Ute och kör på föreläsningsturné och fick en läsarfråga om hur autopiloten fungerar utanför motorväg. Svaret är att autopiloten kanske fungerar som allra bäst på just svensk klassisk landsväg bortom storstadstrafiken, så länge det finns mittlinje. Just frånvaron av åtgärdsbehov gör körningen mycket behaglig, till skillnad från det konstanta behovet av att anpassa sig till andras trafikrytm eller köra om lastbilar och andra långsamma fordon på motorvägar. Foton från sträckan Torsby – Hagfors, som kördes helt på autopilot med en handfull egna åtgärder undantaget fotostopp. Nu ska jag köra till Karlstad där jag föreläser Är du förberedd klockan 19:10 på Karlstads bibliotek.
![]() |
Fotopaus på väg 239 Torsby – Ekshärad. |
Sträckan Torsby – Hagfors är en mycket vacker väg, som säkert inbjuder till mycket körglädje hos lokalbefolkningen. Väg 239 är långa helt spikraka, men backiga, sträckor, som bara svänger när de når fram till någon sjö. Antagligen kan man här köra väldigt liberalt, trygg i frånvaron av poliser, men med älg som överhängade dödshot. Navigatorn föreslog sedan att man skulle köra vidare på östra sidan om Klarälven på den sifferlösa Storgatan genom Bergäng och fram till Hagfors.
Själv undviker jag förstås alltid att köra för fort, utan tog istället detta tillfälle att dokumentera landsvägskörning på autopilot. Tyvärr får man inte använda handhållen kommunikationsutrustning när man kör, så jag kunde inte filma med mobilen, utan foton från körning är tagen med gammaldags digitalkamera utan vare sig wifi, blåtand eller mobiltelefoni, och således inte handhållen kommunikationsutrustning. Om intresse finnes får jag väl spänna på mig en GoPro nästa gång, så man kan filma.
Teslas autopilot är officiellt avsedd för motorvägar, men fungerar överallt det finns mittlnije. På landsvägar är det sällan möjligt att köra om, främst på grund av dålig sikt, alterantivt mötande trafik, och således är det bara att slappna av och låta autopiloten styra. Lastbilar följer ju också hastighetsgränsen, istället för att ligga 10-30 km/h under hastighetsgränsen på våra 100 – 120 km/h-motorvägar, så de är inte heller något problem i dessa fall.
![]() |
Väg 239. Spikrak, men backig. |
När det som på 239 och Storgatan saknas vägren är det extra viktigt att autopiloten är inställd på maximalt hastighetsgränsen. Just kurvorna är det som sätter hastigheten på dessa vägarna, och även om autopiloten själv kan sakta in i skarpa kurvor kan det kännas rätt obehagligt helt förlita sig på den i en skarp kurva utan marginal. Man ska ändå hålla minst en hand på ratten och vara uppmärksam när man kör, men autopiloten kan vara lite kärv i kurvor på 70- och 80-vägar, så håll hastighetsgränsen.
![]() |
Klarälven. Värmland. |
Landsvägar blir också en mycket trevligare och mer avkopplande upplevelse på autopilot. Även om man måste vara uppmärksam så ges utökade möjligheter att spana av omgivningarna, om inte annat efter vilt. Kort sagt får man även som förare ta till sig mer av landskapet än utan autopilot. Med satellitkartan på mittkonsolen får man också förvarningar om inte bara kommande kurvor där man vill ha bägge händer på ratten, utan också kommande förändringar i landskapet, som kan vara värda att titta på.
Autopiloten slogs på vid avfarten från E18 och var sedan på hela vägen till Ekshärad. Den slogs bara av när jag stoppade för att ta foton.
![]() |
80 på 80-väg genom kurva med räcke är inga problem för autopiloten. Blå ratt på instrumentpanelen visar att autopiloten är igång. |
Initialt fick hastigheten justeras manuellt, då Tesla ansåg att det var 90-väg, men det var skyltat 80. Just att den baserar hastigheten på kartor, som inte alltid stämmer, är den största enskilda bristen i nuvarande autopilot. Eventuellt är det ett patentproblem som gör att man inte får läsa hastighetsskyltar. Därtill får den ibland för sig att vägen är unrestricted och anger visserligen rätt hastighetsgräns, men struntar i att justera hastigheten. Skulle detta åtgärdas fixas kanske 90% av mina anmärkningar på autopiloten.
