Att försörja sig som ensamföretagare är inte en mänsklig rättighet. Det som ska avgöra om du kan överleva på ditt företagande är om du levererar en produkt eller tjänst som någon vill betala tillräckligt för, inte det faktum att du älskar det du gör. Det gäller även inom kultur eller konst, där man förstås hittar en mycket stor andel ensamföretagare.
Många drömmer om det egna företaget och den förmodade “friheten” det innebär att jobba 60+ timmar i veckan för att få det hela att gå runt (själv jobbar jag ca 80 timmar i veckan – egentligen gör jag inget annat än att jobbar1., förutom sociala åtaganden). En del lyckas och kan faktiskt försörja sig den vägen, andra kan dra in en deltid och lever i övrigt på sin sängpartner eller är samhällsbärare inom yrken som exempelvis hemtjänst för att deltid kunna ägna sig åt sin hobby. Ett intresse man brinner för.
Men nej, det är inte en mänsklig rättighet att kunna ens försörja sig deltid på sin hobby. Det gäller också inom konst och kultur, men dessa sektorer ser sig ofta som det viktigaste som finns och ska som sådana få dia skattepengar så de kan leva på konsten.
Fast nej, inte heller inom kultur och konst ska det finnas några rättigheter att kunna leva på hobbyn. Dessa näringar ska inte särbehandlas och anses vara finare än den som driver en städfirma (ja, jag är emot både ROT- och RUT-avdrag, men nyttjar förstås ROT så länge staten behåller den subventionen av en bransch) eller jobbar inom hemtjänsten.
För att lyckas som ensamföretagare krävs talang, en produkt någon vill betala för och 60-80 timmars arbetstid i veckan. Kanske mer än så. Fördelen om man jobbar med sin hobby, t ex konst, är att man kan lägga även det andra ser som fritid på detta.
Jag känner många inom både kultur (främst litteratur) och konst. En mindre del kan försörja sig helt på detta, men de flesta tar andra jobb av och till för att få ekonomin att gå runt. Eller är hemma deltid med barnen och har en sängpartner med inkomster. Alla sliter förstås hårt.
Men dessvärre är det faktiskt inte en rättighet att lyckas vare sig som ensamföretagare eller egenföretagare. Fast man kan alltid drömma om genombrottet. Kan rekommendera det nya för- och efterordet (2015) i John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in, som illustrerar det hela mer än väl. Många år av ekonomiska problem och hårt slit tills genombrottet kom. För alla kommer inte genombrottet komma, men man ska då inte kräva att staten ska finansiera det hela.
En möjlig strategi är att inte lägga alla ägg i samma korg, utan ha flera olika verksamhetsinriktningar som kan balansera ut varandra, tills det utkristalliseras vad som fungerar och vad som inte fungerar. Detta gjorde för övrigt John Ajvide Lindqvist, med både ståuppkarriär, manus- och monologskrivande, vid sidan om skrivandet av de första bokmanusen. Plus förstås jobb som fritidsledare…
Själv drog jag mig fram på sparkapital, samt att sälja ved och julgranar, tills bloggen och böcker genererade tillräckligt med intäkter för att initialt kunna plocka ut motsvarande ett vårdbiträdes lön. Idag kan jag återigen ta ut tjänstemannalönen jag hade haft om jag inte sagt upp mig 2006. Men det tog nio år innan jag var tillbaka dit. Att nå vårdbiträdeinkomsten tog sju år.
Ska man då satsa och försöka förvandla en hobby till ett yrke? Mitt svar på det är, ja, om du kan se att du kan klara dig åtminstone 5 – 8 år (en konjunkturcykel brukar vara ca 8 år) utan några inkomster att tala om, och du har en bärkraftig idé, samt orkar jobba åttio timmar i veckan – varsågod. Men kom inte och kräv att staten ska hjälpa dig om det inte fungerar – däremot kan det finnas etableringsstöd att söka om man initialt är arbetslös. Men de stöden förutsätter att du har en hållbar affärsidé, eller åtminstone något som klarar granskningen.
Så håll drömmen vid liv, kämpa vidare, men kom inte och kräv hjälp om det inte fungerar.
1. Räkna på det. Säg att det tar en timme att komma i ordning på morgonen, en timmes lunchpaus och en timme för middag, så blir det kvar femton timmar i veckan. Släng på socialt åtagande om en timme om dagen, så är det kvar sju timmar. Ett större socialt åtagande om fyra timmar och kanske en vända till stan om tre timmar för konsumism, så är veckans 116 vakna timmar borta.
