Elbilars räckvidder på pappret är teoretiska och har sällan med verkligheten att göra. Hastighet och utetemperatur är faktorer som påverkar i praktiken, liksom behovet av en buffert eftersom man inte kan köra slut på batteriet några kilometer från målet. Nedan följer ett urval av faktiska räckvidder.
Teslor på laddning på Supercharger-stationen vid Torp utanför Uddevalla. |
Elbilars praktiska räckvidd skiljer sig från angivna räckvidder, speciellt enligt den överdrivna NEDC-cykeln. Högre hastigheter, speciellt motorvägshastighet är snarare det som är avgörande för långa körsträckor. Hur långt man kan köra när man kör i 30-50-70 spelar inte så stor roll, då sådan stadsnära trafik oftast handlar om korta körsträckor. Men när man kör långt är det 90 eller sannolikare 110 som gäller.
Sedan påverkar temperaturen – både för uppvärmning av batterier, men också för uppvärmning av själva fordonet, även om man normalt värmer upp bilen innan resan när man är inkopplad på elnätet. En fossilbil får sin värme från motorns spillvärme, men en elbil har inte sådant värmeöverskott. Istället går energi från batteriet åt för uppvärmningen, som förvisso sker omedelbart och inte först när motorn är uppvärmd.
En tredje faktor är att man inte kan köra slut på batteriet, utan behöver felmarginal till destinationen eller laddaren, t ex i händelse av köer, vägomläggningar, små oplanerade avstickare etc. Så full räckvidd är inte tillgänglig, eftersom laddare inte finns varje kilometer.
Sajten eGoTrip.se går att använda för att planera elbilsresor, och har realistiska räckvidder i olika hastigheter och temperaturer. Därtill använder man grundinställningen 20 kilometers marginal, även om den går att ändra. eGoTrips angivna räckvidder visade sig utifrån gårdagens inlägg om Tesla Model X ligga väldigt nära verkligheten.
Då blir sträckorna annorlunda. Det är sällan man kör några långa sträckor i stadstrafik mac 70 km/h, så det alternativet har jag inte med då de flesta moderna elbilar klarar detta utan problem.
Istället har jag valt ut fyra scenarier av motorväg eller landsväg, vid olika temperaturer, vilket ger realistiska körsträckor innan nästa snabbladdning. Jag har valt ut ett urval av personbilar och skippat de yrkesfordon som finns på el.
Första scenariot är en längre bilresa på motorväg vid -10 grader vintertid. Kanske en tjänsteresa Göteborg-Malmö, eller Stockholm-Göteborg? Räckvidder innan man behöver ladda med 20 km marginal nedan.
Verklig praktisk räckvidd vid 110 km/h och -10 grader, samt 20 km marginal. |
Tesla dominerar i toppen och den enda riktiga konkurrenterna räckviddsdmässigt är Opel Amepra E (Chevrolet Bolt), och för de minsta batteripacken på äldre Teslor nya Nissan Leaf 40 kWh samt Renault Zoe R400. Under året kommer även Hyundai Kona EV och Jaguar I-PACE som också hamnar i toppklassen och finns med ovan.
Värt att notera att den långräckviddiga versionen av Tesla Model 3 med sina 75 kWh har längst räckvidd i scenariet, med sina 240 km innan laddning. Detta innebär att man kan köra 260 km om man verkligen tömmer hela batteriet. Det är en lättare bil än Model S och den har lågt luftmotstånd vilket är en stigande fördel vid högre hastigheter likt motorväg. Som lite mindre än Model S blir det också mindre volym att värma upp invändigt.
Nästa scenarie är landsväg 90 km/h och noll grader. Kanske en resa till stugan eller fjällen över påsk. Bort från de stora motorvägarna mellan våra storstadsområden och in i inlandet. Eller kanske en resa Göteborg – Kalmar över Småland?
Verklig praktisk räckvidd landsväg 90 km/h vid noll grader och 20 km i marginal. |
Viss förändring i ordningen och en Tesla Model S P100D får nu längre räckvidd än en Model 3, även om det bara handlar om några kilometer. Luftmotstånd möblerar om lite vid denna lägre hastighet. Längsta praktiska räckvidd är nu 348 km.
Nästa steg är motorväg och plus 10 grader. Den där tjänsteresan mellan våra storstäder igen, fast nu vår eller höst istället för vintertid.
Verklig praktisk räckvidd vid 110 km/h och +10 grader, samt 20 km marginal. |
Den högre farten gör att räckvidden blir sämre än i 90 km/h och noll grader, även om inbördes ordning förblir intakt. Längsta räckvidden är nu 323 km/h innan laddning.
Det sista fallet är sommarresan till båten eller sommarstugan och tar exemplet på landsvägar i 90 km/h och 20 grader.