![]() |
På väg in i Ekshärad. Autopiloten har sänkt till 50 på 50-vägen. |
Det var först vid korsningen i Ekshärad som jag behövde ingripa. Eftersom man inte läser vägskyltar ignoreras annars skyltning som väjningsplikt, stoppskyltar, samt trafikljus och även T-korsningar. Fixas detta är ytterligare 8-9% av anmärkningarna på autopiloten på svensk landsväg borta.
![]() |
Bron över Klarälven. Torkarautomatik förstås. |
Den sista procenten handlar om föremål på vägen, främst fotgängare, cyklister eller stannade bilar. Autopiloten klarar av dessa, generellt, men kan ibland tvärbromsa, alternativt inte ta ut ett artigt avstånd, så jag brukar ingripa och svänga ut för att hålla ett för fotgängare eller cyklister tryggt avstånd. Autopiloten själv vägrar gå över mittlinjen för sådant här, vilket man kan förstå blir rätt trist för fotgängare eller cyklister när det inte finns en vägren.
![]() |
Utmärkt autopilotväg. |
Från Ekshärad fungerade autopiloten till T-korsningen in på Storgatan, och nästa ingrepp var för en fotgängare inne i Bergsäng.
![]() |
Strax innan Hagfors. 72 på 80-väg, när autopiloten anpassar sig till framförvarande bil. |
Jag blev förstås omkörd då och då av lokalbefolkning, som säkert kör efter forna 90-vägs hastighet, dvs runt 110. Först innan Hagfors fick autopiloten lägga sig under hastighetsgränsen genom att följa framförvarande bils hastighet.
![]() |
På väg in i Hagfors. |
Inne vid första rondellen i Hagfors fick jag ingripa och ta över, och den sista kilometern till gatuköket blev manuell stadstrafik. Autopiloten klarar generellt inte av rondeller än så länge.
Fokus på Tesla i nästa steg av autopiloten navigate on autopilot är amerikanska motorvägar, där den ska kunna köra på, om och av själv. Därmed slipper man själv hålla på och säga till autopiloten att köra om på motorvägen. Funktion för att köra om på vanlig väg kan man nog glömma för lång tid framöver, och är ärligt talat knappast särskilt viktigt. Måste man köra om får man göra det manuellt på landsväg. Viktigare på motorväg, för att kunna hålla jämn och bra fart, och där behöver autopiloten inte heller se väldigt långt framåt för att upptäcka mötande trafik. Jag gissar att det aldrig blir aktuellt med mjukvara för omkörning på landsväg. Sensorer som korrekt kan identifiera mötande trafik på kanske en kilometers avstånd skulle helt enkelt bli för dyra.
Återstår att se när mjukvaran uppdateras för detta i Sverige för oss som köpt till full self driving. Sannolikt ska även hårdvaran bytas ut för detta till den nya processorn. Det finns inget som säger att det kommer anpassningar för landsväg i närtid.
Man kunde åtminstone önska att stoppskyltar följdes, och att bilen saktade ner till noll utan ingrepp från föraren. Samtidigt ska man komma ihåg att Kalifornien är värdlens navel, och det ska nog mycket till innan Tesla fullt ut stöder svenska vägar. Vi är ett litet land med få kunder.
Men autopiloten ger likväl en behaglig och lugn landsvägskörning i nuvarande skick.
Hagfors är för övrigt den första kommunala centralort jag varit i som inte har en enda publik elbilsladdare. Inte för att jag behöver ladda, det gjorde jag i Torsby, men ändå.
Vi ses ikväll 19:10 på Karlstads bibliotek!
Vid beställning av en Tesla innan den 28:e maj får du 7500 km gratis Supercharger om du använder denna länk eller koden LARS35932. Tesla Model 3 finns nu med dragkrok fabriksmonterad för 11 500:- SEK.
