Nu på morgonen höll jag ett kort anförande om Malmöområdets demografiska utmaningar på Bostadagen i Malmö, arrangerat av tidningen Fastighetsvärlden. Bland annat berörde jag att utflyttningen till Danmark från Sverige fortsätter och har inte återhämtat sig vändningen efter finanskrisen. Stor-Malmö kommer även översvämmas av nyproducerade lägenheter de kommande åren.
![]() |
Flyttningar Danmark – Sverige 2000 – 2017 |
Sverige och framför allt Öresundsregionen upplevde en stor inflyttning från Danmark fram till finanskrisen. Därefter kraschade de danska bostadspriserna och flyttströmmen vände.
Sedan 2012 – 2013 har utflyttningen stabiliserats någorlunda, men den har fortfarande en påverkan på dynamiken på bostadsmarknaden i Malmöområdet. Malmö har en starkare befolkningstillväxt än många andra delar av landet, inklusive relativt ett stagnerande Göteborg, och trots att det byggs rejält i området i förhållande till inflyttningen så har inte bostadspriserna i Malmö skenat på samma sätt som i t ex Göteborg och Stockholm.
Som jämförelse går det de senaste tre åren 1.77 inflyttande per nybyggd bostad i Stor-Göteborg, mot 2.15 i Stor-Malmö. Ändå skiljer sig bostadspriserna avsevärt både nominellt och i utveckling. Bidragande kan vara den fortsatt utflyttningen till Danmark enligt ovan.
De senaste två åren har det påbörjats 4 159 fler lägenheter i flerbostadshus i Malmö än det färdigställts.
![]() |
Fyra kvartals glidande medelvärde nybyggnation flerbostadshus Stor-Malmö. |
Utbudet av nyproducerade lägenheter i Malmö är bara i sin linda och det kommer forsa ut lägenheter de närmaste två åren. Därefter blir det eventuellt tvärstopp i stora delar av landet när projekt efter projekt nu skjuts på framtiden på grund av osäkerhet kring bostadsprisernas utveckling.
Situationen varierar dock mellan olika kommuner. Lund verkar ha ett bostadsbyggande i någorlunda balans. Relativt inflyttningen byggs det fortfarande mindre i Malmöområdet än i Stockholm, rent av mindre än i Göteborg, vilket tillsammans med lägre bostadspriser i Malmö kan göra skadan lägre.
Jag höll en kort föreläsning på Bostadsdagen i Malmö nu på morgonen, i regi Fastighetsvärlden. Runt tvåhundra från fastighets- och bostadsbranschen närvarade. Några foton nedan.
![]() |
Jag är inte tillräckligt seriös. Man ska vara seriös! |
![]() |
Fullsatt. |
![]() |
Föreläser. |
![]() |
Säger något om överbyggnationen. |
Efter Stora Ljudbokspriset i måndags kväll, Ronneby igår kväll, Malmö 09:05 nu på morgonen så återstår den här veckan en författarföreläsning i Karlshamn klockan 19:00 i morgon.
Jag kommer i övrigt även delta i Fastighetsvärldens regi på Mälarmarknaden i Västerås den 11:e april, och då titta på situationen i Västerås, Eskilstuna och Örebro. Tidigare har jag gjort motsvarande för publik i Göteborg, samt för ledning och styrelse för ett av Sveriges största fastighetsbolag. Aktuell kalender hittar ni som vanligt här.
102 kommentarer
Flyttströmmarna Sverige-Danmark är väl rätt ointressanta i sammanhanget, det kan ju vara en massa Stockholmare som flyttar till Köpenhamn?
I övrigt finns det ju uttalade politiska beslut i Malmö om att via det kommunala bostadsbolaget trycka ut en helvetes massa bostäder.
Funderar ens Malmöbor över att flytta till exempelvis Köpenhamn?
Det måste ju vara få förunnat att lyfta dansk lön och betala dubbla hyran mot Malmö.
Hur påverkar kapaciteten på öresundstågen möjligheten att bo I Mlamö/Lund och jobba I Köpenhamn och viceversa?
Danskar som flyttat till Malmö för att det är billigt flyttar tillbaka när skillnaden i kostnad blir mindre.
Men jag skulle tro att skillnaden för tillfället istället ökar, dvs det blir nu åter mer billigt att bo i Malmö än i Köpenhamn, men har inte analyserat siffrorna. Kan kanske vara SD-propaganda som får danskar att ändå lämna Malmö.