58 kommentarer
Handlar det härom den konstnärliga utsmyckningen av Västlänken? Eller om statliga konstnärslöner?
Det hade ju varit intressant med en översikt på alla konstnärer och artister och grupper av artister och konstnärer som idag försörjs med skattemedel. Det är ju uppenbart att vissa har vissa rättigheter.
Om man därtill lägger en översikt på företag och företagare som försörjs via offentliga medel så blir det nog en ganska substantiell lista.
Försörjs och försörjs, en del får ju t ex beställningar på konst från offentliga institutioner. Landstingen utsmyckar ju sina byggnader med en del konst, de skulle ju kunna köpt reproduktioner från Gallerix istället.
Man ska också komma ihåg att en hel del ekonomiskt framgångsrika konstnärer (dvs som inte försörjs med skattepengar) börjat i t ex den kommunala musikskolan där de fått studera gratis.
Tänk om låtsasanställningar av alla de slag, bekostade av skattepengar, upphörde. Då skulle ett enormt antal människor i Sverige behöva göra något produktivt inom tillverkning, service eller affärsverksamhet. I dag kan ett otroligt stort antal människor med kvasi-utbildningar hösta in stora summor i månadslön bekostade av den produktiva delen av befolkningen.
Nu beviljas det inte några nya konstnärslöner efter riksdagsbeslut från 2010, utan de har övergått till en form av långtidsstipendier. Vad den faktiska skillnaden är, kan man ju spekulera i. Den samtida konsten är ju till 90% ren skit, och i stort sett alla konstnärer i dag är vänster. Mot den bakgrunden är det inte konstigt att de anser att de ska ha betalt och kunna göra vad de vill. Det är typiskt för den samtida vänstern.
En del av de konstnärer som står med på listan över konstnärer med statlig inkomstgaranti, är dessutom självförsörjande och bland de prismässigt dyraste samtida konstnärerna, t. ex. Lena Cronqvist, Jan Håfström och Carl-Johan de Geer.
Jag noterar även att clownen Manne har statlig inkomstgaranti. Som enda clown. Under rubriken Clowner. Var det för att man ansåg att han inte var rolig?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkomstgaranti_f%C3%B6r_konstn%C3%A4rer
Under rubriken Foliehattar hittas Maj Wechselman, som uppbär "konstnärslön". Det är bra att staten på detta vis påtalar att hennes kreationer är konst och inte verklighet.
Argumentet "modern konst är skit" brukar ju framföras titt som tätt, men oftast har ju folk inte direkt tagit del av så mycket modern konst när de säger detta.
Det är ju heller inte i huvudsak "modern konst" som får konstnärslöner.
Det finns en del modern konst som är helt OK, börjar man leta hittar man en del gött.
Man borde ju egentligen samla ihop all urartad modern konst så att alla kunde se hur hemsk den är. Att ingen tänkt på det tidigare…
Manne får nog bidrag för att han har så dåligt ställt.
https://www.merinfo.se/person/Stockholm/Manne-Hans-Hugo-Ferdinand-af-Klintberg-1945/bkw78-xsu8
Konstnärslönen är ju en garantilön har jag för mig, kan tro att varken Manne eller Wiehe kvitterar ut en spänn eftersom deras övriga inkomster är för höga.
Det är väl vad som kala Droit-de-seigneur. Han är ju adlig för tusan.
Så du menar att Manne är aktiv?
Det var som fan. Är det han som är svensken i IT?
Just det där området i Sthlm är speciellt.
Kryllar av låginkomsttagare.
Men det är klart, är bidraget lågt blir skatten låg. Win win.
Nej, men han åker runt och gör sina shower fortfarande.
Det här blir ju bara värre och värre…
Gött iaf att Roy Andersson som övertygad kommunist hellre horade runt med postreklam än satt hemma och kvitterade ut bidrag. Ni har väl även hört storyn om Andersson HIV-film från 80-talet, "Någonting har hänt"? Där kan vi snacka missbruk av skattepengar.
På sin cykel?
Eller menar du Ben att du måstat följa med dina barn på en av hans föreställningar?
Glöm inte de 349 clowner vi har i Riksdagen som uppbär en rätt rundhänt ersättning.
