Kapacitetsristen i huvudstadens elnät är nu så stor att anlöpande kryssningsfartyg kör sina egna fossildrivna generatorer för sin strömförsörjning, istället för att koppla in sig på landström. Detta rapporterar SVT.
Ser mörkt ut över Stockholm. Birka Cruises i hamn vid Fotografiska på klimatångestens Södermalm. |
Elnätets kapacitetsbrist i huvudstaden innebär alltså att kryssningsfartygen, som lägger till i Stockholm inte kan försörjas med el från elnätet. Istället kör de sina omfattande interna hjälpmotorer för att på ren fossilkraft få den el som de behöver.
Ironiskt nog löper många av kryssningsfartygen i hamn på Södermalm, där klimatångesten antagligen slagit maximalt i taket. Andra lägger sig i Värtahamnen. Fartygen ligger sedan där och spyr ur sig inte bara CO2, utan även en hel del stoftpartiklar i centralaste Stockholm.
Tack och lov så räknas säkert inte dessa CO2-utsläpp som svenska, så länge man inte är svenskregistrerade fartyg och/eller inte tankar sitt bränsle i Sverige. Så vi behöver inte bry oss om eventuell klimatpåverkan här. Vi har ju från våra politiker och i synnerhet Miljöpartiet lärt oss att det bara är svenska utsläpp som påverkar klimatet, och måste minskas.
En möjlig lösning för Stockholms elnätsbrist kanske vore att lägga en utlandsflaggat fartyg i hamnen och köra strömmen baklänges ut från den. Om vi kan se till att det bokförs som ett annat lands utsläpp så slipper vi också få klimatångest.
35 kommentarer
Importera Rysk kärnkraftsel!
Vi kan lägga upp en gammal rysk atomubåt på Södermalm och försörja stan den vägen, det kan nog ge några MW.
För att inte tala om att säkra försörjningen av krokodil.
Haha! Tack för att du förgyllde dagen Ben! :´D
Kan man inte bara koppla in Strömmen?
Tyvärr så producerar atomubåtar sällan särskilt mycket el eftersom ångturbinerna oftast driver propellrarna på mekanisk väg. Hostar man upp runt fyra miljarder så borde man dock kunna köpa en rysk kärnkraftspråm som man kan placera i ex Värtahamnen, då blir det närproducerad fossilfri el för Stockholmarna.
Och som en bonus kommer pråmen att lysa/värma upp närområdet av bara farten….
Inte alla fartyg kan köra på landström.
Nej havsström är väl bäst för skepp. 🙂
Vad är det för skillnad?
Frekvensen
frekvensen är lätt att ordna om viljan finns
Det är väl 60Herz på de flesta fartyg, men för 50 år sedan när jag seglade så kopplade man in landström, färjorna hade alltid landström så fort vi hade förtöjt, jag antar att utvecklingen inte har stått still. Problemet är väl ekonomin, kör man på billig tjockolja så är det nog dyrare med landström, men jag antar att kryssningsfartygen kör på diesel.
Om man ska ha riktig nytta av kopplingen till elnätet så behöver man stora batterier också. Det finns på några av färjorna på HH-förbindelsen.
Lars Sundberg, nej inngen findiesel i kryssare. Tjockolja, i bästa fall filtrerat
Confucius: Tror nog att du ska läsa på om reglerna för fartygsbränsle och ECA områden innan du fortsätter att yttra dig.
Köp en gammal Kirovkryssare nyttja strömmen och så har vi ett härbärge för hemlösa.
CO2 är ett globalt problem. Det lokala problemen över Södermalm är NOx och partiklar.
Skönt att de utsläppen hamnar när miljöpartisterna.
Verkar inte vara något nytt problem. https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lagt-intresse-for-strom-vid-kaj.
Det repportage jag råkade se nämnde att fartygen inte var utrustade för att matas med el från land. Det fanns ingen etablerad standard för överföringen.
Det är inte helt lätt att förse fartyg med landström, till att börja med så har fartygen 60 Hz istället för landnätets 50 Hz. Nästa steg är spänningen, olika fartyg har olika spänningar på sin huvudtavla och det behöver matchas mot landströmmen. Det är problem som går att lösa om man vill och som hade varit mycket enklare om det hade funnits någon form av standard.
Sen behöver vi veta vilka effekter vi pratar om också, ett kryssningsfartyg av lite dignitet kräver utan problem 1 MW och är troligtvis inte helt enkelt att få fram i centrala Stockholm.
