Selma Lagerlöf, August Strindberg, Astrid Lindgren
SAS har betalat för en reklamfilm som väckt upprördhet på grund av sin historieförfalskning. Någon särskild påverkan på aktiekursen har inte märkts av, och bedömare menar att filmen i grunden handlar om en ändrad koncernstruktur och affärsmodell för bolaget framöver, där man ska använda personal anställda i billigare länder än Skandinavien.
Firande av brödrafolkens gemensamma historia. |
Filmen handlar om att det inte finns något skandinaviskt, annat än möjligen det så kända okunniga Reinfeldtska barbariet. Vi behöver inte ta upp grannländernas olika bidrag till världssamfundet (Grieg, osthyveln, Ibsen mm), men man kan konstatera att det handlar om så kallad körsbärsplockning, där SAS reklambyrå väljer ut några saker som inte är skandinaviskt ursprungligen och därmed kommer med argumentationsfelet att det inte finns något skandinaviskt alls. Fast det finns saker som definitivt är skapat här.
Abba, Roxette, Avicii
SAS och reklambyrån var antingen drabbade av någon form av filterbubbla, eller så var man helt medvetna om den massiva uppmärksamhet man skulle få av att förolämpa tre länders befolkning. Man toppade det dessutom med att hävda att alla som framför någon som helst kritik är nazister, vilket gör att exempelvis Dagens Nyheter nu tydligen är en nazisttidning.
Surströmming, semla, gravlax, lutfisk, tunnbröd
Filmen avpublicerades först, och finns nu uppe igen. Och får förstås maximal spridning genom uppmärksamheten som tricket ger. Bloggen kommer förstås inte publicera filmen.
Smorgasbord, ombudsman, tungsten, orienteering, moped, gravlax
Dock är det så att målgruppen för filmen kanske inte flyger. Alls. Utan tar hellre tåget och kommer fortsätta göra det, vilket ingen form av nationellt självförakt i SAS reklam kommer ändra på. Lite som när Audi grovt missuppfattade vilka som var deras kunder. Ibland går det lite fel med analysen.
Och de som flyger SAS som affärsresenärer har inget val ändå, på grund av sina arbetsgivares policy. Det är inte så att SAS är något topprankat flygbolag som erbjuder någon unik upplevelse och service. Dessutom är väl själva existensberättigandet den sk eurobonusen, dvs att man flyger i jobbet och får gratis resor att ta ut privat. Den förmånen ska dock beskattas numera, men frågan är hur mycket det sker.
Nobelpriset, vikingar, pappamånader, nyckelharpa, älgjakten
Annars är det sällan som flygbolaget avgör vad man beställer för flygning. I första hand handlar det om tillgänglighet – vad går när – många platser i det glesbefolkade Skandinavien har få flighter, och då blir det ibland SAS med partners som norska Wideroe, som har enda anslutningen. I andra hand går man förstås på priset. Således kommer reklamfilmen vare sig ha någon positiv eller negativ påverkan på SAS affärer. Man kan därmed fråga sig varför SAS alls lägger pengar på detta.
IKEA, SKF, Volvo, Spotify
Och det avspeglar sig också i aktiekursen, som inte reagerat särskilt, vare sig på publiceringen, avpubliceringen eller nu återpubliceringen. Uppenbarligen saknar åtminstone de som är upprörda kapital att påverka aktiekursen. Skulle reaktionerna leda till färre resande med SAS, så prisar aktiemarknaden in sådant i förväg, men det ser inte ut att ha skett.
Femtonminuterschart SAS. |
De enda som egentligen borde bry sig ska förstås vara aktieägarna. För alla andra är SAS bara ett flygbolag, som ibland råkar ha en flight på rätt tid och rätt sträcka. Och förstås eurobonus för de som har en arbetsgivare som betalar. Men flyger man mycket internationellt finns det betydligt bättre program att vara med i, som ger bättre förmåner och bättre service ombord och på flygplatserna. Att sitta framför skylten eller skynket är allt SAS har att erbjda, förvisso i sann egalitarisk skandinavisk anda – några är finare än andra, men i praktiken innebär det ingenting.
