Nu har jag ännu en solskenshistoria från PostNord, denna gång som avsändare och nyttjare av så kallade företagspaket, eller PostNord Parcel. Tio dagar efter att jag lämnade in denna försändelse nådde den idag eventuellt kunden. Nedan följer tidslinjen.
Saknade PostNord-paket? |
En företagskund beställde ett större antal signerade Höstsol av mig, och leveransen skedde således förstås med företagspaket dörr-till-dörr. Produkten kallas numera PostNord Parcel. Då jag inte är avtalskund fick jag dock lämna in paketet hos ett ombud istället, vilket skedde 16:e november.
“2018-11-16 21:02PostNord har fått elektronisk information om din leverans som nu är hos avsändaren eller på väg till PostNords terminal. Spårningsinformationen uppdateras när leveransen har ankommit terminal.”
Detta var en fredag och PostNord Parcel ska vara framme nästa vardag, dvs den 19:e november.
Först den 20:e november dök den upp i Torsvik, vilket jag förmodar är en terminal.
“Torsvik2018-11-20 14:50Försändelsen är på väg.”
Dagen därpå var den så i Växjö.
“Växjö2018-11-21 18:48Försändelsen är på väg
Växjö2018-11-21 00:44Försändelsen är på väg”
Den är nu två dagar försenad. Dagen därpå aviseras kunden.
“PostNord2018-11-22 09:11Mottagaren har aviserats via e-post”
Sedan kommer det spektakulära. Istället för att levereras till denna medelstora arbetsplats med 50+ anställda, så lämnar PostNord detta företagspaket dörr-till-dörr på ett serviceställe.
“PostNord X2018-11-22 10:38 Försändelsen har levererats till ett serviceställe”
Hoppla. Jag betalade ett skyhögt pris för leverans till företaget under arbetstid, men fick alltså inte det. Lite gnäll på Twitter under fredagen och kundtjänst gick med på att köra ut den till kund. Det jag från första början betalat för. Dock först måndagen efter, dvs idag. En vecka efter betald leveransdag. Vi kommer överens i samråd med kund om leverans mellan 09 och 11.
Det betydde dock att paketet först åker tillbaka till Växjö.
“PostNord2018-11-23 02:11Mottagaren har aviserats via e-post
PostNord2018-11-23 10:11Mottagaren har aviserats via e-post
PostNord2018-11-23 15:01Leverans av försändelsen kommer att ske enligt mottagarens val
Växjö2018-11-23 20:17Försändelsen är på väg
2018-11-24 10:11Mottagaren har aviserats via e-post
X2018-11-26 07:51Försändelsen har ankommit distributionsterminal
X2018-11-26 08:53Lastad på bil, utkörning påbörjad”
Sju minuter innan tidigaste leveranstid har man alltså lastat försändelsen på bil. Nu blir det spännande. Ska man klara tiden 09-11?
“X2018-11-26 13:35Försändelsen har levererats”
Nej, man klarade förstås inte av att leverera i överenskommet tidsintervall, utan drygt två och en halv timme senare. En vecka för sent. Nu har jag ännu inte fått bekräftat från kund att man lämnat försändelsen till rätt företag, eller att böckerna kom fram i helt skick, så det är inte riktigt över än.
Min slutsats är att det är snabbare att köra paketet själv nästa gång. Och faktiskt billigare om man bara tar schablonmässig milkostnad om 18:50 SEK milen (9:50 för tjänstebil).
Men jag fick åtminstone ett blogginlägg.
29 kommentarer
Inte funderat på att köra lite andra frakttjänster via nätet? Vårt företag kör på ett där man bara behöver skaffa ett konto sen är det bara att skicka, småpaket (typ 50*50*30) brukar ligga på en hundralapp ex moms men inkl hämtning och lämning inom Sverige. Priserna vi har där är bättre än de andras (för vår del åtminstone).
Vågar inte skriva ut vad företagen heter då det kan ses som reklam, så vill du ha namnet får du skrika till
När det kommer självgående Teslor om några år så kan du använda en sådan för att köra ut dina egna försändelser. Helt porto- och avgiftsfritt dessutom. Kostnaden för att ladda batteriet drar du av på firman.
