Bevistade återigen Kongliga Hufvudstaden pga anledningar och tog bilen. Kan så här i efterhand konstatera att total stopptid på hemresan var samma (rent av längre) än vad som hade krävts för att ladda en elbil (Tesla med deras snabbladdningsstationer).
![]() |
Teslor på snabbladdning i Torp utanför Uddevalla. |
Enligt eGoTrip.se behöver man totalt ladda i 29 minuter om man kör Stockholm – Sätila med Teslas kortaste räckvidd på nuvarande utbud av nybilar – Tesla Model S 75D. Åt andra hållet vill systemet att man laddar i 29 + 3 minuter, för en total på 32 minuter.
När jag startade hemresan från Stockholm angavs en ankomsttid på 16:00. Stopp gjordes på vägen för att tanka, äta lunch och fika. Faktiskt ankomsttid blev således 16:35, vilket jag tolkar som att totalt var stoppen 35 minuter långa.
Stoppen vid en normal bilresa blir alltså lika långa med en fossilbil som med en elbil, åtminstone en Tesla Model S 75D. För elbilen blir de bara lite mer planerade i förväg och på specifika platser, som oavsett alltid har ett utbud av mat, fika och toaletter då Tesla jobbar med samarbetspartners i lokaliseringen av snabbladdningsstationerna.
I övrigt kan jag konstatera att det är helt omöjligt att hitta parkering i Stockholm.
![]() |
Gott om platser på Södermannagatan (känd från Höstsol) och SoFo tre stenkast från Hipstermecka vid Nytorget. |
![]() |
Ännu mer platser. Nej, den gula linjen gäller inte längre, busshållplatsen är flyttad och lastzonen gäller inte kvällar, nätter och helger. |
![]() |
… och ännu fler platser. |
Nej, man kan inte förstå hur Stockholmare kan ha bil, med tanke på hur svårt det alltid är att hitta parkering. En gång fick jag parkera 200 m bort på andra sidan Ringvägen och en annan gång runt hörnet.
15 kommentarer
Det svåra är inte att hitta parkering, utan att hitta tillbaka till bilen.
… Eller att den inte är stulen..
Då har man helst en bil av ett fabrikat som inte attraherar "bruchans kuzzar" som Opel, Skoda eller Nissan En lägre försäkring får man på köpet!
verkar som att en del elbilstillverkare har problem med batterikylningen, Nissan Leaf åldras i förtid.
Dessa har just ingen kylning. Så går det när snålheten bedrar visheten. Men här i Sverige blir det inte samma problem som i varmare länder.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@Cornu: gott om p/-platser är det på storhelger när ”alla” stockholmare dragit eller typ 10-15 vardagar i sovkvarteren. Du prickade uppenbarligen nåndera
När jag kör hem till norrbotten (87 mil) brukar jag gör ett stopp vid vägkanten för att pissa. Tidsförlust vid den körningen blir alltså ca 40min-1h om jag skulle köra elbil i stället för disel.
Förutsatt att jag hittar någonstans att ladda bilen mitt i natten när jag passerar västernorrland.
Jag var lite inne på samma tankebanor.
När jag kör till Göteborg (2ggr/år) så gör jag det utan stopp.
42mil och brukar vanligtvis ta runt 3½timma. Skulle ja åka Tesla blir ju restiden ganska markant längre.
Dessutom ger jag mig fan på att man skulle behöva ladda den minst 2ggr om man snittar 150kmh
Samma erfarenhet. Hur lång tid tar det att tanka en disel eller bensinare. 2 min? Och troligtvis inte lika upptagna som laddstationerna.
Elbilens "förträfflighet" försvåras dock av laddningsfrågan.
Nattladdning i anslutning till bostaden/garaget måste vara grunden. men även möjligheterna till snabbladdning kräver en enorm utbyggnad.
Dagens bensin och dieselbilar tankas var 60-100 mil och det tar ca 5 minuter per tankning, dvs 1,5 tanktimmar per bil och år
En elbil behöver nog till hälften laddas var 25 mil med snabbladdning på 30 minuter dvs 22 tanktimmar per bil och år. (resten nattladdning).
Om alla bensin- och dieselbilar byttes ut mot elbilar så skulle det krävas 15 gånger fler laddställen än vad dagens 2670 stationer ger till bensin och dieselbilar.
I detta är inte bussar, lätta och tunga lastbilar inräknat men dessa kräver ju en gengäld än större laddningseffekt/tid.
Seriös fråga: Vad gör man om man har planerat dåligt och får soppatorsk utmed vägen med sin Tesla? Bärgare?
Ingår försäkring för sådant. Bärgare till laddstation.
Det heter "på Torp", inte "i Torp".
Jo det är lika mycket paus för en el bil som en fossil bil. Problemet uppstår när laddplatsen är upptagen. På Torp (vid Max) har de 12 Tesla-platser och 2 allmänna. Jag har hittills aldrig sett att alla varit upptagna samtidigt. Men det är nära ibland. När volymmodellen 3 kommer på bred front har Tesla koll på detta. Men hur går det för de som kör elbil av andra märken? Vem tar ansvaret? Tesla är ett koncept. Andra elbilar är släppta vind för våg. Det är inte roligt för dem som räknar med ett laddstopp på eftermiddagen vid passage i en mindre ort och upptäcker att de få laddplatserna är ockuperade av elbilar som ställt sig för natten. Laddsladden är låst i bilen så det går inte att ställa sig bakom med förlängningssladd.
En lösning är att placera laddstationer där det inte är bostäder i närheten eller finns möjlighet till övernattning. Så som de ligger på Torp. Då löser det sig själv utan regler.
Börjar bli lite less på allt Stockholmshat som jag upplever att du lyser av Lars. Ibland undrar jag om du inte vill något annat än att det ska skita sig rejält för Stockholm? Visst har har du en hel del poänger i mycket av det du skriver men Södermalm är inte representativt för hela Stockholm. Tar man parkering så är jag ganska övertygad om att antalet bilar per invånare är betydligt färre på Södermalm än för andra stadsdelar och grannkommuner i och till Stockholm. Dessutom var det under påskhelgen och då är det mer tomt i stan än brukligt.
Återkom till Kungsholmen eller Norrmalm än vanlig vardag och du får se hur "lätt" det är att hitta parkering. Det går tillslut efter att ha letar i 30 minuter… Sen blir dessutom antalet p-platser färre och färre med det rödgrönrosa styret i Stockholm stad. 1h i p-hus mitt i city kostar uppåt 150:- timmen, om inte mer.