730
Dags för en söndagsenkät. Vilket av de partier som idag har mandat i riksdagen eller EU är det värsta partiet? Svara nedan.
Hård debatt i riksdagen. Läsarfoto. |
Så vilket av de partier som idag har mandat är det värsta partiet? Svara nedan.
Ja, FI har mandat i EU-parlamentet och är därför med i listan.
37 kommentarer
Det finns gott om obehagliga partier i riksdagen. Vi skulle behöva ett parti med en rationell omvärldsanalys och värderingsanalys.
Vi behöver Verklighetens Folk i Riksdagen och inte de kweera intersektionella navelskådare som idag enbart ser till sina egna snäva intressen på Södermalm, i Majorna, på Möllan och i Umeå…
Ja Umeå är vänstersvängens värsta dikeskörning. Alltså neo-vänstern som ingenting har med arbetarklass att göra. Det handlar om OFOG, släppa ut minkar , skära sönder kassar för fiskodlare och jävlas med folk som driver eget.
Vänsterpartiet är störst i kårvalet Vänsterstudenterna: 36,7% följt av
Studentpartiet Socialdemokraterna: 23,7% och Moderat Student: 20,3%
Arbetarpartiets Studentfackliga Alternativ: 4,5%
Alla landets vänsterstudenter flyttar till Umeå och drar hela stadens och länets politiska inriktning vänsterut till övriga Västerbottens läns fördärv. Tyckaren Alexander Bard har rätt för en gångs skull då han sa att i Umeå finns ingen långsiktig tillväxt i sikte då deras enda inriktning är att tömma övriga länet på resurser och folk. När man har tömt småkommunerna kommer även Umeå att börja backa.
(Till skillnad från Luleå t.ex. där högersossen Niklas Nordström styr och istället skapar bästa tänkbara förutsättningar för att även småföretag ska kunna växa)
Du vet om att det är skillnad mellan kårval och kommunalval? Dessutom en av 3 kårer på Univdersitetet med ett valdeltagande på 16%
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/umeas-studentkarval-ar-over-hogsta-valdeltagandet-pa-21-ar
Svårt att välja, finns så många dåliga.
FIs ekonomiska politik är dock usel. Det verkar ha haft Kuba och Venezuela som förebilder istället för framgångsrika ekonomier, som tex. Schweiz, Hong Kong och Singapore. Jag förstår inte hur folk är funtade som tror på socialistiska lösningar trots att de har misslyckats om och om igen.
Det förvånar mig att V inte ligger sämre till då deras aktiva relationer med diktaturer och grundläggande kommunistiskt-fascistiska ideologi är långt värre än SDs.
Folk borde läsa på mer och va källkritiska till medias politiska propaganda.
Fi, MP, V. I extremistordning. Sist och minst extremistiska SD och M. Om M som nu gjort helomvändning från Reinfeldts hjärnbödning håller vad de lovar är det ok. Tyvärr vågar de inte att adressera värnskatten . Vi totalmobbade och utsugna höginkomsttagare får väl knyta handen i byxfickan i år igen.
+1 på ovan kommentar. Håller med helt och hållet bortsett det om höginkomsttagare. Tillhör inte den kategorin.
Jag betalar värnskatt, och vill avskaffa den, men tycker inte det är prioriterat.
Det är betydligt viktigare att få bort annan statlig inkomstskatt. Den drabbar mycket bredare grupper och har större negativa konsekvenser. Tar man bort 20%-skatten så minskar skattebördan även för de som betala värnskatt.
Redan idag får utländsk arbetskraft skattelättnader, den s.k. expertskatten som infördes av Göran Persson för att lättare locka till sig högkvalificerad arbetskraft. Samma resonemang gäller så klart även inom landet och behovet har knappast minskat. Jag har iaf. 10 kollegor som flyttat till länder med lägre inkomstskatt. Svenska staten har betalat deras utbildning, men andra länder cashar in på det.
En reform måste så klart finansieras. Här kan man tänka sig slopade ränteavdrag, inkomstprövat barnbidrag och att omvandla studie- och etableringsbidrag till lån.
Ta bort 11% löneavgift istället. Gör väldigt mycket större skillnad. 5% marginalskatt är löjligt i jämförelse.
Dessutom orimligt att den som tjänar 2000:-/månad ska betala +11% skatt.
SD och KD. SD är dock i en klass helt för sig själv, ohotad etta så att säga. Mest kriminella företrädate, störst andel avhoppare / uteslutna pga odemokratiska och rasistiska utspel, mest toppstyrda partiet (det är en liten krets som styr allt och gör som de vill), sämst ideologiska bakgrund (som de dessutom konsekvent vägrat ta avstånd från), sämst gräsrötter, sämst chans till återväxt med vettiga företrädate eftersom de lockar till sig maktkåta haverister. Det finns ett fåtal normala personer i ledningen och samtidigt ett överhängande antal totalt bat shit insane bigoter som bara är en "ojsan någon måste ha hackat min facebook, så skulle jag aldrig skriva" ifrån uteslutning pga påstådd nolltolerans mot rasism. Leds av Jimmie "Det vet inte jag, det får du fråga någon annan" Åkesson..
KD bör förhoppningsvis försvinna efter nästa val, de har legat mycket stabilt under spärren lång tid nu. Finns inte plats till ett parti som hämtar sin värdegrund i religion i riksdagen.
Tittade in på AfS – Alternativ för Sverige och deras lista.
Ett parti som gjort sig känt för att vara en uppsamlingplats för de som varit för extrema och kontroversiella för SD.
Dock, idel civilare, läkare, advokater, lärare och präster och annat högutbildad folk på deras lista. T.o.m några som uppenbarligen tagit Guillous figur "Hamilton" på stort allvar..
Nidbilden av SD:are och andra som outbildade bonnläppar med snuset rinnande på fleecetröjan och kepsen bak-o-fram verkar inte stämma…
https://alternativforsverige.se/files/riksdagslista.pdf
Är det inte AfS som vill återinföra tjänstemannaansvaret? Bara det är nästan värt en röst.
https://www.interasistmen.se/irm-listar-sd/
Hade något annat parti gjort sig skyldiga till ens en tiondel av detta hade det drabbat partiet hårt. SD tuggar bara vidare i sin bruna sörja.
Men ändå går SD framåt. Hur skall du uppfostra folket att tycka som du?
M och S verkar också ha insett hur det är ställt och agerar därefter, verkligheten du vet, jobbigt.
SDs politik är väl vad den är, inte så mycket att säga om det i ärlighetens namn. Jag har mycket mer svårt för KD rent politiskt eller ideologiskt. Ser personligen inga hinder, på ett strikt politiskt plan, för SD att delta i politiska samarbeten kring olika frågor med de partier jag skulle kunna tänka mig att rösta på. Då pratar jag strikt politiskt / partipolitiskt. Ideologin bakom SD stödjer jag inte, men det måste jag inte heller eftersom jag aldrig tänker rösta på dem. Jag kan plocka fram flera delar av SDs politik (precis som jag kan ur många andra partier) som jag kan ställa mig bakom till 100%.
Det som gör SD läskiga är hur de har dragit till sig alla sveriges haverister med politiska ambitioner, alla rasister och allmänna galningar med extremt tveksam agenda. Och hur snävt toppstyrt hela SD är, de fem i toppen bestämmer allt på ett sätt som får VU (S) att framstå som transparanta och inkluderande stjärnspelare. Och hur konsekvent "låt gå" attityd SD visar mot utspel som går rakt mot alla ambitioner till att upprätthålla ett fritt och demokratiskt samhälle. SDs politik är en sak, men de företräds till 98% av människor som gång på gång bevisar att de inte klarar av att vistas i möblerade rum utan att ställa till det.
Det ENDA positiva med SD är att de för en politik där de är beredda att förändra vad som helst, det finns inga heliga kor som inte må röras. Och jag menar verkligen att det är det ABSOLUT ENDA positiva med SD. Vi hade behövt göra stora förändringar av den svenska modellen redan när Reinfeldt tillträdde och vi behöver göra stora förändringar nu.
Som motsats kan man ta S – ett parti som konsekvent försöker dribbla bort all typ av förändring och endast inriktar sid på att behålla makten med så små förändringar som möjligt. Det i sig gör S till ett av sveriges läskigaste partier, eftersom de samtidigt trots allt är sveriges största parti. Det är helt ohållbart att fortsätta med "vi gör ingenting i 4 år, så får vi hoppas på det bästa!"
Om någon är i en klass för sig är det Fi, de är bisarra.
Stoffe, du har verkligen snöat in. SD är ju politiskt över hela skalan. Det positiva med dem är att de verkar utifrån evidens, vilket jag gillar. Men eftersom de är gammelsossar och jag är höginkomsttagare går de bort. Skulle dock gärna se ett samarbete mellan M och SD.
Och det där med "hur ska du uppfostra folket att tycka som du" är också en extremt vanligt förekommande missuppfattning jag möter från SD-anhängare, dvs den att alla måste hålla med varandra.
Politik inom ramen för ett demokratiskt styrelseskick handlar om att alla INTE håller med varandra.
Folk får lov att tyck precis vad de vill. Det är dock även fritt att inte hålla med. När ska folk lära sig.
@CC
Medborgerlig samling var det.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Glöm inte nästan alla SDs väljare kommer från andra partier, främst S. De är de nya ”Sossarna” som någon sa och de har kommit till av den enkla anledningen att våra andra partier inte skött politiken, i synnerhet när det gäller migration och assimilering.
Svensk politik har förvandlats till ett sömnpiller. Det märks inte längre skillnad på vem som regerar. Jag ser flera anledningar till det:
– Övergången till mandatperioder på fyra år istället för tre. Politiker har nu 30% längre tid på sig att genomföra reformer.
