Enligt en intervju i Dagens Nyheter medger PostNord förhållandena i den delvis sekretessbelagda konkursrapporten, och begär tillstånd från regering att bara dela ut post varannan dag. I sig bör ett godkännande innebära att man säger upp tusentals människor i ett av Sveriges största varsel.
Försvunnen post? |
Varannan dag borde innebära att man delar ut måndag, onsdag och fredag, men det går förstås även att tolka som utdelning av post två dagar i veckan, dvs tisdag och torsdag, på vissa platser. För att ha jämn arbetsbelastning blir det antagligen måndag, onsdag, fredag ena veckan, sedan tisdag och torsdag veckan därpå, så i snitt 2.5x per vecka. En enskild brevbärare får två distrikt, där man delar ut varannan dag.
Post- och Telestyrelsen har gett sitt godkännande men regeringen måste också godkänna det hela. PostNord vill ha besked senast i sommar, vilket antagligen innebär att förändringen genomförs till hösten.
Därmed bör man kunna halvera personalstyrkan som hanterar brev, för annars blir det inte någon besparing. PostNord ska ha runt 20 000 anställda i Sverige och runt 10 000 i Danmark.
Om hälften av dessa sysslar med brevhantering och man går över till varannan dag, så borde 5 000 personer varslas av PostNord i Sverige inför omläggningen till varannan dag. Det blir ett av de största varslen i Sverige på senare år, och viss ironi i att svenska staten kommer stå för det.
PostNord vill även få rätten att ta tre dagar på sig att dela ut brev. På vilket sätt man sparar pengar genom att förvara tre dagars post innan man hanterar den är dock oklart – sorterings- och utdelningsarbetet blir ju det samma, men man drar istället på sig lagringskostnader i form av anläggningar och utrymmen och tillför i praktiken ett arbetsmoment. Lite som att ställa disken på bänken istället för i diskmaskinen, och tro att det blir mindre arbete. Fast kanske handlar det om att kunna optimera vissa transporter och inte köra vissa sträckor förrän fordon är fulla?
Exakt hur utdelning av post varannan dag och tre dagar för att leverera ett brev ska öka PostNords konkurrenskraft mot de digitala alternativen lämnas som en övning åt PostNords ledning. Snarare blir det tydligt att man nu ägnar sig åt att förvalta en nedläggning.
22 kommentarer
För min egen del spelar det ingen roll, får aldrig nått så akut att det inte skulle funka vittja lådan mer sällan.
Vi vittjar vår låsta brevlåda bara ett par ggr per vecka. Digital brevlåda Kivra har vi inte börjat med, eftersom den kräver Mobilt bank ID, som vi inte har, pga att vi bara har gamla, dumma mobiltelefoner och vår bank har ingen vanlig bank-ID för datorn heller.
Hellre utdelning av alla brev varannan dag än var annat brev…
Som magervalp påpekar så är det ändå inte behövligt med utdelning varje dag. Räkningarna kommer ändå bara en gång i månaden.
Om posten får tre dagar på sig att leverera brev så kan de ta bort kvälls och nattskiften på brevterminalerna.
Bara det gör att de kan mer än halvera personalstyrkan.
Jag gissar att man även kan lägga ner ungefär hälften av dagens brevterminaler också.
Om postnord får tre dagar på sig för utdelning kan nog också en del postflyg undvikas och därmed sänka transportkostnaderna.
6 dagars leveranstid – säg upp alla?
Och angående lagringsbehovet så hänger det ihop med utdelningsfrekvensen och INTE att man skulle medge tre dagars postgång.
Förvaring i brevlådor utomhus? Rimligen har väl trycket på att tömma kollektiva brevlådor på vischan (och annorstädes) minskat lika mycket som behovet att dela ut i privata brevlådor? Gissar således att man planerar att bara tömma var 3:e dag på samma sätt som man bara planerar att dela ut var 3:e dag.
Vet inte varifrån författaren fått varannan dag. Gäller kanske bara större postdistrikt. I min lokaltidning har man länge pratat om att det kommer att bli var 3:e dag.
I praktiken har de väl redan gjort det, slutat att dela ut varje dag. Men de som får mycket post kanske fortfarande får varje dag. Annars ser jag det som ett väldigt märkligt sammanträffande att de bara råkar dela ut brev samma dag som reklam.. Min brevbärare kan ju iofs ha optimerat det helt på egen hand 🙂
Utdelning var tredje dag kan jag nästan acceptera om alla paket och brev kommer fram.
