Miljöminister Isabella Lövin (MP) och i synnerhet finansminister Magdalena Andersson (S) skyller ifrån sig om bensinpriset och pekar på omvärldsfaktorer som svenska kronan och oljepriset, som orsak för den senaste tidens höga bensinpris. I sak korrekt, men svenskar kan faktiskt bara protestera mot svensk politik, och inte mot internationell prisutveckling. Därtill så bör man förstås angripa Riksbanken, som ligger bakom den svaga kronan.
![]() |
Fint bensinpris ni har där, det vore synd om något skulle hända med det. |
Det är korrekt att allt svagare svensk krona, som snart nått SEB:s nya prognos för slutet av året 10:90 EURSEK med innevarande 10:82 EURSEK, och internationellt högre oljepris på grund av diverse oro i oljeproducerande länder som Libyen eller Venezuela, spelar in starkt i den senaste tidens prishöjningar.
Men det allra mesta av bränslepriserna, på såväl diesel som bensin är skatt. Det inkluderar särskilt skatt på bränslet, såväl som momsen.
Och det är faktiskt bara mot de svenska skatterna och den svenska politiken svenskarna kan protestera. Så det går inte att likt ministrarna Lövin (MP) och Andersson (S) gör hos Aftonbladet skylla ifrån sig och säga “inte ett öre handlar om bensinskatten, utan omvärldsfaktorer”.
De svenska protesterna från främst landsbygden är mot de svenska skatterna. För de går att påverka för svensk del.
Men det vore också klädsamt om man började protestera och demonstrera mot den allt svagare kronan utanför Riksbanken, som är den “oberoende myndighet” som framför allt ligger bakom kronraset via sin inkompetenta penningpolitik.
Man kan alltså se protesterna mot bensinpriset som de första lite mer högljudda effekterna av penningpolitiken och valutaförsvagningen. Sedan blir det sommar och folket upptäcker vad den där utlandssemestern kostar.
Det är väldigt skönt för politiker att kunna skylla ifrån sig. Om inte på internationell utveckling, så på Riksbanken som är en oberoende myndighet. Att större delen av bensinpriset är skatt är förstås inte politikernas fel, enligt politikerna, utan tydligen någon annans beslut. Dessutom kan väl folk ta tunnelbanan om nu bensinpriset är för högt (sarkasm – tunnelbana finns ju bara i Stockholm)? Inte för att våra egna ministrar åker tunnelbana till och från jobbet. Det är ju någon annan som betalar deras resor.
50 kommentarer
Om folk på vischan inte har råd med bensin, varför köper de inte en Tesla?
– Marie-Antoinette Macron
Instämmer, vem bryr sig egentligen om om bensinpriset? Man tankar och betalar, svårare än så är det inte.
Det blir lite larvigt att börja prata om att byta ut fordonsflottan till förnybara bränslen som en lösning på problemet med höga bränslepriser.
OM det sker kommer möjligen elen att vara billigare än bensinen per kilometer men skatten kommer de raskt se till vara minst lika hög som idag eller till och med höger om utrymme finns. Cashen ska in helt enkelt.
Det jag har svårt för är att många av de som är med i uppropet säkert tycker att en massa andra skatter är bra och borde höjas så att deras barn kan gå på förskola billigt och sjukvården ska kosta 150 kr etc. Således ytterligare ett fall av att någon annan ska betala för det jag gillar och det jag ogillar att betala skatt för, där ska skatten sänkas.
Varför verkar folk inte förstå att även om bensinskatten skulle sänkas skulle skatten tas in på inkomsten, fastigheten eller något annat ändå. Det är bara spel för gallerierna, i grunden är problemet de skyhöga skatterna för att finansiera en massa dravel.
Helt rätt! Ser exakt de personerna bland mina facebookvänner, de som klagar friskt på bränslepriset är samtidigt som de begär höjda bidrag till allt och alla.
Men märkligt nog kommenterar dom aldrig förändrad skatt på lönen vare sig den höjs eller sänks.
