Ytterligare tecken på att konjunkturen viker kom idag från SCB. Industriproduktionen i Sverige föll med 0.5% säsongsrensat i januari. Konjunkturen ser allt mer ut att ha vänt.
Industri i Litauen, inte i Sverige. Arkvibild, visar inte läget just nu. |
Industriproduktionen föll alltså i januari 2018 och var säsongsjusterat en halv procent lägre än i december. Detta trots att industriproduktionen totalt ökade 8.3% senaste året. Säsongsrensningen betyder att man kan jämföra januari med december.
Detta är föga överraskande när man ser på den försämrade konjunkturbarometern för januari.
Störst nedgång var det för industri för sällanköpsvaror med -10.1%, datorer, elektronik och optik med -7.7% och kanske mest intressant motorfordonsindustrin som säsongsjusterat tappade 5.4%. Den senare har på ett år ökat med 18.6% och en nedgång på 5.4% innebär en utplåning av ungefär en fjärdedel av hela sektorns tillväxt på ett år på bara en månad. Fyra sådana månader och all tillväxt i sektorn hela senaste året skulle vara utplånad.
Men allt är förstås bra och positivt i svensk ekonomi, valår och allt.
Den fallande produktionen kommer inte synas i börsbolag som Volvo och Scania förrän när första kvartalets rapporter kommer, vilket inte blir förrän framåt mitten av andra kvartalet. Så gott om tid att sälja, om man tror det är en bra strategi.
53 kommentarer
Yes! Varningssignalerna duggar tätt.
Lågkonjukturen är på ingång.
Nja, det är väl att dra lite höga växlar på lite enskild statistik?
En gång är ingen gång…
Skulle lagt till
-denna gång…
Den här gången är det annorlunda. Nu är faktiskt en gång en gång.
Eller kanske någon gång. Gong gong är ett instrument.
Kinas bästa xxx – Long Trong Gong.
Tse tså tchock
Chen tså Tung
Chut dafok up
Allt och alla prognoser tyder ju på att toppen är passerad, men dagens siffra var ändå en liten smula sämre än väntat.
Det stämmer ju ganska väl med nedgången i konjunkturbarometern. Nåja. Rätt beskedliga skillnader än, så vi ska väl kana iväg nedåt 2019 om nu den riktiga lågkonjunkturen ska slå till.
Men.. Frågar sig nu vän av ordning..
Detta är väl inte något att hetsa upp sig för då vi numera ju har en s.k "basar-ekonomi" där vi "lever" på att sälja platt-TV-apparater till varandra … Apparater tillverkade i någon ekonomisk zon någonstans borta i Asien eller i Kaliningrad.
Dessutom skall ju Sverige gå tillbaka i värdeförädlingskedjan och satsa på s.k "enkla jobb" så att vi på allvar kan börja konkurrera med Indien, Pakistand, Bangladesh etc. Alla våra nya [ ingenjörer, läkare, advokater, lärare , sjuksköterskor etc ] måste ju ha "pysselsättning" någonstans istället för att gå och slå dank..
Exakt vad längtar du tillbaks till? Du kan väl åtminstone låtsas att du köper svenskt och köpa en turkisk Luxor tv?
Du fantiserar fritt, Bengt. Värdet på exporten har aldrig varit högre än vad den var 2017.
Topp tio exportvaror enl SCB:
Fordon för vägar 156 miljarder
Andra icke elektriska maskiner och apparater 76 miljarder
Papper, papp och varor därav 75 miljarder
Medicinska och farmaceutiska produkter 70 miljarder
Tele-, radio-, TV-apparater, grammofoner, bandspelare och dylikt 64 miljarder
Mineraloljor och produkter därav 63 miljarder
Andra elektriska maskiner och apparater 56 miljarder
Järn och stål 51 miljarder
Kraftalstrande maskiner 51 miljarder
Maskiner för särskilda industrier 46 miljarder
@Joakim !
Tackar! Konkreta fakta är alltid nyktra… Men ibland kan man ju faktiskt undra pga alla dessa köpcentra med H&M, Platt-TV-affärer och annat tjafs som växer upp på vart och vartannat gärde..
