Miljöpartiets ordförande Grön Ungdom berättar för Kit att det är okej att flyga bäst man har lust, eftersom vi har ett ekonomiskt system där rika män bestämmer. Själv pendlar hon till pojkvännen i London och flög på solsemester till Kap Verde.
Fortsätt flyg är beskedet från Miljpartiets Grön Ungdom. |
Det är onlinetidningen Kit som rapporterar om Grön Ungdoms ordförande Hanna Lindström. Hon har sin pojkvän i London och de flyger fram och tillbaka till varandra. Därtill flög de till Kap Verde på solsemester.
Men det är okej att flyga precis hur mycket man vill enligt Grön Ungdom:
“Ja, jag tänkte på det, sen kom jag på att det här handlar inte om Hanna Lidströms liv utan ett stort ekonomiskt system som mäktiga och rika män bestämmer över. Sen vilade jag en vecka i solen.”
Så nu vet vi alla det. Det är helt okej att flyga bäst man vill, fram och tillbaka. För mäktiga och rika män bestämmer.
En flygtur Stockholm – Kap Verde tur och retur släpper ut 0,87 ton CO2. Alltså 870 kg. En flygtur tur och retur Stockholm – London släpper ut 0,24 ton CO2 eller 240 kg.
Själv fortsätter jag läsa Omgiven av psykopater.
149 kommentarer
Det gäller att kunna hålla två motstridiga tankar i huvudet samtidigt, och alltid välja den som passar bäst för en själv. Det är något som vänstern är experter på. Den andra jobbiga tanken gäller alltid nån annan, de rika, etc. Nånannanismen i ett nötskal.
Det är en illusion att en politisk minoritet kan förändra världen genom att välja rätt. Om Hanna Lindström flyger eller inte påverkar inte resultatet.
@iblandekonomi, nej det gör det inte, men ifall hon SKÄMS över att flyga och får ANDRA att skämmas, det påverkar resultatet.
Jag hoppas alla som flyger skäms.
Tja,hyckleri är nog ganska vanligt på båda sidor av det politska spektrat.
Skämsvägen har aldrig varit framgångsrik i att åstadkomma förändringar på egen hand. Det är först när regleringar införs som verkliga förändringar kommer till stånd. Jfr Freon, Neurosedyn, DDT, glödlampor.
Jag tror många av de nyss nämnda regleringarna genomfördes just pga skämsfaktorn. Om inga inte hade tyckt det var moraliskt fel med freon, glödlampor etc så hade nog inte politikerna brytt sig nämnvärt heller.
Och hon har man ambitionen att påverka opinionen för att driva fram regleringar som gör skillnad. I just det här fallet så är ens egna val viktiga.
Flyget lyfter oavsett om jag är med eller inte.
Fattas det folk så rear de ut biljetterna istället.
Politikerna behöver MUTA oss, ge oss 1 vecka längre semester om vi lovar att inte flyga någonstans. Eller bara förbjud allt onödigt flygande.
Hur lätt som helst, men de menar som vanligt inte allvar med att försöka lösa något problem, de vill bara ha in mer skattepengar.
Ja, och om de rear ut för många biljetter konstant så blir linjen så småningom olönsam och då blir inte flyget ett alternativ på den sträckan. Det är väl ungefär dit man vill komma om man propagerar för minskat flygresande. Varje person som man lyckas få att välja tåg istället för flyg innebär ju en mindre person som efterfrågar just den flygresan…
Flygskatt + skatt på bränslet + skämskampanj + föregå med gott exempel + stäng flygplatser + subventionerad övrig kollektivtrafik = mindre flygande. MP har precis skjutit sig själva i foten så förhoppningsvis blir inget av det här verklighet.
Att få något för att inte flyga vore väldigt samhällssmart tror jag. Vore ju kanon för Sverige om folk stannade i landet och konsumerade här istället.
@gbd crvx: Båda sidor?? Du menar att man inte kan vara höger/konservativ och ändå väldigt intresserad av att göra så litet klimatavtryck som möjligt??
Dessutom, på vilken sida hittar du SD?
Ett riktigt kortkat inlägg, om du frågar mig. Faktiskt direkt provocerande!!
@Stefan H Singer !
Det försökte man med i DDR.. Medborgarna fick bara fitt resa till vänligt sinnade länder inom det egna "blocket".. Men även då fick man bara ta med sig 100 DDR Mark per person och vecka.. man fick INTE konsumera "för mycket" utomlands… Och ungern var ju också på gränsen.. Där kunde de storögda medborgarna i arbetar och bondestaten äta på världens största symbol för kapitalism, Mac Donalds, träffa folk från "den andra sidan" , lyssna på popmusik och inhandla amerikanska märkesjeans ifall de lyckats svartväxla sig till eller sälja någon eftertraktad DDR-produkt..
@unknown: En riktigt j-a korkad läsning av mitt inlägg från din sida. Var skrev jag något om SD eller klimatfrågan specifikt eller att någon inte kan bry sig om klimatfrågan beroende på var man star på dhöger-vänsterskalan? Det var ett enkelt konstaterande att hyckleri inte är exklusivt till visa sidor. T.ex. Ayn Rand hade ju inga problem att ta eot statlig välfärd när hon blev gammal.