Långt ifrån all modern konst är skit. Modernisterna, vilka representerade en rad konststilar, bl. a. expressionism, kubism, naivism och sur-realism (c:a 1890-1945) hade klassisk skolning, vilket avspeglar sig tydligt i deras måleri. Det är den så kallat samtida konsten, i egenskap av experimentell expressionism, där 90% är skit. Till den samtida konsten räknas konst post-1945 med konstnärer som Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko eller Pop-konstnärer som Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Cobra-gruppen, samt i dag, konstnärer som Damien Hirst. Även konststilar som foto-realism/hyper-realism är ju samtida konststilar men förvaltar arvet av konstnärligt kunnande, men framför allt så har de konstnärerna talang.
Den "moderna" samtida experimentella expressionismen inom konsten, har blivit en slags självuppfyllande profetia. Relativismen som modernisterna förespråkar och saluför, där "allt kan vara konst" och "ingen kan säga vad som är bättre än något annat", och "skönheten ligger i betraktarens ögon", har av dem förvandlats till att endast så kallat "nyskapande" har ett värde. Dessa personer och den uppfattningen styr konstvärlden totalt i väst i dag. Den har blivit en del av det politiska PK-samhället, även i de statliga institutionerna som Statens Konstråd och Konstfack i Sverige, där det gamla är förknippat med trist, förutsägbart och borgerligt. Realism är fascism. Man ska inte syssla med sån't.
Nja, jag tycker nog att Otto Mühls aktionism representerar västerlandets kulturella apex faktiskt.
gbd crvx
Argumentet "titta vad nazisterna gjorde" framförs som ett slagträ i dag av vänstern och PK-samhället inom konsten, för att rättfärdiga att skit, och enbart skit, produceras. Du vet väl att de statliga konstutbildningarna inte innehåller någon utbildning? Konstfack ägnar sig helt åt experimentell verksamhet. Ingen handledning gällande måleritekniker, skulpterande osv. En utbildning utan utbildning? Det säger en del.
Modernisterna var utskrattade när klassicismen härskade fram till 1800-talet, och konstakademierna hade smakmonopol på vad som var god konst. I dag är rollerna ombytta. Modernisterna har smakmonopol, och de har blivit fascister inom konsten och även arkitekturen. Likheterna med det politiska samhället är slående. Inkompetenta människor som sitter på positioner och försvarar sitt revir. Det levande konstverket i Göteborg är ett utslag av detta. Var och en kan se idiotin och pengaslöseriet, men ifrågasätter du det, så är du en trångsynt fascist.
Kan rekommendera podcasten "Karl Linnertorps begravning" avseende hur handledningen går till på teaterhögskolan.
Sen figurerar jag lite i den också i egen hög person, om ni lyssnar på avsnittet "Oslo" är det alltså jag som är Karl Linnertorps svenska rumskamrat i Oslo.
Ni kan dividera hur mycket ni vill huruvida konst är skit eller ej men det är så enkelt som att det inte tillräckligt många kunder vill betala för, ja det är helt enkelt skit.
Och det märkliga med hela den skyddade konstverkstaden är att de konstnärer som producerar sånt som folk vill betala för tvingas ibland betala 25% moms istället för reducerad konstnärsmoms.
Bara för att deras konstverk inte räknas som tillräckligt fina, och trots det så lyckas vissa av dessa icke utvalda att försörja sig själva.
Kolla tex motivlackering på fordon, tatueringar det är konstverk som folk betalar för men som kultureliten inte välkomnar.
Kent
"Kolla tex motivlackering på fordon, tatueringar det är konstverk som folk betalar för men som kultureliten inte välkomnar."
Precis. Det är ju vad jag skriver om ovan angående dagens kulturelit som är vänster i stort sett allihop. De exkluderar ju själva konst som DE tycker är sämre, men de klagar på att 1800-talets konservativa kulturelit gjorde samma sak. De har själva blivit fascister. Tolerant inom konsten är du bara om du bejakar streckgubbar, färgkladd samt konstinstallationer med primalskrik. Känns det igen från vänstern i politiken? Talar om tolerans, men är själva de mest intoleranta mot de de inte anser har berättigande.
" Handgranater flög i korta bågar"
Det är väl en rätt bra sammanfattning av den konst som är värd något.
För övrigt skall konstnären lida.
Tom Kakan skall lida.
Staffan Westerberg?