Tydligen ska SAS nu lägga ut sina besättningar på låglöneländer, borta från Skandinavien och de jobbiga flygfacken. Så nästa steg är väl att byta namn till Absolutely Nothing Airlines. Kvar i Skandinavien finns bara barbariet.
AGA-fyren, dynamiten, frigolit, sfäriskt kullager, propellern, tetran, säkerhetständstickan, Xylocain, respiratorn
Att sedan inget land existerar isolerat från beroenden och influenser av omvärlden är bara naturligt. Det innebär inte att det inte existerar något som är unikt skandinaviskt, svenskt, norskt eller danskt.
Sverige, Norge, Danmark (och Finland samt Island) ligger i toppskiktet av välstånd, jämställdhet, demokrati, yttrandefrihet och pressfrihet, och i bottenskiktet vad gäller korruption. Något gör vi tydligen rätt, som andra misslyckas med.
Man ska komma ihåg att nationalism inte är liktydigt med nazism utanför Sverige. Både norrmännen och danskarna förstår fortfarande att man kan gilla sitt land, sin kultur, sin särart och sin historia, utan att vara nazist. Sverige är inte världens navel.
Dansken på knä. |
Själv bär det mig lite emot att skriva det här inlägget. Helst hade jag velat ignorera det hela, men det vore att pissa på alla bidrag till mänskligheten som Sverige, Norge och Danmark står bakom. Saker som man utomlands definitivt associerar med Sverige, Norge eller Danmark, men som flygbolaget SAS väljer att ignorera. Samt förstås vår gemensamma historia, och våra kulturella särarter och gemenskap.
Tack och lov finns utbyte mellan länder, och i världssamfundet ger och tar man. Bra saker kommer hela mänskligheten till del, åtminstone när patentet löper ut. Och för att vara så små, glest befolkade och folkfattiga länder, så har Sverige, Norge och Danmark dragit sina stenar till lasset.
Men fyra saker borde väl SAS hålla med om är skandinaviskt?
Svenska kronor, norska kronor och danska kronor i form av nyemissionspengar som räddat bolaget, senast 2017. Då dög det att vara skandinaviskt.
Och om det inte är skandinaviskt så är väl självföraktet åtminstone svenskt? Vi får se om vi kan exportera även det.
83 kommentarer
Tack.
Ytterligare en upprörd svärjevän som hjälper SAS att sprida deras reklam.
Sådana här utfall som SAS kommer med känns ganska märkliga, men jag funderar på om det inte ändå finns en viss logik bakom som har att göra med att Sverige har en lång historia. En relativt stor del av världens länder har typ 50-70 år på nacken i nuvarande form främst pga avkolonialiseringen som skedde efter andra världskriget och så klart pga murens fall. Har man en kort nationell historia är det så klart helt naturligt att se på sin nation på nåt slags synkretistiskt vis, dvs att varje enskild kulturell företeelse inte är unik, men att [i]kombinationen[/i]åtminstone blir unik.
Jag tror t ex att indier känner sig bekväma som indier trots mughalinvasionerna från norr och det brittiska inflytandet, osv osv.
Men dumma människors förväntningar på Sverige, som funnits i typ 500 år, är att det ska vara unikare än vad det är i olika avseenden just på grund av de 500 åren.
Rimlig analys.
Så Sverige/Skandinavien är mindre unikt än vad folket på SAS förväntar sig. Låt oss säga att det är så. Hur leder det till att de känner sig manade att göra en reklamfilm om det?
Ja, en teori kan ju vara att om man är dum och historielös kan man ju tro att det här med utländska influenser är något unikt skandinaviskt? Att alla andra regioner i världen är lite mer som Nordkorea eller nåt efterblivet agrarland i Afrika, med rutten infrastruktur där folk sitter och häckar i sina byar hela livet utan att se en enda utlänning? Och då för man vad jag förstår fram detta som en USP, vilket torde vara att underskatta omvärlden en del.
