Amerikanska Autolist har kollat på värdeminskningen för bilar i premiumsegmentet, och konstaterar att Tesla Model S och Model X har lägst värdeminskning efter 8000 mil. Störst värdeminskning har brittiska Jaguar.
Lägst värdeminskning, 23% efter 8000 mil. |
Autolist konstaterar att i snitt minskar premiumbilarna 36% i värde på 50 000 miles, dvs drygt 8 000 metriska mil.
Model S minskade med 27%. Den konkurrent som kommer närmast är en Mercedes S med 33% värdeminskning, medan Jaguar var allra sämst med 45% nedgång i andrahandsvärdet. Andra bilar i jämförelsen var BMW:s 7-serie, Audi A8, Porsche Panamera och Lexus LS.
Utvecklingen har inte heller gått åt fel håll i takt med att det har kommit fler Tesla på andrahandsmarknaden. 2016 var siffran för Model S en prisnedgång på 28% efter 8000 mil, mot aktuella 27%.
Tesla Model X har ännu större fördel kontra konkurrenterna. Dess 23% låg ett rejält steg från tvåan Lincoln Navigator med ett minskat andrahandsvärde på 34%, medan BMW X5 var sämst med prisnedgång på 37%. Andra bilar i segmentet var Audi Q7, Mercedes GLS mfl.
Dataunderlaget baserar sig på 1.2 miljoner bilar sedan 2012. Inte heller har Model 3:s ankomst påverkat siffrorna åt fel håll:
“These results show that demand for used Tesla Model S and Model X vehicles hasn’t been affected by the arrival of the cheaper, smaller Model 3. Nor has demand been affected by Tesla’s woes in 2018.”
Återstår nu att se hur det blir med andrahandsvärdet på andra premium elbilar, om några år, nu när de börjat dyka upp på marknaden. Teslas batterier har visat sig ha mycket lång livslängd och ligger i mer än 90% av ursprunglig kapacitet även efter 25 000 mil. Med tanke på hur sällan man alls har kvar mindre än 10% i batteriet så blir effekten i princip försumbar.
Frågan är om konkurrenterna har lika bra teknisk design på batterihanteringen, och lika bra mjukvara. Trots allt har Tesla hela tiden förbättrat mjukvaran för batterierna med de automatiska uppdateringarna och har många års försprång.
38 kommentarer
Enligt Ingves kommer reporäntan på sikt lägga på 2,5-4% Hur kommer detta påverka bostadspriserna, byggandet och ekonomin?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7154417
Eftersom det kommer från Ingves stämmer det troligtvis inte, det tog cirka tre års högkonjunktur att höja räntan med 25 punkter. Det är svårt att föreställa sig vilken utdragen tigerekonomi som skulle krävas eller magnituden av en kronkrasch.
https://kortsikt.com/2019/02/06/pain-trade/
Här ser du riksbankens tidigare prognoser/förhoppningar/gissningar:
https://2.bp.blogspot.com/-YgJYmh1n9x0/V33cLGRGvUI/AAAAAAAAmSA/YjOWEo1I9A8ttw3iocYrxApLgSeTZqBvQCLcB/s640/riksigelkotten_2001607.png
Begåvningsutmanat att mäta värdeminskning i %, skriv ut i kronor istället. Jämför sedan med Kia e-Niro. Eller ta fram nyckeltalet värdeminskning/max räckvidd enligt WLTP.
Exakt, den låga värdeminskningen motsvar ju en hel ny bil av annat fabrikat!
Att diskutera Kia e-Niro i ett inlägg som handlar om Mercedes S-klass och Tesla model X känns ungefär lika relevant som att ta upp värdeminskningen på en bättre begagnad John Deere 5050E. Mätt i ton utsäde. Idiot.
Undrar vem som är idioten här? Är väl minst lika relevant att jämföra teslan med en Kia som med Mercedes S-klass? Det enda Tesla model s Har gemensamt med S-klass är ju prislappen. Inredning och byggkvalitet i model s är ju som en Ford mondeo och inget som hör hemma i något premium-segment. Tesla har en häftig drivlina som betingar ett högt pris. Jag skulle däremot inte kalla det för en premium- eller lyxbil.
Nä detta är korrekt. Värdeminskning mäts i procent. Vill du mäta i äpplen så gör så.
50 000 miles – på hur lång tid?
I vilket klimat ?
I det soliga Kalifornien utan elak rost mm så kan vem som helst bygga bilar..
De använder rostfei aluminium
Ju coolare bil desto mindre värdeminskning, att tex köpa en beg porsche riskerar man ingen större förlust på men en standard Toyota faller rätt bra, själv kör jag Toyota men den är så gammal att värdeminskningen planat ut 🙂
Är väl tvärt om.
Tråkiga, praktiska och hållbara bilar har låg värdeminskning (t ex Toyota som har en av de lägsta värdeminskningarna – i procent) jämfört med häftiga, opraktiska bilar så som BMW, Mercedes och Audi.
Räknar man i kronor så är värdeminskningen ännu mer i favör för tråkiga, praktiska och hållbara bilar.
Ja just toyota och andra erkänt driftsäkra bilar är de som håller andrahandsvärdet bra! Däremot bilar med dåligt rykte gällande låg kvalitéer och mycket problem är de som faller snabbast i pris.
/Erfaren blocket användare
Sålde min Porsche Carrera S från 2005 efter 5 år. Fick 50.000kr mer än vad jag köpte den för och nej det var inget samlarobjekt.. Därmed ungefär jämt upp på 5 års entusiastägande med endast slitagedelar och däck bytta.
