Dags för lite härligt fredagsmys. Och inget är härligare än Snålskjutsen, dvs linje 612 mellan Landvetter flygplats och Landvetter resecentrum. Japp, nu kan man åka vanlig kollektivtrafik till Landvetter flygplats, för endast 39:- SEK lokalt eller 51:- SEK om man ska byta vidare till Göteborg, kontra 95:- SEK för flygbussen. Har du rätt periodkort så blir det rent av gratis att åka till och från flygplatsen.
Och inte är det ens fullsatt på Snålskjutsen heller. |
Av en ren slump inrättade Västtrafik en busslinje till Landvetter flygplats kort efter att jag lackat ur på det hela i ett blogginlägg. Så nu måste man inte åka in till Göteborg för att kunna ta kollektivtrafik via Flygbussen till flygplatsen, utan det räcker att man tar sig till Landvetter resecentrum inne i Landvetter samhälle.
Enkelbiljett i Västtrafiks app kostar 39:- SEK för en vuxen, eller 51:- SEK hela vägen till Göteborg, t ex via byte till Röd Express i Landvetter Resecentrum. Flygbussen, som förstås är smidigare och går fortare kostar 95:- SEK.
Har du rätt periodkort, vilket är Göteborg+ (Göteborg, Partille, Mölndal, Öckerö, Härryda Väst, delar av Kungälv och Ale) eller Göteborg++ (dito plus Kungälv, Ale, Lerum, Kungsbacka, Härryda Öst) så kan du i själva verket åka gratis till flyget numera. Inget behov av flygbuss, inget behov av bil och tillhörande hundralappar om dagen i parkering.
Dessutom verkar ingen känna till linje 612 Snålskjutsen, då den står näst längst bort bland alla busshållplatser utanför terminalen. Så man kan med lätthet breda ut sig med sin packning på flera säten.
Snålskjutsen 612 går var trettionde minut mellan 05:12 och 20:12 från flygplatsen, och motsvarande med 15 minuters förskjutning från resecentrumet, veckans sju dagar.
Ska man möjligen klaga över något är det att den slutar gå så pass tidigt på kvällen.
Ha ett fortsatt trevligt fredagsmys på er!
33 kommentarer
Kan nämnas att det finns en liknande skjuts i Stockholm också, tar längre tid och innefattar byten, men man kan åka kollektivt mellan Arlanda och Stockholm också, busbytet sker vid Märsta station där man sedan tar sig in vart i Stockholm man behöver.
Bromma däremot tycker jag gott kunde ha lite bättre kollektivtrafik. Försökte åka SL-buss dit häromdagen från Solna, men det slutade med att jag fick gå sista biten (15 min) på en rätt taskig trottoar och sedan hoppa över ett litet staket. Det var inte heller skyltat för gående över huvud taget.
(OK, det finns två SL-bussar men de passade inte i bytet om jag inte ville vänta jättelänge).
orka
Nyttjade tidigare när det blev en del flyg till / från "Stolleholm" just denna "snålskjuts" då jag själv disponerade en summa för mitt jobbresande och fick använda denna på för mig valfritt sätt.
Överskjutande belopp gick KUMRIF ! 😉
Inte helt oväntat att Bengt är den mest ekonomiska personen… "Glömmer" du även plånboken när ni går på lunch på jobbet?
Antyder du att den goda Bengt inte är sparsam, utan snål?
Jag brukar ha matlåda eller en låda "Findus"!
Jag är faktiskt glad över att min gamla ömma moder lärde mig att hushålla med kontanterna! Att undvika lån – fick faktiskt ett "erbjudande" idag om att låna pengar till "du drömmer om" från Resurs Bank ( SIBA-gruppen )
Min far körde alltid vita VW, enklaste utrustningsnivån och klenaste utrustningsnivån med ett undantag. I mitten på 80-talet slogs det på stort med metalliclack, 4 dörrar och radio!
Snål och sparsam är bara två saker av samma mynt! Att hushålla med begränsade ekonomiska resurser är en dygd.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Haha, ja dom där konsumtionslånen är verkligen vulgära! "För att du är värd det…". Haha sjukt. 30-60% effektiv ränta. Kan bli tusental om man släpar… Otroligt att inte ockerlagen gäller. Förr hade utlånarna skakat galler.
@Spartacus:
Medhåll ++ !! 🙂
Bengt: för några år sedan såg jag en hashtag på nätet som hette #debtfreecommunity
På den tiden hade jag 100k i lån och massa abonnemang på netflix, spotify etc.
När jag började intressera mig för att få bort lånen blev det en effekt jag inte väntade mig.