Sen förtjänar det väl att sägas att det som vanligt är en reklambyrå och ett produktionsbolag som ligger bakom filmen, inte SAS själva. Jag vet inte riktigt hur affärer går till i reklambranschen men det är ju inte säkert att den här idiotiska idén kommer inifrån SAS. Men det är självklart SAS som beställt skiten.
Om inte annat borde de väl ha sett den innan den släpptes, för de kan väl inte ha givit dem pengar i förskott och helt fria händer?
Så är det självklart, och de har ju satt sitt varumärke på den, men det har ju hänt förr att nån apatisk ledning blivit helt kidnappad av konsulter som slår blå dunster i ögonen på dem. Hur många företag ångrar inte att de skaffade SAP eller anammade nån dum managementmetod som nån högglanspolerad försäljnignschef lurade på dem?
SAS har definitivt skuld i det hela, men personligen tycker jag att det är mer intressant att de som faktiskt får sitt levebröd av att känna av stämningarna och ha järnkoll på hur budskap tas emot, dvs PR-byrån, verkar ha gjort ett kapitalt misstag här. Eller har dom? Är det i själva verket så att de räknade med exakt den här reaktionen?
Det var ju åtminstone för några år sedan fortfarande populärt att tro att USA var ett "rasistiskt land" till skillnad från Sverige. En helt magisk antagande när man jämför en fullständig global melting pot med ett helt otroligt ursprungs-homogent samhälle (vid jämförelse såg Sverige ut, och i någon mån betedde sig, som ren inavel).
Förvirringen kanske håller på att ändras i takt med att Sverige faktiskt börjar exponeras för mer globala influenser, men det visar åtminstone hur fel det kan bli när tankar studsar runt i en bubbla.
Är USA verkligen en ”melting pot”? Det var inte mitt intryck när jag bodde där. Majoriteten (nästan alla faktiskt) umgicks efter sitt ursprung; svarta, hispanics, vita. Statistik för brott och ekonomi är väl också skev?
Indien har knappast var ett enat land förrän britternas erövringar (och det enandet höll ju inte helt när britterna lämnade) så jag tror väl att gemene indier kanske mer känner sig som t.ex. guijarati, bengal eller kashmir. Men det kan ju ändra på sig (och kanske har en del redan) beroende på massmedias penetration till avlägsna ändar av landet.
Min första tanke var att det säger en hel del om företagskulturen på SAS. Det finns dumhuvuden på alla ställen som frambringar den ena ide´n mer korkad än den andra. Men vad som är slående är att i ett så stort företag som SAS inte fanns en enda person som satte stopp för skräpet. Som barnet i Kejsarens nya kläder. Alla nickar med, alternativ spöar ungarna som påpekar det uppenbara.
Byt ut "skandinaviskt" mot vanfri annan nation/kultur/folkslag/världsdel och du blir fälld för hets mot folkgrupp eller riskerar starta en diplomatisk kris. Frankrike, Araber, USA, Japan, Afrikaner, Ryssar etc etc etc. INGET annat skulle gå igenom utom just självhatet. Det är för mig obegripligt hur man inte ser att man själv blivit det man utger sig för att vilja motarbete. Rasister. Mobbare. Diskriminering. Människor olika värde. Polarisering.
Jag säger det igen: Jag är inte förvånad över att det finns idioter. Jag är förvånad över att de tycks få sätta agendan.
Vettig kommentar.
Företagskulturen och ledningen bådar ju inte gott för SAS framtid.