Ja, man ska hålla sig till fakta om det går. Det är mycket trams och snack om att allt är på väg åt helvete, men jag tror inte något år varit bättre för industrin än 2017 i Sverige. Det glömmer man lätt om man bara läser negativa nyheter.
Jag håller förstås med om att alla dessa köpcentra är för många. Till och med en skeptisk bakåtsträvare som jag själv har börjat beställa mer och mer varor på nätet. Om man tänker efter riktigt ordentligt så kanske man kan komma fram till att man inte behöver särskilt stora "utställningsytor" för ganska många produkter, eftersom det är så enkelt att bläddra fram dessa produkter på nätet.
Men för att ta ett slående exempel:
Volvos nya V60 laddhybrid har ett pris som med råge överstiger priset för motsvarande VW Passat GTE laddhybrid…
Om inte Volvo ser upp så kommer den mest sålda kombibilen i kombilandet Sverige inte längre att vara tillverkad i "Tosslanda" …
För även om inte många privatkunder som köper för en gång redan beskattade pengar så har företag med leasingflottor även de en kostnad at tta hänsyn till..
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180221/volvo-v60-laddhybrid-t6-t8-twin-engine-fakta-rackvidd/
Ja, det gör väl inget, om någon annan är bättre på att producera bilar än vad vi själva är så får vi kanske pyssla med något annat som vi är relativt sett bättre på.
Vi har ju slutat med textilier och fartyg av samma anledning.
Håkan Samuelsson var på Bloomberg idag och gav ett mycket bra intryck.
Volvo Cars behandlas med respekt, faktiskt med mer respekt än VW som har ett ganska risigt rykte efter alla turer.
En känd f.d smålänning gjorde sig miljarder på att tjäna lite på mycket hellre än mycket på litet..
För när vanligt folk, verklighetens folk skall köpa bil för egna beskattade pengar så är det inte lyx, stil. smak, klass och flärd man är ute efter utan ett effektivt transportmedel, en hushållsmaskin bland andra…
Jag tror Volvo biter sig i svansen rejält tyvärr när de vill tjäna mycket på litet…
Att sedan det svenska skattesystemet missgynnar dem som får köpa den egna firmans produkter och sedan sälja dem efter knappt ett år gör sitt till saken ..
Volvo Cars har aldrig producerat och sålt lika många bilar som nu. Vi får se om trenden fortsätter.
@Joakim!
Ja, för så länge det tillverkas en kombibil i "Tosslandaverken" som efterfrågas av verklighetens folk som betalar själv … Så länge kan vi vara lugna!
Finns det någon bra graf med hur många som jobbar inom industrin?
Känns som många jobb försvann 2008. 350.000 har nämnts. SAAB-trollhättan forsvann. Alla forskarjobb AstraZeneca södertälje försvann. Du kan söka förrådsoperatör där om du vill idag. 80% av Ericssons personal försvann i Sverige. Och sådär kan du hålla på. Sen idag har vi en djävla massa frisörsalonger överallt. Sà vi har samma utveckling som USA. Välavlönade jobb byts till låglönejobb. Och snart har vi ett system där det krävs 2 jobb för att klara sig. Minimumlöner, som redan finns. Komihåg för 40 år sedan kunde en hel familj klara sig på en lön. Bil och sommarställe inkluderat. Hur blev det så här? Follow the money!
Hur mycket importerar vi för?
Vi importerar för nästan lika mycket som vi exporterar (och trots vad många tror så är "positiv handelsbalans" inte alltid "positivt" — läs lite om komparativa fördelar).
Jo, det var en rejäl nedgång 2008 och industriomvandlingen fortsätter såklart. Mycket har ju flyttat ut till tjänster som du nämner Spartacus. Här är en bra graf.
Samtidigt är reallönerna betydligt högre idag än för 20 år sedan, och vi konsumerar ju annat än under 70-talet — det är inga större problem att försörja en familj på 70-talsstandard om man nu vill det (det vill väldigt få), räcker att resa mindre, konsumera färre tjänster, äta en tredjedel mindre kött och mer potatis och fisk, och så vidare. Det var inte bättre förr.