@Bengt funkade det inte då?
Man försökte hålla medborgarna borta från synderna och frestelserna i väst genom den "antifascistiska skyddsvallen"!
Men i Ungern var man ju INTE "solidariska"!
Rand hade ju åtminstone vett att skämmas kan man tro, eftersom hon hemlighöll sitt socialbidragssugande.
Men hyckleri var det ju oavsett.
@Bengt inte säker på att jag förstår vad du vill säga med dina kommentarer. Vore typ extra semester eller annat ekonomiskt incitament om man semestrade inrikes en dålig idé?
@Stefan H Singer! VARFÖR på något klåfingrigt sätt från staten försöka styra och ställa var och hur medborgarna skall åka på semester ?
Fin miljöpartistisk tradition. Maria Wetterstrand flygpendlade till Finland på helgerna och självfallet var även hon oskyldigt till klimatpåverkan.Det är alltid någon annans fel.
Det gäller att ta till tvångsåtgärder mot dessa andra.
@MichaeliTullinge Andersson Om du tror att det spelar någon roll för resultatet hur mycket politiker flyger så är det ganska talande.
@Bengt: Fitt resa?
MP och Hanna Lindström har så vitt jag förstår väldigt lite med vänster att göra.
Ett genuint medelklassparti med ringa förankring i den ekonomiska verklighet, de flesta av oss, lever i.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åtnjuter man dessutom förmånen att i egenskap av folkvald på betald arbetstid få flyga på bekostnad av allmänna medel är det självfallet alldeles extra okej.
If it's not Boeing – I'm not going…
Någon som närmare kan beskriva vilken nytta för nationen regeringens främsta affischnamn och miljöpartiets Wonder Girl och Rising Star för närvarande uträttar i Davos?
Observerar i realtid hur kineserna långsamt men obönhörligen tar över världen på alla plan samtidigt?
Alla plan? är det därför säkerhetskontrollerna är så rigorösa på flygplatserna numera?
Tja, betraktat genom Löfvens och Wallströms optik är ju till skillnad från Saudiarabien Kina ingen diktaturstat – endast en enpartistat utan allmänna val…
Persson (HSB) imponerades som bekant svårt av den ordning och reda som rådde i Kina. Är det måhända den varianten av "ordning och reda" som Löfven så frekvent refererar till i den politiska debatten så kan det möjligen förklara de svenska statsrådens närvaro i Davos – annars blir det svårbegripligt…
Ja, i Kina har dom minsann inga invandrarproblem! Etc osv. Fast det får man väl inte säga i det här j-a landet längre.
Vafalls, har Kina inga problem med illegal invandring? Vad ska de då ha muren till?
– Mr Xi Jinping, tear down that wall!
@ Oberon
WEF i Davos anses av många vara ett forum för eliten.
Man tvingas göra en rätt bred definition av begreppet elit för att motivera statsrådens från den svenska minoritetsregeringen närvaro.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lyssnade på detta i radion. Jag kan inte förstå att politikerna verkligen tror på det de själva säger?
Fritt citerat "jag kunde ju åkt på solsemester till Italien med tåg men det var för dyrt / tog för lång tid".
Hon ville ha sin solsemester och Kap Verde var billigast/smidigast och hon skämdes inte för det. Nähä?
Folk vill inte förstå det, men en lång flygresa konsumerar ungefär lika mycket energi som att ha en spisplatta påslagen dygnet runt i ett år. Är man miljöpartist borde detta vara det första man drar in på.
Det är nog svårt att dra politiker över en kam. En del politiker tror nog benhårt på vad de säger, sen beror det nog på vilken fråga också. Valfri riksdagsman har nog sina hjärtefrågor som varierar från person till person.
Som ordförande i Grön Ungdom borde man kanske eventuellt ha koll på att flygresor är den största energislukaren som finns som vanligt folk kommer i kontakt med.
Framför allt borde man inte vara så korkad att man inte inser hur det kommer uppfattas. Filterbubbla, anyone?
@Rickard Ohlin
Det kanske blir så om man bor på Södermalm och har den världsbilden som odlas där.. 😉
Frågan är om Hanna Lindström, och en stor del av världens övriga vänsterpolitiker, tror på den globala uppvärmningen egentligen? Eller om de främst ser den som en möjlighet som kan exploateras för sina egna ekonomiska och politiska syften?
Så fort det ska vara ett globalt klimatmöte någonstans så kommer ju höjdarna i sina privatplan. AGW-aposteln Al Gore har väl fastigheter som släpper ut massor av koldioxid. Och Hanna Lindström börjar prata om något helt annat när hennes hyckleri pekas ut.
Nä, Trump åker privatjet men Al Gore till sina möten.
Häpp!
De tror på den globala uppvärmningen som ett sätt att öka skatterna!