Det blir väl fler nyemissioner…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
I alla företag finns det chefer som är psykopater. Om du t ex vet att du kommer att förlora din position eller få sparken om du öppet säger att SAS kommunikationsdirektörs idé om en video som (enbart) fokuserar på inspiration från andra länder är dålig och kanske även direkt skadlig för företaget, så är sannolikheten hög att du är tyst. Jag tror att det enkla är att situationen är så på SAS och en antydan till det är att de som kritiserar den vansinniga videon nu är antingen nazister eller ryska troll. Personligen tror jag inte SAS finns kvar som självständigt bolag den 31/12 2021. Man tappar ca 5%-10% av resenärerna på detta. Och nej, som affärsresenär så ska jag välja det billigaste flyget utifrån mina tidskrav, dvs när jag ska vara framme vid destinationen resp hemma igen. Som ni förstår så kan man justera en hel del med de parametrarna. Sist Eurobonus – jag avregistrerade mitt konto och lät ca 40 000 poäng brinna upp – jag har råd. Dessutom är de inte värda så mycket eftersom SAS ändå ska ha olika "avgifter" för resan, vilket gör att skillnaden med att köpa en resa med ett lågprisbolag är relativt liten. SAS ruttnar nu bort eftersom jag vet att det är många med mig som gör samma sak och det räcker som sagt med 5%-10% för att helt radera ut vinsten för SAS. Om jag vore en aktieägare i SAS så skulle jag sälja mina aktier omedelbart – det finns gott om bolag som har bättre framtidsutsikter.
Detta kommer att påverka antal resanden med sas hur mycket är svårt att säga för många har inget annat val än att resa med sas.
Staten borde sälja sina aktier i SAS så vi slipper betala miljarder i stöd.
Nationella flygbolag är i princip en förlustaffär alltid
Det kommer påverka exakt 0. Som bloggaren nämner, minns audis magplask, nej just det ingen minns.
Nej, men det beror ju i huvudsak på att Tårtan Hermansson numera försöker pracka på sin omvärld Klarna-lån samtidigt som hon lajvar woke-vänster. En helt ny nivå av trams jfrt hennes gamla ACAB-tweet. Lite som att ingen märker att det var du som fes, om du smort in dig i surströmmingsspad, liksom.
@Larson Det kanske inte blir så mycket påverkan i längden.
Men jag tror att varumärket SAS blir mera negativt uppfattat även om man inte kommer ihåg varför och eftersom de är inte det billigaste flygbolaget eller det bästa flygbolaget så kommer valet av bolag att flyga med påverkas av detta.
Audi mercedes bmw har fått en mycket mera negativ klang efter alla skandaler för min del och för många andra. Vet inte om det påverkar dom som köper dessa bilar eftersom många av dom är "speciella" i trafiken.
i korthet du tar för lätt på hur varumärket uppfattas av människor och dess effekter i långa loppet.
Ens agerande säger mer om en själv än andra, självhat och avsaknad av god företagskultur säger spegeln här.
Det roliga är att reklambyrån The North Alliance tidigare beskrev sig så här:
"NoA is an international community of creatives, built on the Nordic values of equality, diversity, and collaboration."
Aha, så det fanns ändå nåt typiskt nordiskt då? Inte köttbullar, men de värderingarna är nordiska?
Fast nu har dom ändrat presentationen på hemsidan.
Om inte annat så låter inte North Alliance som namnet på en nynasistisk kampgrupp?
Haha, detta spåret är ju för bra 🙂 Fatta paniken hos NA's ledning , "Shit! Vi har nu officielt dödförklarat Skandinavien som kulturområde!? Fort! Redigera alla våra USP lines!" 🙂
Humor…
@gbdcrvx: Ja det för ju åtminstone tankarna till den där aparta "Northern brothers"-videon.
Ja det är humor, jag trodde att SAS inriktade sig på skandinaviska resenärer, hur smart är det då att förolämpa dessa. Hur smart är det att beskylla alla som kritiserar deras korkade reklam för att vara organiserade extremister.
Och timingen, nu när godhetsposerande personer skryter med att de tar tåget istället, hur smart är det inrikta sig på dessa.
Om jag hade haft aktier i SAS hade jag sålt dem snarast, för jag vill inte äga andelar i ett företag som tycker att det är viktigare att godhetsposera än att sköta sina affärer på ett lönsamt sätt.