Det finns faktiskt en lösning på att inte höja andra skatter bara för ”att pengarna skall in”..
Skär i utgifterna! Minska slöseriet med skattepengar så finns det utrymme för sänkta skatter..
Hmmm… jag trodde att det var M/KD-budgeten som var orsaken.
Magdalena varkar nu fokusera på kapitalskatterna som "…har ökat på ett sådant sätt att det har dragit isär inkomstfördelningen i Sverige." som hon säger i Di. Antar att det inte är tänkbart att sedan sänka dem när konjunkturen och börserna kraschat.
Tja Magdalena och Isabella har rätt i sak, att bensinen blir dyrare kan man bara rellatera till omvärlden 364 dagar om året. Det är bara första jannuari som man kan skylla på politken. Men argumentet är rätt tunt i min värld.
Här kommer en helt off-topic men ganska rolig fredagsartikel:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6903733/Hungary-Porgy-Bess-cast-asked-African-American.html
Viktor Orbans postmoderna projekt fortskrider, nu kan statligt anställda kulturarbetare bli "afrikaner" bara genom att skriva på ett papper. Enligt Svärjevännerna ska man ju åtminstone "åkt tunnelbana" i Stockholm för att bli svensk, så här trumfar ju Orban oss rejält i progressiv modernitet.
Tja uppsättningen i sig är väl en piratkopia så det är väl i linje med det.
Ja, copyright och kulturell appropriering, det är idel aktuella frågor.
Roligt också att Viktor Orban anammade en generösare flyktingpolitik förra året när han skickade diplomatbilar till Albanien för att ge den dömde förbrytaren Gruevski asyl i Ungern.
Nåväl, eftersom försvarsberedningen just spruckit så tror jag att jag vet vad eftermiddagen på Cornucopia? kommer att handla om.
Då antar jag att "försvarsberedningen" är ett smeknamn du har för ditt anus och att det är detta som kommer att avhandlas i eftermiddag?
Nja det kallas ring of fire. Det är nog din syrras byxor du tänker på.
Utsläppen av växthusgaser ökade med nästan 1 procent under 2018 när de egentligen borde ner minst 3,5 procent per år. Samtidigt bråkas det om dyr bensin. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/utslapp-av-vaxthusgaser-i-sverige-okar
Bra där. Höj skatten till 200kr/liter så kommer ingen att åka till jobbet och alla företag lägger ner. Då får vi -100% koldioxidutsläpp i Sverige och hela jorden är räddad.
Eller? Var det så du tänkte Andy?
Självklart inte, men ju dyrare det blir med fossilt bränsle desto större efterfrågan på alternativen. Och hellre att det gör lite ont nu än att vi hamnar i ett läge där vi inte längre kan fixa klimatkrisen.
Sverige behöver bli energi oberoende. Det är vad vi ska sträva emot. Att tro vi ens kan påverka klimatkrisen och nedskräpningen ens 0.5% är väldigt nativt.
Om jag räknat rätt utgörs 7-8% av Sveriges koldioxidutsläpp av utandningsluft. För att uppfylla uppställda klimatmål måste svenskarna helt enkelt andas ut mindre. Klimatet kräver ett rejält folkmord nu.
Huruvida "klimatkrisen" kommer "fixas" är helt ortogonalt med hur mycket folk åker bil i Sverige.
Jag gillar tanken att oljebolagen stänger ner oljeriggar p.g.a. höjd bensinskatt i Sverige. Annars skulle ju risken finnas att bränslet istället skulle förbrännas i länder med lägre krav på rening av utsläppen.
Andy: det låter som ett självändamål att utsläppen ska ner…
Trots alla så kallade klimatåtgärder i Sverige vilka minskat utsläppen av CO2 rejält sedan 90-talet så börjar de nu öka. Vi har haft befolkningsökning hela tiden sedan 90-talet pga invandringen, men nu verkar alltså åtgärderna för att minska utsläppen inte längre kunna hålla jämn takt med befolkningsökningen. Det är alltså invandringens fel att utsläppen ökar nu.
