En skarp varning för att betala för PostNord Företagspaket (eller Parcel som det numera heter) utfärdas. Jag brukar av erfarenhet inte göra detta, men gjorde i ett infall av dåligt omdöme det nyss. Sagt och gjort så levererades inte paketet till arbetsplatsen dagen efter, utan tvärt om levererades det som ett helt vanligt paket till servicesstället. Utan avisering, bör tilläggas, vilket gör att om man inte spårar paketet kommer det ta ytterligare ett antal dagar innan leverans.
Skärmdump ur PostNords spårning, som visar att företagspaketet levererades direkt till serviceställe. |
PostNord Företagspaket ska levereras till företaget senast 16:00 dagen efter sändning. Det ska alltså köras ut till destinationen och inte till ett servicesställe. PostNord visar sig dock göra just detta, vilket man kan se ovan. Och därtill skickar de inte ut en elektronisk avisering, så i praktiken får man om man inte spårar live paketet först efter två dagar. Väl på servicestället kommer ingen från PostNord hämta upp paketet, utan det är inregistrerat och insorterat på servicesställets hyllor.
Därtill får man spendera sin egen arbetstid för att hämta ut paketet, vilket normalt sett hade gjort det värt att betala för företagspaket.
Webhallen B2B betalade förstås omgående tillbaka fraktkostnaden och konstaterar att PostNord gjort fel som levererat till servicesställe och inte till mottagande företag. Webhallen B2B tog sex minuter på sig att svara på e-post, ta reklamationsbeslutet, skriva ner det och skicka tillbaka svaret.
Bytet av tjänstens namn till Parcel är väl för att tvätta bort Företagspakets dåliga rykte. Undrar när man ska byta namn på tjänsten nästa gång?
29 kommentarer
De kanske "tillfälligt" har rationaliserat biten där de ringer upp vid hemleverans, och i stället levererar direkt till utlämningsstället. Har för mig att de i en annons för någon vecka sedan bönföll folk att svara i telefon vid leverans.
Du menar det arbetsmoment där de skriver att mottagaren inte kunde anträffas på leveransadressen eller?
+1
De gnällde ju innan jul på att folk inte hämtade sina paket snabbt nog och utlämningsställena var överfulla. Sedan upptäckte de efter någon vecka att datorn som skickade ut aviseringar hade stannat så kunderna visste inte att deras paket fanns att hämta. När de väl hade fått ut aviseringarna så var en hel del paket redan returnerade!
Vilka satans klantskallar!
Men ditt paket Cornu har ju åtminstone kommit fram på en dag, visserligen till fel ställe men det måste ju ändå klassas som lyckat när det gäller det blå företaget.
Postnord skickar alltid paket som de tolkar är adresserade till privatpersoner vidare till ett serviceställe.
Det har hänt mig ett antal ggr då jag angett adressen till F:a och mitt namn.
Efter ett antal telefonsamtal har jag gett upp med att försöka förklara för Postnord att F:a är en förkortning av Firma.
För ett par år sedan hävdade Postnord att det inte var en företagsadress eftersom jag bedriver verksamheten från ett radhus.
Nuförtiden skriver jag alltid FIRMA: och då fungerar det.
Man kan ju undra om företagspaket till "Clas Olsson" måste hämtas i kassakön på någon Ica-butik.
Det händer då och då att jag får avier till jobbet om paket som ska hämtas hos postens företagscenter. Detta trots att jag arbetar på en myndighet med till och med eget postnummer.
Nu stod det namnet på mitt aktiebolag som mottagare med AB på slutet, just för att jag är medveten om att de gör så där annars.
PostNord ringer aldrig upp eller aviserar. Dom bara dyker upp och är man inte på plats så går det vidare till servicestället. Väljer aldrig längre PostNord om det går att undvika då konkurenterna jobbar med service och det gör inte PostNord.
Om det ändå vore så väl. Vad de gör är att de skiter i att dyka upp, hävdar att ingen fanns på plats och kör det direkt till servicestället. Vet inte hur många gånger jag suttit hemma och väntat på paket, och sedan fått en avisering om att det finns hos ombud för att "ingen fanns på plats" vid leverans… Uppenbarligen satt i system av de chaufförer postnord anlitar.
Skyll inte på chaffisarna!
Där inhyrda via ett bemanningsföretag som de innerst inne hatar , de tvingas göra samma saker varje dag och väntar varje dag på att vara först på SMS:et om påhugg..
Inte så konstigt att de inte bryr sig så mycket…
Näää, tvingas de göra samma saker varje dag? Barbariskt.
Vad hände med arbetsmoralen?
Jag är polis, nästan
jag gör samma sak
bara det att dom sitter fram
och jag åker där bak
Bengt: jag tolkar det som att man kritiserar postnord. Om de har personal eller på annat sätt anlitat folk för att fullfölja tjänsten så är det alltjämt PostNord som inte levererat. Det är PostNord man beställt tjänsten av…
Avsåg arbetsrotation !
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/facken-foretagarna-maste-ta-ett-storre-ansvar
Nåja, ibland kommer paketet fram. Beställde en reservdel till min kyl från Danmark i Söndags. Måndag helgdag och i går Onsdag fick jag SMS och hämtade den. Visserligen inte företagspaket men ändock, det kom fram, och rätt snabbt med tanke på helger och sånt, och dessutom från utlandet.
