Domstolsöverklagandena av idiotprojektet Västlänken har förstås fått ett negativt besked och all form av miljöhänsyn kan ignoreras. Därmed är det fritt fram att börja bygga ett projekt som inte efterfrågas av egentligen någon och som inte fyller någon som helst funktion eller förbättrar för mänskligheten. Men så är det när någon annan betalar.
Västlänken är ungefär som Stockholms Citytunneln + Slussen samtidigt, fast utan några som helst samhällsvinster ens på sikt. Projektet har naturligtvis påbörjats redan tidigare, men inte fullt ut.
Ett antal sk sakägare hade överklagat projektet på mer eller mindre goda grunder, men som alla väntade sig skulle förstås domstolarna avslå överklagandet oavsett. Istället för att titta på miljöfrågorna har man gått på projektägaren Trafikverkets linje:
“Ett motiv är att det här är ett stort och samhällsviktigt projekt. Trafikverket säger att det kostar tio miljoner kronor i veckan att inte börja bygga. Vi kan inte riktigt bedöma det. Men hela projektet står stilla nu.”
Fast det är inte samhällsviktigt projekt. T ex kommer all tågpendling från söder och sydöst om Göteborg att ta 10-15 minuter längre än idag. Ungefär som om Citytunneln i Stockholm skulle inneburit 10-15 minuter längre pendling för alla söder om Mälaren i Stockholm, eller om tunneln under Malmö hade inneburit att tågen tagit längre tid på sig att nå stationen.
Hoppet för skattebetalarna står nu till Högsta Domstolen, men de kommer förstås oavsett gå på regeringens linje om de alls tar upp en vidare överklagan.
Samtidigt är det ju lite gulligt att folk faktiskt tror att de kan överklaga sådana här projekt. Lycka till med det. Det dög inte ens med en folkomröstning mot projektet.
Så går det när någon annan betalar. Och Göteborg kommer lamslås av 10-15 år av totalt trafikkaos både inom bil- och kollektivtrafik innan projektet är klart och tågtrafiken försämrats ytterligare.
71 kommentarer
Efter lång tid i utredningssvängen slutar jag aldrig att förvånas över dårskapen. I ovanstående projekt fanns ett litet fönster för att stoppa eländet för ca sju år sedan. Orsaken är främst en ohelig allians mellan miljörörelsen och byggindustrin via betongsossar/moderater som gör det möjligt att bränna pengar. Vinnare på sikt är miljöpartiet som på detta sätt tränger undan andra viktiga bilinfrastruktursatsningar. Höghastighetståg blir nästa gökunge.
Höghastighetståget är jag otroligt skeptisk till. Fattar inte varför man ska plöja ner hundratals miljarder i att ta sig 15 min snabbare mellan GBG/Sthlm, det är inte problemet liksom.
Tim, du ser inte möjligheterna. V kan under projekteringstiden ändra oss till att bygga en Hyperloop . Då skall du se på fart !
Förstår inte hur politikerna tänker. Är Västlänken t.ex. viktigare för S i Göteborg än att undvika bli ett 10%-parti, vilket de är på väg att bli i de senaste opinionsmätningarna?
När man inte förstår hur de tänker så börjar man självklart misstänka att det ligger någon slags korruption bakom.
Det är klart att det rör sig om korruption. Lobbygrupper sitter dag ut och in och tjatar på dessa imbecilla hobbypolitiker vi har i kommunerna om att de ska bygga en järnväg, kongresshall eller liknande smörja. Sedan får lobbygruppens arbetsgivare, dvs ett oligopol av byggföretag och andra entreprenader göra upp sinsemellan vem som ska få bygga, sk "fri marknad". Vinnaren får ombesörja nödvändiga transfereringar till relevanta bankkonton i skatteparadis utomlands samt betala relevanta politruker för att hålla tal, på så vis har ju en viss minister som öppnade våra hjärtan tjänat många miljoner varje år, på att "hålla tal" inför sina gamla arbetsgivare.
(S) i Göteborg kommer att klappa ihop den 9:e September 2018 !
(MP) i Göteborg har redan drabbats av flera tunga avhopp..
Utan Tokholm, Göteborg, malmö och Umeå är (MP):S saga all..
(S) är desperata på riksplanet när hemliga undersökningar visat på sifforor _under_ de psykologiska 30%
Har från säker källa hört siffror för (SD) på 22,5% …
Haha, Muteborg.