Yxan: 50Hz har varit internationell standard i fartygen vad jag minns i allt som byggdes efter 1970. 60Hz-fartygen började försvinna allaredan på 70talet och jag kan inte påminna mig ha varit i någon sedan mitten 70talet. Vad sedan gäller tavlan så tar den alltid fatygets generatorspänning vilken idag är 400V gentemot tidigare 380V. Eftersom konstruktionsreglerna ej tillåter uttag mellan fas och jord så blir således 230 V (tidigare 220V) från transformator och evt. likspänning slutligen från likriktare. Som en parentes att i de äldre likströmsfartygen byggda på 50talet hade vi omformare till växelström. Jag talar här om internationell standard. Ett problem som du nämner kan vara kopplingarna men det löser vi vanligtvis, om handskarna ej passar, med att mata ombord fyrledarkabel … trefas+jord … att ansluta på huvudskenor i därför avsedd central. Slutligen så att det problem som kan uppstå i vissa hamnar är helt enkelt det att större fartyg har behov av hög uppsäkring/grova kabedimensioner vilka precis som du säger inte kan tillhandahållas av alla hamnar. Exempelvis vad jag kan minnas så kunde inte Stockholms Hamn tidigare tillhandahålla mer än 3x250Amp per kopplingscentral vid Skeppsbron och så vitt jag vet var det inte stort bättre ställt vid Stadsgårdskajen. Dessutom så att taxan för landanslutning medför vanligtvis betydligt högre kwh-pris än att köra på fartygets egna generatorer!
Det äldsta fartyget jag har varit på var byggt -84 och det nyaste 2015, inget av dessa hade något annat än 60 Hz ombord och 690V huvudspänning hade majoriteten av fartygen.
Lite snabbt googlande ger att t.ex. Liberty of the Seas har 11 kV huvudtavla.
Yxan: Synnerligen märkvärdigt men jag tar Dig på orden! De äldsta jag var i var byggda 50talet likströmmare. Och därefter kan jag inte minnas någon 60Hz efter ett Rostock-bygge från 70talet jag var i på 90talet! Huvudspänning i likströmmarna var naturligtvis 220V och växelströmmarna 380 och sedermera 400. Aldrig varit i något överstigande 400. Törs jag därmed dra slutsatsen att Du huvudsakligen finns i kryssningsbranschen där jag förmodar det är mer jänke-stuk som gäller i systemen?
Jag är inte i kryssningsbranschen, jag tillhör oljebranschen och mina senaste fartyg är Norge-byggen, övriga båtar som jag pratade om har varit byggda i Sverige, Korea Tyskland Däremot har jag en del gamla "kursare" inom kryssning.
Yxan: Tack för trevligt samtal! Varje dag något nytt att lära trots pension! mvh
Standard till sjöss är uteslutande 60Hz. Har nog inte sett ett enda fartyg där 50Hz varit standard förutom möjligtvis i Grå bolaget. Vill du ha 50Hz för känslig utrustning kör du antingen trafo eller clean-powerconverter. 690V är vanligt i offshore, annars är 400V ganska standard om man inte går för högspänning.
Bitterchiefen: Både Du och Yxan har säkert rätt när det gäller 60Hz … men jag hamnade själv i en sektor allaredan slutet 80talet, DSC- och HSC-fartygen, där standard var 400V/50 Hz eftersom landström vid kajliggande var standard. Samt sista decenniet innan pension i ett fartyg landström 400V/50Hz 200 Amp knivar där f.ö de tre kärrorna genererade 50Hz på 1500 rpm till tavlan. Och sedan vad gäller högspänningssystemen så efter att ha funderat ett dygn så slog mig plötsligt att idag är det ju vanligt med dieselelektriskt och azimuth och att förklaringen ligger där. … Får skylla på att under karriären förutom HSC-fartygen jag aldrig var i något byggt efter 80talet …
Förbjud kryssningsfartyg i Stockholms hamn så löses problemet. Det reducerar skadliga lokala utsläpp samt koldioxidutsläpp som är en global fråga. Stockholm bör gå före och visa den rätta vägen för världen. MP som ingår i koalition som regerar i Stockholms kommun borde kunna göra det till en "kabinettsfråga".
Synd om besöksnäringen bara. Men mycken turism är negativ för miljön på ett eller annat sätt, så ett EU-initiativ för att begränsa den kanske vore på sin plats?
Visst påverkar det besöksnäringen negativ men i detta fall drabbar det huvudsakligen näringslivet innanför tullarna i Stockholm. Där har vi det starkaste näringslivet i hela landet så där är möjligheterna unika att klara upp konsekvenserna för att Sverige skall gå före och bli ett exempel som hela världen kommer att följa för att rädda jordens klimat och miljö.
Mest förvånad att man först nu har fattat detta. Kan inte undgått någon att dessa fartyg legat och pyrt i hamnarna timme ut o timme in.
Det är ingen ny fråga, rika Miljöpartister på Södermalm har drivit detta i 20-30 år för att de stör deras utsikt från Fjällgatan annars hade de inte brytt sig.
Men i sak så är fakta korrekt angående kryssningsfartyg och det är ännu värre på global nivå då de ofta kör på bunkerolja.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=2087047
Se denna intressanta presentation för en ev lösning 🙂
https://youtu.be/RL66Uiq1YeU
Väldigt få fartyg som inte regelbundet (läs dagligen) anlöper en specifik hamn har normalt sett möjlighet för att ansluta landström och hade dom haft det hade nog mer än Stockholm fått släckas ner för att klara av förbrukningen…