En läsare har gjort en körning från Sjuhäradsområdet till Stockholm tur och retur med sin nya Tesla Model X 100. Nedan följer lite siffror kring förbrukning, tid och ekonomi.
Tesla Model S. Arkivbild, avspeglar ej aktuellt väder och inte en Tesla Model X. |
Läsaren äger en nyinköpt Tesla Model X 90D, tidigare demobil hos Tesla. Bilen företagsleasas. På två dagars varsel behövde vederbörande ta sig till Stockholm på tjänsteresa och beslöt att ta Teslan.
Bilen laddades fullt med 90 kWh energi, vilket går på cirka 110:- SEK inklusive rörliga elnätavgifter och elpriset.
Resan skedde från en ort i Sjuhäradsområdet. Till Stockholm tog resan fem timmar och trettio minuter inklusive två 30-minuters laddningar i Ödeshög och Sillekrog. Bilen nådde dock Stockholm med 55% kvar i batteriet, så den andra laddningen kunde varit betydligt kortare eller rent av skippats helt. Middag åts under laddningen i Ödeshög och en kaffe togs i Sillekrog.
“Fördelen med stopp är att man helt enkelt blir piggare.”
Min egen erfarenhet från tjänsteresor med bil till Stockholm är att man ofta stoppar två gånger på vägen även om man inte har en elbil att ladda. Teslas snabbladdarstationer kommer bara styra upp var man faktiskt stoppar.
Totalt förbrukade resan till Stockholm 125 kWh eller 2.6 kWh per mil, dvs en energiförbrukningskostnad på cirka 3:- SEK per mil om man hade betalat för elen. Laddningarna på Teslas stationer är dock gratis för läsarens bil.
Den höga förbrukningen per mil kan förklaras med motorvägshastighet och den lite mer högbyggda Model X. Som jämförelse anger sajten eGoTrip 235 km räckvidd för en Model X 90D i motorvägsfart och 0 grader C utomhus. Det är just 2.61 kWh per mil, vilket visar på att eGoTrip har helt korrekta siffror.
Bilen parkerades i Stigbergsgaraget i två dygn för totalt 400:- SEK, vilket inkluderade långsam laddning av 70 kWh på två dygn.
Hemresan tog lite längre tid på grund av milslång kö innan Jönköping pga vägarbete. Bilen lämnade Stockholm med 75% laddning och nådde fram med 20% laddning och laddade återigen i Sillekrog och Ödeshög, där det åts lunch på det andra stoppet.
Resan hem förbrukade 115 kWh eller 2.58 kWh/mil. Återigen ca 3:- SEK per mil i energikostnad om man hade betalat själv och inte laddat gratis.
Läsaren konstaterar följande kring Model X:
“[Det] som gör att jag älskar bilen, är att vindrutan (som går upp över huvudet) ger en fantastisk frihetskänsla och mycket ljus, bilen är supertyst (man kan prata i vanlig samtalston även på motorvägen), grym klimatanläggning och HEPA-luftfilter (tror det är därför jag inte “bakis” av långfärder som jag blev i vår förra bil). Och underbart ljud i stereon så jag kan ägna mig åt små guilty pleasures som att sjunga högt och skamlöst.”
Läsaren har stoppat in maximal första leasningkostnad om 40% i demobilen, vilket ger en månadskostnad på resterande värde om drygt 2000:- SEK exklusive moms, eller 2 250:- SEK inklusive den halva moms man betalar för tjänstebilleasing. Från det dras supermiljöpremien som delas upp på leasingperiodens 36 månader och gör att man inklusive halv moms landar på lite mer än en tusenlapp i leasingkostnad per månad för en Tesla Model X med årlig körsträcka på 1 500 mil vid 40% första förhöjd leasingavgift. Försäkringskostnad går på ca 9 000:- SEK per år för halvförsäkring under de första tre åren där Tesla står för vagnsskadegarantin, vilket drar upp månadskostnaden till ca 2000:- SEK. Annars är en stor kostnad de stora dyra däcken, där en uppsättning vinterdäck går på 30 000:- SEK och rimligtvis räcker i två säsonger. Priset är dock inklusive fälgar. Killgissar på 15 000:- SEK för säsongsdäck i två år, vilket ger en månadskostnad på 15000*2/24=1250:- SEK per månad. Servicekostnad är noll, då man inte behöver serva bilen och ändå behåller Teslas garantier.