30 kommentarer
Återigen tack för detaljerad beskrivning. Man kanske skall ta och hyra ett dylikt dunderåk en vecka för att se hur pendlingen underlättas för den del av hushållet som behöver frekventera staden oftast.
Att döma av bilderna ser det ut som vägarna uppe hos oss, även om vi har sträckor med bitvis dålig kantmarkering.
Om man nu går efter kartan så skulle man ju ha kunnat ha den uppdaterad med korrekt info. Alla vet väl att alla skyltar gällande förbud och påbud kan ignoreras om de inte finns med i gällanderegistret.
Tyvärr släpar kartuppdateringarna efter. De är inte ens korrekta hos Google. Brukar uppdateras en gång om året, förvånansvärt mycket som flyttas på ett år, eller t ex 80-vägar som byggs om till trefilig 100 osv.
Kartdata i Tesla uppdateras oftare än en gång per år. Kartorna och navigering är Mapbox/Valhalla i Teslan numera.
Kan den svenska/europeiska trafikregler på motorvägen? Dvs vänsterfil är omkörningsfil som man inte får använda när högerfil är ledig och man måste hålla högre hastighet i vänsterfil än i högerfil?
Jag har stött på en del teslor som fiser i vänsterfil och därmed bryter mot trafikregler och skapar farliga situationer och inlåsningseffekter.
När jag provåkte med i en model X för 2 år sedan körde den glatt om i högerfilen, i motorvägshastighet (alltså inte bara i bilkö)
Oj, ja det är ju inte lagligt och på så vis oroväckande att Teslan inte följer trafikregler. Men vad ska man göra när andra trafikanter bryter mot reglerna och blockerar vänsterfil trots att högerfil är ledig? Alternativet, att lägga sig i vänsterfil och med kort avstånd, blinkers och blinka med helljus för att uppmärksamma bilisten på att han ska lägga sig till höger är inte heller optimalt.
Det är dåligt att vi har så få trafikpoliser och att de som finns nästan uteslutande sysslar med nykterhet och hastighet. Jag skulle säga att vänsterfilsåkare och de som inte blinkar innan de byter fil är farligare än de som kör några km/h för fort på motorväg. Dessutom leder vänsterfilsåkande till ineffektivt utnyttjande av vägyta.
I Sverige byter inte autopiloten fil på eget initiativ, utan det är upp till föraren. Det är således föraren som ligger kvar i vänsterfilen. Hen har väl somnat eller något, gissar att personen kör på autopilot och pysslar med annat och missat gå tillbaka till högerfilen.. Tuta och blinka.
Navigate on autopilot ska byta filer själv fram och tillbaka, men finns inte i Sverige än.
Senaste versionen av programvaran kör inte om på insidan längre, iaf inte om man ligger över 70 km/h (under 70 är det tillåtet).
Nja, det är tillåtet om hastighetsbegränsningen är 70 eller lägre. På motorväg är det bara tillåtet vid bilkö i alla filer.
Korrekt. Skulle nog hävda att om det är 70 på en motorväg så är det kö.
Vet inte hur det är programmerat i Teslan, bara testat funktionen i 80 km/h och då kör den inte längre förbi på insidan. Går dock att trampa gasen manuellt och köra förbi utan att koppla ur autopiloten.
Min personliga favorit är ju att omkörning till höger är tillåten om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål om omkörningen sker under körfältsvägvisaren. TF 3. kap § 7 och § 31.
Det är inte bara suboptimalt, det är ju olagligt. Du skall hålla avstånd, och helljusblunka tror jag heller inte man får göra heller.
Att det finns bilister som beter sig så är NB inte belägg för att man får göra så…
Så vad ska man göra när bilister blockerar vänterfilen på motorväg genom att fisa fram i 90-100 km/h? Det är långt ifrån ovanligt och många verkar inte ha koll på att många bilars hastighetsmätare visar 10% för hög hastighet. Köra om på högersidan är olagligt. Lägga sig tätt inpå bakom är visserligen också olagligt, men det brukar iallfall få effekten att de får förstånd nog att lägga sig till höger.
Det är såklart dumt att det behövs, polisen måste bli mycket aktivare med att bötfälla de som ockupperar vänsterfilen så vi undviker de farliga situationer som uppstår.