@Stefan: De villvälfåbättre grannar.
Det har väl aldrig någonsin varit billigare att bo i Köpenhamn kontra Malmö?
https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&city1=Malmo&country2=Denmark&city2=Copenhagen
gbd
Bättre och billigare öl är den stora triggern.
Så Malmöpolitikerna borde alltså lobba för en pipeline från köpenhamn istf förbättrad infrastruktur?
Priserna har gått ner i Köpenhamn. Det gjorde att priserna också stannade upp i Malmö. För ett par år sedan vände det igen.
Ett tag (tänk 2007) var det populärt att bo i Malmö/Lund och pendla till Köpenhamn. Det är väl fortfarande vanligt men en hel del har flyttat tillbaka/jobbar i Skåne istället.
Kollar man "boplats syd" så är det i median ungefär 70-80 pers som vill ha lägenheterna som läggs ut i Malmö, så det kan nog byggas en hel del till.
@Stefan Östergren
Dubbla priset i Köpenhamn enligt din länk. Siffrorna är dock inte daterade. Misstänker att priser ökar snabbare i Köpenhamn än i Malmö för tillfället.
Lite snabbsurf på LKF (Lund) visar också att det är 100+ sökanden för de flesta lägenheterna.
Helsingborg (där det byggts massor per capita) ser däremot ut att vara mer i balans.
Både Köpenhamn och Malmö kan ju på sina håll vara hemskt trevliga så det är inte konstigt att trycket är stort där.
Fattar inte vad en svensk ska till Danmark att göra. Alla vet ju att de lurar skjortan av svensken.
Det finns ju ett "kluster" med högteknologi både på svenska och danska sidan, så de som flyttar är väl mest svenskar som fått jobb på danska företag.
När det gäller pendlingen så beror det ju på avståndet, men kan man dra direkt över bron utan att byta tåg var ju det drägligt tills de började med gränskontrollerna. Från Malmö Triangeln till Hovedbangården är det ca 30 min utan gränskontroller och annat strul.
Förr var ju valutakursen "bättre" också dvs man kunde ju få en duktig lönehöjning genom att jobba i DK om man var svensk. Vet inte hur det är nu men det har nog försämrats det också.
Dansken står högre än historiskt, så nej.
Tack för svaret Ben. De påstår ju på Wikipedia att det finns ett antal förträngningar som förhindrar mer än 6 tåg per time (+gränskontroller), men annars borde det ju gå att kanske integrera en av köpenhamns S-tåglinjer med tåg till typ Lund,utan att behove bygga en helt ny metrolinje.
Var uppe på 1,40 SEK för en DKK kring 2007/2008 om jag minns rätt, då var det glada miner hos de som jobbade i Danmark och hade utgifter i Sverige.
Kanske är dags nu igen när kursen är nästan på samma nivå?
Det som är fint med att ha en sådan här region är att sånt här jämnar ut sig med tiden (dvs löner och priser), så länge man inte sabbar integrationen medvetet.
Så stor skillnad i DK mot SE är der inte om man tar hänsyn till valutnursen och sociala avgofter.
De flesta högkvalificerade jobb i DK är högbetalda pga det är brist på folk med rätt kompetens, samt ett generellt högre löneläge i CPH, analogt med Tokholm.
Trots allt är storköpenhamn ca 5 ggr större än Stor Malmö. Och ca 50 000 av Malmös befolkning är och kommer förbli oanställningsbar.
Det går att pendla från Lundaradie till Lernacken men där ngnstans går smärtgränsen.
Joakim.
Dansken står bara högre än dagens nivåer vid kriser. Det var noteringar över 1.40 december 2008 till juli 2009.
Jag säger bara… Danskj-vl-r !!
https://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y
Vad var det för något skumt möte när du heilar som en galning, som man klart och tydligt kan se på sista bilden. Var det brunskjortornas afton?
Stefan, precis. Det var nånstans kring den vevan som folk som jobbade i DK var glada.
Visst var det "kris" men de som hade jobb (majoriteten) var rätt nöjda. Sen nånstanas efter 2009 och framöver så mattades danskjobbandet av vill jag minnas, men det handlar kanske mer om att det var mindre kul att pendla med familj osv.
Med kris menade jag internationell finansiell kris.