Utsläpp av växthusgaser? Jag antar att du menar koldioxid i första hand. Varför behöver vi minska koldioxiden med 3,5%? Det är en fullständigt harmlös spårgas i atmosfären. Det är någon slags masshysteri som råder nu.
Neurosedyn var ju också helt ofarligt men se hur du blev av det.
Regeringens mått på hur nr deras klimat politik är hur mycket pengar de spenderat på onödigt trams ej hur mycket CO2utsäppet minskats.
Vad är farlig med Neuro då Ben? Man ska inte ta det om man ska skaffa barn i närtid men annars är det väl rätt milda biverkningar? Jag tog just meds som man inte heller får skaffa barn på.
Det är propaganda som vanligt mest.
Fet och fluffig: problemet med neurosedyn var ju att man just inte visste om just denna biverkning. Det belyser ju det eviga problemet med att det kan vara svårt att veta var kunskapsluckorna finns, det är helt enkelt svårt (om inte omöjligt) att bevisa att något INTE existerar.
När man säger att något är ofarligt så skall man snarast tolka det som att man inte hittat några faror med det (än).
Man höjde ju bensinskatten markant under förra mandatperioden med motiveringen att priset annars blev för lågt når oljepriset gick ner. Vad ingen medströmsmedia journalist frågade om var om de skulle sänka när priset gick upp igen?
Så Maggan verkar ha minne som en guldfisk.
Högt bensinpris kommer inte minska utsläppen för de nödvändiga resorna. Det är visserligen som så att man kommer prioritera om bland utgifterna och vad som är nödvändigt om man har en ekonomi som påverkas. Det här är en politik som ger effekt hos de som har det sämre ekonomiskt och som då genom minskad efterfrågan på sikt subventionerar de som har råd. Det finns nog bättre styrningsmedel för att minska utsläppen än drivmedelskatt. Statliga räntefria lån för att byta ut en fosilbil kunde vara något för landsbygden.
Är det överhuvudtaget nån som använder bilen när det inte är nödvändigt. Det är ju fan det sämsta sättet att resa alltså. Kudos till de som pallar sitta timtal i bilköer utan att flippa ut helt som i Falling Down.
Det tråkiga är att journalisterna gör ett rätt magert jobb här. Förvisso kan man nog säga att omvärldsfaktorer dominerar, men att säga att inte ett öre är beroende på skatt(*). Vi har ju t.ex. moms på bensinen så om omvärldspriset ökar med en krona så ökar skatten automatiskt med 25 öre. Samtidigt nämns det lite i förbifarten att drivmedelskatten räknas upp automatiskt så där tillkommer lite ny skatt på priset.
(*) finns säkert någon bokstavskombination som noterar att detta blir flera ören och alltså inte ETT öre…
'Stockpile coins and banknotes': Sweden tells its citizens to squirrel away hard cash under their beds in case of a cyber attack
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-6997685/Sweden-tells-citizens-squirrel-away-hard-cash-beds-case-cyber-attack.html
Oj oj, vad har MSB nu sagt då?
Tycker inte jag känner igen den bilden. Tycker det är lite märkligt att man rotar runt i utländsk press om vad som pågår här, eller kanske snarare litar på vad de skriver framför vad man faktiskt observerar i Sverige.
Tja, det stämmer ju – om man cherrypickar broschyren "om krisen eller kriget kommer" som ju faktiskt skickats ut till alla hushåll, så är ju en av många rekommendationer att man ska hålla sig med lite kontanter. Och ett av scenarierna som tas upp är kanske en cyberattack.
Så, i sak är ju artikeln korrekt.
Nu är det dessutom den s k beredskapsveckan, det har väl uppmärksammats i samband med det kanske.
Daily Mail är ju en ökänd skitblaska som skriver vad som helst utan någon besvärande koppling till verkligheten.
