Ett elbilsmärke har seglat upp som det som har högst status som bilmärke bland svenskarna enligt en undersökning från Blocket Bilar och YouGov. Elbilsmärket överträffar såväl Ferrari som Porsche, BMW, Mercedes och Volvo.
Inte högst statussymbol längre. Foto taget hos Von Braun Sports Cars i Skene. |
Blocket Bilar har som marknadsföring beställt en undersökning från YouGov kring svenska folkets inställningar till bilar som statussymbol. De flesta svenskar tycker dock inte att bilen är en statussymbol, åtminstone nästan sju av tio svenskar finner inte att det är högt status med en ny bil.
Däremot är sätter svenskarna nu högst status på ett elbilsmärke, som utan reklam och marknadsföring, har lyckats ta sig in på förstaplatsen.
Tesla klår som statussymbol numera alltså både Ferrari och Porsche, samt förstås Volvo, BMW, Mercedes, Audi och Jaguar. Andelen som anser vilket specifikt varumärke har högst status nedan.
1. Tesla 24%
2. Ferrari 13%
3. Volvo 12%
4. BMW 11%
5. Mercedes-Benz 9%
6. Porsche 8%
7. Audi 7%
8. Jaguar 5%
9. Toyota 3%
10. Cadillac 2%
Man kan dock konstatera att det står rätt sorgligt till med svenskarnas syn på status när både Volvo, Audi och Toyota kvalar in bland de tio mest statusfyllda bilmärkena i landet, och Volvo rent av är det tredje mest statusfyllda.
Blocket Bilar/YouGovs undersökning baserar sig på 1 035 intervjuer via Internet av vuxna svenska män och kvinnor i slutet av september 2019 och verkar först ha publicerats hos Expressen.
Ingen statuscymbal. Foto taget hos Von Braun Sports Cars i Skene. |
Teslas prestation är förstås imponerande, med tanke på att man inte genomför några reklamkampanjer alls, utan man har helt på egna meriter tagit sig till förstaplatsen, ivrigt påhejade av medlemmarna i Church of S:t Musk. Uppenbarligen har man lyckats väl med ett varumärkesbygge på kort tid. Som first mover som ren elbilstillverkare i premiumsegmentet – och egentligen den enda rena elbilstillverkaren – så har man haft enorma fördelar via uppmärksamheten ända sedan första Tesla Roadster lanserades. Andra försök att lansera rena elbilsmärken kommer inte ha first mover advantage i marknadsföringen. Vad hette den andre personen som flög över Atlanten? Charles Lindberg var först, och är den som därmed är allmänt känd. Vem ledde andra lyckade expeditionen till Mount Everest topp? Vem var nummer två på Nordpolen? Vem var den andre att upptäcka Amerika efter Columbus?
En alternativ tolkning av listan är att ovanstående bilmärken är de som orsakar störst jantekänslor hos svenskarna, vilket kan förklara den på nätet ofta sedda illviljan mot elbilar. Rönnbär är sura sade räven.
Tyvärr tittar många på priset och tittar inte på totalkostnaden. Man kan privatleasa en Tesla Model 3 till samma pris som en fossil-Volvo, men slipper bränslekostnaderna, eventuell nybilsskatt som numera är rätt hög på de rena fossilbilarna, och eventuella servicekostnader om dessa inte ingår i leasingen. Att privatleasa en hybrid-Volvo går på mer än en Tesla Model 3.
Vill du också bli utsatt för Jante-lagen genom att köpa eller leasa en Tesla? Använd denna länk eller koden LARS35932 så får mitt bolag vara med i utlottningen av en bil. I utbyte får du 1500 km gratis laddning på Supercharger-nätverket.
36 kommentarer
Min lista (är ej bilintresserad) om vi snackar status:
1 Maybach
2 Bentley
3 Rolls royce
4 Bugatti
Maybach är nedlagt, de allra flesta såg det som århundradets flopp.
Det finns kvar som nån sorts extranivå på S-klass, Mercedes-Maybach.
Man börjar fundera över hur nära det är i tiden som en begagnad fossilbil är lika lättsåld och värdefull som ett piano?
Inte ännu iallafall, rekordpriser på begagnade fossilbilar nu.
Enligt statistik publicerad för 2019 utav bilbesiktningen i Finland över 3 år gamla bilar ( första gången en bil besiktigas i Finland, sedan som 5 år gammal, efter det varje år ) presterade Tesla inget vidare.
10,8 % av Teslorna underkändes, i medeltal var de 61000 km medkörda. Tesla var på 7. plats över underkända bilar, i praktiken på 6. plats för statistiken toppas av Renault pga felaktik typplåt från fabriken ( fel axelvikt angiven ).
Med en sådan procent underkända vid 3 års ålder, hur kommer det att se ut i framtiden då Teslorna åldras.
Nämndes vad de underkända för?
CO2 utsläpp tror jag. Bilarna har ju till skillnad från andra bilar inget avgassystem att tala om.
Om någon är haj på finska så kan man någonstans på traficom.fi hitta denna statistik.
Hittade det. Verkar vara belysning av olika slag som är boven i dramat.
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv/TraFi/TraFi__Katsastuksen_vikatilastot/020_kats_tau_102.px/?rxid=938c8a19-83b4-4151-a6c2-c9771c875e65
Tre av tio svenskar är så ängsliga att de tror att andra bryr sig vad dom sitter i för slags bil.
