Ett problem vintertid med elbilar är att de inte genererar en massa överskottsvärme. Uppvärmning av kupé är inte ett problem, men exempelvis så värms inte motorhuven upp av motorn, och inte heller strålkastarna. Med bara energieffektiva LED-strålkastare blir det helt enkelt värme nog för att smälta frost eller snö och både strålkastare såväl motorhuv kan behöva manuellt röjas från snö.
Frost är inte designad i Kalifornien. |
Dagtid kanske man inte tänker på detta, och frosten blir upplyst nog för att ge varselljuseffekt, men i mörker och frost blir det snabbt uppenbart att strålkastare på en elbil inte avfrostas. Åtminstone inte om man inte har någon form av defrosting installerad.
Själva kupén slår man förstås på värmen i, liksom sätersvärmen, via appen 10-30 minuter innan man går ut till bilen, och bilen är därmed avfrostad, uppvärmd och klar när man sätter sig i den, utan att behöva använda batteriet och med det minska räckvidden på bilen.
Fast det gäller inte strålkastarna. Eller vid snö motorhuven.
Suddig bild. Glömde kontrollera. Helt avfrostad kupé och vindnruta, men frost kvar på motorhuven i alla fall. |
På en fossilbil ger motorn så mycket överskottsvärme via sin dåliga energieffektivitet, att snö på motorhuv smälter, liksom frost och snö på strålkastarna. Man kan förstås även ha installerad defroster, spolare och på riktigt gamla bilar även torkarblad på strålkastarna. Så länge man inte är designad i Kalifornien, där det ju inte ens regnar.
Fossilbilar behöver inte heller energisnål belysning, utan har ofta generatorer som minst sagt producerar överskott av el för systemen och för strålkastarna. Därmed smälter om inte annat värmen från strålkastarnas lampor eventuell frost och snö.
I kontrast är elbilar designade för energieffektivitet, och har därmed oftast snål LED-belysning som inte ger värme eller drar energi.
Glöm således inte att skrapa strålkastarna. Men kom ihåg att de inte är i glas, utan i plast, så använd mjuk skrapa eller duk för detta.
Snö kan även behöva borstas bort från motorhuven. Annars ligger den förvisso generellt kvar, även vid långa resor, men påverkar luftmotståndet negativt. Kom också ihåg att eventuell frunk (främre bagageutrymme) inte nödvändigtvis är uppvärmt. Bra för kylvaror mellan 0-8 grader utomhus, men dåligt för vätskor vid minusgrader.
Förvisso ett I-landsproblem, men med årets första frost här på Västkusten ändå värt att påtala för den som är på väg att skaffa elbil. Ett minimalt problem, men alltid roar det någon fossilbilist.
Det blir intressant att se om Volvos elbilar kommer ha adekvata vinteranpassningar som tar hand om frånvaron av värme från motorn. Det är möjligt att Tesla numera åtgärdat detta genom obligatoriskt vinterpaket i Norden, men vad jag vet innehåller det bara rattvärme, sätesvärme i baksätet och defroster av spolarmunstycken och vindrutetorkare. Någon defrosting av strålkastarna har jag inte sett, och står inte heller i manualerna, än mindre spolare för strålkastare.
För övrigt rekommenderar Tesla i manualen att man vintertid ställer in vindrutetorkarna i serviceläge när man parkerat. Därmed kommer de flyttas upp till vindrutan och defrostas ordentligt när man förvärmer bilen innan avfärd.
40 kommentarer
Hej,
nu har väl även nya fossilbilar oftast LED-belysning. Kör diesel och strålkastarna värms inte upp av värmeavgivningen från ljuskällorna. Har däremot strålkastarspolare så det brukar räcka med en dusch
Precis.
Moderna snåla diesel-motorer alstrar inte mycket överskottsvärme. Sen är man skiträdd att man repar plast-"glaset" när man ska göra rent lyktorna.
En tysk tillverkares senare modeller har faktiskt en inbyggd "dieselvärmare" som går på automatiskt och gör underverk för uppvärmningen av motorn – 2 km i s f 2 mil till det kommer värme!
LED it go, LED it go…
Det är givetvis inte bara fossilelbilar so LED-strålkastare, tekniken gjorde debut i Audi R8 för drygt 12 år sedan och har sedan dess blivit allt vanligare i takt med att priserna sjunkit.
LED-strålkastare är normalt sett utrustade med en kylfläkt som kyler dioderna och cirkulerar luften i strålkastaren för att samtidigt hjälpa till att värma upp dem.
Edis
Lexus LS600h var först med LED, dock endast på halvljus år 2007. Audi R8 kom 2008, och var först med LED även på helljus.
Dieselvärmare från fabrik har man haft på dieselbilar sen 90-talet som hjälp att värma motorn. Konstigt för övrigt att Tesla får godkänt med LED-lampor som inte frostar av. På en vanlig bil är det inte tillåtet.
Balkongståarn
Säg någon bil, där LED strålkastarna frostar av? Jag har LED, Med projektorer på min. Jag har inte ens strålkastarspolare! Det misstaget gör jag aldrig om! När det snöar blötsnö. Så blir det en tjock sörja, över hela strålkastarna. Får stanna var 10e km och torka bort, om det snöar mycket.
Enda kravet på spolare, är om det lyser med över 3000 lumen. Vilket gjorde att alla bilar, med xenon. Blev tvungna att ha det. Då en std xenon lampa, lyser med ca 3200 lumen. Men trots bättre ljus med LED. Så hittar du inte en bil med LED, som avger 3000 lumen. Så i praktiken är det helt frivilligt, för fabrikanterna. Att montera strålkastarspolare, på bilar med LED.