@doktor syn.Nu tog jag inte upp urartad konst pga Nazisternas ställning som ärkeskurkar I det västerländska medvetandet utan mer som ett exempel hur några moralpaniker tar I så de spricker för att åstadkomma något,men istället åstadkom det motsatta.
Stor respekt för dig Cornu som kämpar så, även om vi ibland verkar ha olika uppfattningar.
Tänker på en lärare i dokumentärfotografi jag hade. Han sa på allvar att vill ni hålla på med detta (dokumetärfotografi) så utbilda er till rörmokare först. Då kommer ni alltid klara er och kan fotografera det ni vill. Annars är det stor sannolikhet att ni i bästa fall slutar som bröllopsfotografer.
Idag finns det 78 fotografer på dussinet. "Vem som helst med en digital systemkamera" kan idag kalla sig fotograf och det är extremt svårt att försörja sig på detta, trots att det inte är kameran som gör dig till fotograf.
Men bra råd annars. Rörmokare har alltid jobb.
Det bästa med att vara rörmokare är ju att man får gänga och kröka på jobbet.
Det är sen gammalt.
…men bara I avloppsröret
Har aldrig sett en VVS installatör som gängat eller krökt rör.
De brukar klämma och böja rören. Om de inte har flexslang.
(Ett krökt rör blir ihopklämt)
Löda gjorde man på 1900-talet.
Men det är jag det, lite miljöskadad. Imorgon skall jag berätta vad en ryssböj är för något ( crazy Ivan bend på film-amerikanska)
Rörmokare gängar inte nuförtiden. Man använder presskoppel istället
Är inte koppleri förbjudet?
Nå, men då får man väl klämma på muffar istället. Nästan lika bra. #metoo.
Andra pressetiska regler där.
Är det en rättighet att få föreningsbidrag, få pyssla med subventionerad forskning, få pengar till lån. Du verkar blanda ihop rättighet med samhällsbygget. Förstår inte varför kultur skulle vara sämre än något annat skattefinansierad.
Någonstans måste man ju dra gränsen, och den borde normalt dras vid vad majoriteten människor i samhället tycker. Cancerforskning kan jag tänka mig att de flesta anser vara legitimt att sponsra, men att alla ska kunna göra vad de vill och få betalt är ju höjden av egennyttigt resonemang, oftast från människor som har en politisk syn som förordar allmännytta.
Ta bara detta skit med bidrag till studiecirklar. Varför ska skattemedel läggas på att studera Kalle Anka eller liknande. Dessutom är det bara mest ett sätt att bluffa till sig pengar. En klasskompis till mig och hans polare satte i system att anordna studiecirklar i början av 80-talet för att studera bl.a. popmusik. Sedan gick de och köpte pizza för pengarna de fick av kommunen.
Alla bidrag skulle bort. Konstnärer ska betala full moms som vanliga hantverkare eller fuska som folk gör mest.
Att jobba 60-80% med hemtjänst eller lager ger kopiöst med fritid som kan omsättas i bättre betalt eget jobb, i alla fall om vi pratar Rot/Rut. Väsentligt bättre än bara hemtjänst/lager i all fall. Alla har inte utbildning/spetskompetens att bli rika/ ekonomiskt oberoende på sin idé. Många kunde ha bättre ekonomi och roligare tillvaro med en mix av arbete och firma, givetvis olika grundförutsättningar och anspråk.
Hantverkare? Det är väll ändå en bransch med ganska mycket subventioner?
Har aldrig förstått svamlet om 60-80 timmars arbetstid som egenföretagare. Måste man jobba 80 timmar för en medioker lön måste det väl vara något allvarligt fel på affärsidén? Visst om man bygger upp ett miljardföretag kanske, men ett vanligt levebrödsföretag, nej. Har själv kört eget i snart 15 år. Lägger max 20 timmar i veckan och har c:a 10 veckors semester. Ingen jätteförtjänst men i alla fall minst motsvarande en lön på 50 tusen i månaden.
+1
Finns ingen anledning att anstränga sig för att tjäna några större pengar i Sverige, man blir bara bitter över hur värdelöst allting är.
Nej, det måste inte vara något allvarligt fel.
Man kanske kan frilansa in en vettig mängd pengar på halvtid på skrivande om man jobbar som copywriter, t.ex, men om det man egentligen vill är att skriva egna krönikor och det tar 5-10 år att jobba upp en publik så att man får vettiga intäkter på detta så är det ju så…
Inget FEL på affärsidén för den sakens skull, bara för att det är lättare att snabbt få in pengar via att skriva… instruktionstexter till datormjukvara, eller whatever.