Jag personligen håller koll på alla utgifter jag har. Stenhård koll på alla priser och jag slösar inte en endaste krona i onödan. Om nån kallar mig för snål så tackar jag för det!
Bryr mig inte ett dugg vad folk tycker. Skuldfri och med ett par årslöner på kontot är inte dumt. Sen får alla andra skuldsätta sig hur mycket de vill.
Med det ville jag bara säga: Din ömma mor var en mycket klok kvinna!
@mr.Knowit All
Tackar och bockar!
Lite gammaldags sparsamhet kombinerat med erfarenheter från VK2 – visserligen från stort "privillegierat" landsortsboende några mil från Göteborg – men ändå.
Dagens radioreklam är ju bara för spelcasinon och snabblån med säte på Malta etc. och oftast (?) finansierat med smutsiga ryska maffia- och oljepengar …
VÄMJELIGT och jag tycker faktiskt synd om de som fastnar i detta träsk !
Precis! Du behöver mer eller mindre skicka ett mail för att få 500k lån!
Vi har mycket att lära av "de gamla". Man slösade inte i onödan och när svåra tider kom klarade man sig ändå!
Ta till vara på allt och tänka sig för innan man handlar är ovanligt i dagens västvärld.
Har tex ett par bekanta som köper äpplen i affären trots att de har eget äppelträd i trädgården. De äter inte de äpplen då trädet "är gammalt". Jag brukar ta deras äpplen och göra mos och torka. Precis lika fina som de man köper!
Såg på något dokumentär om barnen till nyrika i Ryssland (forna stater) och det var skrämmande! En tjej gick och köpte ett bälte för 5000 dolalr och en annan köpte en väska för 17 000 dollar!
Som du ska, smutsiga pengar lite överallt nuförtiden 🙂
I mitt fall är jag glad att jag är snål-änning 😛
Vräkigt nyrika ryssars SUV:ar, gärna av "ädla" brittiska fabrikat som medvetet parkerat illa, på det sätt de brukar göra hemma i Moskva eller Leningrad, bogseras obönhörligt bort i Dresden vilket jag blev vittne till för några dagar sedan…
Att tjafsa med och / eller "hota" Der Polizei gav absolut intet resultat…
Och ja, föraren hade träningsoverallsbyxor med tre ränder…
Was ist das? Adi Das!
Fast antalet (nyrika) ryssar har minskat sedan senast…
Däremot ser man numera överallt kineser, kineser och kineser…
🙂
Kinesiska par som gärna vill bli fotograferade framför något berömt turistmål
Denna linje fanns även tidigare men drogs för några år sedan in av olika skäl…
Det var väl någon från privata "Flygbussarna" som ogillat konkurrensen eller också i "Muteborgsanda" smörjt någon…(?) 😉
I "Stolleholm" – om man nu måste dit och dessutom flyga i.st.f att åka tåg – så finns SL buss 583 från Märsta station
I Malmö så går våra Öresundståg till våran flygplats, stannar rakt under Kastrup och inga specialbiljetter behövs..
Går man av på Arlanda C, antingen med flygtåget eller med ett vanligt tåg så måste man betala en extra avgift. I flygtåget så ingår det priset i biljetten men om man åker annat tågbolag, SJ exv. så tillkommer det ett påslag.
Flygbussarna och taxi får också betala speciella avgifter till Swedavia när de angör , dvs kör kommersiell trafik deras (krympande antal) flygplatser. Dessa avgifter ingår i det biljettpris de tar ut men särredovisas inte
I Malmö gäller det ducka mellan Ak-47ornas skott och vinande handgranater. Drottningatan låter inte bra. Förresten, har Malmö-politikerna visat några planer på hur man ska fixa sina finansiella underskott? Eller är dom så odugliga att dom inte ens har en plan? Som den 3e största staden i Sverige borde staden generera överskott för att hjälpa fattiga, avfolkade kommuner ute i landet med mest pensionärer. Fan obegripligt att en stad med mycket ungt folk inte ens kan klara sin ekonomi. Att inte ens ha en plan att visa upp visar på svår inkompetens. Alla poltiker borde bytas ut direkt.
Spartacus: Fantastiskt trams, så funkar inte systemet.
Var vid Sevedsplan och Rasmusgatan idag, det var såklart inga som helst problem där, inga AK-47:or eller handgranater i sikte, och inga drogförsäljare heller för den delen. Det är som vanligt, folk som inte varit i Malmö har inte den blekaste aning.