PostNord här i stockholm brukar iofs åtminstone ljuga om att de försökt leverera paketet innan de dumpar det på utlämningsstället.
Uppfriskande att de inte ljuger överallt.
Vet ju inte vad det stod i mailaviseringen till mottagaren. Säkerligen "har sökt men arbetsplatsen med 50+ personer var inte bemannad dagtid".
Man vet ju aldrig var de har sökt.
Som en PN anställd sa till mig ganska nyligen "förut försökte vi köra ut alla paket, nu struntar man i det och aviserar till ombud direkt istället". Men fullt betalt tar man från kunderna i alla fall. När jag e-handlar försöker jag alltid ta en annan fraktare, finns det endast PN som alternativ då avbryter jag köpet.
Resultat av prispress in absurdum och dålig förvaltning?
Mitt i allt detta undar man lie vad son har hänt med Posten. För att även om den är gemensam med Danmark så innebär det inte nödvändigtvis att brev och försändelser kommer för sent per automatik, utan snarare logidtiken tar längre tid, men det kommer fram i utlovad tid. Vilket på något sätt säleder till frågan om logistiken blivit sämre.
Prispress pyttsan! Man är ju fortfarande betydligt dyrare än konkurrenterna DHL & Schenker på företagspaketen. Hade besök av en Postnordsäljare för några veckor sedan och resultatet blev att de kan inte göra något, ni har för bra priser hos DHL med gruppavtal som vi betalar en hel tusenlapp om året för att få utnyttja!
Vad som hänt med Postnord är väldigt enkelt, världen har utvecklats, Postnord har som den sosseorganisation det är inte gjort det. Kart slut!
Nej, Posten var bra fram till för 4 år sedan. 2013-2014 skickade jag flera försändelser från Malmö till södra Gotland, långt från Visby, och det kom alltid fram dagen efter. Oerhört imponerande. 2012 beställde jag en grej med expressleverans för ankomst innan klockan 10. 9:35 ringde de på mobiltelefonen och undrade om någon var hemma. Jag hade just tagit en sväng ute runt huset och var kanske 2 minuter bort när jag såg bilen rulla in.
Efter denna tid började den danska delen gå med brakförlust och en massa absurda sparkrav dök upp. Så tacka danskarna.
Glömde nämna att de inte ens erbjuder expressleverans till privatpersoner längre.
Sån humor hur kasst det är. Beställde i fredags efter jobbet en mängd prylar från Italien, fick nu ikväll sms från dhl där de sade att jag skulle vara hemma imorgon tisdag mellan 08-17 alternativt välja en dhl servicepoint där de lämnar varorna.
Alternativt skicka via UPS eller Schenker.
Sist jag skickade något med Postnord slarvade dom bort Tyskland eller om dom inte hittade till Tyskland, dom visste inte riktigt själva när jag kontaktade dom.
Perfekt, skicka ett paket till Kreml nästa gång så kanske hela skiten försvinner med president och allt.
Genialt, sa Bill, Genitalt, sa Bull.
Kul att du är tilllbaka.
Haha! Härligt att bilden på Putler är tillbaka.
Jag beställde en dator (fraktfritt) som skickades iväg på fredagseftermiddagen, och 13.00 dagen efter (lördag) fick jag ett sms att jag kunde hämta den (Postnord). Det trodde man ju aldrig… Jag hade helt säkert bara en väldig flax.
Man kan tycka vad man vill om PostNord, men faktum är att de flesta paket kommer fram i tid. Jag har upplevt mer förseningar senaste åren, det har väl gått från att 9/10 paket kommer fram dagen efter till att 7/10 gör det (från att det skickas, inte från att man lägger beställning).
Hörde att ett lokalt ombud här i staden hade fått in 15 pallar med paket i måndags efter black friday, mot det normala 1-2 =)
Du använder PostNord bara för att du VET att det kommer gå åt skogen så du får skriva ett svidande blogginlägg och gnugga deras ansikte i skiten? 🙂
DHL och Schenker fungerar klockrent om du däremot känner för att faktiskt skicka något där det är viktigt att det kommer fram i tid.