Verklig praktisk räckvidd landsväg 90 km/h vid noll grader och 20 km i marginal. |
Längsta räckvidd blir nu 378 km/h.
Utanför premiumsegmentet som Tesla och Jaguar så är det Hyundai Kona EV och Opel Ampera E som är de enda bilarna som än så länge på allvar kan konkurrera räckviddsmässigt.
De närmsta åren kommer det komma ut betydligt fler elbilar med långa räckvidder, men de flesta av dessa kommer hittas i premiumsegmentet – exempelvis Porsche, Audi, BMW och Volvo. Prisokänsligheten är förstås lägre i det segmentet, men det Teslas konkurrenter saknar är snabbladdingsnätverket. Nu finns det initiativ att bygga upp något liknande även från andra bilmärken, men Tesla har här fortfarande många års försprång och snabbladdningsnätet är en klar styrka och konkurrensfördel än så länge.
Även med en Tesla Model 3 75 kWh eller Model S P100D kommer man behöva ladda minst en gång mellan Göteborg och Stockholm, även om man kan klara av Göteborg – Malmö utan att ladda på vägen. Att köra hela sträckan utan att ladda finns ingen elbil som klarar. Frågan är om det ens är önskvärt, utan en forcerad paus är bra för trafiksäkerheten? Tydligt är att man måste upp till en helt annan räckvidd och batterier uppåt 200 kWh för att klara Stockholm – Göteborg på en sträcka. Det lär knappast komma sådana bilar, då det är få länder som har så glest mellan befolkningscentra som Sverige, och de länderna är inga stora marknader. Nere på kontinenten är avstånden betydligt mindre och denna majoritet kommer nog styra att riktigt långräckviddiga elbilar ligger långt fram i tiden. Det skulle nog inte ens vara intressant för Volvo att ta fram sådana fordon, då hemmamarknaden inte är något bolaget lever på.
44 kommentarer
Jag hoppas att dieselbilpriserna krashar rejält framöver så jag kan köpa en billig långfärdsmaskin att köra Skåne – Tokholm tor en gång i månaden typ.
Tror inte dieselpriset kraschar alltför mycket , det finns nog rätt många utanför storstäderna som gärna köper dom ! ?
En norrlänning skulle säkert gärna flyga ner till "fjollträsk" och köpa en frisk modernare dieselbil till ett bra pris !
Nääääääää du…. ska du ta Teslan fr Göötlebörg till Kajjmaaa så kan du vänta dig att batterierna tar slut vid Nybro nånstans. När Ölandsvindar blåser så blåser det motvids så klart. Då kommer du aldrig förbi Nybro. Ölandsvindar är inget att leka med. Kommer du till Orrefors så kommer du börja märka vindmotståndet. Batteriet visar 90% kvar. När du kommer ett par km fr Nybro visar batteriet 89% kvar. 1km från Nybro mot Kalmar så är du nere i 2%. Det är därför alla vi Kalmariter håller oss på fastlandet. Sen är ju Öborna galna! Det är sen gammalt! 😛
Att stanna vid mc Donalds i Nybro är inget man gör frivilligt heller.
Absolut inte. Men vad gör man när det inte finns nåt annat än en rondell och donken… 🙂
Köp en kopp kaffe på donken och ät något på macken är mitt tips.
Det ligger en streetfood-burger foodtruck vid den gamla macken (Preem?) På andra sidan rondellen som ska vara bra.
Som vanligt när det gäller elbilar så är det bara något som fungerar i södra Sverige. Jag vill se data på hur dessa elbilar fungerar i -50 grader något som det är varje vinter i norra Lappland.
Nja, -50 är det inte så ofta. -35 däremot är nog inte ovanligt. Men egentligen borde seriehybrider funka på glesbygden (en diesel driver en generator som antingen laddar batteri och/eller driver elmotor)
Jaså jag visste inte att det har blivit varmare där uppe. Det har åtminstone i 30 år varit minst -40 varje år i Gällivare kommun. Vilket betyder att det kan vara omkring -50 i låglänt terräng. SMHI har mycket få mätstationer där uppe.
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1240
https://data.smhi.se/met/climate/time_series/year/vov_pdf/
Egotrip visar tydligt att man får problem med elbilar i norrbotten och västerbotten. Och det handlar om mer än halva året då temperaturen är under nollan.
Testa att att med temperaturer under nollstrecket hitta en rutt på på egotripp för stäckan "Hullu Poro Oy, Finland" till "Alta, Norge".
En sträcka på endast 33 mil som man avverkar på drygt 4 timmar med riktig bil men inte lika lätt med elbil.