Lite fakta om Malmö. Öppen arbetslöshet: 15% (7,5 medel i Sverige). Förvärvsfrekvens 66%(näst lägst i Sverige. 78% medel). Andelen ICKE behöriga elever till Gymnasiet:24%(borde ligga runt 3%). Andel bidragsförsörjda 18%(13 medel). Chansen som ung att bli ihjälskjuten, bland högsta i Europa. Malmö måste få 50% statsbidrag för att få sin budget att gå runt. Tror det var 5 miljarder i bidrag och Malmö genererar 10 miljarder själv. Malmö har också ökat sin skuld från 2014 till 2017 med 500% per person, eller 10k till 50k per person.
Observera att detta är under brinnande högkonjuktur. Situationen i staden förvärras för varje år. Hur många mord har klarats upp, ett?
Malmö är slut som stad.(utan bidrag bankrutt). Att politikerna inte ens har en handlingsplan att visa upp är skrämmande. Folk har också börjat flytta/fly från Malmö. Politikerna måste få bukt med problemen. Som Sveriges 3e största stad är det allvarligt. Utan plan, ingen åtgärd. Hela bunten borde bytas ut, för bevisligen misslyckas dom konstant.
Ja, allt är åt helvete. Buhu. Byt ut skiten.
Det är många som inte fattar hur det kommunala utjämningssystemet fungerar. Om du nu tycker att Malmö är bankrutt, tycker du då också att övriga 277 kommuner som tar emot statsbidrag också är bankrutt? Svara ärligt.
Storstäder generar starkare ekonomi än mindre befolkade områden. Därför för man in olika "utjämningssystem" för att hjälpa fattigare, avfolkade, kommuner med relativt fler pensionärer. Men att plötsligt få en av storstäderna, som är avsedd att generera välfärd, att plötsligt sluta fungera och självt kräva bidrag, är ett dubbelt misslyckande som förvärrar tillståndet i andra kommuner.
Jag förstår, men även till exempel Göteborg tar emot stora pengar av utjämningssystemet. Ser man till totalen så är överföringen via statsbidrag/kommunal utjämning 70 miljarder från staten till kommunerna, och det är bara 12 kommuner (där Stockholm är en) som "betalar in".
@joakim!
Jag rekommenderar att läsa boken "Framtidsstaden" av Lars Åberg…
Så länge vi vi inte vill/vågar tala om de stora rosa elefanten i posrlinsbutiken så länge kommer inte någonting att hända!
Från dagens Sydsvenskan:
"..Som jag ser det finns det två problem, det nuvarande som redan sker och det som kommer att ske om det inte förebyggs nu. Så ja, varför inte militär för att stävja de nuvarande våldsproblemen och pedagoger, specialklasser, fritidsgårdar med mera för att undanröja de framtida.
Det känns som att det finns en stor flathet och låt gå-mentalitet från politiken. Varför inte göra en blocköverskridande analys av vad som kunde ha gjorts bättre och sedan tillsammans genomföra det som behöver åtgärdas för att förhindra denna gränstänjning och eskalering av våldet.
Hur ska jag som förälder kunna erbjuda min son en säker stad? Ska jag känna mig trygg med att det trots allt är "få" personrån mot ungdomar? Är det bara att inse att Malmö inte längre är "min" stad och hitta en ny stad?.."
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-27/ar-malmo-inte-langre-min-stad
Bra inlägg Bengt !. Och Åberg är ändå nyanserad. Malmö är ett typexempel på hur mycket usel invandringspolitik kostar. Borde var en dynamisk ekonomisk blomstrande storstad med sitt läge nära Köpenhamn men klarar sig inte utan gigantiska bidrag. Och jag vet hur illa det fungerar i skolans värld i Malmö med få undantag. Och bilden är skrämmande, en hel generation som kommer ut utan nödvändiga verktyg för att klara sig i livet. Inte konstigt det ser ut som det gör i Sveriges mest otrygga stad, Malmö. Sen säger jag inte att Helsingborg eller Landskrona är mkt bättre.
Och den bussen har de gömt längst bort såklart..
Både Landvetter och Arlanda flygplatser ligger så otillgängligt ute i buschen att det borde finnas tilläggsflyg in till centrala flygplatser i Göteborg respektive Stockholm.
Detta är ju bara ett sätt för flygplatserna att kräma ut lite extra från resenärerna.
Samma sak med parkering. Parkera ute på en öde parkeringsplats utan bevakning i 7 dagar? 500-600 kronor låter rimligt. För halva det priset kan man i lite mindre städer köpa en 30-dagarsbiljett som gör att man kan parkera på alla centrala parkeringsplatser.
Det är som bostadsmarknaden. Har man inga alternativ så måste man betala.
Därför har det också uppkommit privata P-alternativ som är billigare!
Swedavia är ett affärsdrivande verk helt utan anslag från staten
Kul att det allmänna funkar ibland.