Lobbyorganisationen Bil Sweden lägger prognosen att bilförsäljningen i Sverige ska falla drygt 5% under 2019, på grund av svagare konjunktur. Samtidigt ökade antalet nyregistrerade elbilar i januari.
Interiör nya Missan Leaf, den mest i Sverige registrerade elbilen under januari. |
Bil Swedens prognos för i år är 335 000 bilar, vilket är en minskning på över 5%. Man uppger att denna sänkta försäljningen är “till följd av ett svagare konjunkturläge”. Andelen företagsägda bilar ökar också, och uppgår till 66%.
Nyregistreringarna av personbilar föll med 11% i januari i jämförelse med samma månad förra året, och det nyregistrerades 20 478 bilar.
Registreringen av elbilar ökar också kraftigt.
Vanligaste nyregistreringen är Nissan Leaf med 264 bilar. Bilmodellen är ny sedan i våras och det finns inga jämförande siffror för januari 2018.
Elbilen Renault Zoe var den näst vanligaste elbilen med 239 nyregistreringar, en ökning på 237% mot samma period förra året. Hyundai Ioniq registerades 142 exemplar, upp 222%, men det är oklart hur många av dessa som är rena elbilar.
Ingen Tesladödare, trots reklamkampanjerna. Tesla gör inga reklamkampanjer alls. Med nedlagt referalprogram, får vi se om det ändras framöver. |
Därefter kommer BMW i3 med 96 registreringar, en ökning på 81%. 87 Hyundai Kona har registrerats, men det framgår inte hur många av dessa, om någon, som är elektriska. Antalet Tesla Model S var 29, upp 93% trots att Model 3 levereras nu i februari. Av Jaguar I-Pace registrerades endast 16 trots massiva reklamkampanjer. Åtta Tesla Model X registrerades, upp 100%.
Vanligaste fossilbilarna var förstås Volvo 60-serien och 90-serien. Kia Niro kom på sjätte plats med 614 nyregistreringar, vilket bådar gott inför den kommande rena elversionen. Uppenbarligen en mycket populär bil. Man kan notera att det i toppen finns gott om bilar, som existerar som laddhybrider, men hur många av nyregisteringarna som var detta är oklart. På sjunde plats hittas t ex Mitsubishi Outlander, som finns just som laddhybrid. Laddhybriderna gynnas av det nya bonus/malus-systemet, trots att de mest körs på fossila bränslen.
Bil Swedens pressmeddelande hittas här.
Det är intressant att Bil Sweden med öppna ögon diskuterar försämrad konjunktur. Samtidigt påtalar man att nedgången är från tidigare rekordnivåer.
35 kommentarer
Minus 11% är en hel del, och jag är för lat för att leta upp motsvarande siffra när konjunkturen senast vek ner (för att ge en fingervisning om styrkan i inbromsningen).
När det viker ner måste man få pengar från någon annanstanstex:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lovin-om-miljoskatterna-behovs-en-social-dimension
https://www.svd.se/anders-ygeman-vi-kommer-inte-se-sjunkande-elpriser
Är det katt tema på interiören, Missan Leaf?
Provkörde just en Leaf idag
I Borås !
Gillade bilen som helhet men sätena var den stora plumpen i protokollet
Japanska bilar har överlag för korta säten.
Kör Renault Zoe 16 mil pendling/dag, så smidigt att aldrig behöva åka och tanka 🙂
Klarar dessa trots minusgrader och motvind.
Vad jag förstått har Kia ingen Telematiklösning dvs ingen möjlighet att fjärrstarta kupévärmning, se laddinfo, kolla temp och position. En rejäl plump i protokollet för en bil anno 2019.
Det kan mycket väl bli ett stort tapp för fossilbilar då många inväntar de många elbilsmodeller som kommer 19/20. Man harvar på med fossilen och vill inte byta till en ny.
Ett stort problem finns ofta för de som inte bor i villa. Hur ladda bilen hemma? Nätägare är ibland inte så pigga på att bygga ut nätet, bara för enstaka elbilar. Behövs förbättrad lagstiftning.
Men utvecklingen av självkörande fordon fortsätter och kommer att minska problemet.
Nedgången för fossilt gäller hela världen. Aldrig mer kommer lika många fossiler säljas som 2018.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad menar du specifikt med förbättrad lagstiftning?
Mvh
@Nanotec: Kanske bygga tätare i flerfamiljshusområden så att kollektivteafik (Gärna eldriven) blir ett attraktivare alternativ?
Finns ett genomröstat direktiv (lag) genom EU som ska gälla från 2025 för all nybyggnation, såväl privata som kommersiella fastigheter.
http://www.elbilen.org/eu-har-klubbat-direktiv-om-laddplatser/
Detta kan förklara den uteblivna bonusen för arbetarna på Volvo.
"Lövet" kostar 387 kkr, vilket är många människors årslön. Andelen firma och
tjänstebilar är sannolikt stor. Jaak
För nya bilar är registrering hos företag väldigt vanligt, oavsett drivmedel.
Billigaste Leafen idag 319 900:- 40 kWh batteri
https://www.blocket.se/ostergotland/Nissan_Leaf_Acenta_40_kWh_78186541.htm?ca=16&w=3
Nåja.
