Bilförsäkringspremierna var som vanligt högst i Stockholms län, vilket indikerar att man har sämst bilförare i och runt Sveriges huvudstad. Dyrast försäkringar har BMW och Audi, vilket också är en indikation på vilka som är de sämsta bilförarna, och bekräftar tidigare rön. Grafer nedan.
Inte lika dåliga bilförare som BMW:s och Audis förare. |
Sämst bilförare med god marginal hittar man alltså i Stockholms län, som har avsevärt dyrare försäkringar än de näst sämsta i Uppsala län, följt av Västra Götaland och Västmanland. Bäst bilförare hittar man på Gotland och Västerbotten, detta baserat på Insplanets siffror för 2018.
Försäkringskostnaderna speglar absolut risken för att bilen råkar ut för något, och även om inte innehavaren är den som kör dåligt så är det väl någon annan lokal förmåga som gör det mot parkerade bilar.
Bilförsäkringspremie i genomsnitt per län 2018. |
Tittar man på bilmodeller sticker i synnerhet trion Mercedes-Audi-BMW förstås ut. Bland dessa är BMW i särklass dyrast, vilket visar på BMW-förarnas kompetensnivå och omdöme i trafiken.
Bilförsäkringspremie i genomsnitt per vanligare märke. |
Eftersom BMW och Mercedes är ungefär lika dyra så är helt klart BMW-ägarna sämre bilförare. Och förare av den lite billigare piffade Volkswagen-bilen som kallas Audi är uppenbarligen sämre än Mercedes-förare, med tanke på att Audi trots prisskillnaden mellan bilarna har dyrare försäkring.
Att BMW och Audi har de sämsta bilförarna, följt av Mercedes, är absolut ingen som helst överraskning och har redan visats i en brittisk studie av olyckor och trafikbrott.
I kontrast är Volvoförare uppenbarligen bättre än en lång rad billigare bilmärkens förare, t ex Volkswagen, Kia, Nissan, Mitsubishi, Honda och Mazda, med tanke på att Volvos premier ligger lite under medlet. Att Skoda är billigast beror knappast på bilförarnas kompetens, utan på att bilen helt enkelt inte är värd några pengar.
Reklam för Insplanet nedan.
53 kommentarer
Bäste Lars!
Jag tror att du underskattar Skoda 😉
Svejk var också underskattad…
Har nog också med att gör att man hellre tar sig en tur i en BMW på sommaren än ett extra varv i en Kia Picanto…
^^ Sant
Idag tror jag att bloggaren tydligen är ute efter att provocera. För övrigt brukar olika bilmärken attrahera olika typer av människor. Vissa typer är mer riskbenägna, omdömeslösa, etc. Min gamla farbror som jobbade på Länsförsäkringar och med bilförsäkringar nästan i hela sitt liv brukade både allvarligt och skämtsamt prata om "garagevariabeln". De som parkerar sin bil i eget villagarage har i regel de lägsta premierna eller de absolut högsta premierna.
Bara om man har nytt garage. Moderna bilar går inte in i klassiska 70-talshusgarage.
Jodå min V70 går in i garaget från 73 alldeles utan problem.
Dock är det bara att glömma att öppna dörrarna på höger sida och akta väggen lite på vänster sida när man kliver ut.
Re Mathias
MED problem alltså då.
Bara om man är fet. Alternativt så kanske självkörande bilar blir så bra att om några år kan bilen åja in/ut ur garaget utan att föraren behöver sitta i.
Audi-fem nollor: fyra på grillen, en bakom ratten.
Skillnaden på en snigel och en BMW? – Snigeln har slemmet på utsidan…
Osv osv…
Jag kör inte BMW eftersom jag vill bli sedd som en människa i trafiken.
Den har jag inte hört förut.
Världens mest meningslösa jobb? – montera blinkers på BMW fabriken.
… inkl han som fyller på blinkersoljan vid service…
Apropå slem..
KOmmer ni ihåg TV-serien Tusenbröder ?
En just mycket slemmigt sliskig lånehaj med bakslick kör där en röd BMW !!
Försäkringen är en del av leasingen så dessa förare bryr sig inte om detta.
Sedan kanske det inte är enbart risk som sätter priset utan också betalningsförmågan samt möjligheten att ge rabatt från listpriset.
kostnaden för försäkringen beror mindre på hur man kör utan hur dyr bilen är att laga eller ersätta och upprepad skadegörelse och stölder av bil eller bildelar.