Man bör som svensk reflektera över att dansken räknas som safe haven kontra svensken. Så vi är inte så förbannat bra och bäst på allt som vi gärna inbillar oss.
Hindren som införts för pendlande Malmö – Köpenhamn är förstås en starkt bidragande orsak till att man vill bo där man jobbar.
Grenzkontrolle !! Pässe u Ausweis Bitte !!
😉
Gränskontrollen Malmö / Kbh är en myggfjärt i universum mot den på Bhf Friedrichstrasse i Berlin fram till 89..
Bron är inte bara porten till kontinenten utan även den stora inkörsvägen för allt möjligt "mög" till landet…
En något bättre kontroll skulle nog inte skada!
Det är väl inte så konstigt om inte priserna har stigit lika mycket i Malmö som på andra ställen i landet. Andelen människor med kreditvärdighet får väl generellt anses vara lägre(fler bidragstagare och folk som inte har så mycket i officiell inkomst). Men pratar ni Malmö kommun eller Malmöområdet? Antar det är vissa skillnader beroende på vilket.
Så är det Stefan, DKK är ju knuten till EUR via ERM2 eller vad det är så när vi släpper valutaventilen för att klara kriser så blir det mer lockande att ha inkomst i annan valuta.
Det man märker om man zoomar in i Malmö kommun och Stormalmö är det är en riktigt stor skillnad mellan olika områden. Men så är det ju överallt…
100 Danish kroner =
137.247163 Swedish kronor
Du är go du Bengt. Hur många tror du bodde i Östberlin och jobbade i Väst? Hur många åkte ens på semester mellan länderna? Knappast ett ideal att jämföra med.
Jag har inte skrivit att det var ett ideal! Ej heller att det var många som bodde på ena sidan och arbetade på den andra
Dock var Frieddrichstrasse en av de största gränspassagerna inom Berlin sett till antalet passerande ! Ett antal som var större än dagens antal mellan Malmö / Kbh
OK, lite som att skriva att solen är större när någon säger att jorden är stor då?
Väldigt många och stora bilder på bloggaren. Personkult?
Är inte följande samband ganska tydligt?
Ju fler lägenheter som görs tillgängliga på marknaden, ju fler kan flytta till kommunen. Ganska svårt att flytta till en lägenhet som inte finns.
Vet inte om siffran för antalet inflyttade per nybyggd lägenhet avser netto, men i någon mening är det ändå bara ett mått på hur stora familjerna som flyttar in är. I det sammanhanget inte konstig med färre personer per lägenhet i Lund, med den höga andelen studenter i ensamhushåll.
Jag kan egentligen inte dra några slutsatser om eventuellt överutbud från de presenterade siffrorna. Hur är det tänkt att sambandet ser ut?
Att det inte finns lägenheter stoppar inte utlänningarna på Rosengård, där kan lätt 100 personer vara skrivna på samma tvåa. Sedan så får Malmö kommun betala ut bidrag till dem, men det gör de så gärna, bidrag är det bästa Malmös vänster-politiker vet. Därför ser de ser till så att staden får 5 miljarder i bidrag från resten av landet, varje år! Sedan skryter de i Sydsvenskan med att de har en välskött ekonomi i balans!
Utlänningarna? Du menar nog mörkhyade, lågutbildade, arbetslösa och/eller låginkomsttagare.
De som flyttar in som EBO lär vara utlänningar! Eller nyanlända som det heter nuförtiden när ingen vågar kalla en spade för en spade av rädsla för att bryta mot PK-manualen!
Trodde du pratade om de som bor i Rosengård, eftersom du skrev det.
Överutbud är frågan, tror nånstans kring 2/3 av alla lägenhet som byggs i Malmö är hyresrätter. Det som är negativt är att Malmö förtätas mer och mer och koncentrationen av sociala problem blir än större.
Läser man Nordeas nya rapport kring "Regionala utsikter" så talar man om om de stora "utmaningar" (dvs problem vi inte kan lösa) kommunerna står inför närmaste åren. Allt färre skal försörja allt fler. I Malmö tex växer arbetslösheten och är nu över 12,5 %.
Man har tydligen inte lyckats utnyttja närheten till Köpenhamn där arbetslösheten är mkt låg. Malmö överlever tack vare kommunala utjämningsbidrag på runt 5 miljarder.Inte konstigt då så många utrikesfödda sökts sig till just Malmö. Malmö behöver definitivt avlastning.