Skattepengdiande är det enda sätt på vilket dessa fullständigt värdelösa människor kan berika sig, de är het oförmögna att skapa något som helst värde. Kort och gott så är dessa människor bara slöseri med kläder…
https://www.flightradar24.com/55.7,13.18/7
RIP
Ja, det är ju svårt att få sammanhang i hennes resonemang, sen kan man fråga sig om det är journalistens eller intervjuoffrets fel att det är så hattigt.
Hon följer ju uppenbarligen inte regeln "lev som du lär". Att ta egna initiativ underkänner hon också, typ "inte tillräckligt många kommer att följa mitt exempel så det jag gör blir en tom gest".
Det är ju, i sig, kanske, ett inte helt ogiltigt resonemang för en enskild person. Man ger t ex inte en miljon till en tiggare och hoppas att 1000 andra människor ska göra likadant.
Men om man är en offentlig person med politiska ambitioner, dvs det vi brukar kalla för "politiker" i vardagligt tak, så är det naturligtvis helt vansinnigt. Man får nog ändå anse att det finns nån slags allmän förväntan att politiker ska leva upp till de ideal de talar för, åtminstone i Sverige idag. Vi kan ju minnas t ex folk som fått avgå pga obetalda TV-licenser, missbruk av kreditkort och sån där skit som inte heller var direkt kriminellt men som gick stick i stäv med regler.
Sen kan man kanske ana att hon här försöker profilera sig och spela cool och att hon säger konstiga saker för att få uppmärksamhet. Det är väl öht kännetecknande för talanglösa människor i det offentliga som behöver profilera sig. Kan man inte säga nåt klokt, engagerande, roligt eller ens spännande får man säga nåt provocerande.
T.ex. mammaskämt? 😉
Ja, det är ett utmärkt exempel på kloka, engagerande, roliga och spännande saker att säga.
Hade hon Hanna där i KIT-intervjun dragit ett roligt mammaskämt istället för sina osammanhängande haranger så hade ju MP haft min röst direkt.
"Det viktiga är inte vad jag gör utan när jag flyger för att serva din mamma så räddar jag en hel drös unga män från ett öde värre än döden"
Förresten, var det inte redan på 80-talet en mindre skandal när två riksdagsledamöter använt sina reseprivilegier för att vuxenkramas. (De bode I olika delar av landet, och representerade dessutom två olika block (Vpk och c tror jag det var). Resulterade dessutom en klassisk felsägning I dagens eko)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är helt enkelt för jobbigt för vita priviligierade miljöpartistiska kvinnor att sluta flyga. Däremot har jag hört att stänga av diskmaskinen och släcka lamporna hemma en timme per år och äta ostkrokar i mörkret med pojkvännen går bra.
Vita privillegierade unga kvinnor boende på Södermalm bara HATAR vita medelålders köttätande bilkörande heterosexuella privillegierade män !!!
😉
Jag har aldrig fått så många arga blickar som på Liljevalchs vårsalong förra veckan.
@ Doktorn
Pojkvännen?
Det var väl ändå att ge uttryck för en överdrivet traditionell och normalistisk SYN avseende könsfördelning inom moderna par- och multiamorösa förhållanden.
Det var ungefär likadant med Wetterstrand som behövde flyga till partnern i Finland. Möjligen tog hon färjan istället.
Förälskar man sig i någon på Nya Zealand så kan man förmodligen pendla dit istället för att hoppa av sitt politiska uppdrag.
… eller den där ytterst skrikiga , uppkäftiga och tykna ledamoten från kommunisterna som hade en T-shirt på sig i plenisalen , käftade med talmannen, fraterniserade med illegala på Medborgarplatsen och som flög fram och tillbaka till Trollhättan flera gånger i veckan för att träffa sina barn..
870 kg? Låter väldigt lågt. Snarare 4 ton. http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-flyg/ (ca 11000 km enkel resa). Räknar man med total växthuseffekt motsvarar det 10,5 ton.
Nja, nu blev det dubbelt, är 11.000 km ToR, eller kanske snarare 12.000.
Vi får hoppas att MP åker ur riksdagen i höst.
Felet är inte att de vill värna om miljön utan på det sätt de vill göra det, Många förstagångsväljare utgår från att det parti som heter något med miljö måste vara bäst för miljön, men med ökad ålder så inser fler och fler sitt misstag.
Ett första steg till bättring vore att fokusera på riktiga problem, dvs sådant som människor i Sverige dör av. Det är inte nedläggning av kärnkraften, minskning av koldioxidutsläppen här eller livsmiljön för någon groda.
De flesta partier är ju antiteser till vad de heter, miljöpartiet är inte för miljön, piratpartiet är inte för pirater, liberalerna är inte för liberaler…
Så om alla partier är antiteser till sina namn så är alltså Sverigedemokraterna inte till för svenskar, Socialdemokraterna endast till för enstöringar, Kristdemokraterna till för ateister, Moderaterna är revolutionärer, Vänsterpartiet kapitalister och Centern…. tja. Ingen fan vet var de håller hus.