Total kostnad för företaget blir alltså ca 3 500:- SEK i månaden. Tillkommer förmånsvärde om ca 10 000:- SEK per månad för brukaren, plus arbetsgivaravgifter ovanpå det.
Energikostnaden om 3:- SEK per mil blir avrundningskronor i förhållande till totalen. Företagets rörliga kostnader per mil är (3500*12)/1500=28:- SEK per mil, plus kapitalkostnaden på ca 100:- SEK per mil för den förhöjda första leasingavgiften oräknat avkastning. För ägaren blir kostnaden (12*5000)/1500=40:- SEK per mil i förmånsvärde.
För en total på 28+100+40=168:- SEK per mil blir ytterligare 3:- SEK för laddningen i princip försumbar.
Det hela bygger på Teslas garanterade återköpspris. Dock finns det möjligheter att i företagets egen regi sälja bilen till högre pris än detta, vilket avsevärt förbättrar siffrorna. Begagnade Teslor betingar än så länge höga priser med låg minskning av andrahandsvärdet per mil.
En Tesla Model X är förstås lyxkonsumtion, men som lyckad företagare kan det förstås vara värt det hela ändå och vara ett sätt att plocka ut pengar ur företaget till förmånlig beskattning. Att få ut ett upplevt värde på ca 500 000:- SEK (killgissad värdeminskning under treårsperioden) kostar i detta fall 5000*12*3=180 000:- SEK i skatt. Därtill får man vid tjänsteresor ta ut en skattefri milersättning på 9:50 SEK per mil för bränslet även vid leasingbil, så länge inte företaget betalar bränslet. För elbilar överstiger detta skattefria uttag bränslekostnaden. På tre år om vardera 1500 mil blir detta 3*1500*6.5=29 250:- SEK skattefritt ut ur bolaget under perioden om man bara körde tjänstresor – vilket förstås inte är fallet.
Kalkylen för Model S är avsevärt bättre. Dels på grund av ett något lägre pris, men framför allt pga halverat förmånsvärde vilket sänker milkostnaden med ca 20:- SEK per mil. Även försäkring och kapitalkostnad sjunker något.
Vill man betala priset och har ekonomin i företaget är det skattemässigt mycket förmånligt med en Tesla Model S eller X på grund av förmånsreglerna för elbilar, där dessa ska förmånsbeskattas som motsvarande fossilbil och inte utifrån vad bilen faktiskt kostar.
56 kommentarer
Måste läsa in mig mer på detta. Värt att göra kalkylen på billån när nuvarande leasingbilens avtal går ut trots ett högt anskaffningsvärde. Med bensinbilar har man aldrig tittat på högre prisklass för det garanterat inte kommer vara mer ekonomiskt fördelaktigt, men behåller en Tesla värdet över tiden på ett helt annat sätt än en konventionell bensinbil kan ett högt anskaffningsvärde vara betydligt mer motiverat.
Kan det inte också vara så att en elbil kan komma tappa värdet snabbare på grund av att utvecklingen av batterier och drivlina kommer att gå snabbare än vad den gjort för förbränningsmotorer? Många el-bilar är på väg ut på marknaden nästa år.
Tror dessa bilar kommer ha fortsatt högt andrahandsvärde då det kommer råda brist på nya elbilar under några år framåt. Redan nu har de flesta leverantörer några månaders kö för att få elbilen och detta kommer bli värre.
Sedan kommer många som inte har råd att köpa nytt vilja ha elbil och då är utbudet ännu mer begränsat. Det håller uppe priserna också.