Fascinerande att inte medianinkomst och högutbildade korrelerar.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/?region=1280
Det där är en bra sida som man kan leka mycket med.
Malmö är ju en väldigt delad stad, som avhandlats innan. Många högutbildade på vissa ställen, jättelik utanförskap på andra.
Lund har ju också lägre inkomst än median, och det är ju förstås på grund av mängden unga (som ju har lägre löner än äldre). Man får gräva lite till för att få fram den fulla bilden.
I Lund pluggar man väl tills man går i pension?
Det finns en hel del pensionärer som studerar också 🙂
Stefan, det var en spännande detalj, mkt märklig korrelation. Och det borde i så fall också inneburit sjunkande arbetslöshet. Eller har Malmö matchningsproblem och inte kan hantera alla dessa välutbildade.
Har man de sociala och ekonomiska resurserna antar jag att man flyttar ifrån Malmö kommun till..
* Vellinge om man har mycket mycket pengar
* Lomma / Bjärred om man har mycket pengar
* Staffanstorp om man har pengar..
Bengt Eriksson: Säkert är det matchningen som inte fungerar. Kompetensen har ju vällt in har jag hört från Arbetsförmedlingen. Konstigt att AF inte klarar att matcha då kan man ju tycka.
Staffanstorp?! Nu hänger jag inte med. Har man pengar flyttar man inte dit.
Om man inte har så mycket pengar men inte vill bo i Malmö med dess allvarliga sociala problem ( INTE utmaningar ) , vill ha hyfsat nära och korta pendlingsvägar till Kbh/Malmö/Lund så..
Mongo, håller med. Enligt Malmö stads egna siffror har staden dessutom så hög utbildningsnivå att totalt 139,5 % av männen mellan 20-64 år 2015 har för- eller eftergymnasial utbildning http://malmo.se/download/.
Ja det säger ju en hel del om utbildningsnivån på kommunens personal!
Du skall vara glad om den som svarar där talar svenska, har själv försökt med stadsbyggnadskontoret men gav upp.
@Stefan Östergren 11:48
En faktor som gör jämförelser med Malmö svåra är att de som jobbar i Danmark skattar och deklarerar i Danmark och räknas därför som utan inkomst i den svenska statistiken. Danmark betalar sedan en klumpsumma till svenska staten för dessa som går in i utjämningssystemet.
Hur mycket detta egentligen påverkar verkar ingen vara intresserad av att ta reda på! De som bashar Malmö bortser från det och Sossarna i Malmö skyller de dåliga siffrorna för staden på detta.
Ca 20000 arbetar och skattar i DK.
Räknar vi snittinkomst Sverige o h ca 30% kommunalskatt är det ca 2 mdr i skatteintäkter, men alla bor inte i Malmö. Säg 2/3. Så det är drygt q 1 mdr som Malmö "förlorar", worst case. Malmö behöver 5 mdr mdr för att få ihop ökenomin.
Nu hade ju iofs de flesta av dessa 20000 bott någon annan stans utan den danska arbetsmarknaden.
"..Malmö har en starkare befolkningstillväxt än många andra delar av landet.."
Befolkningstillväxt ja men..
Vem är det som flyttar till Malmö (kommun) ?
Är det nettoskattebetalare eller bidragsberoende..
I rest my case !
Klart, eftersom du inte vet. Allmänt svårt att locka de med hög kompetens från Malmö.
Då jag har släktingar i den sydliga provinsen så vet jag att det var till Lund man åkte om man skulle till sta'n !
Malmö var liksom inte något alternativ öht…
Och Rosengård var ett "skällsord" redan på 70-talet …
Det där kommunalrådet i Malmö(Katrin Stjernfeldt Jammeh?), vad jag förstår en ärkesocialist, gillar ju inte EBO, eller hur? Om inte ens hon gillar befolkningstillväxten, så tyder något på att befolkningstillväxten inte är riktigt av rätt karaktär. Alla är inte alltid lika mycket värda, uppenbarligen.
Men nu är det inte 70-tal längre….
@Nils
Nej, idag är det värre !
På 70-talet var Malmö en stabil, mycket stabil (S)-klippa med egen majoritet..
Idag är Malmö Sveriges "fattighus" med mer än 5 miljarder i statsbidrag varje år !
En lågoddsare är att det första kalasjnikov attentatet mot polis eller annat blåljus kommer att ske just i Malmö..