DHL är rent mög i Stockholm, kör inte ut som de skall, inte ens när man betalar extra för garantitjänst. Men vad är inte dåligt i Stockholm?
Tja schenker tog 5 dagar att levera ett paket i sverige.
Inte så imponerande även om det är bättre än 10 dagar
Har inte fått mitt paket ännu. Postades 7/11 🙁
I våras beställde jag ett viktigt paket från Amazon.de till företaget som PostNord skulle slutleverera. Det dröjde över tid men till slut kom en pappersavisering med PÅMINNELSE att det fanns en försändelse att hämta hos ombudet.
Väl på ICA letar de en stund men utan resultat och ber mig återkomma senare. Nästa dag hittar de fortfarande inte paketet och ber mig kontakta avsändaren. Amazon skriver att jag ska kontakta PostNord vilket jag gör men efter ett par mail har de fortfarande ingen aning.
Tillbaka till Amazon så ber de om ursäkt och skickar ett nytt paket vilket kommer fram som det ska. Priset hade dock höjts vilket de kompenserade på lite olika sätt med dyr bokföring som följd.
Plötsligt en dag på sensommaren, cirka tre månader senare kommer ytterligare en pappersavisering varvid jag hämtar ut det ursprungliga korrekt adresserade paketet..
Beställde för en tid sedan lite prylar från USA.
Felet jag gjorde, vara att jag i adressen skrev bokstäver med prickar, (å, ä, ö). Detta medförde att avsändarens utskrift blev en del lustiga krumelurer istf bokstäver.
Trots detta, hade USPS inga som helst problem att skicka grejorna till Sverige. Däremot kunde Postmord inte skicka paketet vidare till mig, eftersom de inte kunde tolka krumelurerna. Efter ett antal veckor kontaktade jag avsändaren som berättade att paketet var på väg tillbaka till dem eftersom PN hävdade "recipient not found".
Efter lite mailande fram och tillbaka fick jag se en bild som PN tagit på adressen på paketet. (Fick bilden från leverantören. PN bägrade lämna ut den) Och där. Klart och tydligt stod mitt telefonnummer.
Så istället för att ringa mig väljer PN att skicka tillbaka den över Atlanten.
Tacksamt nog erbjöd sig leverantören att skicka paketet igen, utan extra kostnad för mig.
Så efter sex veckor fick jag det paket som jag kunde fått på sex dagar om PN hade fått tummen ur och ringt mig för att kolla adressen.
Som jämförelse kan sägas att en annan försändelse från USA tog tre dygn. Men då gick den med FedEx.
Nu väntar jag på en försändelse som legat i Malmö sedan i fredags efter att ha lämnat North Carolina i tisdags, men det går med PN sista biten, så jag ska nog vara glad om jag har det innan jul…
Du vet väl att posten sysslar med brev, vill du ha någon som kan hantera en telefon skulle du anlitat televerket istället!
Fick du inte dubbel tullavgift nu när paketen skickades två gånger? PN brukar inte ha problem med adressen för att kräva avgifter, det är bara adresserna för leverans man inte är utbildade för.
Kommer ihåg när jag skickade postförskott från Malmö till Kiruna på över 100k (det var några år sedan), allt gick bra ända till den kom fram då aviserade man först paketen och därefter konstaterade man att den var för dyr varpå man genast skickade tillbaka den hela vägen. När kunden kom med postväxel på exakt belopp någon dag senare och skulle hämta så fick han bara reda på att den inte fanns där längre!
Torsvik är teminalen som ligger i industriområdet med samma namn längs E4 i Jönköpings utkant, vid kraftvärmeverket som syns tydligt.
Då vet vi ju var försvunna brev hamnar…
Snacka om fjärr-värme 😁
Blandade erfarenheter. Personbästa är 2 dagar, men då lämnades paketet in på morgonen och kom fram eftermiddag. Sämsta är 34 dagar. Sen är det inte alltid PostNords fel – det har mer än en gång hänt att folk (som vet att PN är opålitliga) inte får tummen ur å lämnar in paketet, sedan skyller på PostNord. Om man inte lämnat in paketet, kan det ju omöjligen komma fram.