Tesla visar nu upp sin mellansegmentsmodell Model 3 i Sverige. Initialt hittas den från och med idag på utställningslokalen på Mall of Scandinavia, men kommer sedan dyka upp i Täby Centrum och senare i Göteborg och Malmö.
Tesla Model 3. Foto: Tesla. |
14 – 25:e november hittas alltså Model 3 för provsittning i Mall of Scandinavia. Därefter kommer den finnas i Täby Centrum.
Mellan 24:e november och 8:e december kommer en Model 3 att hittas hos Tesla på Södra Hamngatan i Göteborg.
Från 17:e december finns bilen att beskåda på Boplatsgatan i Malmö.
Det går än så länge bara att spekulera kring vad priset blir, men bloggens bedömning är från 550 000:- SEK och uppåt för versionen med lång räckvidd. Med alla tillval som fyrhjulsdrift, luftfjädrings, premiumpaket, inrednings- och färgtillval, autopilot och sportmodellen P, kan den nog landa på över 800 000:- SEK, dvs en liten bit under den billigaste Model S.
Versionen med kortare räckvidd kanske kan kosta så lite som 450 000:- SEK, men med vanliga tillval lär även den oftast landa på över 500 000:- SEK. Att den alltså blir dyrare än t ex Nissan Leaf är lika självklart som att en BMW kostar mer än en Nissan. Andra har lite mer orealistiska förväntningar på priset.
19 kommentarer
Den är riktigt snygg! 35.000$ i USA sägs det. Med skatt och moms blir den nog lite dyr för vanliga Svensson i Sverige. Hoppas dom skippar moms och lite skatt, som på böcker och restaurang!
Så de har _en_ bil?
Vad händer om någon köper den? Då har de noll!
Tesla har bara visningslokaler. Ingen bil där är till salu, utan får beställas eller levereras ur de lagerbilar de har i Europa.
Fast nu är det tydligen slut på gratisladdningen.
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-har-tagit-bort-gratis-laddning-for-all-framtid-6939037?utm_source=zummy
"Versionen med kortare räckvidd kanske kan kosta så lite som 450 000:- SEK"
Det kommer att finnas två versioner med kortare räckvidd. I USA skiljer det 8k$ mellan versionerna. Så totalt 16k$ mindre för "short-range" jämfört med "long-range". Det finns dessutom andra fördelar med just "short-range" när det kommer till kylning. Fråga en Nissan Leaf ägare 😉 vad som händer när det blir varmt vid laddning.
Jag står kvar vid 420 tusen kronor (innan premie) för den enklast möjliga. Snygg färg f ö, dock skulle jag valt en röd ifall tillvalet skulle varit gratis.
När försvinner då premien?
Problemet är väl att de antagligen inte lanserar budgetversionen i Sverige förrän om 2-3 år.
Verkar precis misaa visningen i Mall of scandinavia på mitt stockholmsbesök. Får se om man får vägarna förbi Täby.
En annan fråga som dök upp på jobbet, hur ofta måste man åka in fysiskt på service. 50 mil till Tromsö eller drygt 100 till Stockholm är ju lite drygt att behöva köra allt för ofta.
Verkar annars fungera ypperligt med Tesla även i Lapplands inland, då det börjar rulla fler och fler i byn.
Kan inte bilen själv köra fram och tillbaka för servicen?
Finns på-platsen-service vid tillfällen. Vet inte exakt hur det sett ut.
Man behöver väl inte serva över huvud taget? Garantierna ska gälla ändå?
Fixar vad de kan på plats men allt större blir skickat till service center. Kan bli segt i norrland.
Undrar hur priserna ser ut om ca 10 år. Har ni några gissningar?
Tesla. Samma. Eller dyrare. Jämför iPhone.
Andra elbilar kan förstås bli billigare, men Tesla är inriktad för premiumsegmentet och lär inte sänka priserna. Däremot kanske man får större batterier i framtiden.
Jag får vänta på elbilsmodellen från Lada helt enkelt 🙂
Förstår analogin med BMW då det också är en tillverkare med stora kvalitetsproblem. Men det borda ju avspegla sig i lägre pris. I svenska automotorsports stora ägarundersökning (leasing i Teslas fall) i september visade det sig att Tesla hade över 65% (!) garantireparationer, alltså flera 100% sämre kvalitet än de klassledande japanerna. Då är det onekligen praktisk med okritiska leasare.
Nu är det äntligen klarlagt, Model 3 får CCS Combo 2-kontakt i Europa.
Electrec spekulerar att det kan komma att bli den kommande världsstandarden så småningom. Inte mig emot, bara namnet i CHAdeMO är ganska avtändande.
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-ccs-2-plug-europe-adapter-model-s-model-x/
Själva inköpspriset är mindre intressant än livscykelkostnaden per mil. Teslas bilar verkar ha bra andrahandsvärde, låga energikostnader och model 3 borde ha ganska låga service- och underhållskostnader.
@Gork, +1. Helt riktigt, jag tänkter väldigt lite på utgifter. Utan det är som du säger kostnader som räknas. Ifall man även lägger in risken som en kostnad så är det inga konstigheter. Jag räknade på Tesla 3, och landade utfrån min situation på en milkostnad på 32kr/milen. Fossilbilen idag under samma förutsättningar ligger på cirka 40kr/milen.
Vill ha !
Men fortfarande för dyrt med 450 kSEK …
🙁
Det blir att slita på Golf kombin ett tag till..