Fossilbilskramarna har dragit upp att det kan finnas kobolt i elbilsbatterier och att det existerar koboltgruvor som använder barnaarbete. Vad de glömmer är att sagda kobolt finns i litiumbatterierna i miljarder mobiltelefoner, samt i bilars dubbdäck. Till skillnad mot t ex Tesla så har jag inte sett att dubbdäckstillverkarna gjort utfästelser att de inte har barnarbetskobolt.
Fossilbilister ute med barnarbetskobolt på svenska vägar. |
Kobolt används alltså i de flesta litiumbatterier, dvs de batterier man hittar i miljarder mobiltelefoner, bärbara datorer med mera. Därtill finns metallen i särskilt hårt stål, t ex till dubbdäck.
Men fossilbilskramarna har inte gnällt över detta. Först när elbilar började kränka fossilbilisternas rätt att köra på fossila bränslen har man börjat uppmärksamma att det finns några koboltgruvor som använder barnarbete.
Detta berör dock inte Tesla, som i sin uppförandepolicy (PDF) inte tillåter att underleverantörer använder barnarbete, utan får sin kobolt från legitima källor.
“Work that deprives children of their childhood, their potential and their dignity, and that is harmful to physical and mental development, as defined by the International Labor Organization, is inconsistent with Tesla’s values. Suppliers shall employ and use only workers who are at least the age of 15, have reached the age of completion of compulsory education, or meet the legal minimum age for employment, whichever is highest.”
Ser nu fram emot att fossilbilisterna slutar med dubbdäck, samt slutar med mobiltelefoner, surfplattor, bärbara datorer och andra produkter med litiumbatterier i sig. Annars framstår det bara som att de är emot elbilar, och inte mot barnarbete.
41 kommentarer
De flesta stora företag har liknande uppförandepolicy och den betyder ofta mycket lite eftersom komponenterna inte tillverkas i egen regi utan köps färdiga, ofta från ett kinesiskt bolag. Att leverantörerna lovar runt behöver inte betyda någonting eftersom de i sin tur ofta köper sina råvaror på den öppna marknaden där spårbarheten på råvaruströmmarna ofta är låg.
Att påstå tvärsäkert att Tesla inte berörs eftersom de faktiskt har en PDF med fina ord i känns väldigt naivt.
Nej, den där uppförandepolicyn är knappast värt mer än pdf-filen den är lagrad på.
Poängen med att uppmärksamma kobolt-problemet är att elbilarna, inte minst Tesla med sina stora batteripaket, kraftigt ökar behovet av batterier och därmed efterfrågan av kobolt, vilket i förlängningen riskerar att leda till ett större utnyttjande av barnarbete i gruvorna. Sedan har ju Tesla arbetat hårt med att minska mängden kobolt i sina batterier, vilket förstås är jättebra. Man hade knappast gjort den ansträngningen om inte just utvinningen av kobolt är ett reellt problem.
Ibland undrar man om inte bloggaren är direkt avlönad från Tesla? För bloggaren har uppenbarligen sinnesnärvaro nog att analysera sin omvärld. Jag tror inte någon med liknande analys förmåga skulle missa det naiva i att fullständigt svälja info från stora aktörer som Tesla
Börjar likna Apple-seketen.
Jag skulle uppskatta om förbränningsmotorkramarna kunde börja krama byggandet av bioraffinaderier som syntetiserar diesel, bensin eller metan av olika sorters biomassa och el. Oljebolagen har redan börjat i flera raffinaderier och värmlandsmetanol har i alla fall hemsidan uppe även om jag ifrågasätter nyttan med att introducera ännu ett förbränningsbränsle för bilar.
Hoppsan, när jag kollade senaste nyheterna på värmlandsmetanols hemsida så byter de marknad "Istället tittar Björn Gillberg och företaget på nya marknader. Han nämner till exempel att han haft diskussioner med företrädare för fartygsindustrin inför planerade satsningar på nya isbrytare."