Porsche Carrera har mycket bra kvalité utifrån statistik jag har läst.
Vad kostade en Tesla för 5 år sedan?
Tittar man på Blocket så ligger väl de flesta Teslor som gått 8000 mil på runt 600000:-, särkilt de som är lite äldre, beror väl också lite på vilken modell man tittar på:
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=tesla&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=17&me=18&cxpf=&cxpt=&fu=&pl=&gb=&ca=9&is=1&l=0&md=th&sp=1
Det tyder ju på att det tyvärr inte händer så mycket med batteriutvecklingen. Hade batterierna snabbt blivit billigare och bättre hade ju bilar med gamla batterier fallit snabbt i pris.
Batteri cellerna sjunker väldigt snabbt i pris och gjort under lång tid!
https://i2.wp.com/evobsession.com/wp-content/uploads/2018/06/Battery-Cost-Curve-Chart-v.2.png?ssl=1
Batterierna lär väl utgöra en betydande del av bilens kostnad? I så fall bör ju andrahandsvärdet minska snabbt om nya batterier snabbt blir billigare och bättre. Man kan ju jämföra med en dator, de har inget vidare andrahandsvärde.
Ja ett 60 KW batteri blir en rätt stor del av bilens pris om batteriet kostar 150$ per KW
Att fortfarande tesla begagnat priset bra är nog p.g.a. att det inte finns så våldsamt många begagnade elbilar och att nya elbilar ännu är rätt dyra.
Tesla batteriteknik kan ju alla använda så då hänger det endast på mjukvaran.
Kylning ja, battericellskemi troligen nej. Sedan är det olika saker att kunna och verkligen genomföra. Det är väl endast Audi etron som här använt sig av en del liknande teknik från Tesla.
Tesla använder NCA batterier (LiNiCoAlO2), finns inget unikt med dem.
@Axel
Musks hela grundtanke var att tekniken skulle vara tillgänglig för alla, typ FRAND-patent.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-slapper-patent-fria-6399175
Men det finns säkert en risk att han vill håva in mer pengar så han kanske har tagit tillbaka "sin godhet".
Intressant!
http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-ater-upp-rackvidden
http://teslaclubsweden.se/elbilars-rackvidd-i-minusgrader/
Intressant.
Men varken den ena eller den andra sidan är opartisk så man får ta både med en nypa salt. Enligt samma sida tappar en Model S ca 20% vid -20°C.
Det återstår att se när det kommer mer seriösa tester och inte från en massa från var sida som har intresse i att framställa sin ståndpunkt som den enda rätta.
Tesla verkar ha lyckats bra med det mesta, men inte allt.
http://whatcar.com/news/2018-what-car-reliability-survey/n17826
Vilket tjötande om Tesla på den här bloggen. När får man läsa ett inslag om min Cayenne Turbo??
Antar man att batteriet håller hela bilens livslängd och eldriften sparar 8 kr milen i bränslekostnad så ger 40.000 mil en potentiell besparing på 320 kkr. Då är det ett rimligt med lägre värdeminskning. Har bilen t.ex. gått 8.000 mil har den fortfarande en orealiserad besparing på 256 kkr kvar.
Fånigt att räkna värdeminskning i procent.
Lätt att få för sig att en dyr bil minskar mindre i värde än en billig, när sanningen nästan alltid är att man förlorar minst pengar på att äga en billigare bil när det kommer till värdeminskning.
Exakt !
En Skoda både kostar lite – det har bloggarn själv påstått i ett inlägg för några dgar sedan – och har en låg värdeförlust.
Detta ger en låg värdeminskning både i kronor räknat och i procent.
Skoda är inte en billig bil längre. Bra kanske, men knappast billig.
Nej, kanske inte som Dacia men med mest värde för pengarna !
🙂
Du låter som en Volvoägare Bengt.
Jag läste en intressant artikel från Norge. Det finns norrmän som byter in sin Tesla mot en diesel- eller hybridbil pga att de är missnöjda med elbilens funktion. Det är dyrt att ladda hemma, och det är kö vid de kommunala laddstationerna:
https://www.dn.no/motor/bilia/frode-hebnes/bilbransjen/bilia-sjef-frode-hebnes-vi-star-i-en-el-tsunami/2-1-541376
Man kan se det som ett utslag av växtvärk, det vill säga att infrastruktur och tillgång inte matchar efterfrågan, men det visar ändå på vilken stor omställning det faktiskt blir om alla, eller nästan alla, skall köra elbil.
Såg samma artikel.
Norrmännen har ju legat före oss i Sverige med incitament. Det är väl knepigt att balansera med en helhetsbild av utbyggnad och tillgång av el samt att få det hela att bli kostnadseffektivt.
Om vi stegvis går över till eldrivna framdrivningssätt, varför avvecklar vi kärnkraft?
Isabella Lövin svarade häromdan att MP vill lägga ner kärnkraften och satsa på andra förnyelsebara källor.
Hon förespråkade en abstrakt lösning på en konkret frågeställning.
För mig är allt detta som fastighetsbubblan på -80-talet. Alla tror att detta funkar tills någon kommer på att det krävs än mer colombianskt kol för att vi skall köra på el.
Har inte koll på export/importläget för elbilar mellan Norge och EU/Sverige. Men om det är gångbart med miljöbilsumport så kommer det snart vara en del mer Teslor på begagnatmarknaden i Sverige som påverkar andrahandspriset.
Under tiden har Ola köpt en diesel igen som nu ökar i Norge.