Nya Nissan Leaf framstår som en kompetent elbil, även om räckvidden på 40 kWh fortfarande lämnar en del att önska. Med utlovat men ej i tiden specificerat 60 kWh batteri skulle det egentligen inte finnas några argument emot bilen. 40 kWh finns nu hos Nissans återförsäljare för den som vill klämma och känna.
Nya Nissan Leaf. |
Nya Nissan Leaf är en uppdaterad och fräschare version av den tidigare storsäljande elbilen. Linjerna och designen är betydligt mer mainstream och rätt trevlig, samtidigt som förarmiljön känns modern. Å andra sidan så är min Honda CR-V 13 år gammal och alla bilar jag sätter mig i känns därför fräscha, så lita inte på mitt omdöme. |
Framsätena i Acenta-utförande. |
Listad NEDC-räckvidd är 378 km, vilket torde landa på runt 25 mil i verkligheten. För min del skulle det täcka ca 98% av mina bilresor utan att alls behöva ladda, men det är de där sista långa resorna som man av någon anledning absolut vill klara av smidigt.
Förarmiljön Acenta-utförande. |
Säljaren pratar om leverans i augusti, men huruvida det är säljsnack eller inte är en annan femma. Det innebär dock att leveranserna sker när det nya bonus-malussystemet är på plats och man får 60 000:- SEK av staten för att skaffa en elbil mot 40 000:- SEK idag.
Nissan Leaf. |
Nissan har sagt att man ska komma med en 60-64 kWh-version, som förstås blir dyrare, men det borde allt annat lika ta upp faktisk räckvidd till 37 mil och i teorin klara Göteborg – Stockholm på en omladdning.
Annars har Nissan återigen levererat vad som verkar vara en kompetent elbil för den som inte kräver en lyxbil. Listpris för lyxigaste Tekna-utförandet är 396 000:- SEK före miljöbilspremien. Service och försäkring är minimal, t ex kostar ett servicepaket för tre års service blott 5700:- SEK inklusive moms.
Jag jämförde utrymmena med en Kia Niro, som ska komma i rent elbilsutförande längre fram. Mindre bagage i Niron, men mer utrymme i baksätet på grund av lite högre låtsas-SUV. Dock knappast trångt i någon av bilarna, trots att jag är 184 cm och testat att sitta i baksätet med förarsätet inställt för min längd.
Nu återstår att se hur utförandet av eNiro EV blir, men personligen har jag inte direkt ett behov av en SUV, då min gamla 13-åriga rishög får vara kvar för snökaos och som dragbil. Dessutom har låtsas-suvar inte fyrhjulsdrift, utan är bara en designfråga.
Någonstans här kommer elbilar få sitt riktiga genombrott. Förvisso finns det alltid en “bättre bil” runt hörnet någonstans, men till slut kommer folk tröttna på att svänga…
Sett till ett pris på knappt 400 000:- SEK har jag svårt att tro att Tesla Model 3 kommer in under 600 000:- SEK i Sverige – tull och Atlantfrakt tillkommer för bilar tillverkade i USA, medan Nissan fortfarande tillverkas inom EU tills Brexit är klar. Detta är också en konkurrensfördel kontra i praktiken 20-milaren Hyundai Ioniq Electric, som ska transporteras hela vägen från Sydkorea, likt Kia Niro EV.
För övrigt kan man fundera på vad för konsekvenser Brexit får på den brittiska bilindustrin? Det är rätt många biltillverkare från Asien som har sin europeiska produktion i Storbritannien, t ex Honda och Nissan om jag inte har helt fel.
Detta inlägg är ej reklam och det har inte utgått någon som helst ersättning till mig eller till mig närstående för detta inlägg, utan jag skriver om det hela för att det intresserar mig och en del läsare.
48 kommentarer
Ja, kommer detta att bli en "Tesla-dödare"?
Läste om nya Nissan Leaf för en dryg vecka sedan i några tyska biltidningar och även i senaste Teknikens Värld med mycket bra recensioner!
Dessutom till en 3-del av priset för en Tesla
Jag själv skulle idag inte köpa aktier i Tesla och än mindre en bil om jag inte ville åt "hipp-faktorn" vilken torde vara högre i en Tesla än i en Nissan…
Även Toyota tillverkar en del fordon i de lite högre prisklasserna i GB medan exv. Auris tillverkas i Erdogans diktatur Turkiet
Morris Marina o Austin Allegro i salig åminnelse… 😁
Vid vilket bensinpris lönar det sig med en elbil? 50 kr/l?
Beror på hur du resonerar. Det nya skatterna förändrar kalkylen.
Det beror hur mycket du kör.
säg att du kör åtta mil om dagen sex dagar i veckan då lönar det sig redan nu att köra med en elbil.
Med ett riktigt dåligt elavtal kostar en elbil ungefär två kronor milen.
Elen kostar ca 3 kr/mil med dagens elbilar, kanske mindre med denna?
