Tesla ska enligt Elektrek nått sitt produktionsmål om 50 000 tillverkade Model 3 under tredje kvartalet, med några dagars marginal. Därmed kan VD:n Elon Musks uttalanden om vinst under andra halvåret 2018 nås. Musk har också avgått som ordförande i bolaget i en uppgörelse med den amerikanska finansinspektionen.
![]() |
Teslor på ladding på Eurioas största Supercharger-station vid Rygge flygbas/plats i Norge. |
Tesla nådde alltså sitt produktionsmål med några dagars marginal på den positiva sidan, enligt uppgifter till Elektrek (inte gammelmedia, således lagligt att länka även i EU framledes). Riktmålet var 50 000 – 55 000 Model 3, och man ska under veckan nått 51 000 bilar.
Då VD:n Elon Musk pratat om att man kommer visa vinst någon gång under andra halvåret kan detta nu alltså nås, då man ligger på sin produktionsprognos. Det är dock inte säkert att det redan blir i det tredje kvartalet dock.
Med fler bilar producerade och därmed också fler bilar under leverans kommer bolagets bokförda skulder att ha ökat under kvartalet, vilket kommer pågå så länge produktionen ökar – detta eftersom utgift för produktion släpar efter intäkten tills en bil är levererad.
Elon Musk har nu nått en uppgörelse med den amerikanska finansinspektionen för att ha jävlats med blankarna, jantarna tidigare i somras. Han avgår därmed som ordförande, och får böta 20 MUSD personligen. Musk kvarstår dock som VD och uppgörelsen kommer ha minimal påverkan på bolaget i övrigt, till jantarnas, blankarnas och de utvecklings- och elbilshatande ludditernas stora besvikelse. Vem som tar över ordförandeposten är ännu okänt.
![]() |
Dagskurs Tesla. |
Aktien föll hårt i fredags på beskedet om SEC:s stämning mot Musk personligen, och i morgon kommer väl blankarna försöka sig på ett nytt angrepp mot aktiekursen, som dock varit lägre både i april och tidigare i september än den stängde i fredags.
Förhoppningsvis lär sig nu Musk att fokusera på bolaget istället för Twitter, även om bolaget alltså trots aktiviteten på sociala medier alltså nådde sina mål.
Inom kort förväntas den fulla autopiloten (nivå 3 – inga ögon) rullas ut med en automatisk mjukvaruuppdatering till de som har betalat för denna funktion. Eventuellt kan övriga få en gratis provmånad, men det är ännu inte säkert. Vore intressant att testa för svenska förhållanden i så fall, där jag som bekant är minst sagt skeptisk till att det kommer fungera pga att verkligheten skiljer sig från tjatet om självkörande bilar och dess hypekurva.
Dock kan jag efter att ha haft min Model S på service och under tiden haft en lånebil utan autopilot konstatera att det är två helt olika upplevelser med respektive utan. Skaffar ni en Tesla, skaffa åtminstone nivå 2-autopiloten.
I övrigt är nu tidsfönstret för gratis superchargerladdning vid köp av Tesla Model S / Model X stängt. Nu får man bara en pott om 1 000:- SEK i supercharging om man använder denna länk vid köp.
Extra roligt att skriva blogginlägg om Tesla är det pga alla som blir så oerhört kränkta i kommentarsfälten. De som hela tiden spammar mig med Tesla-hatande e-brev slipepr jag åtmisntone då de robotiserat åker ner i raderingsfiltret. Hatet mot Tesla och Musk är dock fascinerande.
57 kommentarer
Alldeles oavsett om Tesla är bra eller dålig , aktien rasar eller går upp, Elon Musk är på bra eller dåligt humör etc., debatten om elbilars batteriers återvinning eller inte är "miljövänlig" eller inte…
De flesta vanliga människor, verklighetens folk , köper inte idag en elbil för mellan 1 – 1,5 mille utan väljer något begagnat för säg max 125´
Så, vad är bästa bilköp för 125´?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7052732
Nej, Bengt. Du ägnar dig åt självprojicering för att inbilla dig att alla andra är som du. Det är de inte.
Du är INTE verklighetens folk. Du är en anekdot.
Fattigmans Audi- Volkswagen?
Skoda?
Begagnad V70/V90/XC70/90?
Renå-Pechå-Citrå…?
Fordmaskin?
Tojta?
osv osv.
Det är bättre för miljön att köpa en begagnad bil än att köpa en ny elbil.
Går inte köpa begagnat om ingen köper ny. Finns begagnade Tesla att köpa. Således allra bäst f miljön m beggad Tesla.
Lars!