Kan inte bonnläppar tanka bilen med hembränd sprit.
Modern samhälle och miljö hänger inte ihop. Allt annat är skitsnack.
Bland de vänner jag har som inte bor i en större tätort kokar det rätt rejält.
Det handlar inte längre om ett netflix abbonnemang eller en pizza, inte ens om barnen ska få gå på fotbollsträning eller musikskola längre, utan om att sätta mat på bordet.
Många har ingen möjlighet att välja bort bilen, med mindre än att säga upp sig, och skatteavdraget har sedan länge inte motsvarat kostnaderna.
Jag tror det kommer smälla snart, och det kommer inte vara muslimska terrorister som står för fyrverkerierna. Så brutalt är tonläget nu. Vanligt folk börjar tröttna på att vara mjölkkor, hur nobel orsaken än är. Och miljön var det länge sen dessa hade råd att tänka på.
Mat på bordet?? Du skämtar. Mat kommer det, nog för att folket inte ska gå ut med vapen. Men det kokar mellan grupper och alla vet vilka de skyldiga är – politikerna!
Nu är detta inget nytt men nån gång kommer väl urblåsningen.
Är inte alls förvånad att Maggan blåljuger det Svenska folket rakt i ansiktet, hon är ju socialist för böveln.
När råoljan kostade 120 USD/fat för några år sedan låg bensinpriset på 12-13 SEK.
När det ju trots allt inte bara i paradiset vi begåvats med lögnare på styrande poster, så även i den socialistiska staten Kaliforniern.
https://reason.com/2019/04/24/california-politicians-hiked-gas-tax-now-demand-investigation-into-states-4-per-gallon-gas-prices/
Sådärja…..
Tänk om Sverige gick lika bra som på sextiotalet…
Ca 10,00 kronor betalar du i skatt när du tankar.
Om denna skatt vore knuten till att förbättra vägar?
Not!
Den laddas in i statens utgifter.
Ergo.
Ju mer bil du kör genererar mer pengar till Afghanska gymnasieelever.
Sjukt eller hur.
Det fina i kråksången är att du som vanlig människa aldrig kan kräva att se vart dina inbetalda skattekronor egentligen går till…
Ökade politikerlöner?
Islamisters boende.?
Nya No Go zoner i Sverige?
Listan kan bli hur lång som hellst.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
På gymnasiet lär man sig skriva afghanska med gemen inledande bokstav.
Vidare diskuteras aldrig någons utpekade barn här.
Masshysteri är aldrig konstruktivt. Vi har nog med verkliga problem för att ägna tid åt imaginära sådana. Att uppmana till panik är fel väg att gå.
Var pengarna går är en illa bevarad hemlighet (läs offentlig uppgift).
Men det är ju klart att om man bortser från det kan man ju hålla sig med vilka konspirationsteorier man vill…
Än har jag inte märkt att bilisterna är försiktiga med gaspedalen så bensin kan nog bli lite dyrare ändå.
Det finns gott om bilister som är väldigt försiktiga. Har du inte stött på dessa (som fiser fram i 70 på motorväg, 2+1-väg osv) så får jag betrakta dig lyckligt lottad.
Vännerna på landet kommer att hålla sig lugna. De har säkert som många andra bostadslån och är därmed pacificerade likt statare vid förra seklets början. Skulle de ändå smälla av så är en central och mot staten lojal poliskår beredd att kväsa uppjagade känslor hos den mindre intelligenta delen av befolkningen. Sverige är inte Frankrike utan kommer att kunna bibehålla en hög social stabilitet upp till ett betydligt högre skattetryck.
Under 2018 uppgick den totala energiskatten på bensin till 11,6 miljarder kronor och koldioxidskatten till 7,7 miljarder. Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. Numera handlar det om klimatet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.
Ända fram till budgetåret 1980/81 var bensinskatten öronmärkt för olika ändamål inom trafikområdet, såsom byggnation och underhåll av vägar. Idag finns ingen sådan koppling utan de intäkter som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan