Elbilstillverkaren Tesla föll hårt på NASDAQ-börsen igår, sedan marknaden börjat tvivla allt mer på att bolaget kan leva upp till de senaste leveransmålen om 2 500 Model 3 i veckan. Samtidigt sprids en del desinformation kring bolaget, som att det skulle vara konkursfärdigt, och man kan gissa vilka positioner de som sprider detta tagit.
Dagschart NASDAQ:TSLA. OBS: Logaritmisk skala. |
Nedgången märks knappt i det stora hela, trots att aktien föll hela 8.22% igår. Man har sett sådana här nedgångar förr i aktien, och värre än så vilket ni ser i veckocharten nedan.
Veckochart NASDAQ:TSLA. OBS: Logaritmisk skala |
Samtidigt är värderingen utmanande. 4-Traders rapporterar om att estimaten för bolaget är vinst nästa år och att man år 2020 kommer vara värderade till p/e 38, vilket är högt men inte orimligt om man fortfarande ska visa försäljningstillväxt. Lyckas man uppnå produktionsmålen för Model 3 och därefter kommande Model Y kan p/e 38 motiveras, men Tesla är likväl ingen attraktiv investering vid de här värderingarna.
Man ska som vanligt inte blanda ihop en produkts förträfflighet med dess aktie, och Tesla har fortfarande en hel del att bevisa affärsmässigt. Samtidigt visar man hela tiden upp positiv EBITDA, dvs vinst före avskrivningar, räntor, amorteringar och skatt. Problemet ligger alltså främst i finansieringen. För att man ska göra konkurs krävs dock att aktieägarna vägrar skjuta till pengar, vilket ter sig osannolikt. En nyemission kan dock innebära slaktad aktiekurs relativt nuvarande rätt utmanande värdering.
11 kommentarer
Tesla Cut by Moody's on Production Issues, Liquidity Concerns
https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-27/tesla-cut-by-moody-s-on-production-issues-liquidity-concerns
Carmarker may have to do near-term capital raise of $2 billion
Tesla Inc.’s credit rating was downgraded by Moody’s Investors Service on Tuesday as the electric car company burns through cash, fails to meet production expectations and may soon have to raise more than $2 billion.
Moody’s cut Tesla’s overall rating to B3, or six levels below investment grade, from B2 and said its outlook on the company is negative. Tesla’s $1.8 billion of senior unsecured notes, issued in August, were downgraded to Caa1, seven steps into junk, from B3.
Varför ska Tesla värderas till P/E 38 baserat på 2020 års optimistiskt räknade vinst, medan BMW värderas till P/E 8 till 2018 års realistiska vinst?
Gårdagens hicka bland techbolagen kan sprida sig till förhoppningsbolag som Tesla, och USA-börsen är ju tämligen högt värderad i allmänhet som det är… Blir intressant.
Fint, har legat kort i ett kvartal, tycker skuldsättningen motiverar ett ras men vi får se, det är en populär aktie.
Om det tar 2 kubikmeter diesel att producera ett Teslabatteri så är produkten i högsta grad tvivelaktig.
Det är väl snarare produktionsmetoden än produkten som är tvivelaktig i så fall?
Minus den diesel det tar att producera en dieseldriven bils alla specifika delar. Redan efter ett år är jag ikapp den mängden diesel.
"Alla delar på en dieselbil" vill du alltså jämföra med bara batteriet på en elbil?
Och din el kommer från två hål i väggen, helt utan miljöpåverkan…
Nej inte enbart batteriet. Men drivlinan på en elbil är ändå enklare än på en bil med förbränningsmotor. Förutom förbränningsmotorn behövs också en flerstegs växellåda samt koppling/momentomvandlare. Både motor och växellåda kräver även olja som byts med intervaller. Bränslefilter, oljefilter och luftfilter lika så. Det krävs också att den körs till en tapp för att fylla bränsle. För vissa kortare avstickare för andra längre.
Elen kommer där ifrån jag vill köpa den. I Sverige köper man knappast el från kol eller oljekraftverk. Men du har ändå en högre verkningsgrad av energikällan i ett bränslekraftverk än i en förbränningsmotor. Producerar du alltså el av dieseloljan, istället för att köra direkt på diesel, i ett kombinerat el och värmekraftverk har du en verkningsgrad på 90 % mot dieselmotorns 30%. Sedan får man dra av förluster i elnätet och för effektförluster vid laddning och tapp vid längre lagring i batteri. Men i det hela är det mer effektivt att köra på el från bränsle ändå. Då talar vi om den sämsta energikällan till el. Vattenkraft, sol och vind gör elbilen är betydligt bättre. Kärnkraft lika så men är kontroversiell.
Mina bear X10 — upp 300% på några dagar. Om jag förstår det rätt så kommer inte längre underleverantörerna acceptera leverans utan först betalt p g a den nya kreditvärderingen. Intressant, vi får se vad som händer. Jag satsar för fullt på att aktiekursen kommer fortsätta gå ner. Tesla verkar vara ett skämtföretag… Tiden får väl utvisa.
När du säger att Tesla verkar vara ett skämtföretag så är du medveten om att de har en försäljning på 20 miljarder dollar om året? Att de har 37 000 anställda? Att de säljer 100 000 bilar om året för ett snittpris på över en miljon SEK? Att de ifjol nästan fördubblade sitt nätverk av superchargers i världen? Att deras stora problem är att efterfrågan på deras produkter är så hög att de inte kan tillverka dem tillräckligt snabbt? Att de har massor av revolutionerande produkter som förhandsbeställs i en omfattning som etablerade fordonstillverkare bara kan drömma om? Att de är mycket mer än en biltillverkare?
Om de kommer att överleva återstår att se, men kallar man Tesla för ett skämtföretag har man inte särskilt bra kunskap om ämnet. Sen måste man också skilja mellan företag och värdering. Teslas värdering är fortfarande utmanande hög.