Problemet med biodiesel är väl att den konkurrerar med odling av andra grödor, på samma sätt som etanol gjorde. Kör du omkring på etanol eller biodiesel stjäl du mat från svältande barn, typ.
Förvisso är jorden överbefolkad, men det kanske är väl magstarkt att använda biodiesel som argument för befolkningsminskning 🙂
Å andra sidan behövs det enorm överproduktion för att få fram estetiskt perfekta potatisar osv, det behövs överproduktion för att bygga upp civilförsvarslager som sedan måste omsättas och det är enorma spill i alla led och dessa spill bör vi göra något vettigt av så som biogas och gödsel.
Sedan skall värmlandsmetanol göra sin etanol av träflis och det går att odla mer trä.
Man har ju börjat göra diesel av tallolja men eftersom diesel nu helst ska förbjudas så kommer denna utveckling gå i stå.
Blåljusmyndigheter, försvaret, landsbygdens lastbilar, jordbruket, skogsbruket och mängder med lastmaskiner/mobilkranar/väghyvlar/vältar osv osv kommer att behöva diesel även om diesel går ur tiden som personbilsbränsle.
Nej för böveln! ALLT ska elektrifieras! Det är bara och göra som med VA-systemet, stoppa huvudet i sanden och låtsas att problemen/bristerna inte finns!
Bioraffinaderier och syntetisering av bensin och diesel sysslade redan herr Adolf & Co med på sin tid…
Men Vietcong hade ju cykelambulanser och det är väl dit ekofascisterna i MP etc. vill att vi skall komma
Morrn!
Har du kört med Teslan i det väder på bilden ovan?
Så typiskt svensk E4:a i Norrland på vintern…
Alltså, såväl t ex Apple som Samsung har säkert samma policypapper som Tesla. Och det har väl funnits andra fall typ klädtillverkare och sånt där det har visat sig att den fina policyn inte efterlevs, osv. Så hur det förhåller sig i verkligheten är ju en annan femma.
Sen kan man ju säga att visst, det kan ju vara så att efterfrågan finansierar barnarbete. Men det har ju funnits förut också. JP Morgan och Rockefeller kunde säkert aldrig ha byggt sina förmögenheter utan barnarbete, så med libertarianska ögon har det ju haft många fördelar också.
Själv tycker jag inte att barnarbete är något vidare bra, barnen borde gå i skolan. Men i det här fallet känner jag att man får ta det onda med det goda. Gruvdriften hjälper ju också till att finansiera en massa oerhört festliga och trevliga krigsherrar, vilkas bottenlösa grymhet naturligtvis är lovvärd och underhållande!
Man kan ju inte heller undgå den utsökt syrliga ironin i diamantbranschen, där afroamerikanska rappare med sitt bling-bling skapar en efterfrågan som tvingar ner deras afrikanska bröder att dö i ohälsosamma, livsfarliga gruvor.
Ett tips inom bloggens ämnesområde
https://www.dn.se/ekonomi/bostadsutvecklaren-salde-inte-en-enda-bostad/
Andelen kobolt i batterierna till Model 3 ska ha sänkts med 60 % till 3 %, jämfört med det i Model S.
Elon Musk lovar dessutom att nästa batterigeneration ska vara helt koboltfri men när det blir vet ingen. Kanske om fem år baserat på livslängden hos Tesla eller tio enligt experten i intervjun, https://www.google.se/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2018/6/21/17488626/elon-musk-cobalt-electric-vehicle-battery-science
Äkta koboltblått är en dyrbar men vacker färg som används av konstnärer och keramiker. Undrar när vi får se aktivister som demonstrerar mot konstnärer och keramiker för att de använder barnarbetsblått. Möjligtvis är dessa konstutövare en del av denna aktivism, och hur kommer de i så fall att ställa sig i en sådan intressekonflikt?
"barnarbetsblått"!
Känner att den traditionella färgskalan just vibrerade med en stark tio på richterskalan.
Vad är motsvarigheter för rött, grönt och gult?
barnlajvarrött? quislinggrönt? akutmottagningstoalettgult?
Vanisnnesvitt, m h t hur blyet i pigmentet gjorde bla Goya sinnessjuk?