Miljöpartiets vurm för öppna gränser är ett extremt säkert sätt att maxa långresandet. Varenda äkta miljövän borde insistera på att flyktingar tas om hand så nära sitt hemland det går. Så miljöpartisterna tror nog inte på sitt främsta argument för att folk skall rösta på miljöpartiet.
Faktum är att utan flyktingar finns få skäl att hantera problemen i hemländerna. Det är en falsk logik att stängda gränser leder till hjälp i närområdet.
Konstiga resonemang du för Blundekonomi. Att ge folk permanent uppehållstillstånd i ett avlägset och nordligt land där de får allt gratis är en garanti för att de skall börja flyga till sina hemländer frekvent så snart läget lugnat ner sig. Plus att de vill ha sitt hemlands mat mm. Det är något slags rekord i dålig ekologi.
Tycker du ska avstå från att ge mig öknamn. Och om du vill skriva något får du gärna bemöta min invändning.
Att stänga gränser kommer inte leda till att hjälp kommer att utföras i närområdet.
@iblandekonomi
Det beror väl helt på hur ett land riktar sitt bistånd?
Ca 1% av landets BMP. Senaste åren har man väl minskat det för att använda här hemma i stället.
På vilket sätt kan du avfärda att stängda gränser inte kan leda till mer hjälp i närområdet?
Kuckeliku har ju helt rätt i det här fallet, och det illustrerar ju själva essensen i miljöpartisters hyckleri. Självklart måste dessutom förr eller senare alla konflikter lösas där de uppstod. Folkförflyttningarna är nog den mest miljö-ovänliga faktorn just nu för Sveriges del..
Om man inte ser problemen på nära håll finns ingen opinion för att lösa problemen, det kan någon annan ta hand om helt enkelt. Jag tror att det är resonemanget som Iblandekonomi ville förmedla. Tyvärr har han rätt..
Jag är dock förbannat less på att Sverige ska ta hand om avfallet från skithålsländerna (Det är väl kutym att använda amerikanskt språkbruk här?) när inga andra länder är solidariska.
Generellt sett så finns det för många människor ändå, utan krig och katastrofer skulle planeten svämma över. Det behövs mer misär och kaos för balans, inte fred.
@Nils Nilsson
Om man menar allvar kan man hjälp i närområdet utan att stänga gränserna. I takt med att hjälpen får avsedd effekt kommer anledningen att fly hit minska och gränserna behöver inte ens stängas.
Om ovanstående resonemang verkar orimligt för dig, så har du svaret där.
@Iblandekonomi
Du inser väl, hoppas jag, att man kan göra två saker samtidigt?
Få länder i världen (om ens något), har helt stängda gränser för invandring. Däremot är det naturligtvis vansinnigt att använda närmare hälften av biståndsbudgeten till att försörja de, (relativt), friska, krya och ekonomiskt välborna som lyckas ta sig över halva jordklotet.
Öka istället antalet kvotflyktingar som UNHCR plockar ut som mest behövande och låt dem komma till Sverige och låt resten av biståndsbudgeten gå dit den skall, dvs hjälp i närområdet. Det ger dessutom en mycket bättre demografisk fördelning mellan män, kvinnor och barn som kommer till Sverige.
@Petter Wilhelm
Nämn gärna ett land som klarar av att göra båda samtidigt.
Berätta också gärna hur det skulle gå till att hjälpa flyktingar om alla anser att hjälpen ska utföras i ett annat land.
Tja… Sverige klarar av att göra båda samtidigt. Vi tar både emot kvotflyktingar och hjälper på plats, exempelvis genom stöd till UNHCR, WHO m.fl.
Dessutom tar vi emot en oproportionerligt stor andel av världens ekonomiska migranter. (Fattigdom är INTE flyktingskäl)
Det jag ifrågasätter är fördelningen av resurserna.
Din andra fråga vill jag besvara med en motfråga. Föreställ dig en konfliktsituation i Sverige motsvarande den i ex.vis Syrien. Givet att du fick adekvat hjälp, skulle du då hellre ha den i Peru än i Norge?
När man som miljöminister ber försvaret omgruppera regeringsflygplanet från Arlanda till Bromma då vedebörande inte har tid att ta tåget till arlanda (25 min), men uppenbarligen har tid att pumpa mil efter mil i taxi till Bromma, en jävla massa tid…då har hissen stannat i röven på vedebörande och kommer aldrig någonsin gå hela vägen upp…den resan slukade 1 ton fotogen…eller omräknat, räcker till ett års körning med min volvo v70
— Menar hon sådana män som samlas just nu i Davos? Visst har dessa män träffats
där för att lösa EGNA och inte världens problem men de själva märker att
klimatförändring börjar bli ett stort problem samt att dessa män börjar tappa
makten. —
En global skatt på flygbränsle förefaller synnerligen rimligt. Varför diskuteras inte detta snarare än försvårande blott för svensk flygverksamhet?
Det här kvittat dem. Det är ändå vi som betalar den extra kostnaden.