Blir av med för många försändelser inom Sverige , spårbart i hela världen, försvinner i Sverige och enligt postnord ska jag då kontakta den som postat i x-land…. Jäkla tjuvapack som arbetar med paketen på postnord.
Jag tycker de kan sluta dela ut post helt och hållet. Lägg ner hela den delen. Kivra fungerar ju och resten kan privata alternativ ta över. Paket får man ju ändå åka och hämta för det mesta, dessutom bra privata leverantörer.
Åtminstone i mina trakter så har postutdelningen redan dragist ned till max 3 dagar i veckan.
Om de nu kommer undan med det så kommer väl minskade krav leda till ännu färre utdelningsdagar.
Men det är ändå inte det största bekymret, PostNord har jättestora problem med försvunna försändelser, och det är en starkt bidragande orsak till att folk till varje pris försöker hitta alternativa brevtjänster. själv skickar jag numera ingenting med posten om det kan undvikas, trots att alternativa tjänster kan vara mycket bökigare.
Har också sagt upp de tidningsprenumerationer jag har haft pga en stor andel saknade försändelser.
Är ingen dum idee… spara pengar och tillhandahålla tjänsten med lägre nivå. Hur många har behov av brev varje dag.
Tycker de kan gå ett steg längre och dela ut en gång i veckan. En större besparing och det kommer ändå inget akut via posten.
Sen kan man kombinera det med att lagstadga runt fakturor så att inte ett företag kan skicka en faktura med 10 dagars betalning på som kommer till mig på dag 10. (En vecka plus tre dagar.)
Skulle lika gärna kunna få en notis på sms eller mail och hämta posten nere på postkontoret på väg hem från jobbet. 99% av det som kommer i brevlådan är skit.
Vi får ju den tjänst vi betalar för och nyttjar. Just nu betalar vi inget mer än när vi väl använder (brev)tjänsten (porto) och vårt användande går stadigt nedåt. Alternativet skulle ju vara att vi alla får betala för en hög servicenivå via skattsedeln istället. Än så länge driver Postnord alltså sig självt, inga skattemedel går åt(en viss engångssumma gick väl iof till omställningar av danska delen). Det Postnord säger är att om allt fortsätter oförändrat så kommer vi att behöver skjuta in skattemedel i organistationen för att behålla den nivå som tjänsten ligger på idag. Läser man inläggen ovan så verkar ju de flesta inte ha behov av utdelning mer än nån gång i veckan.
I danmark fungerar det otroligt bra med Nemid (danska bank-id) och eboks (danska Kivra).
De har ju redan testat det och det fungerar skitbra. Sverige borde också kunna implementera så fort som möjligt. I danmark har "udbetalning" denmark kontor som man kan gå till i varje kommun om du verkligen inte kan sköta något via de digitala tjänsterna. De digitala tjänsterna är superbra och kan hantera allt, lite som att din nätbank kan hantera alla situationer.
För oss gränspendlare är det direkt provocerande och lite pinsamt att behöva skriva ut dokument från danska myndigheter som per default är digitala och sedan skicka underskrivna med bläck till svenska försäkringskassan medelst brev eller fax.
Svenska staten köpte ett skit-företag, det måste vi bara inse och lägga bakom oss. På längre sikt bör man nog lägga ner både danska och svenska posten och se till att den digitala infrastrukturen fungerar istället.
Är det någon som vet varför det bara är svensk post som har kollapsat av de som varit bäst en gång i tiden? Royal mail I England har varit (och kanske fortfarande är?) en av de bästa.
Med tanke på hur mycket som försvinner/stjäls så har de väl anställt för många som har andra avsikter än att leverera brev och paket.
Eländet började då Ulf Dahlsten var generaldirektör 1988-1994. En mängd felsatsningar bl a vebbportalen torget.se. Sen har väl eländet bara fortsatt tills var det är idag.
Dom kan väl lämna fler paket i brevlådan om dom nu ibte har några brev att dela ut. Ofta får jag gå till ombudet för att hämta ganska små paket. Men dom kan om dom vill, en gång fick jag ett paket med skor i brevlådan.
Vore en katastrof för näthandeln om även de så kallade varubreven endast skulle delas ut varannan dag.
Låter ju vettigt ifall nattskift, postflyg och halvtomma lastbilar kan undvikas.
Vidare tjurar de flesta gamla kring ny teknik för att deras yngre anhöriga ska höra av sig och engagera sig kring dem.