Kom uppdatering för något år sedan eller så som gjorde att bilen inte kör om i högerfil ifall hastigheten är högre än 70 km/h. Att ligga och köra i vänsterpil är förarens ansvar, bilen kommer inte byta till högerfilen. Det kan dock ändras när vi får NOA-uppdateringen som idag bara är aktiv i USA, Norge Tyskland och Nederländerna tror jag.
Funkar 3ans autopilot likadant?
Ja.
Trevligt!
Är det här en typisk lunch för en Tesla ägare?
Vet inte. Brukar äta vad jag har lust med. Fossilbilägare betalar ju 800 kronor varje gång de stannar för att tanka, så jag brukar äta det jag vill ha för de pengarna istället. Igår var det en mosbricka.
Tack för ett intressant inlägg om hur Teslan och autopiloten fungerar i vardagen. Det visar hur långt bort vi är från helt självkörande bilar. Det finns ju mängder av små "konflikter" i trafikmiljön som en förare måste lära sig att hantera. Exempelvis det där du skrev om att bilen vägrar gå över mittlinjen för att köra förbi en cyklist eller fotgängare med tryggt avstånd, utan istället väljer att bromsa hårt eller köra alldeles för nära. Att den ignorerar väjningsplikt och stoppskyltar gör autopiloten i stort sett oanvändbar i stadstrafik. Och hur blir det med högerregeln, eller utfartsregeln? Jag är säker på att det sitter en massa skickliga ingenjörer som skapar algoritmer på all insamlad data, men jag tvivlar på att autopiloten någonsin kommer att uppnå samma flexibilitet, fantasi och erfarenhet som en skicklig mänsklig förare har.
Självkörande bilar utan förare är som jag brukar skriva decennier bort. Fungerar inte att det bara går bra 99.5% av sträckan. En enda ohanterbar avvikelse på tio meter av säg 10 km körning gör att det inte går att ha förarlöst.
Teslas idé att de ska leasa och sedan ta tillbaka bilarna och göra en självkörande taxiflotta är idiotiskt. Hoppas de ändrar sig, annars blir det konkurs, för om tre år är de inte klara, inte på långa vägar.
Vad sägs om att en mänsklig förare på distans kör bilen förbi vägarbetet/olyckan eller vad det är som bilen inte kan hantera själv? Det behöver inte vara ägaren, kan ju vara en tjänst man får betala för. Kunde ju vara hela sträckan också. "Drivecenters" i Asien, Afrika och Sydamerika där lågavlönade fjärrchaufförer sitter och styr bilarna.
Men gäller den här nya handsfreelagen om att man inte får hålla elektronisk utrustning, typ telefonen, i handen när bilen har autopilot också? Jag vet att det är ganska få som bryr sig om den men undrar om lagstiftarna hade självkörande bilar i åtanke när den skrevs.
Ser inget undantag för autopilot, nej. Du får köpa en tidning eller pappersbok att läsa istället för att pilla med mobilen. Eller använda webläsaren inbyggd i bilen.
Lagen tar inte höjd för sjävkörande bilar. Du skall med andra ord ha samma uppmärksamhet när du kör med autopilot. Och vad helst den får för sig att göra ÄR du ansvarig för…
Vilket är fullt rimligt. Förstår inte problemet med "vem är ansvarig för en bil på autopilot". Naturligtvis föraren och ingen annan.
Finns det ingen möjlighet att själv lägga in korrigeringar om t ex hastighetsgräns i kartan?
Skaffa dig gärna en GoPro och gör ett litet videoinlägg om att ratta Tesla på autopilot. Eller låt en passagerare hålla i kameran.
Övrigt: Du har pixlat registreringsskylten på bilden här, men den går att läsa (eller i alla fall gissa) på omslagsbilden till "Fem timmar och 37 mil utan att ladda elbilen".
Tycker det är fantastiskt att det funkar. Skulle gärna prova en sån funktion. Hoppas priserna går ner om några år och begagnatmarknaden kommer igång så det blir mer i min prisklass för bil.
Hur fungerar autopiloten utan GPS-signal? Slutar den att fungera, eller navigerar den med Ladar?