"Har från säker källa hört…"
Det finns inga säkra källor vad gäller kommande valresultat.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity – Robert A. Heinlein
Havsfiskalen. Så har många naiva tänkt som sedan blivit lurade. Typ bara i förskoleupofostrade sådant naivt kan få fotfäste.
Tyvärr så är offentlig sektor en katastrof. De bränner bara pengar utan att skapa mervärde för slutkunden (skattebetalarna – inte korrupta politiker som får miljonsummor insatta på caymanöarna eller privata företag som tjänar miljarder på dessa idiotprojekt).
Direktdemokrati är väl ett bra sätt att ta över kontrollen från våra inkompetenta politiker. Varje större projekt som t.ex. västlänken, nya karolinska, snabbtågen och så vidare måste passera folket innan det klubbas igenom.
Borde vara lätt att ordna med dagens teknik med BankID med mera.
Så, 8 miljoner svenskar som inte bor i Storsthlm röstar emot när 2 miljoner Stockholmare vill ha nåt?
Nej, alla ska ju inte få rösta såklart.. bara de som röstar rätt.
Men tänk på möjligheterna att spåra hur folk röstar, Ben. Du slulle ju kunna hitta så många fler mammor utan att behöva gå på mogendans.
Förresten Ben, en av dina adepter?
https://www.dn.se/kultur-noje/ny-dokumentarfilm-om-tinder-anders-24-kvinnor/
Eller varför inte låta de som pustar för sådana här byggen skaffa fram finansiering på frivillig väg. Om projektet är samhällsekonomiskt fördelaktig bör det ju gå med vinst och inga skattepengar behövas…
Men bara för att något är samhällsekonomiskt lönsamt betyder ju inte att eventuella vinster bara kommer in via projektet ifråga.
gbd crvx: Jag menar förstås att finansiärerna får betalt i den mån det blir sammhällsekonomiskt lönsamt, men egentligen så kan det vara ordnat så att vinsterna faktiskt kommer in via projektet i fråga.
I frågan om infrastruktur så om den är lönsam så betyder det ju att de som nyttjar den har så stor nytta att det motiverar kostnaden och det betyder ju att de som nyttjar den skulle nyttjat den även om de behövt betala för vad den kostar.
Nåja poängen är ju att det är så mycket lättare att argumentera och genomföra ett projekt om någon-annan-betalar så till den grad att man kanske inte bryr sig om ifall det är lönsamt eller inte. Skall man däremot pynta upp bara en bråkdel av pengarna ur egen ficka så lär man vara mer nogrann med att förvissa sig om att projektet faktiskt är vettigt…
Jo, men ofta har det ju varit så att det offentliga de senaste 100 åren betalat stora infrastruktursatsningar, antingen genom att bygga själv, med tvång ta över privata system eller genom att ta över privata system som gått i konkurs. Egentligen så borde det gå att driva privata spårvägar osv, men frågan är om det inte kräver en sådan lång horisont att privata aktörer ogärna ger sig in på det. (Iaf som huvudmän)
Det finns ju privat skogsbruk så tesen att privat finansiering inte skulle funka för saker som kräver längre investeringshorizont är jag nys.
Jag tror nog snarare att man bör leta förklaringen i hur staten beter sig och betett sig. När man har en aktör som gärna tar på sig risker och rent av med lite övertalning kan förmås att driva rena idiotprojekt så är det ju självklart att företagen tackar och tar emot…
Landets "paradsträcka" på järnväg drabbas av elfel och tågen står stilla en varm försommardag…
http://www.gp.se/nyheter/sverige/stopp-i-t%C3%A5gtrafiken-resen%C3%A4rer-evakueras-1.5995659
Tågen leds om via Älvsborgsbanan Öxnered – Vänersborg – Grästorp – Vara – Herrljunga och via Borås – herrljunga.
Båda järnvägar byggda på 1860_talet (!!) som redan har ett starkt eftersatt underhåll, låg största hastighet, kurvor, manuell tågklarering (som på 1800-talet) och backar.
En Värstlänk kommer att leda till att ännu mera av det välbehövliga underhållet av dessa lokala järnvägar försvinner..
Citytunneln i Malmö och Citybanan i "Tokholm" togs upp och prövades av mark- och Miljö-Över-Domstolen men så icke den onöda, olönsamma och icke omtyckta tågtunneln till Haga – Värstlänken..