Dock kostar en liten motsvarande bensinbil betydligt mindre i inköp
Det beror på hur mycket man kör och hur man resonerar kring andrahandsvärde. Idag är det som privatbilist svårt att räkna hem elbil även med miljöbonus. Elbilarna är så pass mycket dyrare att köpa att man ska köra mycket för att spara in mellanskillnaden.
Mama, hur kommer du fram till 3 kr/mil på el? Jag skulle snarare säga 1,5 kr/mil.
Jag såg att de i Dagens Nyheter kom fram till 3 kr/mil men då var det någon fossilbilslobbyist som även räknade med de fasta avgifterna för elabonnemanget i kWh priset.
De flesta jag känner har redan indragen el där de bor och behöver inte betala ett speciellt elabonnemang för sin elbil.
Den som gör mig avtänd på elbilar är att vid ett större elavbrott är det bara säga tack och adjö till sitt färdmedel.
Så du tror att den eldrivna pumpen fortfarande fungerar på macken?
Men då fungerar väl å andra sidan inte bensinpumpar och betalstationer vid mackar heller?
Större elavbrott är så pass ovanliga ändå att det här inte känns som någon gigantisk risk, förutom om det råkar bli strömavbrott precis efter en långresa när man vill ladda bilen.
Fast en ekta prepper har två Jeery cans hemma med fordonsbränsle , eller vad som krävs för att kunna ta sig till sin BOL.
Kör man hybridmotor etanol/bensin går det dessutom att producera bränslet själv 🙂
Jag har en jeep-dunk, kallad för "Ryssen" eftersom den är röd och i plåten finns instämplat: "Made in UdSSR".
Inköpt på ett surpluslager i Skåne i slutet på 70-talet och packningen håller ännu!
Jag har även en grå "kanister" i aluminium från 30-talet. Rund för 25 innehåll. GULF stämplad…
Det är då man startar sitt elverk 🙂
Som drivs på? 😉
Grisskit naturligtvis.Jag får dock erkänna att jag ännu inte hittat en efterbliven jätte och en dvärg med napoleonkomplex för att driva anläggningen, men jag är ganska hoppfull att hitta det här på bloggen.
Har den lika bra självkörande egenskaper som Tesla?
Förmodligen bättre. Tesla har blivit helt omkörda (no pun intended) av sina konkurrenter vad gäller självkörande bilar och har t o m delvis backat i sin teknik eftersom de avslutat ett samarbete med ett annat företag vars namn jag förträngt och har istället ersatt deras grejer med egenutvecklade.
Om man vill ha en elbil men ändå stort utrymme för bagage (har golf-sportkombi i nuläget) då vi har stor hund och två små barn.
Finns det något alternativ likt golfkombi/passat/V70 i elbilsväg?
VW Passat GTE med en attraktiv prislapp!
Volvos nya laddhybrid av V90 är ju rent tokigt prissatt o är mer än 200 000:- dyrare än Passaten
HUR tänkte – eller tänkte _ Volvo egentligen där?
Men en hybrid är en bensinare försett med ett alibi.
Fast med tanke på hur mycket energi batterierna förbrukar, o oe flesta resor ändå täcks av 10 mils räckvvidd torde hybriden vara optimal. Men då med dieselelktrisk drift, dvs dieselmotor+generator/batteri o eldrift.
Passat GTE räcker batteriet till några mil , men inte mer.
Eldrift på Hornsgatan. Dieseleletrisk drift på sportlovsresan.
Rena elbilar är bara Teslaonani till bilder på Musk, kommer aldrig bli ett alternativ en masse.
Nuvarande elbilar är ju mitt i hypekurvam, den Cornu brukar plocka fram.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fast de där breffarna brukar nuförtiden inte ha parkeringar,det har MP sett till. Boverket, eller Slumverket har ju en politisk agenda med BBR. Bara läs den.
Rätt kommentar på rätt plats!
@Richard ! *ASG* 😀
"Varumärkestorskar" betalar helt vansinniga summor oavsett om det gäller små hippa "ytsmarta" BRF:er med waterfront, Teslor eller nya "Ajfån 10"
Bara för att få vara först med det nyaste och hippa häftigaste att visa upp och "spänna" med.. 😉
Man tar det ju "på firman" förstås… 😉
@Richard!
Jag vet när BRF:ar i Hammarby Sjöstad såldes och försäljningen gick trögt. Då slängdes det med en Toyota Prius som lockvara…
Lånad på föreningen säkert, precis som en avgiftsfritt år som man brukar försöka med. Delad skuld är ingen skuld, eller hur?
Man kan inte jämföra Volvos T8 mot GTE. Volvo kommer med nytt ett alternativ, en trecylindrig laddhybrid med lägre effekt men just nu har dom bara T8 som är en toppmodell som har nästan dubbelt så många hästkrafter som Passaten.