Värst bilförare är väl ändå de som kör "White vans". Men jag kan förstå att BMW och Audi toppar olycksstatistiken, framförallt med tanke på alla ynglingar med kepsen bak och fram som kör sin 80-åriga mormors A4 med dumpventil och neon.
Försäkringspremie är inte lika med olycksrisk. T.ex. är dessa bilar också väldigt dyra att laga. Finns säkert också oheliga allianser mellan tillverkare, märkesverkstäder och försäkringsbolag för att putta över garantiärenden som försäkringärenden istället.
Det finns mer pengar att hämta hos kunder av premiumbilar än billigare bilar. Sedan körs dyrare bilar längre sträcka per år än billiga bilar.
Jag håller inte med om att BMW och Mercedes är de dyraste mest prestigefyllda bilarna nu mer. Mercedes så klart med Audi snart efter. BMW däremot är väl nu mer som att köra Volvo och därmed ingen premiumbil längre.
Sorry men BMW är rätt tråkig!
Köpte Volvo just för att det är en säker bil. Passar in på stereotypen ordentlig dessutom (kör inte för fort ex). Är mest oroad över att bli påkörd av någon annan. Tycker ändå bilförsäkringen är dyr.
Småbilar känns som en dödsfälla om man hamnar i en bilolycka. Skulle jag ha råd hade jag skaffat en större bil än den jag har.
vet inte var du bor. men de värsta förarna där jag bor är stressade småbarns föräldrar i volvo (gärna xc60) som kör ca 60knyck fram och tillbaks i villa områden där det är 30kmh som gäller.
jag anser att dessa svensson/volvo förare är farligare än buset på motorvägen.
Håller helt med dig, vissa som lämnar barn och stressar till sitt jobb är inte kloka. Finns inget som verkat reta gallfeber så mycket på folk som när man kör lagligt (farthållare) förbi ett samhälle med flera busskurer för barn längs vägen i pendlartid. En unge blev påkörd för inte så länge sedan på samma sträcka. Jag fortsätter köra lagligt om folk är sena borde de ha startat tidigare.
Tycker dock man ser rätt mycket otäckt beteende på motorvägen som att bilar tävlar, kör extremt för fort eller bara verkar ha köpt sitt körkort från en kopieringsmaskin. Undrar hur vanligt det är med rattfylla/drograttfylla egentligen.
Har aldrig sett någon överrepresentation av Volvo-förare vid vår förskola/skola dock 🙂
Ha ha ha…
Efter många långa mil på vägarna…
Svarta BMW med lite guldfärgade fälgar och dunka dunka stereon på hög volym. En ung kille med lite för många långa pass i farbrorns pizzeria bakom ratten .. Men vad gör man inte för att betala lånet på den lätt beg BMW:n och kunna vara ute o fiska guzz…
Se upp !
Bilförsäkringspremierna beror också på stölder där BMW toppar. 70% av alla stölder av bildelar är från BMW bilar. Sveriges öppna gränser har sina konsekvenser. https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180208/stolder-av-bildelar-okade-med-26-procent/
Det tog ovanligt lång tid ner i kommentarerna innan någon började nämna de höga reparationskostnaderna samt statistik över stölder av bilar/delar från BMW, Audi och Mercedes.
Tror att det räknas fint i dagens Sverige att argumentera aningslöst.
Kalmar ligger inte dumt till heller! 🙂
Nja. Stockholmarna kanske har SÄMST förutsättningar att köra skadefritt ?!?
Det är jäkligt mycket svårare att köra bil i sthlm än säg enköping… För att inte säga barnsligt enkelt på vishan..
En stor del i tex BMW s försäkring är att det görs många inbrott i bilarna , tex airbag osv… Det avspeglar sig i premien.
Mvh fd sthlmare nu lantis…
Jag håller inte med om dina slutsatser.
Såhär tror jag: Det är intensivare trafik i Stockholm (högre tempo, fler bilar) och det skapar fler olyckor – nödvändigvis inte pga sämre förare, men en komplexare trafikmiljö.
Ang BMW så har BMW dyra reservdelspriser, dvs en liten skada på en BMW blir kanske försäkringsärrende medan motsvarande på en annan bil hamnar på andra sidan självrisken och aldrig blir försäkringsärrende. BMWs dyra reservdelspriser leder även tyvärr till fler bilinbrott för att stjäla airbags, navi, strålkastare och rattar, för export till de som fulrenonverar utdömda USAexporter (med salvage title) andra sidan Östersjön.
Men mina killgissningar är lika goda som dina, om varför försäkringsstatistiken ser ut som den gör.
/Patrik, som kör BMW
Nu ska vi inte kasta skit på stockholmarna mer än nödvändigt. Jag har i mitt jobb ”privilegiet” att resa runt varje vecka och jag besöker i princip varenda plats i Sverige under ett år. Jag själv bor i Umeå under helgerna. Jag skulle vilja säga att de sämsta bilförarna hittar jag hemma på orten med delad förstaplats med Göteborgarna. Medans de bästa förarna är stockholmarna.(för alla lättkränkta så finns det självklart undantag åt båda hållen)
Mina slutsatser bygger på hur folk kan reglerna t.ex högerregel eller ens använda blinkers. Detta är något som ”ingen” kan i Umeå. I Stockholm har man faktist förstått att släppa in folk och visa någon hänsyn faktist hjälper trafikens flyt. Så jag som besöker hela Sverige flera gånger varje år utnämner Stockholms bilister till de generellt bästa i landet. Sen är Stockholm den sista plats jag vill besöka i Sverige men det har inget med bilisterna att göra. Jag som Norrläning får utslag av att vara där :D.
Det gäller att tappa upp björksav på flaska, helst från ö kyrkogatan, och sedan komma ihåg att smörja in sig så ska du se att utslagen försvinner. 🙂
Hälften av alla rattstölder sker i Stockholm och stjäls för det mesta från en BMW.
Precis – vill nog hävda att detta är anledningen till den höga premien. Nr det gäller stölder av bilens inredning/exteriör är BMW fantastiskt överrepresenterade.
Mestmotor: • BMW är mest drabbat – 2.944 stöldtillfällen under 2017, vilket motsvarar 70 procent av bildelsstölderna. BMW är främst utsatta för stölder av airbags och navigationssystem.
• Volkswagen – 615 stöldtillfällen, främst stölder av navigationssystem.
• Volvo – 334 stöldtillfällen och majoriteten gäller huvudstrålkastare.
• Mercedes – 312 stöldtillfällen och majoriteten gäller airbags och navigationssystem.
Där har ni den verkliga anledningen till försäkringpremien.
I kursliteraturen i statistik fanns för länge sedan en bok som hette Hur man ljuger med statistik. Jag tror inte att du läst den, Lars. Denna artikel och den något senare om stark ökning av rena elbilar skulle kunna platsa som exempel vid en ny upplaga.
Själv kommer byta försäkringsbolag till ICA när bilen väl ska luftas till våren. 1 588 kr känns mäkta prisvärt, motsvarande för helförsäkring kostar 3 098 kr.
Det är tydligen 74 % respektive 51 % billigare än Insplanets snitterbjudanden och då kör jag Mercedes, men bor inte på Gotland.
Allt annat lika hade trafikförsäkringen bara kostat 1 280 kr utan Anders Borgs nya skatt, punktskatteberäknat exkl. moms.
Det här känns som en återpost (repost) jag är säker på att jag redan kommenterat den här artikeln.
Vill minnas att jag kommenterade din kommentar då..
Stämde kanske för dom gamla volvobilarna, men om du tar en motsvarande volvo, säg v90 och jämför med mercedes e-klass så kostar försäkringarna lika mkt (trots att mercedesen ofta är 20-30% dyrare). Som någon sa, det beror mkt på hur mkt bilen kostar att laga, alternativt lösa in.
BMW är en körglad bil som lockar bilintresserade som ofta gillar att köra fort. Det är också ett populärt märke bland många unga invandrare som har en helt annan körkultur än svenskar, vilket tyvärr förstör märkets rykte en del. Själv kör jag mest Saab, men har även en fin 20 år gammal BMW E38, och när jag kör den är det mycket påtagligt hur många Volvoförare som absolut måste köra om, alldeles oavsett om jag kör lagligt eller lite för fort. Man får också avundsjuka blickar av Volvoförare när man parkerar, fast deras nya Volvo kostar mångdubbelt mer än BMW:n. Generellt tror jag inte BMW-förare är sämre än andra förare, snarare tvärtom, men kör kanske oftare lite för fort eftersom bilen är körglad och tyst i kupén.
Även jag har en känsla av att jag har kommenterat ett liknande blogginlägg en gång, det känns som bloggägaren inte gillar de tyska premiummärkena.
Håller helt med.
I rätt färg och med rätt motor kommer E38 bli ett stort samlarobjekt i framtiden.
Lite kul, en småbarnsmamma på jobbet chockade lite genom att berätta att hon ägt en 750i E38. Måste vara bland de mest maskulina bilar man kan hitta. Hon hade inte kört en bättre bil sedan dess.