Västlänken är ett riktigt sorgligt bygge. De som inte satt in sig kanske inte tror det är möjligt, men sanningen är att den kommer tillföra noll nytta. Detta till en kostnad på 30 miljarder (troligen mycket mer när förseningar och problem hopar sig). Samhällsekonomiskt är den en fullständig katastrof och för många företagare som drabbas lär det bli konkurs. Dessutom kommer högst troligt många gamla fina Göteborgshus att få rivas när bygget dränerar och syresätter deras grundpålar i trä som därmed ruttnar. De ska bygga tre stationer, en strax bredvid Centralstationen (noll nytta alltså), en i Haga (dit nästan ingen reser) och en vid Korsvägen alldeles intill befintliga underjordiska Lisebergsstationen som när bygget är klart kommer läggas ner. Ja, ni hör, det är så dumt att man får ont i huvudet.
Gbg är Sveriges rikaste kommun! Politikerna i "Götet" gör allt för att bränna stålar
på projekt som inte tillför staden något positivt (Västlänken, linbanan). Detta sker utan kunskap av våra politiker. Det finns inte någon som helst kostnadskontroll! Att tro att projekterade medel kommer att räcka är att bita sig själv i näsan.
En aktör i "soppan" är Västsvenska Handelskammaren vars huvudsakliga uppgift är att plädera för infrastrukturen " för järnväg och kollektivtrafik och att skapa bättre relationer mellan skola och näringsliv". Där har vi väl det vansinniga beslutet om en station i Haga.
Det hela är en sorglig historia där politiker och delar av näringslivet trumfat igenom beslut som helt strider mot göteborgarnas vilja. Det nya partiet "Demokraterna" har som första punkt på dagordningen att stoppa dessa två
projekt som inte gagnar Göteborg; de får tydligen med kommuninvånarna då de redan har 14% (!) i väljarbarometern!
På plats att jämföra med Schweiz som också hade en unik position efter andra världskriget Men sen runt 1970 har Sverige blivit en bananrepublik i jämförelse. Och Schweiz har gått om Sverige med hästlängder i välstånd. Trots att landet inte har några naturresurser.
I Schweiz skulle statsskicket inte möjliggöra denna typ av beslut utan folkomröstning. Om det nu kommit så långt.
Och där dör man inte i vårdköer. Och polisen kommer faktiskt om man ringer.
Och tågen håller tiden vilket inte finns på kartan i Sverige.
CH ligger efter på det genuspolitiska och kweer- intersektionella området !
Glöm inte det!
😉
Ja, tänkte inte på det, bl.a. HBTQ certifieringen släpar efter där.
Fast det går åt fel håll där också. Kvinnor har fått rösträtt och de behöver inte längre sin mans tillstånd för att jobba.
gbd, att kvinnan behöver mannens tillstånd för att jobba är väl något som blivit betydligt vanligare i just Sverige på senare år.
+ 💯!! Bengt Eriksson
Men knappast påbjudet av staten, eller hur? Dessutom, om det blir mer som Schweiz så borde du vara nöjd, eller hur? Eller så vill du bara byta ämne till invandring?
Realisterna 👌
Man är väl inspirerad av NKS och korruptionen runt det projektet. Följ pengarna så förstår man varför projektet rullar vidare.
Fast samtidigt så har just projekt som citybanan och citytunneln avslutats någorlunda i tid och inom budget. Dessutom så ingår ju västlänken i västsvenska paketet och det verkar ändå som det bara är ett projekt som väckt sådan antipati.
Citytunneln i Malmö hade en budget som kontinuerligt räknades upp och inför sista etappen tog man i så det sköt över… 😁
Så skapar man "vinst" idag…
Jaja, så nu är det att budgeten är för stor? Bara av ren nyfikenhet, Bengt vad tycker du om de andra projekten i västsvenska paketet?
Re. gbd crvx
Så bara för att man köpt en meny med en massa goda rätter så måste man äta upp bajsmackan som ingår?
Missförstå mig rätt. Jag är inte till 100% övertygad att västlänken är rätt. Jag kan se fördelarna i att man kan köra genomgående tåg och avlasta pendeltågsresenärer på fler platser inom GBGs centrum samt kanske ha ett embryo till ett S-tågssystem. Tveksamheter är dock t.ex. att göteborg är en ganska bilberoende stad vilket gör att det kan vara svårt att få samma effekt som i en mer tät stad samt förstås dess geologi.
Dock tycker jag att ni har varit väldigt sparsamma med att förklara varför den är dålig annat än att Göteborgs kommun och Trafikverket är kassa pga någon inneboende egenskap hos dem.
* HUR många pendeltågsresande skall till Haga ?