Hyckleri och konsekvens samt att leva som man lär tycks ICKE vara av någon större prioritet hos Grön Ungdom…
TYVÄRR har min kusins dotter suttit i detta förbunds styrelse… 😁
Finns det något genetiskt samband mellan handsvett och tjatighet?
Ge-Kås, DDR-Sverige, genusteori.
Gefundenes fressen, ett Sverige för vuxna
.. Tupppen är sju "kuckeliku"! Tycker IMHO INTE att DU skall prata om tjatighet..
@Ben Dover ! Bend Over !! ;-9
Det blir lite extra störande när man sätter ett stort flin efter något man redan sagt en rad gånger förut. Så kul är det verkligen inte.
Sluta, Bengt är inte tjatig. Han är konsekvent! 😉
Grön Ungdom. Men det handlar väl om baaarn?
Det här känns helt logiskt. Hon säger: "Det är helt okej att flyga bäst man vill, fram och tillbaka. För mäktiga och rika män bestämmer." Hon arbetar därför mot att mäktiga och rika män ska bestämma och hon börjar nära genom att försöka göra sin pojkvän till toffel. Ungefär lika logiskt som att Lars varnar för ryssen samtidigt som han nu är belägrad av en …
Det är svårt kritisera pälsindustrin om man själv bär päls (äkta, inte egen). Samma gäller här. Trovärdighet är att göra det man säger. Något många av oss har problem med, särskilt världsförbättrarna inom vänstern som alltid skyller på någon annan (högern, kapitalet, männen…). Går vare sig att respektera eller ta på allvar.
Ett (av flera) problem med flyg är att de får väldigt stor andel av sina kostnader täckta av staten. Förutom direkta understöd så finns subventionerad infrastruktur och annat. DET är problemet. Om de rika männen verkligen bestämde, kanske subventionerna försvann bort och Hanna inte ha råd? Cuí bono?
När jag flög till Cap Verde för några år sedan, beställde jag några flaskor whisky och lite annat som skulle levereras till mig på hemvägen, spriten fick jag och den gick åt så småningom. Efter ett tag fick jag reda på vilken väg spriten hade tagit, levereras till Tibro där den paketeras i påsar, leverans till flygplatsen flygs sen till Sal på Cap Verde via Teneriffa, flygs sen till Landvetter igen och sen transporteras den hem till slutkunden som kanske bor i Tibro.
Var det Linieakvavit du köpte? Den ska ju ha passerat ekvatorn redan innan den tappas på flaska.
Måste vara med fartyg, flyg duger och så ligger Cap Verde på norra halvklotet likaså Tibro 🙂
Ja, jag får väl erkänna mig dåligt påläst där, du har säkert rätt i att Kap Verde ligger på vår sida ekvatorn.
Det mest miljövänliga är väl att ha pojkvännen i samma bostad, låta bli att åka på solsemestrar, laga ekologiskt närproducerad mat hemma i storkok med grannarna, gå till jobbet, handla kläder på Stadsmissionen och duscha en gång i månaden. Lät jag tråkig nu?
@Doktor Syn!
Precis!
Miljöpartiet har faktiskt lagt ett stort antal motioner om saken..
SvD har sammanställt dem!
https://www.svd.se/en-dag-i-grona-sverige
Annars kan man som jag skrivit i andra svar i denna tråd: Ta tåget till Aten och sedan färjan ut i den soliga, varma och behagliga grekiska ö-världen.. !
Eller ta cyklen till Berlin och Wittenberg..
Visst, man lär få kraftigare genomslag med sina åsikter om man lever som man lär.
Men vi får samtidigt beakta att vi alla lever i samma värld under samma spelregler. Att man önskar förändra de rådande spelreglerna betyder inte att man inte får nyttja det systemet som faktiskt är i bruk.
Jag vill ha lägre skattetryck, men ändå betalar jag mer skatt än jag önskar. Bara för att jag följer spelreglerna så innebär inte det att jag tycker de är fulländade.
Samtidigt tycker jag att universitetsutbildning ska kosta pengar, men det hindrar mig inte från att utnyttja att det är gratis idag.
Kanske hade Hanna hellre sett att det var dyrare att flyga till London, och på så vis blivit lättare att motivera att en av parterna i förhållandet skulle flytta?
Hanna kunde tagit tåget till solen i Italien istället — men det hade varit "jobbigt". Så nej, hon vill njuta som alla andra på enklast möjliga sätt utan tanke på vad som är mest "miljövänligt".
Som sagt, det där tänket kan man respektera om man är en enskild person.
Svårare att acceptera det när man befinner sig på nåt slags förtroendepost, är talesperson för en organisation, etc osv.
Eller ja, kanske inte respektera, men acceptera.
När det gäller saker man själv kan påverka fullt ut är det bara hyckleri att inte leva som man lär. Skatter bestäms av lag medan flygresorna var ett individuellt val. Så jävla lam inställning att ens beteende endast styrs av lagar och regler.
Hemskt hyckleri!