Runt 38kr/milen i värdeminskning om de får vad de vill ha för bilen:
https://www.blocket.se/sodermanland/Tesla_Model_S_S_85_Leasbar_Panorama_Svensksal_78310412.htm?ca=18&w=3
38kr/milen när den drar 3kr/milen i bränsle börjar bli jämförbart med en vanlig bensinbil, givet att man inte kör mindre än en kombi.
Jag köpte min första Tesla för drygt 3 år sedan. Då hade alla artiklar "Osäkert andrahandsvärde" som minus i sina tester. Min tappade 28% på 3 år, vilket innebar att det blev min bästa bilaffär någonsin.
Just Tesla får nya uppdateringar och funktioner via trådlösa uppdateringar och det känns som man får en ny bil varje månad.
Så svaret är nej, elbilar tappar inte snabbare i värde utan tvärtom, det är hög efterfrågan och priserna är stabila.
Fel, Tesla tappar inte så mycket i värde. Tesla är en statementbil och är inte representativ.
Skulle alla bilar kosta som din Tesla upphör marknaden för bilar.
Elbilar har givetvis framtiden för sig men Elon Musk och Tesla är nog för tidigt ute. Tesla kan komma att krascha som Jonas Birgersson och Framtidsfabriken för att tiden inte är mogen än.
Kul dock att någon vill offra pengar för att ligga i spetsen för utvecklingen. Någon måste göra det.
Min tro kring Tesla är att de kommer utvecklas till att ta fram konceptbilar inom premiumsegment men att den stora inkomsterna kommer bli licensproduktion av deras batterier och dylikt till andra biltillverkare.
Teslas batterier bygger på Panasonics teknologi och det är Panasonic som levererar cellerna åt Tesla, så ingen licensproduktion där inte. Tesla gör endast plastskalet.
Nej, de ligger just nu långt förre de traditionella tillverkarna, teknikmässigt. Varje framsteg för en elbil oavsett märke är ett framsteg för Tesla, att vara ensam på marknaden är inte bra.
ICE-tillverkarna har en stor bakvikt genom att de har fabriker och kontrakt som binder dem till att fortsätta tillverka ICE-bilar. Det kommer bli enormt svårt för dem att klara sig ur denna omställning levande.
De som kommer med bulken av billiga elbilar är kineserna. De har en stark hemmamarknad och är helt fokuserade på eldrift.
Då köper jag hellre en Ny Trabant !
Eldrift, 100 km/h, 400 km räckvidd, 4 personer, 179 900:-
http://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto
En N Trabant är väldigt lik en Mini Clubman… BMW äger ju Mini och BMW tillverkar ju redan idag en fungerande elbil.. BMW i3
Och snart kommer i4
Jag tror att Tesla kommer attfå en mördande konkurrens…
BMW i4
http://alltomelbil.se/bmws-nasta-elbil-blir-sedan-namnet-i4/
Jag tror också Tesla funkar bäst företagsekonomiskt i premiumsegmentet, ungefär som iPhone. Så länge de gör snyggs bilar med avancerad teknik och har Elon Musk som predikant, så kommer de kunna dra in kulor.
Men Elon Musk vill revolutionera bilindustrin och då behövs en elektrisk T-ford för massorna. det kan bli företagets fall.
Jo, man ska nog tillhöra de frälsta för att gå igång på den kalkylen. Och att tvingas till två stopp Sthlm-Gbg är ju ingen höjdare. Verkar som räckvidden inte är så lång som sagts
Fast det var ju tur att det inte var kö till laddstationen. Att vänta på tre andra elbilar som också ska göra 30-minutersladdningar kan lätt orsaka dålig stämning.
Om du läser en gång till så ser du att det hade gått att göra resan med ett stopp. Nu är det inte alltid smart vare sig ur resetid eller bekvämlighet. En ett elbilsbatteri laddar snabbast mellan 10-80% så om man vill resa fort är det lämpligt att hålla sig där. Dessutom är det trevligt att först äta lunch och sedan ta en fika.