* HUR mycket CO2 orsakar all betong och transporter av lera ?
* HUR många kommer att byta från egen bil till pendeltåg pga VL ?
* HUR lång tid tar det att kompensera för all den extra CO2 som bygget orsakar som det "på sikt" sparar in ?
* HUR mycket kommer det att kosta ?
* HUR lång tid kommer det att ta att bygga ?
* HUR många svenskar till svenska löner och arbetsvillkor och därmed följande positiva återverkningar på svensk ekonomi får bygget ?
* HUR många Moldavier, Ukrainare, Uzbeker etc. kommer att skickas hem invalidiserade pga bygget ?
* HUR många sportstugor, fjällstugor, altaner och tegelväggar kommer att byggas som kick-backs åt styrande med pengar från VL ?
* HUR …
* HUR många pendeltågsresande skall till Haga ?
* HUR mycket CO2 orsakar all betong och transporter av lera ?
* HUR många kommer att byta från egen bil till pendeltåg pga VL ?
* HUR lång tid tar det att kompensera för all den extra CO2 som bygget orsakar som det "på sikt" sparar in ?
Om vi just tar det här så borde du protestera ännu högre mot marieholmstunneln.
* HUR många sportstugor, fjällstugor, altaner och tegelväggar kommer att byggas som kick-backs åt styrande med pengar från VL ?
Hur många Fritzl-källare kommer att byggas om man väljer gårdaalternativet?
Kan inget om detta, men vad är alternativet? Hur löser man trafiksituationen i GBG? Det går ju inte direkt lätt att ta sig förbi stan idag (för det är ju det man vill när man kommer söderifrån). E6 är igenkorkad och fjärrtågen går inte, alternativt fastnar bakom ett pendeltåg…
Finns det någon på denna lipsida som kan presentera lite konkreta lösningar?
Västlänken påverkar inte E6 (annat än byggtrafik). Den kommer vara ännu mer igenkorkad när projektet är klart.
Och fjärrtågen får köa bakom pendeltågen utom precis vid stationen.
@Sälen
Här är ett alternativ av flera: http:http://xn--centralstationgrda-jub.se/
Ja, Västlänken löser i alla fall inga av de problem du nämner. Vanligt att folk projicerar sina egna problem på olika projekt och tror/hoppas att de är en lösning. Beror på lättja när folk inte orkar sätta sig in i frågan.
Några fjärrtåg kommer ALDRIG att rulla genom VL så reklamens falska omskrivningar om att så skulle vara är blott och enbart falska
En initierad konsultgrupp med stöd av några pensionerade transportforskare tog fram ett mkt intressant alt med en ny station vid Korsvägen. I kombination med hårdsatsning på snabb ringlinje(spv) runt innerstad blev nyttorna större till mkt lägre kostad och kortare byggtid. Dom ville att 08-utredare skulle genomföra detaljerade beräkning och samtidigt redovisa resultat utan att riskera lokalt yrkesförbud i Gbg. Risken för nationellt yrkesförbud bedömdes dock för stor. Svärje är litet.
Sälen: Helt rätt att det bör föras en konstruktiv dialog om alternativ till västlänken.
Den första frågan måste bli: Vad ska bli bättre?
Kortare restider? Bättre luft? För vem ska det bli bättre?
Alltså, vilket problem avses att lösas?
Man behöver höja gatunivån runt Korsvägen med någon decimeter (för V-länkens skull) till en kostnad av 70 miljoner!!! "Finns det pengar, ja då finns det brännvin…"
Ska nog proteströsta på "Demokraterna" i kommunalvalet, som leds av moderate avhopparen Martin Wannholt. Allt för att sabba för sossarna och den här djävla Västlänken. S kommer aldrig hämta sig efter det här, det är nästan garanterat. Tänkte förut rösta blankt som jag gjorde 2014, men nu ska det proteströstas istället.
SD Göteborg är en inkompetent lekstuga utan dess like, så de går inte att rösta på.
Till riksdagen blir det naturligtvis nystartade Alternativ för Sverige (AfS) som vill reversera probleminvandringen och göra svenskarna till herrar i eget hus igen.
Motståndare till Västlänken och trängselskatten i Göteborg är
* Demokraterna
* Vägvalet
* Sverigedemokraterna
* Kommunistiska Partiet , f.d KPML(r)
Isak: Klokt av Dig att använda Din röst! Att rösta blankt är meningslöst.
Att rösta på någon som inte kommer ta plats är lika meningslöst (jag tänker då på AfS).