– Medlemskapet i EU. All lagstiftning måste prövas mot EU-rätt, vilket gör att beslut hindras eller måste modifieras.
– Triangulering. Allt handlar nu om att ligga närmast mitten och låtsas ha motståndarens åsikter utan att kärnväljarna blir allt för upprörda.
– Mer utredningar. Är förslaget bra för miljön? Hur påverkar jämstäldheten? Ökar inkomstskillnaderna?. Det gör att det tar många år att få något att hända.
Folk märker det, och det slutar med att de röstar på något som kan "röra om i grytan" eller "ge etablissemanget en spark i baken". Trump är bra exempel, samma resonemang hör man även när det gäller SD.
Att det finns mycket obehagligt folk i SD är inte förvånande. Men generellt verkar hela vänstern vara fullt med obehagligt folk och högern verkar fullt av psykopatiska narcissister. Förstår inte vänsterns fäbläss för islam är det en kvarleva från Himmlers dagar via DDR?
Re. stoffe
Har för mig att MP har flest kriminella av riksdagspartierna.
Stoffe, är det inte bra att SD är så toppstyrt när nu alla utom toppen är sådan haverister och bovar? Att kritisera ett part för att de uteslutet olämpliga personer är ju minst sagt märkligt, skulle de ha haft kvar dem istället?
Det är ju dock inte genom SDs försorg som rötägg försvinner, utan det är fria medier som gång på gång nystar upp skandal efter skandal. Så nej, jag blir inte speciellt lugn av toppstyrningen eftersom de låter allt fortgå tills någon utomstående bevisar missförhållanden. Utan extern hjälp hade det inte hänt någonting.
Och hur skiljer det sig från övriga partier? Det var ju inte precis MP:s förtjänst att man blev av med lite islamister, snarare så att man i det längsta ville ha dem kvar. Däremot så var man ju rätt snabba på att slänga ut Rebecca Veidmo Uvell.
Problemet med SD är väl snarare att man är så desperata att passa in att det gör partiet helt ointressant.
Och hur skiljer det sig från övriga partier?
Det som skiljer är mängden incidenter. SD ensamt slår samtliga andra partier sammanlagt i mängd. Det måste ändå indikera att det finns någon slags självsanering i övriga riksdagspartier även om inget parti är förskonat. SD har noll självsanering, det verkar vara öppna spjäll för vilken idiot som helst att representera dem tills skiten träffar fläkten så att säga.
Med tanke på alla skandaler, tomma stolar och politiska vildar tycker iaf jag att det är högst märkligt att folk är beredda att rösta på dem igen. Och högst märkligt att ledningen åtnjuter fortsatt förtroende när de gång på gång påstår sig inte ha någon koll alls på vad som händer ute i organisationen.
Ja vad ska man dra för slutsatser av detta? L är minst sämst men ändå ett parit som folk inte röstar på i någon större utsträckning.
Kryssade för C eftersom de minskar möjligheten till borgerlig sammanhållning och politik i Sverige. F! och Mp är ju annars i en division för sig.
V, MP och FI är av samma skrot och korn.
Samverkar med Islamister, Vänsterextrema och diktaturer. SD och AFS framstår som gulliga i jämförelse.
Nä nu får fan media och vänsterstollar ta och va lite självkritiska och städa i egna led! Tragiskt att många i vårt land inte likställer Kommunismen med Nazismen.
Ha en trevlig kväll!
Så SD är ett nazistiskt parti enligt dig? Intressant.
Har du några exempel på hur tex V eller MP-nissar gjort bort sig, liknande denna "ganska" så långa listan på SD-företrädare på lokal och riks nivå? https://www.interasistmen.se/irm-listar-sd/
Vem är det som ska vara självkritisk? Om SD och AFS framstår som gulliga i jämförelse så blir jag verkligen mycket intresserad av den långa lista på ofattbara svinhugg du ligger inne med. Verkligen.
Re Stoffe
Förstår inte ditt inlägg, kan du förklara?
Stoffe, är det så illa, det som står på listan? Visst fanns det skämskuddefall men…
Jag håller med Hansson om Pride vad det verkar. Sexualspektakel. Bastuklubb på gatan.
Det värsta partiet är såklart det partiet som förhindrar valseger för vederbörandes önskeparti. Dvs i många fall S, M eller SD. Fi MP etc kommer ju ändå inte in i riksdagen och är således bara bortkastade röster. Tur är väl det.
Liten utblick:
SPD i Tyskland fick i valet 2005 34,2%
2009: 23,0 %
2013: 25,7 %
2017: 20,5 %
Siffrorna talar för sig själv..
Och då skall man känna till att SPD i DE är lite mer "höger" än SAP i SE
Ett SAP under 30% eller än värre under 25% är en MARDRÖM för många på Sveavägen 68…