Joakim , jag hade familj på 70-talet. En vanlig byggnadsarbetare kunde försörja fru och barn även om det var knapert.
Idag är det inte möjligt då reallönerna för byggnads har sjunkit rejält.
Överlag har just arbetarklassen tappat ekonomiskt de senaste 40 åren.
Statliga tjänstemän har som motsats ökat sin köpkraft.
Byggare har i jämförelse med framför allt lärare haft en bra löneutveckling realt sett och heller inte några dryga studielån
Reallönerna för arbetare har ökat sedan 1970-talet, men du har rätt, byggarna har det relativt andra arbetare det sämre nu än under denna tid (se fakta om löner och arbetstid 2017, sidan 32).
Reallönerna har ökat som sagt. Man vill förstås inte tänka på att man lade 25% av inkomsten på mat under 70-talet, mot 12-13% idag.
Man kan ju undra varför fler vill bli byggare än att köra buss…
Eller varför det så gott som uteslutande är nyare icke européer bakom bussrattarna medan det till 99% är vita etniska svenskar på byggena
Stämmer detta verkligen Bengt? Finns det inte en hel del östeurpoeer I branchen? Ang kollektivtrafiken så är välutbildningstiden för en bussförare några veckor/månader medan en byggnadsarbetare väl är några år.
Byggarna har växlat sin löneökning mot fri prestation.. de bestämmer själva hur mycket arbete de vill utföra. Bygger väl helst på fritiden…
Läser man rapporten ovan som @Joakim länkade till ser man tydligt att byggare har den högsta lönen i kronor räknat för "jobbare" medan lönen för transport är låg i jämförelse.
Ja, det finns många från Polen, Baltikum och Rumänien i byggbranschen men också enligt rapporten ovan att dessa länder haft en mycket för att inte säga den högsta arbetskraftskostnadsutvecklingen…
Vän av ordning frågar sig även varför det är så få tjecker, slovaker etc. i byggbranschen…
Tjeckien, Slovakien, Polen, Estland , Kroatien, Slovenien har numera lämnat "billighets- och lågkostnadsländerna"
Grammofoner, bandspelare och dylikt, den var bra Ha-Ha.
Räknar man med arbetsinkompetenta i importen eller går de in under export av tjänster?
Kan det gå annat en bra för Sverige med negativ ränta i en högkonjunktur och en valutadopad krona. Det är lustigt att för Sverige har det alltid varit accepterat att exportera arbetslöshet till andra länder, men när den "onde " Trump gör samma sak snyftas det genast hur många svenska arbetstillfällen som kan gå förlorat. Enda skillnaden mellan Trump och Sverige är att Sverige använder valutan och Trump importtullar för sina syften, men valutadoping och importtullar är bara två sidor av samma mynt, nämligen att gynna sin egen industri på bekostnad av andra.
"Exportera arbetslöshet" måste du fundera lite mer på Bo. Menar du att export betyder att det importerande landet därmed får arbetslöshet eller bara svensk export?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Scania är inte på börsen.
Detaljer – rubba inte bloggarens världsbild.
Bolaget finns kvar, både som logo, fabrik och bolag. Men rent tekniskt får du köpa Volksvagen aktie istället. Ungefär som Ferrari, Lamborghini, Opel, Audi och alla andra märken.
Omx har redan haft sin dubbeltopp. Den sista för denna konjunkturcykel. Betänk att börsen alltid ligger steget före konjunkturen.
En anekdot från västkustens pärla, Söderleden mellan Mölndal och Hisingen.
Jag pendlar där varje dag och sedan januari så har trafiken minskat markant. I höstas kunde det ta över 20-30 minuter extra i rusningstrafik på morgonen. Nu är det typiskt 5 minuter kötid extra och trafiken flyter oftast på i över 50 hela leden.
Senast jag noterade samma markanta trafikminskning i Göteborg var vid finanskrisen.
