Almedalsveckan är igång och på flyget Arlanda – Visby dominerade de extrabetalande SAS PLUS-resenärerna. Vi i pöbeln på SAS GO hittades först på rad 27. Av tjugonio. Fast det kanske var någon annan som betalade-
Betala extra för SAS PLUS- |
SAS PLUS förstås en del fördelar. Gratis wifi, så man har något att göra på den 45 minuter långa flighten Arlanda – Visby. Avbokningsbar biljett, om någon journalist fått reda på hur mycket Almedalsveckan kostar skattebetalarna. Och priority boarding, så man slipper stå med pöbeln och vänta på att bli ombordsläppt. Dessutom får man ju förtäring på flyget, så man slipper drabbas av blodsockerfall och dålig stämning på denna 45 minuter långa flight.
SAS PLUS höll på till och med rad 26, av 29. |
På den aktuella flygningen fick SAS PLUS-folket gratis kyld dryck. Inte ens en polarrulle alltså.
Vi som satt bakom pöbelskylten erbjöds dock kaffe. Å andra sidan så står jag ju för mina egna utgifter (förvisso via bolaget, eftersom jag reser till Almedalsveckan i yrkets vägnar), men lite kostnadskontroll har jag trots allt. Vill inte veta vad SAS PLUS kostade, för att flyga till Visby för Almedalsveckan är dyrare än att flyga till New York, åtminstone om man får sina framträdandebokningar med bara någon månads varsel.
Men det är ju positivt att se att så många vill betala extra. Fast vem betalar? Antagligen jag själv via skattesedeln.
I övrigt är det ju intressant att se den geografiska hemvisten på resande till Visby och Almedalsveckan. Från Göteborgsplanet kände jag igen ytterligare fyra resenärer. Samtliga flög som goa göteborgare med SAS GO. Framför skylten kändes väldigt Stockholm, men så var det väl myndighetsfolk, och inte från näringslivet, vilket gällde de jag frågade i pöbeln.
Under Almedalsveckan tankar SAS enbart biobränsle i flighterna till och från Gotland och klimatkompenserar i övrigt sin verksamhet för alla Eurobonus-kunder och ungdomar. Full flygskamskatt får man som resenär betala ändå.
25 kommentarer
"Gratis kyld dryck" visade sig dock vara ett destillat från senaste veckans insamlade och vägda blöjor på Attendos anläggningar i Mälardalen. Skarp boquet, men en terroir av vinstkrav och desperation borgar alltid för kvalitet även vid begränsad lagring.
Och polarrulle kan man väl få senare efter afterworken.
Testar att skriva en kommentar.
Om du raderas kommer du bli påsläppt och publicerad igen på onsdag.
Kan inte göra något åt detta just nu.
Svaret var till Wofser.
Den som är intresserad kan läsa en översättning av en intressant artikel som skrivits av Putins stövelslickande chefsideolog Vladislav Surkov:
https://russia-insider.com/en/vladislav-surkovs-hugely-important-new-article-about-what-putinism-full-translation/ri26259
Bl a argumenterar denna dårhuspatient om att "deep state" är verklig utifrån tv-serien house of cards.
Men, tja, intressant som freak-show-läsning kanske.
Va? Deep State har ju bevisats gång efter annan på Zerohedge och Survivalblog.Com…..
Sedan 45 minuter liksom… Att man bara orkar bry sig. Drick kranvatten på muggen innan du stiger ombord så håller du dig hydrerad om planet krasch landar i Småland och du får en överlevnadssituation.
Haha 25/27 plus-rader är riktigt bra jobbat. Jag vågar gissa att SAS går med vinst på de flygningarna!
Priority boarding gör susen.
Svårt att veta vem av alla vip-nissar som ska stå först i kön bara!
Drain the swamp.
Flygskam?
SVT: tågsemester-hype. Vi kan bla läsa: "Vi sticker ut väldigt mycket i Sverige jämfört med andra länder"
Är det så att vi svenskar är mer upplysta jämfört med folken i andra länder eller är vi ner indoktrinerade jämfört med folken i andra länder?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foretaget-om-sommarens-tagsemester-hype-okat-forsaljningen-med-100-procent
Tyvärr ter sig det officiella Sverige i huvudsak skrytsamt över ingenting. Är det kanske det som är den verkliga jantelagen?
Att tågluffa är ju ett bra och billigt sätt att ta sig runt i Europa. Har gjort det 2 ggr när jag var ung. Ser att man som vuxen kan åka första klass i en månad för ca 10000. Är ju riktigt bra om man har gott om tid. Kanske folk har börjat inse det igen.
https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass
Fattar om man är en viktigpetter och flyger från gbg men från sthlm är det ju löjligt.
De 2h extra vägs upp flerfaldigt av att flyg är det i särklass mest obekväma färdsättet som finns. Man slipper ta sig ut till flygplatsen i förtid, checka in, strula med bagage. Forslas runt som en sill i en sillburk innan man packas in i en minimal plåtburk där luften antingen är för varm eller kall, att få nåt i sig ett 30-minutersprojekt och toakön alltid oändlig.
Jämfört med båten från nynäs alltså.
Nja, vet inte hur lång tid båten tar, men från centrala Stockholm lär det vara både snabbare, billigare, bekvämare och miljövänligare att ta flyget än båten.
Taxi från centrala Stockholm till ARN i icke rusningstid tar 20 min, då kan man checka in i taxin eller dagen före. Gå från taxi till gate inklusive fast track inrikes tar 10 min där du checkar in med QR-kod vid säkerhetskontrollen. Sedan måste man vara där 20 min innan avgång för att boarda, som man gör först med hjälp av priority boarding. Självklart har man veckans bagage i en sportbag eller motsvarande som man har som handbagage.
Total tid innan avgång 50 min från det att du släppt dörrhandtaget hemma tills du rullar ut från gate.
Flygtid 45 min i SAS Plus (blocktid), du blir serverad dryck och något gott. I SAS Plus är inte sällan mittenstolen tom för lite extra space. Toabesök har du så klart gjort innan du åker hemifrån eller från kontoret.
Total tid 1 timma och 35 minuter innan du är i gaten på Visby flygplats.
Du sitter på någon av de första raderna och på fem minuter har du tagit ditt handbagage och promenerat ut till den förbeställda taxin som på 15 minuter tar dig till hotellet.
Dörr till till 1 timma och 50 minuter.
Känner inte riktigt igen din beskrivning här ovan 🙂
Undrar om dom uppskattar priority boarding när dom delar det med 90 % av de andra ?
Jahop. Här flyger alltså människor för att delta i Almedalsveckan, när man inte trodde vi kunde gå lägre så klarade vi det.
På nivå med att flyga ner till Afrika för att kämpa emot det globala klimathotet. Och lika onödigt.
Högt biljettpris ger många bonuspoäng som används till vadå?
Förstår inte vitsen med prioriterad ombordstigning. Jag vill vara hopklämd på planet så kort tid som möjligt.
Finns åtminstone två anledningar till så många SAS+.
1. Sas säljer endast ett fåtal GO biljetter, de vet att de kommer fylla planet denna vecka i vilket fall, finns alltså bara Y eller C att köpa.
2. Många företag travel policy säger Y class.
Värdelöst att flyga Go då det inte ger poäng. Många Go-biljetter inkluderar inte incheckat bagage. Plus är också ekonomiklass, men med lite nödtorft inkluderat.
De som betalar för(eller låta andra betala) för SAS Plus inom Europa är idioter. Det finns ingen anledning att betala extra för SAS äckliga frukostlåda eller deras torra wraps.