Jag lovade mig själv att aldrig flyga mer 2013 och har hållit det hitentills och ämnar fortsätta med det. Eftersom jag inte är något helgeon så skulle jag säkert tulla på det om det innebar fara för mig eller närstående att avstå, men några nöjesresor blir det inte för min del.
Avsaknaden att leva som man lär är skrämmande. Inget som är unikt för miljöpartiet alls, men det kanske blir tydligast där.
"We must become the change we want to see." allt annat är tomt prat.
Jag hatar flygplatser! Man skall gå hur långt som helst för att komma till gaten, dessutom genom en labyrint av butiker som säljer saker jag inte vill ha till extrema överpriser jag inte vill betala, innan dess skall man ta sig igenom den helt meningslösa säkerhetskontrollen. Väskan skall öppnas dator och ipad packas upp livremmen och skorna skall av. Och samtidigt så kan jag ta igenom flera deciliter nitroglycerin om jag velat, men pennkniv får jag absolut inte ha!
Sedan så skall man skuffa in bagaget i överfulla fack ovanför stolarna då flygbolaget tar extra betalt för incheckade väskor så alla har maximalt med handbagage och det tar evigheter att få in folk på sina platser.
Marxism handlar om att utplåna västvärlden samtidigt som man själv stiger i rankingen.
Marxism handlar om klasskonflikter och ett synsätt som innebär att den som kontrollerar produktionsmedlen kontrollerar de ekonomiska villkoren. Lite svårt att haja hur det går ihop med "utplåna västvärlden" faktiskt.
Enligt Max Weber så är västvärlden och kapitalism nästintill synonymt, så det är inte så långsökt.
Jasså?
Prova att lyssna på nymarxisterna…
Gnället över kapitalismen, som gjort det marxismen inte lyckats med.
De som konsumerar mest skit och vill resa mest i onödan är kvinnor, världen över.
T.o.m. de vidrigaste kommunistbatikhäxorna dränerar Sydamerika på qinoua och skall ha extra speciella örttandkrämer, få massor av hål i tänderna, kass andedräkt mm.
Sättet de använder svagares lidande på, utan att hjälpa, bara för att höja sig själva. Respektlöst och ovärdigt
Klimatbluffen är en marxistisk konspiration som bara syftar till att undergräva västvärldens industriella styrka. Fredsrörelsen är en konspiration för att undergräva västvärldens militära förmåga osv osv osv.
Mans-Flyg-Makts-ordningen ! 😉
Men när jag själv CYKLADE till Berlin och Wittenberg från Göteborg i somras så… 😉
Jag sopsorterar som en bäver och lever "resurssnält" mer än den mest självgode hycklande MILJÖ-partist…
Så jag skulle nog kunna banna, förebrå och skuldbelägga vilken MILJÖpartist som helst !!
Alltid när man hör om utsläppen från flyget diskuteras enbart koldioxiden,men resten då.
Sitter det rening på avgaserna,ett litet gulligt partikelfilter borde monteras och en katalysator.
Miljöpartister tror nog att detta redan finns på plats,annars får dom lobba för ett införande av tekniken…
Ah, äntligen tangerade diskussionen ett av miljöpartiets favoritämnen, så kallade chemtrails. En miljöpartistisk gruppledare i Vingåker är/var djupt engagerad i ämnet och kan beskådas på youtbe:www.youtube.com/watch?v=ON4RP97k3eU
Om jag inte missminner mig (rätt ovanligt) resulterade det även i en motion i Riksdagen från en miljöpartistisk ledamot.
Ja det är väl på grund av inandning av just chemtrails som alla miljöpartister blivit dumma i huvudet?
Chemtrails,det där fick du allt om bakfoten va.
Utsläpp från motorerna är en helt annan diskussion.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nordstrom-far-160-000-i-arvode-blir-starkt-kritiserad
MP – De Gröna Khmererna… 😉
https://www.youtube.com/watch?v=zvXfYyQ_gx0
"Schlaug fast i poliskontroll – UTAN Katalysator!"
😉
Äh, man får ju ta taxi som Ruwaida.
Eller döva samvetet medan man kör som Gahrton.
Eller köpa sig en fete-SUV som Peter Eriksson. osv.
Lugn Ben ! Snart får Eriksson i Kalix sin Norrbotnia-bana !
Då kan han åka egen sovvagn till och från Sthlm..
OM han får fortsatt förtroende dvs..
😉
https://www.trafikverket.se/nara-dig/projekt-i-flera-lan/Norrbotniabanan/
Nog för att kunskaperna om norrland är dåliga bland manga men sen Kalix ligger inte enligt den tänkta banan. Egen sovvagn förresten, kupé menar du.
Det går en relativt ny- och ombyggd elektrifierad järnväg från Boden till Kalix och Haparanda dock.. 😉
Självklart skall en högt uppsatt och älskad partiledare ha ett eget tåg eller åtminstone egen tjänstevagn.. Egna kupeer kan plebejerna ha !
Och malmbanan är byggd för att Kungen ska kunna åka skidor I riksgränsen? Mittbanan för att Kjell Lönnå ska kunna havsfiska I Trondheim? Sluta svamla, om norrbottniabanan eventuelt byggs så är det pga ett förväntat behov av att kunna frakta mer gods på järnväg, inte för att frakta folk.
