Tesla är nu större än BMW i USA och säljer medräknat samtliga modeller fler bilar i landet än det tyska bilmärket. Tesla levererade 23 175 bilar i USA i augusti, medan BMW levererade 14 450. De nya elbilmodeller som BMW, Audi och Mercedes släpper närmaste året ligger fortfarande sju år efter Tesla i marknadssegment. KIA/Hyundai är egentligen enda bilmärket som är ikapp, men ej i volym pga batteribrist.
BMW i8. |
Tesla Club Sweden har tittat på Teslas respektive BMW:s billeveranser i USA under augusti och konstaterar att enbart på Model 3 levererar nu Tesla fler bilar än BMW gör för samtliga sina modeller.
Tesla levererade i USA 17 800 Model 3 i augusti, samt 2 625 Model S och 2 750 Model X. BMW:s samtliga bilmodeller stod för 14 450 bilar under månaden. Tesla är också dubbelt så stora som Volvo i USA (alla modeller).
BMW, Audi och Mercedes ska nu börja leverera fulldistans elbilar, dvs elbilar som har en räckvidd i intervallet 40-50 mil, men ligger i praktiken sju år efter Tesla. Premiumbilmärkenas elbilar kommer nämligen rikta sig mot samma prissegment som Tesla Model S och Tesla Model X, dvs bilar över 900 000:- kronor. Det samma gäller säljstartade Jaguar iPace.
Model S började levereras 2012, och 2019 kommer det vara för sju år sedan. BMW, Audi och Mercedes kommer alltså initialt slåss om de där 2 625 Model S och 2 750 Model X i USA, medan Tesla fortsätter massivt pumpa ut Model 3.
Teslas försprång är att man nu är ute med en fulldistansbil i mellanprissegmentet runt 400 000 – 500 000 kronor. Här finns egentligen endast en annan tillverkare som levererar fulldistansbilar, nämligen KIA/Hyundai med Hyundai Kona (och framöver Kia Niro). KIA/Hyundai har dock än så länge inte kunnat leverera i volym, ens av prisbelönade kortdistans Hyundai Ioniq, då ma haft brist på batterier.
Sedan finns förstås fulldistans Chevrolet Bolt. I USA levererades endast 1 225 Bolt i augusti, i jämförelse med 17 800 Tesla Model 3. Uppenbarligen räcker det inte att producera en elbil för att sälja.
Tesla har alltså gått vidare till en bredare marknad, där de är de enda som levererar en elbil med full distans och i volym. Man kommer behålla detta försprång ytterligare ett antal år och Tesladödare har ännu inte materialiserats.
Jante hittas i kommentarsfältet nedan.
39 kommentarer
Var det inte Chevrolet som tillverkade en elbil(elhybrid?) som de sen köpte tillbaka och ställde i en lagerlokal nånstans och "glömde bort"?
Du tänker nog på denna:
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1
För övrigt tydligen den enda bilmodell General Motors givit märkesnamnet General Motors, och som man alltså aldrig sålde utan endast leasade ut till kunder. Kunder som sedan ofta var så nöjda med bilen att man gärna velat behålla den när leasingen gick ut men GM tog alltså tillbaks samtliga och skrotade alla utom en som ska finnas på något museum.
Ja just den. Mycket märkligt agerande, måste varit nån arg oljemiljardär som fick dem att göra så.
Detta verkar inte stämma – eller så räknar de bort vissa modeller från BMW.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/tesla/ <- Tesla – 16.775 stycken sålda från ett snitt på 2000-3000.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/ <- BMW – 23.789 st sålda från ett snitt på 25-30.000.
På årsbasis (2018) ligger Tesla fortfarande LÅNGT efter BMW.
Hela Teslas ökning verkar bero på Model 3 och de vill producera 5000 model 3 i veckan vilket blir runt 20.000 Model 3. Ska alla dessa säljas i USA tills vidare?
Kanske var lite för snabb. Dessa siffror var för Juli och inte Augusti.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vem var kanske lite för snabb? Du? Lars?
Vad är poängen med att kommunicera med halva meningar?
Eller inte – siffrorna för BMW var för Augusti och Teslas var för Juli.
Ursprungliga källan till nyheten är https://insideevs.com
De skriver att BMW sålde totalt 14450 bilar i augusti, din länk skriver 23789.
Kan det vara olika mått?
Siffrorna i blogginlägget är leveranser. Skilj på sälj och leverans.
Är det logiskt att ha med Tesla X men inte BMW:s suvar?
Exakt, de har inte med BMWs suvar (trucks) vilket snedvrider det hela.
De har räknat bort BMW X5 och X6 som räknas som SUV. I konsekvensens namn borde man då rimligen även räkna bort Tesla Model X.
Faktum kvarstår dock – att Tesla Model 3 uppenbarligen säljer bra.
Siffror spelar inte så stor roll här, Lars har köpt en dyr bil som ger honom lite ångest så då måste han övertyga sig själv och alla andra att han gjort en bra affär. Ungefär som med Apple. Lars var med i den sekten också vill jag minnas..