En Tesla Supercharger består av minst 6 uttag, ofta många fler. Detta gör att det i princip aldrig behöver bli kö på en Supercharger. Undantaget är vid stora shoppingcenter eller vid taxistationer, men då handlar det egentligen om missbruk av systemet då de laddar längre tid och oftare än vad de behöver. En Supercharger är ju till för långresor och ska inte användas för dagligtbruk eller som parkering vid shopping.
Men även om det är en kö så betas den snabbt av, normalt sett (om vi bort ser från fusket ovan). Låt oss anta att det som Thomas säger tar 30 minuter att ladda. Säg också att bilarna före dig har kommit in i ordning, alltså köat in. Då kommer en av dem att ge sig av var 5:e minut med 6 uttag, tiden minskar med antalet uttag så klart. Du skulle naturligtvis kunna ha maximal otur och komma till Superchargern direkt efter att TeslaCulben kommit dit med sina 6 bilar i kolonkörning, då blir väntetidertiden maximalt 30 minuter.
Nissan Leaf är ett bra alternativ nu med nya bonusen. Behåller man den gamla bilen så kan man ta långresorna med den.
Eller så skaffar man sig en kryssare från före 1990 typ Volvo 744 då dessa inte omfattas av de nya reglerna för miljözoner.
Intressant om räckvidden och den behagliga resan!
Men.. En räckvidd på 500 km UTAN uppladdning hade varit att föredra!
Antalet möjliga olika stopp utan koppling till Teslas laddstolpar hade då ökat
Sedan så är ju denna kostnad helt "tokig" för en privatperson!
En privatperson idag köper exv. INTE en stor och dyr bil för egna en gång beskattade pengar utan en begagnad trygg familjevagn av beprövat fabrikat!
När man betalar med EGNA pengar dvs !
Vanliga människor , dvs verklighetens folk, som inte har en firma att kunna "dra" (privata) kostnader på, lyfta av moms etc.
Inte helt sant, jag har köpt min Model X för privata beskattade pengar. Sant dock att jag köpte en trygg familjevagn, säkerheten för Model X är en av de stora orsakerna till varför jag valt bilen. Model X med sina falkvingedörrar fungerar också suveränt för att lasta in barn i barnsätet eller plocka upp barn som klarar sig själva. Totalpriset blir inte heller så tokigt som om man endast kollar på inköpspriset. Värdeminskningen på inköpspriset är ju bara en del av totalkostnaden. Att bli mindre beroende av oljetransporter till vårt land känns också skönt och i och med 5 kW solceller så produceras ungefär lika mycket el på min fastighet som jag gör av med under mina bilfärder.
Handen på hjärtat hur ofta har du kört 50mil utan att stanna till någon gång? Ta tid på det stoppet så märker du att ett stopp på 30minuter efter 20-30mil inte är någon katastrof.
Kör- och vilotidsreglerna för yrkestrafiken – dvs inte för tradare från "Östbortistan" – säger MAX 4,5 tim körtid och därefter minst 30 min rast vila utanför fordonet
4,5 tim körtid betyder 350 – 450 km om man nu inte kör som en biltjuv…
Jag tror inte du verkar förstå hur företag tänker. Såklart hade de gärna haft längre mellan laddningarna om de kunde och det vore ekonomiskt. Vem vill köpa en bil som är i princip bara ett stort batteri? Dessutom när det gäller priset så är inte företag ute efter att ha ett så lågt pris som möjligt för att sälja så många som möjligt. Målet för ett företag är att generera så stor vinst som möjligt, inte att sälja så många enheter som möjligt.
En absolut majoritet av befolkningen kör under 7 mil om dagen. Antalet dagar per år som man behöver mer än 40 mil räckvidd kan räknas på en hands fingrar. Att då 360 dagar om året släpa runt på 100-tals kilo batterier som behövs 3-4 gånger är verkligen slöseri.
25-30-35 mil räckvidd är fullt tillräckligt. Och ja, jag har kört Spanien t/r i Tesla 2 gånger så jag vet.