Satt hemma och väntade en hel dag på ett paket från frankrike för en månad sen, satt nästan och hamrade på paketspårningens hemsida, tills det plötsligt stod att paketet inte kunde levereras…
skrev omgående ett mail till postens kundtjänst och fick till svar att GPSen visade att chauffören varit i området, men att jag inte varit hemma…
Men det förklarar åtminstone varför jag så ofta ser postblar krypa runt som pedofiler på jakt.
Det är fascinerande att chaufförerna tillåts fortsätta göra på det här sättet, när det är så uppenbart att det fuskas… Händer nästan varje gång jag ska få hemleverans från postnord. Orkar dock sällan anmäla, får väl bli flitigare med det…
Samma med schenker. Beställer varuprover genom firman hem. Utgår från hemma kontor. De ringer i stort sett aldrig och aviserar. Sist fick jag faktiskt en avisering om leverans nästkommande dag mellan 8-16….kom de? Inte fan, inte ringde de och meddelade heller, lovade leverans nästa vardag mellan 8-16. De ringde mig nästa dag vid 13 för att bekräfta leverans nästa dag igen. Gick banarnas på dem och vid 19 kom ett expressbud. Jävla klåpare.
PS. Försökte kräva kompensation då jag varit ”inaktiv” i 8h som var fel från dem. De svarade att jag fick kräva det av firman som jag beställt från.
Helt rätt, det är faktiskt det naturliga reklamationsgången. Man kan knappast reklamera något till en part som man inte har ett avtal med – de har ju inte lovat dig att göra något öht, vad skall du isf hävda att de gjort fel?
Du har beställt varuprover från en leverantör, det är DIN leverantör du har en överenskommelse med och det är din leverantör som du får ta det med om du inte tycker att hans del av överenskommelsen har fullföljts. Att han anlitar underleverantörer eller anställda och att dessa har felat ändrar inte saken.
Schenker i umeå fungerar då väldigt bra. Brukar få samtal av någon robot som ber mig välja en tid jag är hemma. Enda synpunkten må vara att det är tider som 07-12 lr 12-17 man får välja men det fungerar för mig. Postnord gör precis som alla andra säger, ger fan i och köra ut paketen och skickar en avi ayy ingen var på plats.
Schenker funkade väldigt bra för mig, kanske för att jag hade köpt ett par varor från en butik(Lantmännen Ullared) som privatperson istället för som företagare; tilläts välja vilken transportör företaget skulle skicka min beställning med(Schenker).
Behövde inte oroa mig eller sitta och glo på någon webbsida om vart mitt paket var någonstans; paketet levererades ett par dagar senare till närmsta serviceställe.
Som företagare är det dock lätt att förstå varför det är som det är. Priserna är sjukt pressade, folk förväntar sig i princip gratis frakt. Folk säger att dom är villiga att betala för service men i själva verket skickar dom med billigaste företag. Det är så pressat att det inte finns några pengar att tjäna på det. UPS har alltid gett mig bra service, dom ringer verkligen och säger att dom är på väg osv. Dessa anlitas dock av firmor som Dell m.m, där dom vill få sina paket skickade "hela" samt att dom inte ska försvinna. Men så vitt jag förstått så kostar det därefter också, säkert dubbelt så dyrt.
Rangordnat enligt min erfarenhet: UPS – DHL – Schenker – Postnord
Nu är ju Postnord bra mycket dyrare än både Schenker och DHL så priset har ingen relation till servicen…
Företagspaket är ju också rätt mycket dyrare än "vanliga" privatpaket – och man betalar det just för att man förväntar sig den extra servicen.
Köpte en lysrörsarmatur som levererades av UPS. Det mosade paketet skramlade misstänkt redan vid leveransen. Som tur var var det bara att skicka ett mail till inköpsstället som skickade en ny som inte var mosad. De ville inte ens ha den gamla som bevis. Förmodligen har de något avtal med leverantören för att hantera kostnaden för sådana ärenden.
Kommer självgående transportbilar att köra direkt till leveransadressen eller servicestället – skall bli spännande att se.
PostNord kommer säkert fixa en robot som skriver i loggen att mottager inte var anträffbar på leveransaddressen också. Eller så har de redan en sådan.
Nästa steg är att skaffa självgående transportbilar. Eller så uppdaterar de sin befintliga robot till att ange inlämningsstället som utlämningstället. Det skulle ju förenkla deras logistik avsevärt och dessutom undvika att paket försvinner…
Ja, beställer man hem från Webhallen så svär de dyrt och heligt(Webhallen alltså) att de anlitar Best.. tills man inser att Best kör paketet i fråga till närmaste sorteringscentral och från där försvinner det in i PostNords "system" tills PostNord behagar upplysa en att Paketet finns på ett avlämningsställe nära dig.
Välj ALLTID att hämta ditt paket i närmaste Webhallen-affär, alltid.
Jag upplevde ungefär samma problem när jag köpte ny dator, hade angett att jag ville ha paketet utskickat måndagen efter att jag fick aviseringen om att min dator hade dykt upp ute i Segeltorp. Tro fan att PostNords förare inte dök upp, så jag tog mig för egen maskin till Segeltorp och hämtade ut Datorn och åkte hem via taxi.
Webhallen återgäldade kostnaden för hemkörning iaf(~299 kr om jag minns rätt).
Webhallen har rätt bra sortiment men väljer att lägga sig i den lägre prisklassen när kund har beställt hemkörning av paket *morr*