Järnvägsföretaget MTR Express verkar ha hamnat i ett storbråk med sin tidigare IT-leverantör. Bolaget har på kort varsel tvingats byta bokningssystem och skaffa en ny webadress, och det fungerar inte att boka på de gamla webadresserna. Uppenbarligen har man inte fått ägande av vare sig bokningssystem eller de websajter man tidigare betalat för.
Trainy McTrainface. |
MTR har alltså tvingats öppna en ny websajt på mtrexpress.travel och de gamla mtrexpress.se och mtr.se går det inte längre att boka biljetter via. Man kan dock köpa biljetter ombord och via resebyrå eller företagsavtal.
I det nya bokningssystemet på travel-domänen går det bland annat inte välja säte.
MTR kommer också byta ut sina telefonappar, som förstås inte längre fungerar. Kundklubben går inte längre att logga in med även om man ska behålla sina insamlade poäng.
Uppenbarligen har man hamnat i en rätt rejäl tvist med tidigare IT-leverantör, så till den grad att man överger sina gamla websajter, appar och bokningssystem. Extra intressant är att det alltså ser ut som att MTR inte äger de system och webplatser som man tidigare hade betalat leverantören för, utan dessa kontrolleras av leverantören.
Det finns säkert någon sensmoral här. Exakt vad kan man förstås diskutera, då vi inte vet vad som har skurit sig. Det som uppges i MTR:s utskick är “avbrutit samarbetet med en IT-leverantör på grund av en tvist”.
Man har inte ens en omdirigering från de gamla domänerna till den nya, och det finns ingen information på de gamla sajterna att man inte kan boka den vägen. Just nu visas bara en vit sida på den gamla domänen.
MTR kör Cloudflare för t ex lastbalansering, cachning och intrångsskydd. Det är en smal sak att via Cloudflare omdirigera alla anrop till de gamla domänerna till mtrexpress.travel, men man verkar inte ens sitta på den kompetensen eller saknar kanske inloggningsuppgifterna till Cloudflare, som kanske sitter i fingrarna på leverantören. En omdirigering i Cloudflare tar någon minut att sätta upp. Tillägg: mtr.se omdirigerar nu via Cloudflare till mtrexpress.travel, men mtrexpress.se är ännu inte fixad.
MTR visar inte vinst, och gick back nästan 94 MSEK 2017, på en omsättning på 241 MSEK. Resultatet för 2018 är inte registrerat hos bolagsverket ännu.
8 kommentarer
Om man absolut tror på outsourcing av sina IT system, får man ta alla risker som medföljer. Jag tror fortfarande inte att de är långsiktig billigare och bättre att outsourcea sina system.
Handlar mycket om skala tycker jag. Om du har tillräckligt med behov för två hallar och tio infrastrukturspecialister, då minnskar fördelarna med outsourcing absolut.
Som vanligt hänger det på personer. Något som de flesta inte verkar räkna med.
En duktig kille inom bolaget kan vara mycket svår att ersätta via outsourcing.
Och tio infrastrukturspecialister behöver knappast MTR. Titta på duktiga "moln-leverantörer", som t.ex. GleSys. De driftar tusentals servrar på några få gubbar. Rätt kompetens och bra rutiner så kommer man långt med en enda person.
Fast jävligt svårt att ha bemanning 24x7x365…..
Inte så svårt att kolla upp
https://internetstiftelsen.se/sok-doman/
Det skiljer sig dock på mtrexpress.se och mtr.se
MTR verkar ha sprungit in i den vanliga outsourcing fällan. Hur många gånger har man inte sett precis samma utveckling i lite mogna bolag.
Steg 1: Låt oss outsourca lite enkel IT, det är för dyrt att göra det inhouse i Sverige.
Steg 2: Vad skall vi med alla dessa IT specialister och IT chefer till? Vi kan inte ha en IT organisation där alla är experter eller chefer. Sparka de som har minst erfarenhet. Och så lägger vi ett anställningsstopp. Lean is mean.
Steg 3: Okay, nu har vi ingen IT organisation. Då kan vi skrota IT delen ledningsgruppen. CTO behöver vi inte. Det kan ligga på COO eller CFO. Det är ju bara en faktura i månaden att betala.
Steg 4: Vad? Leverantören har totalhavererat? Vi har inte kontroll över våra domäner och all vår kunddata finns på något som heter NAS i Malaysia..? Vem F*N skall reda ut detta? Och nu ringer Janne Josefsson… ÅKE! DU KAN POWERPOINT! DU FÅR TA DETTA!
Ny bolag kan gå direkt till steg 3.
När man väl nått Steg 4 så är det väldigt dyrt och jobbigt att komma tillbaka. Man måste återskapa hela IT organisationen om man vill göra det inhouse igen. När man har sparkat nedifrån så finns det inte någon naturligt pool av kandidater som man kan befordra ifrån. Alternativet är att flytta till en annan outsourcing leverantör, men flytten blir svår när man inte har någon intern kompetens, och efter flytten är man precis lika sårbar igen…
Det intressanta är att ovanstående scenario faktiskt inte är i närheten av det mest kritiska som pågår. Det kritiska är att man outsourcat saker till *obegränsad* kostnad, I.E. saker det blir helt irrelevant att mäta kostnaden för (lite som att klaga på att en död människa är för kall).
Vissa ledningsgrupper har förstått detta, vissa har en aning, väldigt, väldigt få förstod det i tid.
Suttit en del på andra sidan bordet (andra sidan väggen?) så detta är ju kul. MTR är förövrigt inte speciellt intressant att analysera vinst för, det intressanta är expansion.