Förstår du inte min ironiska kommentar ?
Men du kanske inte känner till att SbÖN går några mil inåt landet , har en hyfsat stor godstrafik trots enkelspår men med många mötesplatser och sidotågvägar.
Persontågstrafiken är begränsad till två nattåg (Gbg – Luleå, Sthlm – Kiruna – Narvik) )och några få – två om jag inte missminner mig – dagtåg
Nej, Norrbotnia luktar statlig och (S)-märkt röstfiskande sysselsättnings- och AMS-politik lång väg och där vi i Sverige pga begränsade resurser måste vara noggranna med VAR vi väljer att lägga dem !
Nå, tåg kan man ju åtminstone åka packad, kanske lite fler politiker som kan få behålla körkortet då.
@Ben Dover ! Precis!
Jag tycker själv faktiskt det är bekvämt att åka tåg och flyger endast om det är absolut nödvändigt! Har åkt flera gånger på just SbÖN (Stambanan genom Övre Norrland) ända sedan jag gjorde gröntjänst för kung och fosterland i slutet av 80-talet.
Det är oerhört bekvämt att kunna ta av sig kängorna efter 10-12 dagars fjällvandring i liggvagnskupen med likasinnande och öppna en eller två inköpta iskalla pilsner !
Ljug inte, du lumpade möjligen på typ Transportcentralen eller kalsongutdelningen, inte fan var du ute på nån 12-dagars fjällvandring.
Inte jag heller iofs, men det beror mest på att det är ont om fjäll på Ravlundafältet. Skillingaryd och Villingsberg har åtminstone några bergsknallar.
Född, uppväxt och verkande i ÖN. Stammbanan i ÖN är medvetet byggd med underkapacitet. Det kanske var en rimlig avvägning när den byggdes men det som var ryska kusten har inte varit det på 100 år ganska exakt. Kapacitetsmässigt är att bygga ut Norrbottniabanan en nobrainer. Det finns en sak dock som talar emot den och det är det EU-direktiv som påbjuder att nybyggda banor ska ha det nya signalsystemet, vilket fördyrar.
@Ben: Inga fjäll på Ravlunda? Ni pansarsoldater måste ju ha hur fjälliga fötter som helst efter en dag i ett varmt bollhav, eller hur?
@Ben Dover !
Nej, jag var inte någon "fjälljägare"
Kryptör, 1:a komp, S3 Boden..
12-14 dagars fjällvandringar har jag senare gjort alldeles frivilligt 😀
@gbg crvx
ERMTS – dvs det nya digitala signalsystemet – har ju inte varit någon större "hit"..
Borde dock vara billigare att bygga fler mötesstationer med sidotågvägar för fler tågmöten. Militärstationer typ..
SbÖN är överbelastad idag, dessutom med några besvärande backar som begränsar kapacitet och tågvikter. Självklart behövs Norrbotniabanan. Fler mötesstationer och fler 3-spårs-mötesstationer hjälper inte långt.
Passagerartrafiken blir en ren bonus på den i övrigt hyggliga kalkylen för bygget av Norrbotniabanan.
Dessutom finns även redundansperspektivet ifall någon av banorna behöver underhållas eller blir tillfälligt blockerad vid olycka, som t.ex. urspårat tåg.
Vid en urspårning för några år sedan nu omleddes flera tunga godståg via Inlandsbanan och några av de Norrländska tvärbanorna !
http://www.nsd.se/nyheter/omledning-av-tagtrafiken-via-inlandsbanan-7653419.aspx
Bengt, Inlandsbanan (och tvärbanorna) saknar elektrifiering, är enkelspåriga och har begränsad lastkapacitet de med. Det kan vara en nödlösning som I artikeln du visade, men inte I långa loppet.
@gbd crvx!
Jag VET !
Men.. det finns diesellok, det finns fortfarande människor som kan manuell tågföring – "tåganmälan" , tågen och lasterna blir lättare och kapaciteten är lägre.
men, det FUNGERAR som en nödlösning vid urspårningar, skymningsläge etc. där ordinarie tågväg är blockerad!
På 80-talet kördes speciella militärtåg på linjen Arvidsjaur – Jörn men TYVÄRR är idag linjen bruten någon km norr om Jörn…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo,men om man ska permanta nödlösningar bör man fundera på om inte det finns bättre permanenta lösningar (norrbottnia)
När det nya systemet för 250 km/h står klart beräknas restiden Stockholm-Göteborg förlängas med cirka 20 minuter och till Malmö med omkring 25 minuter jämfört med om det byggs för 320 km/h. När kan då detta ske?
Taget från Trafikverkets sida. Förlängd restid minsann.
Det är självklart att hon inte tror på det hon framför. Hon skulle inte flyga om hon värnade om miljön. Vad är det ens att diskutera?
Många framträdande personer använder politiska budskap och "virtue signalling" för helt egen vinning. Fler exempel är #metoo och de media-feministmän som blivit ertappade med händerna i syltbyrken.
