Facktidningen Byggnadsarbetaren skriver att NCC nu förhandlar om att varsla 130 anställda inom bostadsbyggande i Stockholmsområdet. Bolaget har inte fått in tillräckligt med nya projekt på den svagare bostadsmarknaden.
Veckochart NCC-B. Logaritmisk skala. |
Enligt Byggnadsarbetaren handlar det om 60 tjänstemän och 70 arbetare inom husbyggnad som riskerar att varslas. Detta av 650 anställda inom sektorerna i Stockholm. Det handlar i så fall om var femte, eller 20% som blir av med jobbet.
NCC:s presschef menar dock att man generellt har ett rekryteringsbehov och att uppsägningarna är ytterst begränsade. Divisionschefen i Stockholm/Uppsala ger dock en annan bild.
Nu återstår att se hur många som i slutändan varslas, men med tanke på allt färre byggstarter, som nu är nere på de lägsta siffrorna sedan 2014 (om än fortfarande höga) så måste förstås folk gå. Till dessa 130 NCC-anställda kommer rimligtvis också underleverantörer, både entreprenörer och materiel- och utrustningsleverantörer, så detta är kanske toppen på isberget.
NCC:s aktie har väl inte direkt reagerat på detta, mer än vanligt. Aktieutvecklingen kan väl inte sägas varit spektakulär sedan toppen 2017, men bolaget har ju inte enbart verksamhet i Stockholm, eller ens Sverige.
Men något bra konjunkturtecken att varsla upp till 20% av de anställda i “landets ekonomiska motor Stockholm” (enligt somliga) är det knappast.
Inväntar någon floskel om att “Sveriges (och Stockholms) ekonomi går som en valfri bilmodell”.
9 kommentarer
Först är det väl alla inhyrda från olika bemanningsbolag som får gå…
Det vanligaste språket på byggen jag hört i Gbg torde vara polska..
Gå in på valfri Lidl och lyssna på vad kunder i byggarkläder pratar för språk..
Ja. Färjan Karlskrona – Gdinya är rätt intressant. Även Nynäshamn har jag för mig.
Ja, om man kickar 20% av egna styrkan, hur många underleverantörer och bemanningsföretag har fått stryka med då?
Man kanske kickar mer egen personal för att ha en större andel inhyrd personal i framtiden för större flexibilitet?
Det kommer bli bråk vid turordningsförhandlingarna men det har skett i många andra branscher så varför inte bygg?
Detär inte på något sätt förbjudet att sparka någon som dagen efter börjar som inhyrd bara man iaktar LAS.
Det skulle INTE gå att driva Volvo Torslandaverken på detta sätt…
Men inhyrd personal på vecko- eller månadsbasis..
Nä för Volvo fungerar det inte. De verkar i en konkurrensutsatt marknad och direkta legala åtgärder vid fel. Hur det ser ut i byggsvängen, liknar något helt annat. Ifall HR är hyra till hos Hertz så är privatleasing som att "äga" en BRF fast utan garanterat restvärde.
Jag har en annan indikator. Andelen hantverkare/servicefolk på Scandic hotellen. Vissa av hotellen har en högre andel än vad jag är van vid.
Och färjelinjerna Ystad-Svinhult (Swinoujscie), Trelleborg – Svinhult och i viss utsträckning Trelleborg – Sassnitz är belamrade med (relativt) hederliga hantverkare. Därutöver flyger lågprisflygbolaget WizzAir ett antal tusen varje vecka.
Det är oerhört mycket svårare att idag hitta bra (polska) hanteverkare till hemmafixet.
Okej, det finns rumäner och bulgarer men det är kvalitetsmässig skillnad
NCC har rasat 50% sen jun17. Och vikande trend. Så NCC har problem. Som som byggsektorn i övrigt. Flera bolag är klart pressade. Konsilidering till våren.