En annan Lars med vass penna om saken..
http://www.gp.se/ledare/t%C3%A4nk-om-sverige-blir-som-malm%C3%B6-1.4093407
"Då jag har släktingar i den sydliga provinsen så vet jag att det var till Lund man åkte om man skulle till sta'n !
Malmö var liksom inte något alternativ öht…"
Vafan gör man i Lund om man inte är studerar eller går på teater?
Shit pmmes frites vad felunderättad du är.
Stan här nere är Köpenhamn eller Malmö.
Bengt, har du räknat på hur mycket statsbidrag fattighuset Stockholm får?
@Mongo – Det är alltid väldigt stor skillnad på vad en politiker säger och vad de gör eller egentligen tycker.
Ja, mina släktingar som bodde dels mellan Lund / Landskrona och dels i Burlöv.
Man åkte till Lund eller till Kbh
INTE in till Malmö!
Innan jag första gången var i Tokholm, 78 nån'gång så hade jag varit minst 20 ggr i Kbh. Antingen via Landskrona – Tuborg eller HH
Fast roligast var Trelleborg – Sassnitz eller Ystad – Swinouscjie Det var det riktiga stora utlandet där tanterna inte bara rökte cigarr utan det även luktade annorlunda… 😉
För övrigt såg jag Cornu vid ca 11.15 ute på löprunda med sin dam.
Nån slags ljus löparjacka och svarta tajts. Ville inte störa i träningen, även om tempot snarare såg ut att vara 6 min/km än 4 min/km ifall ni fattar vad jag menar.
Det hela utspelade sig så klart på Ramels väg i Malmö.
Extraknäcker du åt Stoppa Pressarna?
Om du med "Stoppa Pressarna" menar "Din mamma" så ja.
Man förstår ju att skatteintäkterna är låga i området.
Ben D lämnar Lund centrum I sin 2S4 tulpan I riktning mot ramels väg. Samtidigt lämnar Cornu med sällskap Ramels väg mot Lund.
1. Var möts de? (3p)
2. Om Tulip har en räckvid på 9650m, hur lång tid tar det innan Cornu hamnar inom Bens porte? (3p)
För full poäng krävs att du kan redovisa hur du tänkt och räknat.
Vad gör du på Ramels väg, Ben. Hänger du inte på Industrigatan?
Shkkkikkkitiauauaua (känd signaturmelodi)
Ramels Väg ?
Är inte det i Rosengård …. :-O ?
Verklighetens folk, har du hört talas om dom Bengt?
@Stefan!
Ja, visst har jag det! 🙂
De som bor i hus i Marieholm (apropå boende i Skåne) till en kostnad av en skrubb på Södermalm.. 🙂
https://www.dn.se/debatt/sveriges-radikala-elit-har-blivit-den-nya-overheten/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18478357.ab
https://www.alvsbyhus.se/sv/tomter-och-villavisningar/hitta-tomt/skane/prisvarda-och-stora-tomter-i-marieholm/
Så kontentan är att verklighetens folk bor i Marieholm?
.. eller Staffanstorp…
Kör 5 år beg Volvo eller Skoda
Handlar på Lidl och stormarknaden på Lördag
Städar själv…
marieholm, there is only steers 'n' qeers in Marieholm.
And I 'nt seein' no horns on ya, son.
Korrekt men inte Ramels väg. 6 km a 6 min/km i Västra Hamnen. Ingen ambition springa fort.
Ben Dover, jag bjuder gärna på en blixtsnabb after-work(out) i form av maltbaserad energidryck i valfri styrka. Det förtjänar du för din (och din mammas) ständiga briljans i kommentarsfältet. Bishops Arms 16:45-17:15.
@Lena: Det är inte Bens mamma.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bish vid Elite förstås, och 17-17:15. Måste vidare sen. Får jobba snabbt
OT. Trump har nog räknat fel när det gäller ett handelskrig. Tror aldrig att han hamnar på plus när allt ska räknas samman.
https://www.svt.se/nyheter/cecilia-malmstrom-presenterar-eu-s-svar-pa-donald-trumps-staltullsutspel
Och VAD kan elefanten i rummet bakom denna massutflyttning från Malmö (av svenskar) vara?
Dialekten?
Din klydderöv! E du alldeles hialös ? Nu får du ta bort möget med rullebören
Aularins. Hotta hid fiddet sau jau kaun klena maj en mada.