Nu har man gjort samtidigt gjort klart en del av vägarbeterna på leden så det skulle kunna förklara trafikminskningen, men i princip borde dessa bara flytta köerna något på leden, inte minska de totala köandet. Det flesta signifikanta arbeten gjordes dessutom för länge sedan. Så det är inte otroligt att det är minskad ekonomisk aktivitet som ligger bakom. När statistiken för trängselskatt publiceras för januari 2018 så kommer facit.
Har du kollat på antalet lastbilar , eller längden på godstågen, eller fraktraterna på havs?
Nej, inte systematiskt. Min anekdotiska mätmetod är att se hur lång tid det tar att åka till jobbet, och den har som sagt minskat avsevärt.
Har letat lite halvhjärtat efter statistik men allt jag hittar ligger minst ett kvartal efter, till exempel trafikanalys officiella statistik där man publicerar för Q4 2017 i slutet av mars.
Trängselskatten var det bästa jag hittade som var hyfsat realtidsuppdaterat, men det har inte kommit siffror för 2018 än.
Dock tror jag att trafikintensitet är en bra konjunkturbarometer som i princip borde gå att realtidsmäta konjunkturen med, ungefär som Husmask kollar på försäljningspriser. Det gäller bara att ha tillgång till en eller flera mätpunkter.
Varför skulle trafiken minska mycket på kort tid? Alla får väl inte sparken direkt och samtidigt? Eller menar du att det är tung transporttrafik som fallit bort?
Jag har slutat åka till arbetsplatsen. Jobbar hemma nästan enbart, när jag inte är hos kund. Skulle inte fler kunna tänkas göra samma sak? Tycker mig också uppleva mindre trafikproblem de gånger jag faktikst åker. Givetvis bil, patraskkollektivtrafiken undviker jag.
Spartacus: Nej, det är ju det besynnerliga. Men trafiken har minskat och jag kan inte se någon annan förklaring än sämre ekonomisk situation (då samma inträffade 2008).
En teori kan ju vara att den inhemska tjänstebranchen och sådant som ROT drabbas fort när "kreditbankomaten", dvs skuldökning i takt med högre bostadspriser, har slutat fungera. Eller kanske inte slutat fungera men i alla fall slutat att fyllas på i högre takt.
Det borde kunna slå väldigt fort då det inte behöver vara uppsägningar det är frågan om, utan mer uteblivna resor för småföretagare.
Däremot verkar ju exportindustrin köra på i full fart.
OT, men kanske något för preppern nu när slutet närmar sig. 🙂
http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/mars/stirlingmotor-fixar-elen-i-hemmet/#.Wp0PrM6K6zU.facebook
Varför så försiktig? En tredjedel/3 månader…
Varför allt detta hat? Sverige är ju smartaste bästaste landet i världen. Vi är ju alla människor och ingen människa är illegal.
Bästa tjejgänget kommer att vända konjunkturen i god tid före valet. Räkna med massor av valfläsk.
Möjligen en säsongsvariation och inhemska problem med bygg, H&M, Ericsson och sjunkande marknadsandelar i Europa för Volvo cars som syns i statistiken, om det nu inte blir handelskrig ser det inte alls så illa ut.
EU får väl se till att sänka sina höga tullmurar på import av bilar från 10 % ner mot USAs 2,5 %, men då går väl fransk bilindustri i taket eller snarare i botten.
Kan meddela att iaf Volvo AB inte sänkt sina volymer utan tvärtom ökar, från ATH-nivå. Det som begränsar är kapacitet hos underleverantörer.
Kanske kommer en dipp senare i år (även om prognosen visar en ytterligare höjning) men just nu är det definitivt ”plattan i mattan” i fordonsindustrin/tunga lastbilar.
Så nej, läs inte in ovan som en säljindikator för Volvo.
Feuerfrau, jag är oskyldig, jag syftar på Volvo Cars
https://www.di.se/bil/volvo-cars-tappar-i-europa/
Siffrorna du nämner i inlägget gäller orderingången i industrin och inte produktionen, dessa statistik publicerades samma dag av SCB. Produktionen fortsatte upp i januari enligt produktionsvärdeindex. Totala orderingången sjönk däremot marginellt, men enligt SCB beror detta på deras säsongrensning då orderingången ökade på både hemma- och exportmarknaden.