Angående inlägget har väl premien mer med stölder att göra. BMW:s förare är nog bättre på att köra, men det går ju lätt undan med sex cylindrar och uppåt. De som nöjer sig med fyra kör ju bara omkring frustrerade med tillhörande körstil. Om man inte köper en BMW med en rak sexa kan man ju lika gärna köpa en VW eller något.
En normal volvoförare vet inte vad en premiumbil är. Troligtvis har de flesta aldrig kört en sådan.
Volvo själva försöker väl så gott men de lyckas inte.
EU slår fast: ”Volvo är ingen lyxbil”
https://www.svd.se/eu-slar-fast-volvo-ar-ingen-lyxbil
Det där var från 2013. Jag som kör både BMW och Volvo av nyare modell anser mig ha rätten att uttala mig om det hela.
Min Volvo från Upplandsmotor är sjukt mycket mer premiun än min BMW. Allt från service från återförsäljare, till interiör och bilens funktioner.
Det enda BMW är bättre på är 'körglädje'. Det kommer för övrigt från Bavaria group.
Ironiskt nog sitter jag just nu på Upplands motor medan min bil servas. Kopplade upp mig med min laptop under tiden, fick macka och kaffe och kan 'jobba' under den timme bilen servas. Kundfokus kalals det visst…
Tidigare i tråden har jag just jämfört Volvo och BMW där jag menar att ingen av dessa är premium. Det är ffa BMW som tappat. I min stad där jag bor tror jag BMW är vanligare än Volvo. Många nya modeller som inte är premium.
Premium har inte att göra med hur ovanlig ett bilmärke är…
Efter att ha åkt med som passagerare i en ny Volvo V90 kan jag meddela att min gamla BMW 740 E38 åtminstone vad ljudnivån i kupén beträffar är betydligt mer premium än ovannämnda Volvo. Fast det måste medges att det är dyrt att köra BMW, därför kör jag Saab som bruksbil och har BMW:n bara som finbil sommartid.
Har inte så mycket tidigare erfarenhet av BMW så jag kan ej jämföra. Däremot har jag haft förmånen att få köra en hel del sk premium-bilar under tillräckligt lång tid för att hinna bilda mig en uppfattning – och jag tycker det största skämtet är Range Rover. Där betalar man bara ett premiumpris men får inget för det. Synd – för jag gillar hur bilen ser ut 🙂
Vet inte riktigt varför, men av någon anledning känns denna klassiker relevant att aktualisera här. Icke-länk: (http://www.gp.se/ledare/dahl%C3%A9n-varf%C3%B6r-k%C3%B6r-r%C3%B6vh%C3%A5l-dyra-bilar-1.144309)
Ja gissa varför det sker fler olyckor i Sthlm? I norrland är man ensam på vägarna, större sannolikhet att träffa på en älg än andra trafikanter typ. Skadegörelse, bilinbrott, stölder etc är också mer koncentrerat till storstäderna. Lika tramsigt som att jämföra snöröjningen i sthlm jämfört med norrland, förutsättningarna är helt olika.
Alltså.. va fan snackar du för skit ??
Komög !!
Själv kör jag sedan en tid tillbaa en liten 4-krafsare som heter Octavia Scout, SKODA alltså !
Köpte en lätt beg 2016 års modell med lilla dieseln på 150 hästar och Euro 6b i miljöklass.
Kom INTE och snacka mög om Skoda !
Vilket lyft det var att gå till denna bil från den gamla Subarun !!
Bor ju på landet i Skåne ungefär mitt emellan Södra Sandby o Sjöbo, inte så långt ifrån Revinge så vet nog de flesta var och här tycks myndigheterna ha glömt bort oss som om det vore Norrland..
Men , trots att vi bor lite off händer det titt som tätt att bruchan från hooden , läs ROSENGÅRD, hittar hit och skall ställa till jävelskap.. Jag vill INTE veta vad det är för kött i den billiga kebaben i Malmö och varifrån köttet kommer ,men det HAR försvunnit både små kalvar och får på ägorna hos grannar här.
De uppåt Linderödsåsen har haft det värre..
Och ALLTID kör dessa jävla fubickar stora feta svarta BMW med bling-bling så de är ju lätta att känna ien. Köra kan de heller inte och på vintern har det hänt att grannar fått dra upp dem ur dikena med sina traktorer då dessa gossar kör på breda men mycket slitna sommardäck. Då går den informella telefonkedjan varm. Samma när det kommer smygnade RO o BG reggade rostburkar eller skåpbilar med LT..
Malmö undviks som pesten och det är mycket mera givande att ta Polenfärjan från Ystad !
Kväll på er pågar!