Tråkigt att du vaknat på fel sida..
Dagens kombibilar har tyvärr så lutande bakruta..
Verklighetens folk köper INTE bilar för 1 – 1,5 mille så projicera inte dig själv
Det finns massor av begagnade bilar. Det finns massor av bilar.
Behövs inte köpa nya bilar för den sakens skull på länge. Det finns massor av alternativ som utbyggd kollentivtrafik istället för att köpa elbilar eller andra bilar för den sakens skull.
Det är inget nytt.
Nu projicerar du igen Bengt. Jag har ingenstans skrivit att verklighetens folk köper Tesla. Jag skriver bara att du inte är verklighetens folk. Du ägnar dig återigen åt projicering när du tror att jag ser mig som verklighetens folk.
Undrar just VEM det är som projicerar..
Är DU Lars verklighetens folk?
Jag tror med största sannolikhet att jag träffar just mer av "verklighetens folk" än vad du gör Lars! 🙂
Bengt du tillhör en förlorad generation. Efter att ha läst alltför mycket kommentarer på denna blogg är min bild av dig;
* Du två nick, en med väldigt dålig stavning.
* Du är över medelbegåvad iq 110-120
* Du jobbar med ett enklare ingenjörsjobb på Volvo.
* Du är valbar via SD.
* Du är uppvuxen i en familj där dina föräldrar läst vidare.
* Du är väldigt berest i Europa.
* Du har dålig självkänsla, dock vet du inte om det.
* Du söker mycket bekräftelse samt är alltid vänlig.
Trevlig Söndag Bengt, jag har absolut inget emot dig samt tycker du bidrar till mycket för att göra bloggen mer läsvärd
@Niklas!
En del rätt, det mesta fel!
Vem är du själv "Niklas"? Jag uttalar mig aldrig om mina medmänniskor utan att ha träffat dem! Att göra så tycker jag är oförskämt…!
Du får väl gissa? (handhjärta).
Men ditt resonemang faller väl då du du tycker vissa medmänniskor är mer medmänniskor?
Ser fram emot att du slutar uttalar dig om medmänniskor du inte träffat, Bengt.
+1 Klockrent Lars. Sen håller jag inte med dig om elbilars förträfflighet. Men jag vill inte sitta här i sandlådan och tycka, vad ingen vet.
Efter en snabb sökning på blocket hittade jag flera elbilar under 125'.
Bland annat en WW e-up i Båstad för 115'.
Perfekt pendlarbil för en boende i en förort.
Själv räknar jag med att köpa elbil om några år.
Ganska förmånligt om man kan ha den i sin näringsverksamhet.
Sen arbetspendlar jag förstås en hel del.
Ska bli skönt att skratta lite till på vägen till banken.
Lars !
"..Ser fram emot att du slutar uttalar dig om medmänniskor du inte träffat, Bengt…"
Nu påstår du något du icke har belägg för!
Jag uttalar mig INTE om andra människor jag INTE träffat… Däremot kan jag på rak arm räkna upp minst två på denna blogg som just gjort det! Uttalat sig om mig b.a utan att ha träffat mig!
Ingen nämnd, ingen glömd!
Visst utesluter Tesla-priset en massa människor, men om man nu har dessa pengar så varför inte?
Det är inte säkert att det är en dålig affär. Vore intressant att se vad milkostnaden blir för en som kör en 2000 mil per år. Om andrahandsvärdet är bra kanske det till och blir lägre milkostnad än med en billig bil.
En större bilhandlare med nederlag bl.a strax söder om Kungälv ger lite tips till dig som funderar på att köpa en begagnad elbil! 🙂
https://www.kvd.se/tips-kopa-elbil?utm_source=rule&utm_medium=email&utm_campaign=rule_nyhetsbrev_sverige_sondag_v39
@Elk Brew,
Pendlar du 2000 mil per år så kan en begagnad elbil, under 200' kronor, vara ett bra alternativ.
I synnerhet om man fuderar på att köpa en bensinare för 125'.
Med tanke på att Tesla är i det närmaste underhållsfri, med aluminium i kaross och bromsok är det inte mycket annat än batteri och däck som slits, så torde andrahandsvärdet vara rätt högt, nästan som en helt ny bil.
@Elk, nja underhållsfri och högt andrahandsvärde.. Låt säga 6k/månad värdeminskning samt underhåll på 10k/år, lågt räknat. Din fantasi må säga något annat
Underhåll på elbil;
Däck
Bromsbelägg
Byte av batteri (8-10 år)
Fyll på
Byte kylvätska batterier? Tror det görs vart tredje år/6000 mil på Tesla. Eller var det bromsarna.