PS, det tog 2 timmar snabbare köra ner Teslan till Spanien än en Mini Copper.
Det borde tillverka elbilarna med en storlek på batteriet som startar på en låg nivå, och sen skall det vara modulära batterier i kanske 20 KW block, så att man på 5 minuter kan lägga till ett 20 KW block. (Batteriet är en mycket stor del av en elbils kostnad)
Skulle man köra runt med tex 40 KW till vardags och om man sen tex ska längre under semester så skulle man kunna hyra/få insatt tex 3*20 KW moduler till och då till låg kostnad under tex 2 veckors tid, sen när man inte behöver dessa längre så slutar man hyra dem.
Om en liten elbil då har tex 40 KW som standard så borde de tillverkas så man kan någonstans som är lättåtkomligt (kanske i/under bagageutrymmet) kunna montera in dessa, någon som är viktigt är att det måste vara väldigt enkelt att lägga till/ta bort dessa extra moduler, som att sätta på sommardäck ungefär.
Service bör självklart göras regelbundet men det mesta kan man ju sköta själv och ändå behålla garantierna. Dock så gäller ej Teslas garanterade återköpspris om man inte genomför servicen. Frågan är dock om det spelar någon roll. Elbilar generellt och Tesla i synnerhet verkar ha lägre värdeminskning. Dieselbilar har å andra sidan fått se större värdeminskning de senaste året och det blir allt svårare att sälja dieselbilar, nya som begagnade.
Kan bli svårt o kränga en beggad Tesla när dom konkat.
Varför? Du menar att bilen då blir som en avgasbil och inte får uppdateringar och nya funktioner varje månad?
Tesla är ju inte i närheten av att konka så det är ju mer en hypotetiskt fråga.
Tror jag tar en Chevrolet SS 2017 eller två för de pengarna. Om man är intresserad av riktiga bilar förstås.
http://www.chevrolet.com/ss-sports-sedan
Varför inte en Cheva Suburban – Texas Edition… 😉
http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/vehicles/suburban/2016.detail.html/content/Pages/news/us/en/2014/Sep/0925-tahoe-suburban-texas.html
Klart man kör Suburban, en V8 diesel för klimatets skull! Import direkt från USA och betald med skattade pengar utan subventioner.
Hahhaha, Härligt.
Ford Bronco
Med solceller på taket på huset som Lars själv skrev om för några dagar sedan fick han över 8 kWh en dag som kan tankas i bilen istället för att säljas och ger då tre mil verklig körning. Räcker i varje fall för mig och väldigt många fram och tillbaka till jobbet och en avstickare till affären.
Frågan är hur mycket du sparar på det i verkligheten, när du räknar med livslängden på komponenter, service osv. Tänk även på tiden du får lägga ned. Roligt som hobby möjligtvis, men knappast något som kommer att göra att du sparar massor av pengar.
För dagens normalbilist är service och nedlagd tid för solceller efter installation obetydlig de första 10 åren.
Laddning av bilen tar nästan alltid en bråkdel av den egna tiden mot att tanka en fossil. (Sätta i en sladd hemma mot att köra till en bensinstation och tanka fossilt). När det gäller service slipper elbilisten allt med oljebyte, avgassystem, mm och har mest kvar däck och möjligen bromsar.
Tid är den stora insparade komponenten. Var inte så penningfixerad.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Man tankar såklart när man passerar på väg till jobbet. Den skillnad i tid endera tar är försumbar.
Skulle snarare säga att storladdning av elbilen innebär begränsningar i vad du kan göra hemma under tiden eftersom elnätet och dina mätarsäkringar inte fixar det. Visst, 5 kwh på en natt är okej, men 10 kWh på en natt är begränsande vintertid iom din värmekälla också drar ström.
Annars får du ta med kostnaden för uppsäkring till 25A servis.