Har aldrig heller riktigt köpt det där om 80 timmars arbetsveckor.
Vad gör ni då?
Startade mitt bolag för en ganska exakt 5 år sedan. Har idag ca 10 anställda och gör ca en miljon i vinst. Har aldrig jobbat 60 timmar en endaste vecka.
Det beror väl på vad man vill göra? Om man vill vara någon form av eftertraktad konsult eller hyra ut sådana så är ju det rätt enkelt.
Vill man vara skribent, musiker, ta fram egen produkt, fastighetsägare osv så kan det ta betydligt längre att få vettiga intäkter.
I call bullshit på ”Carmania”: ingen som drivit företag i 15 år använder fraser som ”…allvarligt fel på affärsidén”. Driver man företag vet man att utförande är allt och ”affärsideér” är sånt som wannapreneurs snackar om. Det är som att säga ”Jag har jobbat med datorer i 15 år och vet när det är fel på modermodemet, själva kärnan i hårddisken”.
Som sagt, I call bullshit, men posta gärna allabolags-länken till ditt företag och motbevisa mig.
Om inte någon redan skrivit det så är den statliga "livslönen" för konstnärer sedan någ år (2010) indragen och ingen mer kan komma i åtnjutande av den. Förutom de som nu har fått den sedan tidigare. En av naturliga skäl minskande skara.
inga problem att leva på sin hobby, det gäller bara att ha rätt hobby som rörläggeri…
Jag försökte sadla om till att försöka ha min stora hobby som jobb för ett antal år sedan, men det roliga försvann efter ett tag när jag tvingades hålla på med det 8 timmar om dagen varenda jevla dag. Så jag tröttnade i stort sett helt på det istället.
Och förstod att det jobb jag hade innan, som även är mitt nuvarande jobb, är precis det rätta för mig. visst finns det bättre och sämre arbetsplatser men just nu är på den bästa jag någonsin varit på. Det märks genom att arbetsdagarna går blixtsnabbt och man längtar dit när man varit ledig en stund.
Det är utmärkt att gå in på det här forumet ibland och få sig en dos tvärsäkra åsikter och smakråd för mig som är lite velig och ambivalent. Speciellt ni som vet vad som är bra och dålig konst uppskattas…
Problemet med alla former av bidrag som syftar till att hålla olönsamma verksamheter under armarna är ju att pengarna måste ta någostans ifrån.
Dvs skatter.
Och naturligtvis så innebär detta i slutändan att marginellt lönsamma företag istället blir olönsamma, och lönsamma företag blir marginellt lönsamma. Tills man måste höja skatten nästa gång för att tillgodose någon ny grupp som inte kan leva på vad de gör.
Förstår mer resonemang om bidrag till en konstnär med talang än till Facebooks serverhall. Extremt många branscher som är subventionerade. Jordbruk, vård, bygg, städ, forskning, militär vapenexport, IT. Mm mm. Förstår inte varför kultur rör upp känslorna så.
Vem bestämmer om konstnären har talang? En expert?
Sen kan man ju konstatera att folk, med rätta, är evinnerligt trött på dessa kulturmän med egon som får Trump att framstå som en sansad feminist.
Poängen är att det inte går att tala om talang inom konst om man inte definierar vad som ska uppnås. Talang att måla figurativt, dvs att avbilda verkligheten så exakt som möjligt? Eller talang till nyskapande, där nyskapandet är själva syftet? Talang att provocera, där syftet är att enbart provocera? Talang att bajsa på en duk, smeta ut det, och kalla det för konst?
En kirurg som har talang är naturligtvis en person som är skicklig sett till utförande och slutresultat. Det är kunskap som kan mätas.
Så länge konsten syftade till att först och främst vara vacker och så realistisk som möjligt, dvs baserad på teknisk skicklighet (även om politiska budskap och provokation kunde ligga inbakade i motivet) så rådde det stor samstämmighet både bland expertis och allmänhet, vilka konstnärer som var talangfulla och skickliga.
http://www.vlt.se/blaljus/brott/klarade-inte-att-bokfora-under-utmattningsdepression-doms-till-boter
Måste man jobba 60-80h i veckan för att gå runt så är man nog i fel bransch. Förstår att det här är nischat åt kultur/media men det gäller ju långt ifrån andra grupper som lever på timdebitering.