A Jööf, de enda som använder begreppet godhetsposera som något negativt är väl så kallade svärjisar.
Är det fel att vara god anser du? Anser du att du står för något ondskefullt i kontrast mot godhet?
Cornu, jag har aldrig röstat på SD och jag tycker att godhetsposörer är ett bra uttryck för personer är angelägna att visa upp sin förmenta godhet. Jag tror inte alls att det enbart är svärjisar som använder det ordet.
Naturligtvis är godhet en bra egenskap, ju fler som är goda desto bättre. Däremot tycker jag att det kan bli jobbigt om folk skyltar med sin godhet.
Vad som är ont och gott är en fråga som diskuterats i alla tider och kommer väl så att göras i all framtid, och jag har nog inget att tillföra den debatten.
Problemet med "godhetsposerandet" är ju alla som sitter på internet och skyltar med sin godhet, "jag hatar cancer" eller vad för självklart det nu handlar om utan att faktiskt göra nånting. Det är en fullständigt patetiskt och löjeväckande "reklam kampanj" för sig själv…
Jag hatar cancer, rasism och allt vad det är lika mycket som alla andra, men skulle aldrig få för mig att "posera" med mitt hat.
Det fula med att godhetsposera är att det är andra som ska betala för godheten. D.v.s. skattebetalarna. Själv skulle dom inte betala en krona av egna pengar. Det är typiskt för alla vänsterblivna socialister.
Jag skulle inte vilja sätta likhetstecken mellan godhet och godhetsposering, posörer är sällan genuina.
Goda människor har inget behov av att posera och visa upp sin godhet.
Och posörer behöver inte vara som den fasad de anstränger sig hårt för att visa upp. Många gånger tvärtom, som tex Göran Lindberg.
Vänsterbliven är också ett uttryck som bara svärjisar slänger sig med. Ska du inte skriva "kulturmarxism" och "globalister" också? Och glöm inte Soros.
Och var i din förenklade världsbild placerar du de invandrare som röstar på SD?
Ja jag tycker det är ett roligt uttryck som jag lånat av Katerina Janouch som jag tycker är en vettig kvinna, och om jag därmed sympatiserar med svärjisarna så skäms jag inte för det.
Artikel om SCBs undersökning 2018
I Expressen nyheter/sd-stod-bland-invandrare-okar/
Haha…vilken ironi 🙂 Google cache FTW
Nu när vi halkade in på politik så minns jag ett annat roligt uttryck "Det krävs fackmän inom psykiatrin för att beskriva det politiska tillståndet" i Sverige. Så det är inte lätt att rösta.
Att människor skyltar med att de är goda är ju ffa praktiskt när man ska välja ut vilka man ska äta.
Janouch vettig, f ö? Näe.
Nej, en sexrådgivare kan inte vara vettig.
North Alliance låter snarare som en muslimsk kampgrupp som fick hjälp av USA att störta Talibanregimen.
SAS ville säkert få en bättre klang i varumärket hos vissa grupper som ser flyg som ngt negativt. I det här fallet gick man efter en bekant mall där man gör ngt som man hoppas ska leda till en förutsägbar reaktion. Reaktionen är kampanjen.
Det är väl bara en i ledet manisk önskan att driva budskapet "vi är goda, vi är inte nazister, vi hatar Sverige".
Förstår på riktigt inte varför det i Sverige enligt åsiktskorridoren är omöjligt att älska sitt egna land utan att hata andra. Men det säger väl mer om deras världsbild, att man måste hata alla som inte är/tycker som oss. Det mönstret tycker jag man ser tydligt bland åsiktkorridorens människor, man är väldigt snabb på att demonisera, utesluta och hata.
För att vara så "inkluderande" så får man påtagligt ofta höra "vi och dom" från vänstern… Åsiktskorridoren är inte bara smal, den är även fylld av paradoxer.
