså inte ens automatiserade rutiner för att betala tillbaka avbokningsbara SAS Premium Plus-biljetter, eftersom dessa inte heller betalas tillbaka inom utlovade och avtalade en vecka. Rätt skrämmande att ett bolag av den här storleken alltså erbjuder en dyrare biljettprodukt, som sedan måste hanteras manuellt om man tillämpar den avboknings- och återbetalningsrätt man betalar extra pengar för. Slutsatsen är att affärsresenärer bör välja ett annat seriöst flygbolag. Exempelvis betalade Braathens tillbaka återbetalningsbara dyrare biljetter samma dag, helt automatiserat – ett facit på vilket flygbolag man ska välja som affärsresenär.
Men aktieägarna kan idag vara glada, då aktien rusar på att man gjorde nästan två och en halv miljard i förlust.
![]() |
Dagschart SAS-aktien |
Förvisso är uppgången från botten och sker under galgen, men ändå. Marknaden anser alltså att det kunde varit värre. Förlusten var -7:50 SEK per aktie. Aktiekursen är 6:74 SEK i skrivande stund, så aktien handlas under P/L på 1 (price/loss ratio).
Rekommendationen till kunderna kvarstår – vänd er till Kronofogden för att få era pengar snabbare. Alternativt kan man betala en slant för att begära SAS i konkurs, då bolaget uppenbarligen är på obestånd och inte klarar av att betala tillbaka pengar till sina fordringsägare. Oförmåga att betala tillbaka fordringar på snart sex månaders tid borde vara skäl nog.
9 kommentarer
Ironiskt att reklambannern på bloggen just nu är för SAS AMEX CLASSIC – Samla poäng nu – res senare! 😀
Looool 😀
Därför alla kort med cash-kickback är att föredra.
SAS har ingen biljettyp eller kabinklass som heter Premium Plus.
De har Go (aka ekonomi), Plus (aka economy extra / premium economy) och Business.
Ruset på börsen är väl inom definitionen för "Dead cat bounce" inom TA?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Meningsfull "business continuity" är ofta fullständigt förbisedd av ledningar och styrelser. Man övar järnet för att se att företaget klarar av att alla anställda hinner ut om det börjar brinna på ett kontor, och man satsar en hel del pengar på antivirus och firewalls mm på servrar och datorer, vilket självklart är utmärkt. Men vad händer om det kontoret faktiskt brinner ned? Var ska folk jobba? På vilka datorer? På vilket nätverk? Och hur ska man bete sig om servrarna faktiskt krypterats sönder och samman av angripare, trots skydd? Det är frågor som alldeles för få har ett svar på. Och att man då ska ha en plan för att hantera att "99.5% av vår business försvann över en natt" är osannolikt… Det är bara att gratulera Braathens att de verkar ha en synnerligen kompetent CIO som möjliggjort att de har de rutinerna på plats. 🙂
Lufthansa betalar också manuellt och har lång fördröjning bakåt. Enligt supporten betalar de ut i batcher när det godkänns, dvs underförstått när de har pengar.
Återbetalning möjligen klar innan året är över enligt artikel på DI.
/live/upp-till-nio-manaders-vantetid-pa-aterbetalningar-for-sas-kunder/