Största punkten är nog som vanligt däcken.
Oj nu hamnade jag visst i sandlådan 🙂
Nja Lars, största punkten är förstås batteriet. Men den slipper väl du
Anledningen till att det finns så få begagnade elbilar är att de ofta går till Norge efter att den första leasingperioden är till ända. I dealen mellan Nissan och Santander ingår att Nissan köper tillbaka sina Leaf efter periodens utgång och skeppar de sedan till Norge där man får bättre betalt för dem.
Vilken enögd bloggpost. Låter nästan som en aktiepumpande artikel. Hur man än ser på det så ljög Musk för både de som investerade i aktien och de som blankade den. Det är inte bara blankare som blev brända, de som gick in i aktien med fel information som grund brändes också när det uppdagades att han hade ljugit.
Bra skrivet. Man kan inte bete sig som Musk har gjort i ett noterat bolag, oavsett om man vill "jävlas med blankarna" eller inte.
Det är som du nämnare snarare tvärtom, köpare med förhoppningar om utköp blev ju precis lika brända när det visade sig att Musk fantiserat om att finansieringen var klar.
Det är väl ingen nyhet att Tesla är Musks lekstuga. Hans verkliga intresse är jymden.
Men vi är glada för att han startade revolutionen!
Lars har i alla fall skin in the game i Tesla-sekten. Det kommer inte bli kul att bo på landet med en bil som behöver att reparera ofta (dålig kvalitét) när det inte går att få tag på några reservdelar.
Pratar du om Volvo? Har noll att anmärka på kvaliteten på Tesla. Bästa och mest driftsäkra bilen, med bästa detalj finishen, jag någonsin haft. Föga överraskande sett till priset dock.
@Joakim Tack! Nu har han ju förlikat med SEC, men det innebär ju inte att hela karusellen är över. Han lär ju även bli stämd av både investerare och blankare för ekonomiska förluster. Har ingen direkt åsikt om Tesla för jag vet för lite om den, men som du säger så är Musks beteende inte lämpligt i den position han sitter.
Jag tog upp det redan då det hände. Det olämpliga att som VD glappa dynga. När man ska prata marknads/kursdrivande information börsstoppar man väl. Så att alla får information på liknande sätt. Väldigt amatörmässigt beteende av Musk som känns lika känslostyrd som Trump
Precis Nils och Fredrik, som det skrevs om vid den tidpunkten var det många som såg vad det uttalandet skulle leda till.
Nu får vi se hur Tesla och Musk hanterar de grupptalan som lär väckas mot honom. "Lite" onödigt.
Att uppgörelsen med SEC kommer att ha "minimal påverkan på bolaget i övrigt" är kanske sant men som Joakim skriver är det inte lika säkert att den grupptalan som garanterat kommer att väckas har "minimal påverkan".
Jämför med den grupptalan som väcktes mot Porsche efter att ha "jävlats med blankarna" av Volkswagen vid försöket till uppköp 2008. Den har legat som en våt filt över Porsche sedan dess och pågår fortfarande tio år efter själva händelsen där Porsche krävs på 6,2 Bn USD.
I det aktuella fallet där Teslas styrelseordförande, tillika CEO, direkt framförde falsk information till investerarna lär rättsprocessen bli enklare men hur många miljarder kommer den att kosta bolaget? Porsche klarar 6 Bn utan att gå under. Klarar Tesla säg 2 Bn?
Tror att SEC är försiktiga och använder silkesvantarna då de inte vill förorsaka eller skyllas för Teslas kommande konkurs. 😉
Trodde faktiskt inte att en Tesla behövde in på service som tog så lång tid att det behövdes en lånebil..
Ingen olja eller filter som behöver bytas eller bromsbelägg etc
Uppdateringar av mjukvara sker väl via uppkoppling eller?
Tesla behöver inte in på service. Det är frivilligt, garantier, återköpsgaranti etc gäller ändå. Jag valde att lämna in bilen på service för att få en bekräftelse på att dolda brister fanns.
De hittade en brist, och åtgärdade gratis genom att byta ut en komponent.
Inget jag märkte av själv dock, men serviceverkstaden vet rimligtvis vad man ska titta efter.
Ungefär som bmw mc då?
Återkalla för skitsaker så ofta som möjligt, så tycker kunderna att vi är så duktiga och ansvarstagande att de kan ha överseende med kvalitetsbristerna.
Det är ju rent bedrägligt!
"gratis"?
Finns inte några "fria luncher".. Någon måste alltid betala..