På den gamla goda tiden kunde man ta tåget för en billig peng via Hamburg – München – Belgrad – Aten och sedan någon gammal Viking eller Silja båt fvb den grekiska ö-världen, sol, bad, ljumma vindar och behaglig värme..
Tågluffning kallades det!
Och detta kan man fortfarande även om det inte är riktigt lika "snorbilligt".. 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=C6wQLdM9GR0&t=32s
https://www.youtube.com/watch?v=uGt2b7eI8tI
Inte flyga? vad är alternativet, att alla familjerna sätter sig i varsin bil och kör ner till Malaga eller Italien tur och retur?
Tror ni inte det ger CO2 och partikel utsläpp.
Skulle kräva 1 månads extra betald semester för att frivilligt byta bort flyg ett år.
Då får du väl rösta på MP, dom vill väl både ha mindre flyg och reducerad arbetstid.
Det vore klädsamt om miljöpartister åtminstone kunde erkänna att de är lata hycklare.
Alternativet att stanna hemma borde framgå även för den som är begåvningsutmanad soldyrkare. Och ja, tillvaron kan bli rätt trist när den är miljöanpassad. Därför de flesta skiter i miljön, när det kommer till kritan.
MÅSTE man till Malaga eller Italien eller? Jag har en känsla av att det gick utmärkt att leva gott innan det var ekonomiskt möjligt att flyga utomlands minst en gång per år.
Sommarsemester är underbart i Sverige. På vintern kan man väl åka till fjällen om man vill ha semester?
Skärpning.
Vidare, flyga tur och retur till Malaga ger 2,6 ton CO2 (enligt utslappsratt.se) PER PERON och samma resa med bil ger ca 1 ton CO2, för hela fordonet. Så snackar vi om en fyrpersonsfamilj så pratar vi om ca 10 ggr så mycket CO2-påverkan av att flyga t.o.r Malaga istället för att ta bilen.
TLDR; Det är MYCKET snällare mot miljön att ta bilen.
… förutom 2017 som var en riktigt risig sommar.
Japp, bilen är bättre så länge man lastar den full med människor. Folk flyger för att det går snabbare men är faktiskt inte så illa enligt vad jag läst:
kWh per 100 personkilometer:
…
Car (4 occupants) 20
Ryanair’s planes, year 2007 37
Bombardier Q400, full 38
747, full 42
747, 80% full 53
Ryanair’s planes, year 2000 73
Car (1 occupant) 80
… sen släpper flyget ut mer växthusgaser per personkilometer så det stämmer nog som du säger…
Fan, att de där vita männen skulle uppfinna flygplanet och solsemestern.
En tanke: Om prostitutionen legaliserades i Sverige så skulle det minska flygandet. Kanske något för Miljöpartiet att ta upp på partiprogrammet och att motionera om?
Är du säker på det? Det kanske bara skulle minska vilka som flög?
Tror du på allvar att flygresan du pratar om "släpper ut" 870 kg material i luften? Det är kemiska processer vi pratar om, rimligtvis är det så att flygbränslet och syret i luften bildar CO2 vid förbränning.
Vetenskap har inget med tro att göra.
Kolvätena i flygbränslet förbränns tillsammans med syre och ger koldioxid och divätemonoxid, bägge kraftiga växthusgaser, som utsläpp. Eftersom syre tillförs från luften har utsläppen större massa (massa mäts i g eller i detta fall kg) än det förbrända bränslet.
Man kan enkelt göra en rimlighetskontroll baserat på bränsleförbrukningen per passagerare.
Moderna flygplan drar 0,2-0,25L/mil och flygstol. En resa Kap Verde – Stockholm: 5 978 km blir ca 130 liter bränsle per väg, eller 260L tor. Motsvarar ca 6 tankningar med bilen. Inte så farligt tycker jag.
Lägg därtill till två syreatomer från luften på varje kolatom från bränslet i avgaserna (CO2, C atomvikt 12 och O 16) så är det helt rimliga siffror på 870kg CO2.
Man kan ju välja förhållningssätt i livet.
Alt 1: Det spelar ingen roll om jag avstår från att xxx, om inte alla andra också gör det.
Alt 2: I slutändan är världen summan av alla individers val. Jag bidrar med det lilla JAG kan bidra med.
(xxx= sälja knark, sälja vapen, förstöra miljön …)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mats,
Du utelämnade ett alternativ. Det alternativ som är det enda som står tillbuds för en allt större andel av världens befolkning. Alternativet att DU gör som det allenarådande partiet påbjuder. Totalitarismen i världen är dessvärre på frammarsch. Inte sällan i låtsasdemokratins förklädnad…
Hur mycket skulle det kosta att kompensera för de koldioxidutsläppen?
Här behövs lite nya termer:
"Carbon cockprint" = När man flyger till kvinna för att kn*ll*.
"Carbon pussyprint" = När kvinna flyger till man för att kn*ll*.
Orkar inte hitta på något lämpligt för bivarianterna just nu…