Här är det bara lite sifferförvirring, BMW är fortfarande större i USA än Tesla.
Värre är väl den rapport som nyligen visade att elbilen släpper ut ungefär lika CO2 under sin livscykel som fossilbilen. Där börjar det bli lite smärtsamt att kompensera Thailandsresan med ett elbilsköp.
Finanschefen slutar på dagen och Musk ägnar sig åt att bekämpa sin senaste nemesis, den engelska 63-åriga dykaren. Det går bra nu.
Han har tydligen börjat knarka också. Om nu weed är knark…
Bara gräs?… ser snarare ut som att han kör med amfetamin hela dagarna, svårt att mäkta med ett sånt jobb utan nåt uppiggande.
Siffran för sales (inte leverans) stämmer för Tesla. För BMW group (inkluderar ett par tusen MINI) är 27 589. Åtminstone enligt BMW själva.
Personbilar i USA räknar inte med SUV och pickups som räknas som lätta lastbilar. Teslas Model S + Model 3 levereras i större antal än samtliga BMW:s personbilar i USA (dit BMW:s SUV:ar och Teslas Model X inte räknas).
Verkar vara mycket trixande med siffror här… Jag ser i alla fall inte så mycket att hetsa upp mig över. Normalt sett behöver man inte göra så stor skillnad på försäljning och leveranser men jämför man BMW med Tesla så måste man göra skillnad eftersom BMWs försäljning är ungefär samma som deras leveranser.
Tesla däremot har en rätt stor backlogg (455 000 i slutet på 2017) på sin model 3 så att man rampar upp produktionen så mycket att man har sprungit om BMW i leveranser betyder ju bara att man börjat beta av sin backlogg. Jag skulle vara mer intresserad av att jämföra försäljningen för augusti 2018…
Nånting att tänka på innan man hetsar upp sig för mycket.
"De nya elbilmodeller som BMW, Audi och Mercedes släpper närmaste året ligger fortfarande sju år efter Tesla i marknadssegment."
Med andra ord: "Förlustbolaget Teslas storsäljare är en sju år gammal bilmodell".
Nej, det är inte så det står.
Och trots dessa makalösa försäljningssiffror går Tesla fortfarande med förlust! Kanske är bilarna felaktigt prissatta?
Det vet vi inte förrän Q3-rapporten släpps.
psevensson har kanske insideinformation? Sedan har väl Musk sagt att full lönsamhet uppnås H2 2018, inte Q3? Så vi vet inte det förrän nästa år. Operativ lönsamhet har man väl redan.
Ja, Tesla säljer inte bilarna med förlust. Elon har dock sagt att målsättningen är att gå plus både Q3 och Q4. Om de klarar av att visa plus under Q3 får vi höra runt månadsskiftet oktober/november.
Musk kritiserade media,det gör man inte ostraffat.
Och han har ännu inte släppt sin dykare, fortsättning följer.
Media förresten, dk avskaffar licensen.
https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE10855092/forretningskvinde-skal-staa-i-spidsen-for-drs-bestyrelse/
Tre inlägg i rad utan kommentarer från "Bengt", har han gått under jorden till efter valet, eller är det pga aktiv åtgärd från bloggaren?
Säg hans namn högt tre gånger i rad så kommer han att uppenbara sig i kommentarsfältet.
Den aktiva Sverigedemokraten Bengt blev omskriven i dagens GP pga sina osmakliga rasistiska Facebookinlägg.
Så han kanske är upptagen med mediahantering istället för att hänga här hela dagarna?
Hahaha!
gbd crvx hahaha så jävla bra kommentar.
Tack men jag får erkänna att jag stulit ideen (inspirerats).
Bara det inte blir som mobilmarknaden, att en börjar med proprietära lösningar som sen sprider sig, så till slut har vi 8 olika kontakter för att ladda olika bilar.
Elon verkar vara en skön kille. Rökte på och krökade på rätt bra hos Joe Rogan, respekt. Kul ide att en framtida Tesla ska ha raketer för drift…
Vi på landsbygden kör diesel! Från farmartank…
Kan det inte vara ens viss Trump-effekt också? Han hatar ju tyska bilar och påtalar det så fort han får chansen. Och America ska ju bli grejt igen, så att köpa genomamerikanskt är väl en närmast patriotisk plikt.
Nja det BMW ökar sin försäljning totalt sett det är bara det att just "passenger cars" (Inte samma som personbilar) minskat med 14% när man jämför augusti i år och augusti förra året. Samtidigt har försäljningen av "Light trucks" (SUVar) ökat.
Sen är det som jag sa inte konstigt att Tesla levererar många bilar eftersom de har fortfarande en backlogg på nästan en halv miljon bilar som de sålt sen 2016 men inte kunnat leverera än. Det vore mycket mer intressant att se vart siffrorna hamnar om man bara tittade på försäljning men såvitt jag kan se så visar inte Tesla hur försäljningen går…