Skitsaker eller ej, BMW riskerar iaf inte dyra påföljder för att inte ha åtgärdat kända brister.
Kom ihåg att betala när du hämtar bilen så slipper du påminnelser när fakturan fastnat i spam filtret. Fö ingen påminnelseavgift än så länge men bilen blir blockad för service med 30 dagars försening. Jepp, även för 100sek fakturan. Där efter får du heller inga fakturor längre utan är tvingad att betala på plats med kort.
Han kom undan billigt. 20 MUSD är ingenting om man som Musk har Teslaaktier för närmare 10 GUSD.
När det gäller ordförandeposten så gör han väl som Putin, placerar marionett som lyder under honom tills han får tillträda igen.
Skulle inte ta i Teslaaktier med tång, dvs samma inställning som jag har till ryska aktier.
lån! lån!! lån!!!
Letar du efter ett ansedd och ackrediterat privat lånföretag som ger lån till livstid möjlighet. Vi erbjuder alla typer av lån på ett mycket snabbt och enkelt sätt, personligt lån, billån, hemlån, studentlån, företagslån, investeringslån, skuldkonsolidering och mycket mer. Har du blivit avvisad av banker och andra finansinstitut? Behöver du ett konsolideringslån eller ett inteckning? Sök inte mer som vi är här för att göra alla dina ekonomiska problem någonting från det förflutna. Vi lånar ut medel till personer och företag som behöver finansiellt stöd till en kurs om 2%. Ingen personnummer krävs och ingen kreditkontroll krävs, 100% garanterad. Jag vill använda detta medium för att informera dig om att vi ger tillförlitliga och stödmottagare hjälp och vi kommer gärna att erbjuda dig ett lån.
Så maila oss idag på: ([email protected]) att ansöka nu för ett lån.
https://www.truedelta.com/car-reliability-by-brand?min=2017&max=2017
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vågar man köpa en begagnad Tesla?
http://www.vibilagare.se/nyheter/lexus-mest-palitlig-tesla-problematisk
… och så detta med batteriernas grad av återvinning…
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7052732
Varför ska det finnas någon återvinning av Teslas batterier idag? Det finns inga batteripack som behöver återvinnas. Om en 10 år kanske det är dags men det är några år dit.
Elon behöver en längre semester skulle jag tro. Kanske byta flickvän också.
Trots att jag jobbar inom elbilsindustrin och själv kört helelbil i fyra år har jag otroligt svårt att se hur Tesla skall klara sig på egna ben framöver.
Finns ingen skadeglädje i detta uttalande, bara en semi-professionell fundering runt svårigheterna att bygga effektiv massfabrikation av så komplexa maskiner samt de groteska investeringskostnaderna som krävs. Till detta skall läggas den hastigt ökande konkurrensen.
Skulle bli mycket förvånad om Tesla finns som självständigt bilmärke om fem år.
Men jag har haft fel förr, så vem vet!
Som elbilsägare själv (BMW i3 BEV) är det som stör mig mest med Tesla att de stenhårt har drivit räckvidd som något fundamentalt, på amerikanskt vis "the more the better".
En av nackdelarna med elbilar är att utvinningen av råvaror till batteriet genererar stora mängder koldioxidutsläpp, som i större eller mindre grad kompenseras av minskade utsläpp under fordonets livslängd.
Om nu alla går på räckviddshysterin (som närmast liknar megapixel-hysterin under det tidiga 2000-talet )och skaffar en 100 kWh-tesla när deras vardagskörning skulle klaras av med en 20 kWh BMW i3 el.dyl. skapas ett enormt upp front-utsläpp av CO2 som knappt kompenseras av minskade utsläpp under körcykeln. Sluta med penismätningen och tänk efter hur långa sträckor du dagligdags (95-%-användning) använder bilen och dimensionera batteriet därefter.
Blogginnehavararen själv verkar resa långa sträckor regelbundet och då är det naturligtvis motiverat med ett batteri som minskar eller minimerar väntetider men för de flesta andra är det bara k*kmätning i tävlan om vem som har störst plånbok.
Jo en sak till, den av Musk framtvingade storyn att han var med och grundade Tesla. Han kom in som investerare när Roadstern redan var under utveckling och blev sedermera djupare engagerad i bolaget men rätt ska vara rätt, han var inte i närheten av att ha grundat eller varit medgrundare till bolaget Tesla.
Elons fall började när han ifrågasatte vad?
Ett första/enda (media) tweet räcker ibland.
Synd.
Man kan ju annars kolla in hur obligationer och CDSer har rört sig den senaste tiden. Då får man en annan bild än bloggarens, milt uttryckt.