Men visst hyser man en hatkärlek till sverige
Allt jag älskar med sverige har allt att göra med folket och naturen, och allt jag hatar med sverige, är staten och de männsikor som tycker de kan bestämma hur folk ska tycka, tänka, och vara… Eftersom de 2 sistnämnda är någonting vi har mycket gott om så är det tyvärr dominerande.
Det är samma sak med relationen till USA. Man ogillar det kapitalistiska hemska landet generellt men är fullständigt besatt av all amerikanska kulturella och politiska fenomen till den grad att Sverige skämtsamt kallas det mest amerikanska landet i världen.
Är det inte en del av en smart marknadsstrstrategi där man flyttar debatten från flygets klimatpåverkan till att SAS angrips av snöflingor och nazister och då går vänstern i taket och försvarar varumärket.
Så är det. SAS är ett företag som ska tjäna pengar. De, lika lite som andra företag, bryr sig om vad som är svenskt eller inte.
Trist inställning från SAS att ingen kan bli svensk om den inte är svensk från början. En gång Turisk köttbulle alltid Turkisk köttbulle, tydligen.
Turkarna har bara levt ca 1000 år i Turkiet. Så vad fan är "turkiskt"?
Slutet på filmen handlar om att man plockar av det goda när man reser i världen och att det utvecklar även sitt hem.
Hade de börjat på det sättet och sen byggt vidare så hade det kunnat bli en bra reklam, nu blev det bara dåligt.
Då jag reser mycket och bor största delen utanför sverige så plockar Google upp att jag behöver se reklam om hur jag tar mig till Scandinavien.
Får alltså nästan dagligen se reklam om hur jag ska använda SAS för att komma och se det unika med Skandinavien.
Förstår inte hur de tänkt när de nu beställt denna reklam, den lär ju vara riktad till Skandinavier som ska ut i världen, inte för de som potentialt ska till Skandinavien.
Totalt motsatt till deras andra reklam som ju vill göra Skandinavien intressant.
>Dock är det så att målgruppen för filmen kanske inte flyger.
Med tanke på den självgoda och nedlåtande tonen som reklamfilmen hade så känns det uppenbart att den riktiga målgruppen inte var företagets kunder Jag har väldigt svårt att tro att reklammakarna och de ansvariga på SAS alla hade missat att folk brukar slå tillbaka om de blir tilltalade på det här viset.
I princip alla i Sverige har minst en svärjevän i sin vänkrets som delar den här reklamen så på max en vecka har SAS lyckats med konststycket att sprida reklam till varje svensk. De som blir upprörda är svärjevännerna som ändå är relativt lågutbildade, lågbetalda och flyger sällan.
De välutbildade som flyger ofta blir nog inte särskilt upprörda av filmen. Många av dessa ser sig nog ändå mer som världsmedborgare.
Ja, det kan ju vara en massiv och väldigt lyckad trollning av Svärjevänner.
Nästa gång kommer dom att klä ut ett gäng tanter i Gudrun Sjödén-kläder och så får de berätta om hur bekvämt man kommer till Gambia med SAS.
Eller så tar man en förskoleklass, utrustar dem med lösskägg för att erhålla sk "skäggbarn"; och sen får de berätta om hur enkelt de numera kan semestra hos släkten i Iran tack vare SAS.
Eller så har ägarna för SAS anställt någon från Expo för att styra upp och marknadsföra SAS.
Det sägs att all publicitet är bra reklam, men i dagens polariserade och lättkränkta klimat vet man inte.
@Kent No1: Grattis, det måste vara något slags rekord i fördomar mot Sverigevänner, som du presterade där.
Palle, Vilket menar du? Tror du inte att även Svärjevänner har vänner utanför den egna bubblan?
Resten av påståendet finns det undersökningar som bekräftar så de är nog inte kvalificerade som fördomar.
Sett till utbildningsnivå så är stödet för partiet större, mer än dubbelt så stort, bland dem med förgymnasial och gymnasial utbildning än bland dem med eftergymnasial utbildning.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatiundersokningen-psu-i-maj-2018—parti–eu–och-eurosympatier/
Kent No1 Inte så konstigt det är ju dom sämst bemedlade som drabbas först och eftersom SD ökar så måste antalet idioter också öka, inte bra. Det måste bero på skolresultaten. Jag tror mer på Ben Dovers förklaring.