Maken till gnällighet får man leta efter. Stockkonservatism i sin tjurigaste enfaldighet. Alla normala välfungerande städer lever på pendlande med spårtrafik. Det är livsnerven i stadens infrastruktur. Det här är ett projekt som ger genomgående tågtrafik med en rad stationer i centrala lägen. Det är en revolution i en infrastrukturvärldens efterblivna avkrok. Att motarbeta det här som att tacka nej till en knäoperation med motiveringen att det går lika bra att fortsätta halta. Utan bra infra kommer Göteborg fortsätta halta fram i stagnation.
Jag har ingen stor lokalkunskap om Götet, men jag litar många gånger mer på trafikverkets analyser än vilken nätstorm som helst. Sorry bilister, era ömma tår betyder mindre än er stads välbefinnande.
"Genomgående tågtrafik"…
Pendeltåg från Ale som får vända vid Almedal …
"En rad stationer i centrala lägen"… Hmmm.. Centralen (finns redan station), Korsvägen (finns redan station vid Liseberg 400 m därifrån) och Haga (HUR många skall till Haga?)
Det MÄRKS (tyvärr) att du INTE har någon större lokal kännedom om Göteborg… 😉
TRV har egentligen ALDRIG velat ha denna tågtunnel utan den är helt och hållet ett politiskt prestigeprojekt utan vare sig kommersiell eller samhällelig nytta.
Och HUR många bilister kommer VL att "ta över"? 😉
Trafikverkets egna analys visar att projektet är samhällsekonomiskt olönsamt. Litar du på trafikverket bör du vara motståndare till projektet. Är det inte bättre att lägga pengar på lönsamma projekt istället?
Det finns ju inget egenvärde i att bara bygga infrastruktur för sakens skull.
Jaså ni tycker att de tycker att det egentligen skulle vara olönsamt. Hursomhelst skriver de såhär i deras frågor och svar ruta på projektet:
"Bygget av Västlänken är samhällsekonomiskt motiverat. Västlänken kommer att bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen, som till exempel bättre miljö, ökad tillgänglighet och tillförlitlighet i ett långsiktigt hållbart transportsystem, samt bidra till regional utveckling."
En säckstation centralt är ett allvarligt handikapp för trafiken. Att få trafiken att gå igenom istället är en revolution för trafikflödet. De orter och kvarter som får stationer kommer gynnas stort. Det ser man överallt där man drar pendlingslinjer. Fyndläge i sikte för fastighetsklippare således.
Det här projektet är kritiskt för Göteborgs framtid, det oavsett om vanebilister aldrig tänker vänja av sig sina sätt. Bilgubbarna kommer med tiden bytas ut mot unga stadsbor med andra vanor. I Stockholm finns båda sorterna men kollektivåkandet är en helt självklar del i staden. Det kommer den bli i Göteborg också om man bara bygger infrat.
Fast trafiken kommer vända i Almedal. Västlänken är en ny säckststion. Läs på.
@Stor Ek
Så först säger du att du inte har kunskap om Göteborg. Sen säger du att vi som har kunskap om Göteborg har fel när vi anser (med hänvisning till vår kunskap) att västlänken är fel väg att gå.
Ingen ifrågasätter att Göteborg behöver bättre infra-lösningar. Däremot ifrågasätter vi om västlänken är rätt sätt att lösa problemen. Särskilt som den inte löser problemen…
Från vägverkets beredningsmaterial. Varje satsad krona väntas ge 55 öre tillbaka. Jag har läst någonstans att detta är den sämsta offentliga investeringen någonsin i Sverige, dock hittar jag inte källan på det.
Samhällsekonomisk effektivitet:
Huvudkalkylen ger ett nettonuvärde på cirka -9 300 Mkr,
vilket motsvarar en lönsamhet (nettonuvärdeskvot) på cirka -0,55. Robustheten i resultatet
har prövats i ett antal känslighetsanalyser. Störst enskild effekt har prognosförutsättningarna.