Som jag skrev så stämmer inte SMHI data bra lokalt. En av mätstationerna låg i Malmberget men skillnaden var ca 5 grader mot Gällivare 3 km därifrån om vi sedan flyttar oss utanför tätorterna blir skillnaden än större.
Hyundai Nexo med vätgasdrift är intressant. Vätgas torde vara ett mycket bättre alternativ än el/batteri.
…om du hittar någonstans att tanka. Förslagsvis nära Göteborg, Mariestad, Arlanda eller Sandviken. Malmö kan ju också funka, om du tycker att det är värt besväret att åka till Köpenhamn varje gång du ska fylla tanken. Hmm… norra Bohuslän kan ju också funka, men då blir det till Oslo du får åka för att fylla på.
Tycker själv att bränsleceller verkar finurliga, men nätet av tankstationer behöver som sagt byggas ut. Sen att man får lite Hindenburg-flashbacks när man tänker på vätgas, är en annan sak. =O
Teslabilar är ju Hindenburg på hjul, kan knappast tänka mig att en vätgastank är farligare än batteripacket som är monterat under nästan precis hela bilen. Vätgas-/Bensin-/Diesel-tanken sitter inte monterad under hela bilen, utan oftast bakom passagerarsätena. För säkerhets skull.
Om jag vill ha påtvingad paus så åker jag tåg…
Gbg-Sto-Gbg summa 98 mil, XC90 D4 2017. November. Ca 0-grader i luft/väg. Restid ca 4.5 + 4.5 timmar. Inga stopp. Snitthastighet 102 km/h. Restbränsle motsv 23 mil.
Slå det i en elbil om ni kan.
Precis, snart upptäcks att elbilar är inte premium utan lämpligt som pendlarbil.
Elbilarnas stora fördel är att man kan börja köra bil på kol, (via el) så energikrisen kan vi skjuta upp ett bra tag. En gigantisk marknad öppnar sig mao i andra länder för dessa bilar. Här fortsätter vi lämpligen med diesel och bensin ett tag till.
(Faran är att politiker börjar komma med regler som bakbinder oss i vanlig ordning.)
Ja jag har kört hyrd volvo v60 diesel Skåne-sthlm t.o.r på en tank med nästan 15 mil till godo enligt instrumenten (har då kört ca 1150 km totalt när jag fyller upp bilen innan inlämning). Mycket smidigt.
Som stadsbil ger jag dock inte mycket för äldre dieselbilar. Vill gärna se totalstopp för nästan all privattrafik i stadskärnorna för att öka framkomligheten och förbättra miljön för alla invånare som bor och / eller verkar i staden. Alltså stopp för även elbilar etc på sikt men jag ser dieselstopp som en bra början.
Min gamla VW Golf DIESEL 83 kunde jag också köra ca 1000 km på en 40 l tank…😁 Inga problem alla att snitta 0,4 l milen med den men så var den snålställd också…
Kan ju tillägga att XC90:n ovan inte på något sätt är snålställd…
Men det kom rök ur avgasröret. Det får du inte glömma. I Sverige kör elbilarna på vattenkraft och kärnkraft. Försök göra det med en D4:a.
Ur mitt rör kom det svart rök lik den vid sotfabrikerna i Rumänien på sin tid… 😁
Hade ju ofta tankat billig fuldiesel o längsta non-stop körningen var 85 mil. Det som begränsade var att 4 termosar med kaffe var slut… 😁
För kupévärme under färd torde man kunna installera en gasdriven värmare.
Under laddning är dock en klassisk eldriven kupévärmare att föredra
…eller dieselvärmare….Not
Vad händer om man blir stående vid vägkanten? Bärgning till närmast eluttag? Laddning via generatorbil( ny tjänst kanske)?
Lägg en kabel
Bärgning ingår ofta som en gratistjänst från tillverkaren vid "power-outage". Har många vänner som kör hel-el, men jag känner ingen som behövt utnyttja detta!
För övrigt kan webbsidan uppladdning.nu rekommenderas. Crowd-sourcad sida där i princip alla laddmöjligheter finns upplagda!
Skall jag berätta hur det sanna business caset för elbil har sett ut om man som jag hoppade på tåget i tid och inte bara satt och gnällde?
Till att börja med: som pendlarbil är elbilen perfekt. Jag skulle vilja säga att den dessutom främst passar på landsorten då det där ofta är enklare att ladda via motorvärmaruttag på jobbet och liknande = i praktiken inga bränslekostnader. Har man mindre än fem mil enkel väg till jobbet så klarar man sig t.o.m på vintern med en gammal Nissan Leaf. Och mindre än fem mil enkel väg har de flesta även på landsorten, oavsett den gnällmyt de älskar att odla om det hårda livet på landet.