Eftersom jag sedan 20 år kör problemfri Toyota måste jag säga just det. Förmodligen den mest prisvärda bilen genom tiderna.
Ja, det eller honda.
Vet inte hur länge Honda håller. Min är bara 15 år.
Det är väl lite skillnad på statussymbol och prisvärd.
Köpt status är inte status.
Kamprad lär ha kört volvo 245 eller 745.
Visste han hade det, så ingen idé med show.
Bytte från volvo till Toyota på 90-talet. Volvon föll helt enkelt sönder i rostattacker framför mina ögon. Motorn var dock bra, men resten var undermåligt skräp.
Han hade dock minst 2 stycken Porsche 356.
Kamprad körde väl Volvo i Schweiz för att verka fattigare så han fick lägre skatt.
Det beror väl på om man är en sådan att man vill glassa och visa omgivningen om sin framgångsfrihet/hur mycket pengar man har i lån.
Vissa vill ju visa sin omgivning / spela ett spel för omgivningen på riktigt eller med lånade slantar om sina framgångar.
Andra, ibland väldigt rika struntar fullständigt i det. Ibland av ren snålhet/spara varenda krona. Andra vill bara hålla en låg profil.
Hur många är det som håller en hög profil med lån t.o.m över skorstenen. Lyxfällan, skuldsanering.
Humor att Toyota är med på listan men inte Lexus
Kan bara hålla med, det står rätt sorgligt till med svenskarnas syn på status.
I danmark är varannan elbil krockad inom ett år. Speciellt parkeringsskador och det beror på det höga momentet. Snart lär det komma lagkrav på begränsningar av moment i elbilar, tyvärr lär det krävas att någon stackare blir ihjälkörd innan regelverket kommer på plats.
Königsegg?? Var det förvalda bilmärken i undersökningen?
Precis. Det är ju lätt i toppen.
Det är nog bilar för nyrika vi pratar om. Många nyrika har t o m råd att köpa en Ferrari, men alla har inte råd att äga en. Numera är ju Tesla en bil för en välmående medelklass. Hursomhelst byggs ens ego på bilinnehav så behöver man troligen professionell hjälp.
Håller i princip med, men Koenigsegg tillverkar högst 100 bilar om året och miljoner US dollar, så den får betraktas som obskyr. Tror aldrig jag sett en i verkligheten.
Frågan var väll högstatus. Det har inget med utbudet. Att åka med SpaceX är också hög status fast inte så många gör de
Charles Lindberg var tredje man över Atlanten. Columbus var (förmodligen) nånstans på tionde eller trettionde plats när det gällde att "upptäcka" Amerika (efter Leif Eriksson och hans besättning).
Status är väl ändå ett ganska ointressant mått för en bil? Prestanda, driftskostnad och andrahandsvärde är betydligt viktigare.
Vafan, hur kan BMW ha mer status än Mercedes? Sen är det inget fel med Audi, det är ju sansad stilighet/"lyx"/"kvalitet", dvs kostar inte galet mycket, ger bra pang för pengen för vad det ska vara, så ses väl som relativt förnuftigt. Något sådant.
Det är väl bara i Sverige som Audi (i medelklasskretsar) har högre status än Mercedes/BMW? Ditt andra påstående stämmer ju inte heller.
Statussymbol bland Svensson möjligtvis. I Monaco är det en annan skala. Det känns lite som denna lista har skapats av egna beundrare. De känner bara till premiummärken och inga lyxbilsmärken med undantag av Ferrari. Märken som även säljer modeller som är nåbara för kreti och pleti kan inte få samma status som de som enbart säljer lyxmodeller.
Det handlar nog mer om nyhetens behag. Frågar man om cyklar så vinner nog el-cykel en sådan undersökning.
Helt idiotiskt. Kommer nog aldrig att sätta mig på en elcykel. Så länge jag har kraft i benen för att trampa själv och balans att inte ramla blir det vanlig cykel. Sen får man gå, med eller utan rullator.
Det här leder ju bara till mindre fysisk muskelträning/kondition och att vi Svenskar blir ännu fetare där vällevnadssjukdomar skjuter ännu mer i höjden.
jag tror att du är en som cyklar i lycra kläder och plingar aldrig när du åker förbi andra.
du har fel om elcyklar det gör att fler cyklar till jobbet än tidigare och det ger även motion
men man slipper att vara tvungen att ta i för att komma uppför backar.
jag cyklar elcykel och för mig är det ett transportfordon som tar mig till jobbet och hem året runt.ger motion frisk luft och man slipper stressen med att köra bil.
Mitt i prick. Utan el får man ännu bättre träning.
Vem var den andre att upptäcka Amerika efter Columbus?
Lite roligt ändå, eftersom Columbus faktiskt var tvåa. Våra förfäder var där, typ 500 år tidigare och lämnade bosättningar efter sig, vissa av dem finns fortfarande kvar idag.
Jag vet, lite OT eftersom Columbus blev känd för att vara 'först', vilket stödjer författarens tes.
Visar på vikten genom historiens gång att ha skrivkonsten på sin sida.
Synd att Leif inte högg i sten när han nådde fram!