Karmosinrött skördas väl (numera) från nån kaktuslus, det kan säkert vara lite barnarbete i det pigmentet också. Koboltgrönt fanns också bland medeltida pigment.
Du menar förstås "privilegievitt"?
Motsatsen till "trumpsvart"?
Snarare Trumporange?
Trump-brunt.
Eller Trump/R Kelly-gult, m h t färgen på lakanen.
Isabellafärgen, som inte har något att göra med Isabella Lövin, har en intressant historia. Den läses bäst i Wikipediaartikelns avsnitt om namnets etymologi.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Isabell
Det är ju lite skillnad.
På ett omgång dubbdäck går det kanske 5 gram kobolt.
På ett Tesla-batteri (som sitter i en Tesla som med största sannolikhet också använder dubbdäck på vintern) går det 11.000 gram kobolt.
Men visst – Kobolt är ett problem – även om det produceras i massa länder så produceras över 60% av kobolten i Kongo och den siffran förväntas stiga.
Menar du 11 000 gram? Annars är skillnaden inte särskilt stor jämfört med däcken.
11 kg kobolt motsvarar vinterdäck till 2200 bilar.
Med ca 5 miljoner bilar i Sverige, och hälften kör med dubbat, så motsvarar det 12500 kg kobolt.
Däcktillverkarna bör se till att kobolten de använder i möjligaste mån är "vänligt" bruten.
12500 kg kobolt motsvarar endast drygt 1100 stycken Tesla-bilar, så jag förstår att Tesla tar frågan på allvar.
Kobolt i batterier återvinns vilket inte är möjligt att göra på den delen av dubbarna som är bortslitna eller tappade och jag har aldrig hört om återvinning av dubb. Barnarbete i koboltbrytning i Kongo fanns innan elbilar serieproducerades. Skall naturligtvis tas på allvar så som lbiltillverkarna i västvärlden gör. Hur är det med däcktillverkarna och andra tillverkare som använder mer kobolt än vad som går åt till batterier till elbilar?
Kobolt ingår i skärande verktyg såsom fräsar, borr, sågklingor m.m. och har gjort det under många år, så det går åt en del kobolt för att framställa produkter till industrin, produkter som skall säljas och dra in pengar till vårt land. Vi är alla beroende av att dessa mineraler finns tillgängliga, men alla är inte medvetna om det, och det man inte vet har man inte ont av.
Tack för lite realism. Det är för många hönor som tycker på den här bloggen
Tack för att du framställer helt triviala fakta som revolutionerande och edgy… men har inte Jordan B Peterson patent på den debattekniken?
Alla råvaror kan väl i princip brytas/utvinnas av barnarbetare? Det är väl inget specifikt med kobolt?
Inte alla, barn har som bekant ingen känsla för kvalitet.
Men små fingrar har väl bättre fingerspetskänsla?
Svenska barnarbetare har goda möjligheter till att utvinna dessa metaller på hemmaplan så nu kan svenska barn konkurrera ut de fattiga barnen i tredje världen.
https://www.nyteknik.se/energi/lang-vag-till-brytning-av-metaller-i-sverige-6905322
Först måste svensk arbetsrätt moderniseras.
Inget fel på elbilen, felet är politiker som ser chansen att hård beskatta vanligt folk som har en dieselbil och hänvisar till köp av elbil som de flesta inser att dom aldrig kommer få råd med, särskilt äldre som vill vårda sin nuvarande bil och hålla igång på en låg pension.
@cornu: lite cherry-picking nu va?
Redan i oktober rapporterade Sveriges Radio om detta och att dubbdäck tog fler liv än de sparar och borde förbjudas:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7057116
Hur många liv som förloras eller räddas skiljer säkert på var man bor i vårt avlånga land, däcktillverkarna har inte helt överraskande en annan syn på saken.
https://teknikensvarld.se/nokian-tyres-sagar-chalmers-studie-av-dubbdack/
Jag kör min 2001 Audi A2 på RME. Malmö-Göteborg 300 spänn tor.