Om järnvägsutredningens resmatris med ett större resande, bl.a. beroende på antaganden om
högre befolkningstillväxt än vad som ligger till grund för trafikverkens övriga prognoser samt
befolkningskoncentration till stationsnära lägen, tillämpas ökar nettonuvärdet till cirka -7 400
Mkr och lönsamheten förbättras till cirka -0,45. Ett bästa möjliga utfall, där positiva effekter i
enskilda känslighetsanalyser summeras, ger en lönsamhet på cirka -0,35. Sämsta möjliga
utfall med en högre anläggningskostnad (85 % säkerhetsintervall) ger en lönsamhet på cirka
-0,65. Övriga, ej prissatta effekter är positiva men bedöms inte vara av den storleksordningen
att resultatet väsentligt förbättras. Sammantaget görs därför bedömningen att Västlänken inte
är samhällsekonomiskt lönsam.
https://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/beslutsunderlag_jarnvag/Objekt_i_nationell_plan_region_vast/BVGb%20019%20V%C3%A4stl%C3%A4nken/bvgb_019_vastlanken_seb_100212.pdf
Stor ek: "Jag har ingen stor lokalkunskap om Götet". Varför uttalar du dig då? Röstar du på sossarna "för att du alltid har gjort det" också? Ridå.
Isak: +1!
Tycker det är lite fel att säga ny säckstation pga almedal. 4 av 16 tåg ska vända i krokarna om de inte ändrat. Dessutom blir det 0 vändande tåg när/om bygget av ny stambana(åtminstonde järnväg) till landvetter/borås/jkpg blir av. 'Räcker' till Landvetter för 0 vändande.
Själv tycker jag hela skiten är omöjlig att värdera, är den bra idag? Nej. Är den bra om 100år? Troligen… är den värd pengarna? Troligen inte
Isak; det jag uttalar mig kräver ingen specialkunskap om Göteborg… Jag har varit där och jag har pratat med infödingar om saken. Annars är det bara allmän trafiklogistik.
@Tolbot: Det du säger verkar ju vara en mer rimlig analys, dvs att västlänken blir en förbättring, men frågan är hur stor och till vilken kostnad. De som går ut och påstår att allt kommer att bli sämre och apokalypsen kommer till GBG med den verkar inte troliga.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag bara tittar snabbt på kartorna nu. Men Almedal ser ut att ligga där spåren kommer söderifrån. Byggs inte dessa ihop med västlänken vore det märkligt.
Skulle Almedal ändå bli slutstation så är säcken i Göteborg öppnad ändå. Alla vänder inte ut och in från en centralstation på samma fåtaliga spår.
Jo, i Almedal är det tänkt att VL skall kopplas ihop med VKB.
Men…
Att byta spår kommer här att innebära korsande tågvägar vilket kommer att BLOCKERA både upp- och nedspår på VKB när ett tåg som kommit via VL – ett tåg var 15:e minut ity mer tål inte blocksträckorna – skall vända – dvs byta körriktning vid Almedal.
VKB blir då blockerad _minst_ 5 minuter och detta minskar dess kapacitet avsevärt !
På VKB rullar idag i högtrafik 4 pendeltåg till Kungsbacka , 1 regiontåg till Halmstad, 1 Öresundståg till Malmö/Köpenhamn , 1 SJ snabbtåg och godståg per timme. Sträckan Gbg – Kba är en landets mest belastade järnvägssträckor vilken man har tankar på att bygga ut till 4-spår…
Vändande VL-tåg vid Almedal skulle kraftigt minska kapaciteten !
Det är alltså inte västlänkens fel att tåg kanske kommer vända på den platsen. Men att blockera två spår när tågen kommer från västlänken är udda. Hur bygger man då??
För att vända ett tåg från VL:s nedspår till VL:s uppspår innebär korsande tågvägar på VKB:s både ned- och uppspår vid Almedal.
Förutom tågen jag räknat upp ovan i högtrafik tillkommer tågen, 2 st. i högtrafik till Borås.
En station för Gbg i Gårdaberget – dvs en utvidgning av redan befintlig Gårdatunnel skulle inte bara vara billigare och betydligt enklare att bygga – enbart berg att spränga och inte någon lera att gräva bort – förutom 11 övergångar i tunnel mellan berg – lera utan även ge betydligt mer "bang for the buck" och utveckla Göteborg centralt.
Det är ytterst få som skall till Haga !
Fast rälskorsning i en plankorsning kräver ca 180s max. Med den trafik du beskrivit borde det räcka. Dessutom, almedal har väl 3 elektrifierade spår (och ett till oelektrifierat?)
https://books.google.se/books?id=NbYqQSQcE2MC&pg=PA36&lpg=PA36&dq=flat+junction+capacity&source=bl&ots=mcfI-nyv-5&sig=JKxFczhCkF2nsR8z2MyW1sR96WY&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwi92suBp4nbAhWNalAKHViZBtIQ6AEIOzAB#v=onepage&q=flat%20junction%20capacity&f=false
Haha. Muteborg.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.