Kör väl ett kort Tesla-inlägg till, även om det är tjatigt. Detta är dock efterfrågat av många fossilbilister, så jag postar ändå. Tesla Model 3 erbjuds nu med fabriksmonterad dragkrok som tillval.
![]() |
Tesla Model 3 Performance. |
Tesla erbjuder nu fabriksmonterad dragkrok som tillval på instegsmodellen Model 3. Priset är 11 500:- SEK och finns tillgängligt på Standard Range Plus och Long Range All Wheel Drive, men inte på Performance.
Dragkroken har varit efterfrågad och framförts som ännu ett argument hos fossilbilister att inte välja en elbil, men finns nu alltså på Tesla Model X, Tesla Model 3 och Kia E-Niro.
Tesla anger 910 kg som släpvikt. Frågan är dock om det är obromsad vikt och bromsad vikt således är större. Siffran är antagligen en direktöversättning från amerikanska regler. Antagligen får vi inte facit på det förrän vi har de första svenska registreringsbevisen. Vikt och motorstyrka borde medge 1500 kg. Dock räcker ju 910 kg till de populära obromsade 750 kg:s EU-släpen. Och det där cykelstället alla pratar om.
Enligt uppgift ska det gå att beställa till dragkrok på redan beställda bilar, beroende på var de befinner sig i leveranskedjan.
Vid beställning av en Tesla innan den 28:e maj får du 7500 km gratis Supercharger om du använder denna länk eller koden LARS35932. Senare beställning återgår till 1500 km. Jag får delta i ett lotteri på en Model Y eller Tesla Roadster om du använder länken eller koden.
12 kommentarer
Bilen får dra upp till 910 kilo.
Obromsat. Alltså som vanligt. 1500 kg bromsat gissar jag.
Max 3500kg för B-körkort. Modell 3 väger 2590kg Då blir det 910kg kvar
Totalvikten på en Tesla Model 3 är 2305 kg, och då skulle man få dra 1195 kg om det var begränsat av B-körkortet.
910 kg bör i så fall vara en typad begränsning.
Vi får se när de börjar trilla in i bilregistret.
Det är alltid max 750 kg obromsat för personbilar.
910 kg är alltså bromsat. Och som Sgt Barnes har räknat ut så är det begränsat av körkortet.
Frågan är vad man får dra med B-utökat eller BE.
Körkort taget före EU 1995 har väl inte det taket?
Med ett körkort som är från innan 1996 så är totalvikten på bilen obegränsad så länge det är en personbil. Totalvikten på ekipaget är fortfarande max 3500kg om släpvagnen väger mer än 750 kg
Jaguar Ipace, Audi etron, Hyundai Kona och Nissan E NV200 går också få med dragkrok.
Mercedes EQC också, 1800 kg. Men inte de äldre elbilarna: Leaf, Zoe etc.
Förslag på förenkling av fossilbilister: fossilister
Snart kanske Teslan går att använda, det här är ju i alla fall ett steg i rätt riktning. Men samtidigt blottas batteribilarnas dilemma – den monstruösa vikten.
Den höga vikten bör också göra att man det rivs upp ner partiklar så nu har miljöpartiet en anledning att straffbeskatta elbilar så inte skatteintäkterna minskar.
Det vi verkligen behöver är en ny Volvo V70. Detta är den enda bil en husägande barnfamilj egentligen behöver.
Det är 910 kg som max släpvagnsvikt bromsade släp oavsett körkort. (750 kg obromsat)
Ingen skillnad på 2WD eller 4WD vilket betyder att det inte är växellådan som är den begränsande faktorn, vilket det normalt sett är på vanliga bilar.
Det betyder att det är bilens strukturella styrka som begränsar, alternativt att de har dragit siffran ur röven.
Troligen är det det senare, då 907 kg = 2000 lb.