Hela fjorton procent av bloggläsarna visar sig köra ren elbil enligt veckans enkät. Åtta procent kör laddhybrid.
En bloggläsare på besök med vederbörandes Tesla Model 3 Performance AWD. |
Av 970 svarande bloggläsare uppgav hela fjorton procent att de har elbil, eller ungefär var sjunde läsare. Åtta procent har laddhybrid, tolv procent har ingen bil alls. Vanligast på 66% är förstås fossilbilarna, inklusive fossilgas, fossilutblandad etanol, fossilhybrid mfl.
Vad har du för bil. 970 svar. |
För bloggläsarnas lite avvikande socioekonomi och demografi (högutbildade, högavlönade män som är tjänstemän, chefer eller egna företagare och bor i en större stad om man ska generalisera), så verkar alltså elbilar ha slagit stort.
Det är också positivt att så få valt laddhybrid. Laddhybrider kommer ge en backlash, då batterierrna slits ut fort eftersom de laddas fullt och laddas ur helt, medan elbilägaren aldrig kör tomt, och i princip aldrig laddar fullt, för att förlänga batteriernas livslängd. Andrahandsvärdet på laddhybrider kan alltså bli relativt sett sämre på grund av batterislitaget.
I övrigt är det väl dags för en ny stor socioekonomisk och demografisk bloggläsarundersökning, även om den väl som vanligt kommer landa i 92-98% män, 75% i åldern 30-55, 75% som tjänstemän, chefer eller egna företagare, och 75% högavlönade (=betalar statlig marginalskatt på lönen), 75% med högskole- eller universitetsutbildning och där 75% bor i en större stad.
20 kommentarer
Själv ser jag mig som en ladd-hybrid, dvs både etanol och koks fungerar för mig.
Och mår bäst då du är inpluggad?
Var ett tag sen den låten, glöm inte sändningen ikväll.
En teknisk fråga: Borde det imte gå att i en laddhybrids mjukvara ställa in så att den aldrig laddas helt fullt resp helt tomt?
Det är de redan men man kan önska sig att man kunde justera själv hur skonsam mot batteriet man vill vara.
Det skulle rimligen inte fungera med hänsyn till garantier mm.
Min 20%, max 80% är det på min fossilhybrid. Men visst händer det ibland att den går upp till 90%, men aldrig 100%
Så då är ju 80% egentligen 100% ?
Och 20% är 0%
Knasigt
Jag tar hellre den ryska naturliga skönheten i bakgrunden än den plastiga amerikanskan.
😀
Det är en äldre Lada Niva va? Satt och funderade på det.
Väl soovjetisk men ser mer ut som en UAS
Ja, någon form av UAZ 469 är det. En Niva hade inte suttit fel som leksak heller. Har redan täckt inte det sovjetiska trehjuliga behovet.:)
Finns en importör uppe i Sundsvall om jag inte minns fel som tar in Lador. Sjukt rimliga priser.
Allt detta styrs med skatter och subventioner, det som kallas bonus/malus, undrar hur många hybrider det är som endast går på bensin eftersom det inte finns möjligheter att ladda på ett enkelt sätt ?
Jo. Alltid lurar det någon. Samma sak med etanolbilar där 90% av dessa körde på bensin. Skattesubventionerat!
Säkerligen många. Är en av de med laddhybrid och som av en händelse räcker under varma delen av året en laddning hemifrån till jobbet där jag kan ladda så jag kommer hem igen. Tankar sällan, under en sommararbetsvecka ligger snittförbrukningen under 0,1 l/mil. Klart nöjd men så är bilen nästan optimerad för min körsträcka.
Därför privatleasar jag bil, då slipper jag fundera på om den teknik jag valde på bil är utdaterad om tre år. Andrabilen äger jag förståss men där fluktorerar andrahandsvärdet i förhållande till när skatten är betald.
"Det är också positivt att så få valt laddhybrid. Laddhybrider kommer ge en backlash, då batterierrna slits ut fort eftersom de laddas fullt och laddas ur helt, medan elbilägaren aldrig kör tomt, och i princip aldrig laddar fullt, för att förlänga batteriernas livslängd."
Osanning. Laddhybrider har buffrar uppåt och nedåt på batteriet för att hålla en bra livslängd. Den tidigaste laddhybriden, Chevrolet Volt / Opel Ampera använde 64% av batteriet, resten lämnades som buffer.
Batterierna i hybrider och laddhybrider är dessutom optimerade för andra parametrar (hög effekttäthet) än rena elbilar (hög energitäthet). Det finns Toyota Prius som har hållit i 20 år.
Nu har ju jag elbil, men jag tycker att nackdelen med batterislitage i en hybrid är överdrivet. Dels gör ett slitet batteri inte bilen mindre användbar eftersom de flesta sträckor är korta och dels bör byte av ett slitet batteri inte behöva kosta så farligt mycket, kanske 10k eftersom det är litet.
Då har man ju dessutom ett förvisso slitet men fortfarande användbart batteri att köra hemma.
Och som sagt i tidigare kommentar här, tillverkarna verkar hålla batteriet inom hållbara nyttjanderamar. Vi pratar många tusentals cykler innan nått märks.
Det att bilarna är jäkla dyra och det man får är en kombination av dålig elbil och dyr bensinare är en annan rimlig fråga.
Brukar alltid snacka bilar med taxichaffisar och det bekräftar teorin om slitage på elhybrider (utom Prius faktiskt under taxiåren i alla fall). Byta batteri i en elhybrid kostar femsiffrigt.