Säger inte emot mycket av det billy, när barnen börjar bli rånade på Södermalm, Östermalm osv så kommer förstås även mer bildade människor börja rösta SD. Man behöver ju inte vara släkt med Saida för att se det komma.
Och förvisso tror jag nog att antalet idioter konstant ökar men det är inte därför SD växer.
Ren och skär marknadsföring, de får spaltvis med gratisexponering, så fort någonting publiceras som det kan finnas åsikter på, så kommer åsikterna och media hänger på för de är ute efter klick och vidare spinn från ämnet. Allt för att väcka känslor hos mottagarna. Känslobaserade uttalanden är ju enkla att spinna på¨, de kräver ju inga jobbiga faktakontroller.
Bland det bättre jag läst om haveriet tiil sas reklamfilm.
Borde pubiceras i någon tidning.
Visst är det så att syftet med reklamen var att locka tillbaka de vänsterorienterade kunder som avstår flyget pga miljöskäl. Där passar denna självhatande retorik bra, inga gränser, ingen nation, ingen flykting är illegal osv osv
Så vi får se vad som händer. Jag tror att ledningen har kass analysförmåga.
Ursäkta men jag råkade gilla den här reklamen, vad är det jag missar?
Det är ju en helt fantastisk bombastisk avslutning att alla skandinaver tar andras uppfinningar och gör dom bättre, för vi är lite bättre än andra folk…
Jag älskar iden om att jag tillhör ett utvalt lite bättre folk i norr bara för att jag bor här.. man fattar ju att alla vill flytta hit..
För övrigt så är iden inte ny utan framfördes redan av den gode Strindberg på sin tid.
Fått förklarat för mig att de Polska och Ungerska identiteterna är särskilt starka eftersom dessa båda kulturområden genom historien omväxlande invaderats från öst och från väst, gång på gång på gång.
Lät rimligt.
Av samma skäl kan man då förstå varför den Finska identiteten är den starkaste i Norden, även om det till 50% gör oss svenskar till The Bad Guys i det fallet.
Jag är rätt ointresserad av filmen och har inte sett den (tittar vanligtvis inte på reklam). Men så som jag förstått huvudtanken bakom filmen så gillar jag den. Nämligen genom att vara öppen mot andra kulturer/andra teknologier/andra organisatonssätt osv., så uppnår man vissa konkurrensfördelar som de med mindre öppenhet inte uppnår. Och faktum är ju att innovationer och liknande sällan uppstår i vakuum, så ju öppnare man är för andra intryck o dyl desto större chans att man kommer på någon innovation. Det tror jag på iaf.
Enligt mig så är det antagligen, åtminstone delvis, beroende på denna öppenhet som Sverige har uppfunnit och utvecklat fler innovationer per capita än de flesta andra länder, kanske tom flest. Men det betyder ju inte att alla dessa saker är mindre svenska för det.
"Sverige har uppfunnit och utvecklat fler innovationer per capita än de flesta andra länder, kanske tom flest."
Men enligt SAS-filmen har inte Sverige uppfunnit någonting någonsin. Däremot har Tyskland, Holland, Turkiet osv. uppfunnit många saker. Och afrikanernas förfäder var vikingar. Och så tar de upp några vandringssägner och tror de är sanna. SAS-reklamen är provocerande anti-intellektuell. Man skryter om sin okunskap och historielöshet.
Ett exempel på fördumningen av samhället, det post-intellektuella samhället.
Kort sammanfattning.
All svensk inländsk kultur är av utländsk härkomst och all utländsk kultur är av deras inländska härkomst.