Det är ju efter avdrag för miljöbilspremien, som det står i annonsen. Bilen kostar mer.
Priset på 387kkr som avses på Nissans hemsida är innan avdraget på 60kkr.
USA's mest sålda bil 2018 är Ford F-150. Börjar i USA på 27.000$. I Sverige kan du knappt köpa den mest sålda bilen i USA pga alla skatter och skit. Svenskarna är riktiga fattiglappar.
https://nordic.businessinsider.com/best-selling-cars-and-trucks-in-america-in-2018-2018-8?r=US&IR=T
Fattig svenskarna:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html
Om Sverige vore en delstat i USA så är vi den fattigaste delstaten. Vi borde kanske se vad vi kan lãra oss av USA.
PS,
F-150 är en riktig bil. Inte någon liten skruttbil man knappt kan sitta i.
https://m3.idg.se/2.1022/1.705946/ford-f150-pickup
Tydligen säljer man så mycket pickuper och suvar i USA så vanliga bilfabriker får slå igen, för ingen vill ha dom.
https://www.cnbc.com/2018/04/26/ford-is-basically-giving-up-on-us-car-business-and-gm-is-not-far-behind.html
En riktig k*k-förlängare menar du.
Hoppas att vi aldrig får se dessa USA-lastbilar här. Något så meningslöst som personbil har jag svårt att tänka mig.
Mina grannar kör mycket Nissan diesel Navarra pick-up med dubbelhytt o motsvarande bilar från Toyota, Mitsubishi o VW
Alla 4WD !!
MP lovar att återinföra 2% ökning av drivmedelsskatterna utöver kompensation för inflation.Det drabbar alla som bara har 387 kkr i årsinkomst. Svårt med miljösamvetet.
Jaak
Varför drabbar det bara dem sub 387k ?
Ett exempel på dem som inte kan lägga en årslön på en Nissan Leaf för387 Mkr utan måste bränna fossilt. DS
"Vi måste jobba både med piska och morot. Klimatkrisen kommer att drabba alla, fattig som rik" säger Isabella Lövin.Det är ganska tydligt vilka som ska drabbas av piskan.
Jaak
Dags att lägga ner norrland, eller vad tycker ni elbilsentusiaster
Ja! Då kommer många Tesla fungera som exempelvis blomlådor 🙂
Det där med att man väntar med köp gäller knappast Sverige. 2/3 av bilarna köps av företag. De är bundna till leasingavtal med löptider. Då blir det per automatik att man skaffar en ny bil var tredje år. Att köpa elbil privat är fortfarande ekonomiskt vanvett. Att ta den som förmånsbil däremot är en bra affär för den anställde. Jag tror på en veritabel tsunami av elbilar som förmånsbilar inom två år.
Bra analys. En kollega vars leasing går ut sista mars vill byta till elbil. Trots att han började sondera i december så kan han inte få leverans före halvårsskiftet. Han blev då tvungen att välja en Volvo hybrid, då de garanterar restvärdet på den nuvarande tills han får hybriden i typ oktober. Omställningen har börjat
Mitt laddhybrid körs mest på el. Snitt 0,2 l/mil
@Lars, du är väl en sådan med grön foliehatt som snor våra elbilsplatser :-). Hoppas du inte äger en Passat/Golf GTE privat.
"1 juli 2022 dras snaran åt än mer och dieselbilar äldre än Euro 6 (vilket inkluderar en hel del bilar som i dag bara är två, tre år gamla) samt bensinbilar äldre än Euro 5 inte tillåts.
Dessa begränsningar gäller alltså i miljözon av klass två. I miljözoner av klass tre, med start 1 januari 2020, tillåts bara elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som lever upp till Euro 6-kraven. Med andra ord tillåts inte ens laddhybrider i denna tuffaste zon." – Transportstyrelsen
F ö Leafen är rätt trevlig, ifall man klarar sig på en snabbladdning om dagen (batteriet saknar aktiv kylning som syskonet Zoe har). Pratade med Taxi chaffis vars kollega hade en Leaf som mest stod på 10A laddning i en snabbladdare, katastrof för honom som var fast i ett leasingavtal. Utan att ha kört E-niro/Kona så skulle jag tror de är ett bra köp (såg ett test mellan Tesla X och Kona, där Kona var först i mål (punkt A till punkt B), efter ett antal laddningar körandes i laglig norsk hastighet genom Norge.
Lite sen till festen men här är januarisiffrorna för både bev, hev och de vanskliga phev: https://ev-sales.blogspot.com/2019/02/sweden-january-2019.html
Nästa bil blir bev för mig såsnart jag har sparat ihop kontantinsatsen, det är lönsamt(privatköp) att byta redan idag med mina 4000 mil/år. 7000mil tills dieseln är ”avskriven” och det är värt det även om jag räknar med 0kr i restvärde idag(vilket är lågt även för en i30 kombi, fullutrustad som gått 13k). nu kör jag något mer än medelsvensson och mestadels inom räckvidden av dagens elbilar så hamnar nog i det optimala, men jag tror som tidigare kommentar att många väntar nog ut sina ice-bilar, värdeminskningsrisken på dem helt enkelt för stor för att våga köpa en ny.