Passat har ju vissa månader petat ner "kungen" Volvo från kombitoppen i Sverige…
Volvo har helt enkelt prisat ut sig !
Volvo vill göra vinst och hybridtekniken kostar mycket. Jämförelsen med Passat GTE blir även skev då V90 T8 har fyrhjulsdrift.
Ett riktmärke är att 1hk motiverar 1000kr i ökat pris, så även det hjälper till att förklara prisskillnaden (218hk vs 408hk).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hej
Har just köpt en Golv GTe laddhybrid (demobil) vars batteri täcker det mesta jag kör dagligdags.
Och denna räckvidd (30 km vinter och 50 på sommaren) kommer att levereras till största delen av solpanelerna på mitt tak.
Känns som jag har tagit två steg på ett år åt rätt håll.
Enda miljövänliga och effektiva är att Sverige blir självförsörjande på tallolja.
Batterier är en miljöbov och en ändlig resurs.
Problemet är att den lösningen funkar bara för Sverige och ett fåtal andra liknande länder, medans klimatförändringar är ett globalt problem som vi ensamma påverkar mycket lite.
Beroende på hur tullar etc ser ut efter brexit kan nog Nissan göra elbilar i sin fabrik utanför Barcelona. I år ska de börja tillverka elversionen av skåpbilen NV200 där.
Det blir ingen Leaf för mig. Direkt vid första provsittning hade jag bestämt mig för att aldrig köpa denna bil. Inget stöd för låren, en ratt som inte går att justera i längsled. Ett framsäte som inte går att skjuta bak ordentligt, jag är 192 centimeter, trodde det var fel på bilen men var samma på alla. Fel typ av laddkontakt, EU har satt TYP2 som standard så varför inte sätta det på bilen istället för Chademo. Ingen förvämning av batteriet, ingen aktiv kylning eller uppvärmning av batteriet under färd. Detta känns som ett desperat försök, att sminka upp den gamla leafen så mycket att folk ska tro det är en ny bil. Testa sätt er i en BMW i3 så förstår man direkt hur en modern bil ska vara byggd. Kolfiberarmerad plast och aluminum. En bil som inte kan rosta som väger 1200kg ink. batterier. Säger inte att dessa två tävlar men tekniken i dessa bilar är som natt och dag för att inte tala om interiör-kvalitén.
Gamla Trabant – Sachsenring 601 – var också den uppbyggd av (bomulls)armerad plast på en plåtram… Lätt och (hyfsat) rostfri… 😉
ETC-bolagen leasar minst 1 BMW i3 men den kanske får lämnas tillbaka när presstödet dras in …
…och här gnäller vi vidare på elbilar… Men det är bra, då tar det längre tid innan det kommer kilometerskatt på dem och vi early adopters får fortsätta köra löjligt billigt. Har nu kört tre år med Leaf som vår daily driver och det fungerar utmärkt. Har tankat 40 liter i familjens fossilare sedan i december. Den används i princip aldrig.
Så fortsätt gnäll, gnäll, gnäll!!!
@Gustav: Det är inte Chademo (DC-laddning) istället för Typ 2 (AC-laddning) på Leaf, det är Typ 1 istället för Typ 2. Visst hade Typ 2 varit bättre än Typ 1. Möjlighet till snabbare laddning (om laddaren i bilen också byts ut) och fler laddstolpar att välja. Chademo är dock vanligare både i Sverige och Europa än CCS idag.
@Axel @Gustav
Nya Leaf har typ 2. Alla nya elbilsmodeller som släpps i Europa från och med i år har typ 2
@Unknown: Tackar för infon. Misstänkte det kunde vara så men Nissans hemsida var inte särskilt tydliga och eftersom hemmaladdningen är begränsad till 7 kW vid 32A för "Nya Nissan Leaf" så kunde det fortfarande vara Typ 1. Man kan tycka att de borde byta laddare i bilen samtidigt så att man kan ladda lite snabbare hemma utan att behöva dra fullt lika mycket på en fas.
Leaf är en hyfsad bra elbil men frågan är hur den kommer att stå sig mot Model 3 som troligen bara kommer kosta 15% mer? Visserligen har den ett år på sig här i Europa och Nissan kommer troligen se till att få i 60 kWh batteripack tills dess men det är ju inte enbart räckvidden som skiljer bilarna åt.
@Axel om Model 3 inte är av mycket bättre kvalitet än Model S så skulle jag tro att Leaf står sig bra.
https://www.truedelta.com/Tesla-Model-S-vs-Nissan-LEAF-reliability-comparison,1095-968
"Å andra sidan så är min Honda CR-V 13 år gammal och alla bilar jag sätter mig i känns därför fräscha, så lita inte på mitt omdöme."
Insiktsfullt Lars, man läser nämligen inte din blogg pga. ditt omdöme. Kan sedan upplysa om att din Honda CR-V matchar dina tankar på ett ypperligt sätt.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.