Inte ens bombhot är skandinaviskt!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hot-mot-sas-reklambyra-polis-pa-plats
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag blev enbart trött över SAS annonsen. Ett utbrott av politiskt opportunism som har passerat bäst före datum sedan länge. Kan mest skratta lite hånfullt åt hur man kunnat stampa sin fot så djupt ner i klaveret. Men så kan det gå om man lever i en trång bubbla med likasinnade.
Jag undrar dock verkligen hur folk är funtade som kan bli så upprörda över att SAS har gjort bort sig så det kan leda till att man bombhotar.
TSAS >> Truly Scandinavian Airlines (System) ?
SAS ville få icke-skandinavier att känna samhörighet till Sverige med sin reklam.
Jag vill också påminna er om att på Arlanda så lyfts det upp att Spotify, Candy Crush, Skype, MineCraft mfl är svenska företag.
Den lite lustiga paradoxen är ju också att de faktiskt heter "Scandinavian Airline Systems"…. Men samtidigt hävdar de att något skandinaviskt inte existerar.
Kan det vara så att de fått en uppenbarelse och förstått att de själva snart inte kommer att existera, som en följd av alla fina beslut de senaste åren?
Kan vi inte diskutera den där förtalsdomen i Gbg istället? Det är enormt kul att ta upp det med svärjisar, det har fått de flesta utav dem att ta ställning FÖR några islamistiska fundamentalister, eftersom de hatar såssar allra mest.
Har då något exempel på "svärjisar" som tagit ställning för islamistiska fundamentalister? De enda som tagit ställning mot Hermansson som jag sett är vänsterpartister, miljöpartister och vänstersossar, som snöat in på identitetspolitik stället för klasspolitik.
Jag tror vi alla har svärjisar runt om oss, och en del av dem är väldigt frikostiga med att delge oss sina "åsikter". Jag har en sådan i min närhet som gärna delger alla konspirationsteorier kring Soros, media, invandrare osv, ja ni känner typen.
Följdaktligen har jag då fått höra följande resonemang:
1. Stefan Löfvén utser domare.
2. Stefan är sosse.
3. Den åtalade var sosse.
4. Därför "kom hon undan", dvs de båda islamisterna borde enligt gällande moral och lag dömts, och den frikännande domen är ett utslag på, tja, korruption typ. Hermansson frikändes pga att sossar fredas av domare som utses av sossar.
Rådmän utses f ö av regeringen och (detta kollade jag upp) domaren i det aktuella fallet verkar ha utsetts 2012 under regeringen Reinfeldt. But anyway…
Det är naturligtvis inget jag kan använda som riktig referens eftersom det är ett resonemang av typen "fikabordsdiskussion" eller möjligen "kallprat från gravt efterblivna". Men det var så jag kom att tänka på saken i alla fall.
Benny Boy- ska vi tävla om vem som har dummast kollega? Jag har en som hatar kapitalism men röstar på centern.
Sverige tillskrivs i alla fall upptäckten av 19 grundämnen, delad andraplats med Tyskland så helt tappade är vi inte som nation.
Det tog för lång tid att komma fram till poängen i filmen att vi tar till oss och inspireras och utvecklar till lite bättre. Reaktionen beror nog på att allmänheten är less på självföraktet som första delen ger uttryck för. Man påminns om Reinfeldt och barbariet. De som släppte filmen borde insett stämningen bland folket. Man kan se det som att etablissemanget upptäcker att avståndet till folket har blivit stort minst sagt. Och nu gäller det för politikerna att hänga med för att inte hamna helt på efterkälken. Väljarna vill nog rösta på sina gamla partier men vill att de ändrar sig i en del frågor. Undrar om Annie Lööf inser att det är ett helt annat land hon kommer tillbaka till i höst.
Filmen fick den effekten att de som har flygskam nu gick upp i försvarsställning för filmen.
Såg filmen imorse och tänkte direkt att SAS ville förbereda allmänheten på att ha personal från låglöneländer.
Reklamfilmen i sig var helt okej om man tänker sig ett flygbolag som är verksam i en gränslös värld. (sen att det alltid är mer eller mindre uppenbara lögner i reklamfilmer är ju en annan sak.