Att fulladda en elbil är inte meningen att man ska göra mer än när det behövs. Precis som att du inte ska köra slut på batteriets kapacitet regelbundet. Ligg mitt i så håller batteriet dubbelt så länge. Över en natt laddar du lätt det du behöver nästa dag. Genomsnittet kör ca 3,5 mil per dag. På en mil drar genomsnittselbilen 2 kWh. Det blir 7 kWh. 1-fas 10A ger 2,3 kW. På tre timmar har du nästa dags körning. 3-fas 16A laddning ger 11 kWh. Då tar det bara 40 minuter att ladda bilen för nästa dag. Det betyder att du kan dra ned på laddningen rejält per timme och slippa varma ledningar utan att för den delen få brist för nästa dags körning, även om du skulle har ett par mil längre att köra per dag fungerar det. Men 10 A räcker för många. En bil står ofta 12 timmar över natten. Då kan du köra 13 mil på 10A. 25A är mer för de som kör betydligt längre utan möjlighet till laddning på vägen samt för korta nätter. Då kan du fulladda en Tesla 90 på 6 timmar.
Jag vet detta. det vet elnätsbolagen också. Ändå är de oroliga. Förmodligen för att värmepumpar, dammsugare, varmvattenberedare och allt annat måste synkas. Det går såklart att lösa. Men lösningarna kostar pengar. Du behöver smarta elnät.
När elbilar blir vanligare än idag så kommer säkerligen milersättningen, åtminstonne för elbilar, minska rejält. Dessutom kommer elpriset gå upp, antingen för normal förbrukning, eller för just laddning av bilar. Folk kommer att bli "blåsta" när de köper elbilar med glädjekalkyler.
När elbilen blir vanlig kan vi vara säkra på att det kommer någon typ av km skatt för
Lite fel där på infon från egotrip. 2,6kwh/mil och 80kwh tillgängligt i batteriet ger en räckvidd på 306km.
Långresor med små barn innebär för vår del att man stannar ofta och ganska länge. Så tid att ladda är inget problem. Men det behövs ju mkt fler laddstationer utplacerade så att man kan stanna utan större framförhållning.
Vad gäller snabba långresor så borde väl ett spänningssatt nät ovanför europavägarna lösa det enkelt. Radiobilarna 2.0
En V8 Dodge Charger 1968 för klimatets skull. Ljudet grabbar ljudet.
Körde en sträcka igår på 72mil på 7h 30min inklusive kisspaus och stopp för hamburgare, på en tank. Låg stora delar av resan på mellan 140-180 km/h. När man slår det med en elbil så kan det börja bli intressant med ett byte. Kostnaden är oväsentligt, det är tiden som räknas.
Om kostnaden är oväsentlig, varför pratar du då ens om bilar? En helikopter går mkt snabbare.
Nu finns det vissa praktiska problem med att ta en helikopter dit jag ska. Dåligt med bra landningsställen och avsaknad av tankställen, så helikoptern fick stå hemma denna gång.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Problemet blir laddningen för de som bor i städernas flerfamiljshus, finns väl inte förberett för någon allmän laddning av fordon där, för villaägaren är det ingaproblem.
Precis. Här måste till laddstolpar. Värst är väl för de som parkerar på gatan i städer. För att slippa sladdar över trottoaren måste laddstolparna sättas ut efter vägen. Många stolpar blir det. Som de gamla parkeringsmätarna för mynt som satt vid varje p-plats.
Nu skall du inte köra bil i staden och det kommer nog att gälla elbil oxå.
Antar att den dominerande olje/bensin företagen gör allt i sin makt för att fördröja att miljövänliga tekniker att framföra ett fordon blir den dominerande och bensin drivna fordon blir föråldrade.
Tekniken att tillverka elektriska fordon har funnits ända sedan 1800-talet och guldåldern för elektriska fordon var i början av 1900-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_electric_vehicle
Naturligtvis kostar inte bilen föraren 180 000 sek över tre år.
Kostnaden är inte 5000 * 12 * 3 utan 5000 * 12 * 3 plus värdet av att ta ut lön i stället för företagets kostnad för bilen dvs i runda slängar 175 000 sek till….