Passat std LED 650 Lumen
Passat LED High 1100 Lumen
Som exempel
Värt att veta om någon nu missat det, är att det är böter på att ge sig ut i trafiken, utan att först avlägsna ev snö och is från bil och/eller släp.
Bra, tänkte precis påpeka det.
Oansvarigt att skapa dödsolyckor pga lathet.
Finns det några siffror på hur mycket effekt som tilldelas värmepaketet i en Tesla? Handlar det om någon kW? I så fall bör inte räckvidden begränsas så mycket på vintern pga. detta (men dock pga. kalla batterier?)
Man använder en PTC värmare från BorgWarner, vill minnas att den är på drygt 7 kW. Sedan finns en värmare till för batteriet.
Det räcker inte med elvärmda vindrutespolarmunstycken om man inte har ordentligt med frostskyddsmedel i spolarvätskan – ledningarna är utsatta för omgivningens temperatur. Samma sak gäller strålkastarspolningen.
Jo att värma munstycket är ju för att utifrån kommande is inte ska hindra funktion. Sen måste ju spolar vätskan ha fryspunkt under temp med lite i marginal, annars blir det ju bara en is film. Och spolarvätska bör väl räcka bra till strålkastare det är ju knappast så att de hinner komma upp i temp på en fossil bil innan avfärd. Så samma bör väl räcka borsta bort snö och smält is med lite spolarvätska. Tror aldrig jag tyckt mig behöva is skrapa till strålkastare
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fake_news_websites
Fake news raderat.
CNN?
Om CNN håller på med fake news?
Tja, du kan ju alltid fråga Donald Trump…
Det regnar i Kalifornien, och det gör körningen direkt livsfarlig. Långt mycket värre att köra i än svenskt snökaos.
Testar inte Tesla sina bilar i vinterklimat? Det borde väl finnas någon motsvarighet till Arjeplog uppe i Kanada.
Räcker att åka till Tahoe för vinterklimat ca. 2-3 timmars bilkörning från SF
Snålhet? Finns ju nya fossilbilar utan spolar-funktion tillstrålkastarna.
Min svintörstiga bensinbil alstrar inte nog med värme för att smälta is/snö på strålkastarna heller, eftersom det är xenonlampor som inte blir speciellt varma. Det har inget med drivmedlet att göra, utan ljustekniken. I 50+ km/h I svenskt vinterklimat är det inte mycket värme som tar sig framåt från motorn/kylaren.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är det som är det fina med fossilbilar i vårt kalla klimat. Genom att ta tillvara på överskottsvärme i energiomvandlingen kan man klara ner mot 40 minusgrader utan problem.
I elbilsfallet sker energiomvandlingen som ger värme istället i typ ett kolkraftverk eller ett kärnkraftverk och kanske på sin höjd kan användas till något fjärrvärmenät, men det mesta av den värmen hamnar i luft eller hav och elbilsföraren får antingen frysa eller se sin räckvidd brutalt krympa.
Sådana här detaljer och de ännu höga batteripriserna gör att jag gärna väntar ett par år till med att skaffa batteribil.
Som många skrivit. LED sitter ju i småbilar idag.
Ett exempel, är nya Toyota Corolla. Som i sitt enklaste utförande har bi LED, med gammal hederlig reflektor. I mellan utförande, med en projektor. Och i toppmodellen adaptiva multi-LED strålkastare.
Den går alltså inte att köpa, utan LED strålkastare. Trots att det är en ganska enkel bil.
Plastfilm plus poleringsbehandling av denna gör att inget fastnar på min bils framlyktor samt vindruta. Snö och is greppar inte i ytan så jag kan medelst en mjuk borste sopa bort allt utan problem.
Jag skulle så gärna haft en Tesla jag med. Model S är den snyggaste med tyvärr utdaterad. Model 3 eller Y känns som ett betydligt bättre köp. Man får väl hoppas på en 15% ökning av bostadspriserna i år med så man kan klämma in en röd Model 3P i lånen nu när de fått ordning på ljudisolering och större delen av andra skavanker denna måndagsprodukt haft (givetvis utan AP).
Om det inte är för mycket is funkar avisningsspray utmärkt. Isen smälter på några sekunder och rinner av, det blir heller inga repor på plast, backspeglar och glas.
Korrekt så är det. Det torde väl vara baskunskap för alla Tesla ägare med tanke på handtagen. I-landsproblem som sagt, man lägger en mille på en bil men förmår inte göra en simpel googlesökning utan att få en fis på tvären.
Det är vist lika delar isopropanol och vatten i. Sökte efter någon som sålde lite större förpackningar koncentrerad isopropanol för att blanda till själv, men min google fu svek mig. Kör med biltemas färdigblandade. Det är tillräckligt billigt. Har dock ingen Tesla men det funkar lika bra på fossilbilar.
Något som är ännu bättre är att spraya på koncentrerad spolarvätska. Smälter väldigt effektivt och är billigare än utblandad de-icer.
Behövs det ingen kylning för elmotorn/motorerna i bilarna. De el-lok jag kör håller säker 60-70 grader i traktionsmotorena med kylning igång.
Teslabatteriet har kylning/uppvärmning, men värmen kanske inte når fram till strålkastarna. Det sitter ju som bottenplatta.
Dom är vätskekylda
Som flera redan sagt, se till att ha vaxade (ja ni hörde rätt) lyktor så fastnar inte isen så bra. Blir det massor av is, kör spolarvätska och trasa när ni tankar. Kör en 6 år gammal japans diesel som har stora problem att nå arbetstemp när det är kallt. rekordet var nog när det var -25 i mälardalen, den hade inte ens nått arbetstemp efter 45 min på 90 väg. Kanske dax att införa vintertermostat eller kylargardin som man hade förr i tiden