Gränskontroller!
Mot Skåneland då?
Inga problem, bygg ni en bro till kontinenten utan att passera skånskt terrortorialvatten…
Tex via Kaliningrad 🙂
Skåneland börjar vid den s.k Tvååkersgränsen strax söder om Varberg. Både språkligt och byggnadsmässigt.
Se själv att där öppnar landskapet upp sig, den kompakta gröna granskogen byts ut mot öppna rullande fält, lövskogar och det av människan kultiverade landskapet!
Det heter Königsberg !!
Inte efter -45 , 88an sitter som en smäck.
88:an ?
Glassen ?
Tror inte dom styrande i Malmö bryr sig särskilt mycket, blir det underskott körs det över skattsedeln.
Man måste ändå stanna upp en stund och reflektera över hur bildade människor idag slentrianmässigt hånar ekonomer, eller i minsta fall slentrianmässigt kallar gruppen olyckligt överutmanad. Det borde inte vara slentrian över detta, det är ett fenomen som inte kan sluta förbluffa.
Folk alltså betalar, lyssnar och antecknar flitigt när den visserligen briljanta författarjäveln håller föreläsningar inom… ekonomi.
Alltså inte ett hån mot författarjäveln, utan mot den enorma gruppen "utbildade" människor som ska vara experter på detta.
De är naturligtvis där för att det är pinsamt att inte vara där, om alla andra är där. Nu när det är någon där som pratar om sådant som är viktigt om man är en sån där som bör var där (ekonom) hen som pratar är.
Inflyttningen från Danmark kanske fart nu när kronan börjar försvagas mot nya rekord. DK 1.37, Euro 10.24 idag. SEK börjar leta sig ner till finanskrisens dagar. Omvärldens förtroende vacklar,oro för bostadsbubblan? Frågorna är många.
Jepp…SEK är rekordsvag samtidigt som det råder superkonjunktur i Sverige. Undrar vad som händer ifall det skulle råka bli lite sämre konjunktur eller ekonomisk kris? 1 EUR = 26 SEK? 🙂
Sämre konjunktur? Direkt meddelade att enligt Blomberg enligt tullmyndigheten var Kinas import i februari (januari) av olja var 32,26 (40,64) miljoner ton.
Importen av raffinerade oljeprodukter 2,61 (2,88) miljoner ton,
Järnmalm 84,27 (100,34) miljoner ton från 100,34 miljoner ton.
Stål 1,03 (1,19) miljoner ton.
Fast möjligen var det firandet av hundens år som innebar mycket ledighet med betydligt mindre arbetstimmar och tillväxten fortsätter som vanligt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du har nog rätt om det kinesiska nyåret.
Hittade mer från Direkt som hämtat från Reuters om att Kinas utrikeshandel gav ett överskott på 33,7 miljarder dollar i februari, jämfört med ett överskott på 20,3 miljarder dollar i januari.
Enligt prognosenkät väntade sig analytiker ett överskott på 0,6 miljarder dollar.
Exporten, i dollar, steg med 44,5 procent jämfört med februari 2017, väntat var +13,6 procent. Importen ökade 6,3 procent, väntat var +9,7 procent.
Jag misstänker starkt att det var nyåret men också att Kina ställer om sin industri till mer värdefulla produkter och överlåter tex stålproduktion till USA samt istället ökar när det gäller bilar, telecom och andra lite dyrare produkter samt tjänster. En stor vinst för kineserna är då också mindre luftföroreningar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Att världskonjunkturen är bra är naturligtvis fördelaktigt för Sverige. Dock inget som förhindrar en sämre konjunktur i Sverige. Det handlar i grund och botten om vår konkurrenskraft vad gäller innovation och utbildning. Att hålla uppe konjunkturen med konstant försvagning av kronan, befolkningsökning och frikostig kreditgivning är inga bra fundamenta framöver.
Bengt.
Vad gäller SEK så är det ett helt felaktigt resonemang som de flesta svenska ekonomer för (att kronan är undervärderad). Kronan drivs av fundamenta och det är denna nivå vi förtjänar.
Endast en post och ändå fullt ös i kommentatsfältet. Nytt kommentar-per-post-dagrekord?
Abstinens…
Vad skall man annars göra på arbetstid…
Kom ett blogginlägg på en blogg i huskvarna.. alltså har det inte varit någon brist på inlägg idag.