I städer är det faktiskt svårare då man knappast kan skicka ner en skarvsladd från 10:e våningen i Hötorgsskraporna för "fulel". Bor man dessutom i lägenheten, vilket är vanligare i städerna så försvåras läget ytterligare.
Åter till business case: jag har under de senaste tre åren betalat ca 300 SEK om året för bränslet. 6.000 mil och 900 SEK (troligen mindre faktiskt..).
Fakta om läget just nu: fortfarande otroligt enkelt att hitta gratis laddning. Även gratis snabbladdning. OKQ8 bjuder på flera stationer på detta. Dessutom har Eon inte fått ihop sitt betalsystem ännu vilket gör att alla deras laddare fortfarande är gratis. Skulle vilja säga att ungefär hälften av alla laddpunkter i Sverige fortfarande är gratis. En fantastisk deal!!!
Men eftersom Sverige är befolkat av gnällande bakåtsträvare så har man helt missat detta.
Osis!
+1
Pendlarbil för oss som bor på landet och har 30-60 km till jobbet, det är där elbilen verkligen kommer till sin rätt.
Nästa steg är solceller på taket och en självkörande bil med power to grid funktion.
Det är något jag verkligen ser fram emot.
Exakt min plan!
Samma här.
Att ge fingret till elleverantören är min dröm.
Tror du det kommer att vara okej att ta några öl innan man åker hem i sin självkörande bil?
Jag hoppas det, livet på landet blir så mycket enklare då.
Jo, lite bättre verkningsgrad på solpanelerna och jag slår till!
När det gäller ölen så är jag nog lite lätt skeptisk. Så kul får man absolut INTE ha i Sverige!
Kommer elbilen att ha samma prisutveckling som elektronikprylar och kulspetspennan, d.v.s att det kommer att bli ett prisras utan like, elbilen innehåller väldigt få rörliga delar, batteriet är den stora prylen, elmotorer kan tillverkas i stora serier, karosseri finns det produktionslinjer för. Kan vi tänka oss en bil typ Volvo v6o-v90 för 150KKR i framtiden ?
Batteriet är den överlägset dyraste komponenten. I närtid blir det inte billigare pga att efterfrågan på råmaterial till batteriet ökar. Ev. på lång sikt med en annan batteriteknologi.
Intressanta resor…
http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEAJArmMaAEAFCAThNgPICeANNgEoCGA1vbQG620G0B2ALgJYCmVAMq8CjWlQBivTmC4ATEBRABBMNwnYAcoQDm-EAF1lMbgkTGQUTghDd+MOQFoAthHn8wTgB5KrL2wAVBzlsAFl3T2wADTwARgAGBIARPxcCBABWABYAJmUCDPhchOUzeFKrczsQ2j9uMgAHfmxcp0asXSNlWGqYA2V5ej9OCD8AM15ukHk4eBAXfgJ9RUGA+dGCF1owEABfIA
Tss. Min BMW 330e har en räckvidd på 18km.
…
Jaha, störst är bäst.
Elbilens räckvidd i all ära. Men förmågan att kunna ha drag/takräcke borde framhållas. Vill Du kunna köra löv till majbålet, köra säng till stugan, eller kunna frakta en kajak. Ganska normala krav för en bil. Men vilka elbilar klarar detta. Ytterst få, eftersom konstruktörerna inte engagerar sig i frågan. I motorernas luftkylning. Svagt.
Sträckan Oslo – Göteborg är ytterst passande för en Tesla för de flesta man ser (fel) parkerade i Göteborg är just N-registrerade… 😁
Min vw passat kombi -95 TDI 90hk var min klart häftigaste bil i yrkesmässig trafik. Tanken skulle rymma 70 liter (plasttank) men det var inga problem att få i 96 liter hehe jag körde mellan 208-211 mil på en tank den låg stadigt på 0,45-0,46l mil och det roliga var att det var äkta blandad körning.
Låter som en äkta Rysslands-kryssare!
Ju mer fuldiesel i tanken med mer kraft än Hatoils vatten-diesel desto bättre . 😁
https://stockhead.com.au/resources/mass-produced-low-cost-mid-size-electric-cars-are-almost-here-mckinsey/
Körde min gamla 31 000 milare Sthlm Karlskrona skärgård ToR idag. Stopp 20min i skärgården för avlastning, 7 minuter i Oskarshamn för att fylla tanken och köpa en kaffe.
Men det är ju normalt sett inte så man använder en personbil. Om det fanns elbiar för en kvartsmånadsön med 150kW och en bra komfort så skulle jag ju naturligtvis haft en sådan.så länge får jag njuta industrihistoria som finns i drivor runtomkring oss och som folk inte verkar uppskatta.
Står fast vid att laddhybrid är bästa alternativet ett bra tag till, el-drift för normala dagliga pendlingen och ärenden och mild-hybridläge för långfärd