Nyregistrerade bilar indikerar mycket gott läget i konjunkturen, men är än så länge brus. Även om nyregistreringarna nu föll marginellt jämfört med samma månad förra året är det att betrakta som brus och inte någon indikator på förestående ekonomisk undergång.
![]() |
Förändring nyregistrerade bilar från samma månad föregående år. |
Antalet nyregistrerade bilar föll i september 2017 i jämförelse med september 2016. Det innebär inte att det ekonomiska sammanbrottet är omedelbart förestående, utan är än så länge brus.
Det råder dock sedan 2016 en trend med allt svagare ökning av nyregistreringarna, vilket kan tolkas som att konjunkturen håller på att toppa. Men kraftigt försvagade siffror är fortfarande långt borta. Nyregistreringarna vände ner tidigt 2008, men då toppade ekonomin redan 2007.
Det är förstås möjligt att nyregistreringarna fortsätter falla och blir en ledande konjunkturindikator, men snarare handlar nog det marginella fallet i september om osäkerheten kring regeringens kraftiga skattehöjningar för nya bilar och är politisk, inte ekonomisk.
Notera för övrigt att det extremt kraftiga fallet 2008-2009 höll på i två år. I jämförelse med septembers -3.1% så föll nyregistreringarna först 18.36% i mars 2008, följt av -23.04% i mars 2009 – alltså på redan fallande siffror från 2008. Det var knappast en positiv upplevelse för bilhandlarna.
Nu återstår att se när enskilt negativt brus förvandlas till normalläget. Gissningsvis först någon gång 2018.
I övrigt ökade på energisidan nyregistreringarna av pluginhybrider med 31.7% till 1 530 bilar och elbilar med 17.2% till 491 fordon av 32 543 nyregistreringar i september.
15 kommentarer
Man får även titta på vilka som köper de nya bilarna!
Om det är juridiska personer – dvs leasingföretag – eller privatpersoner
Listan över volymer och modeller / fabrikat skiljer sig åt mellan köpargrupperna!
Och hur många gör som jag? Köper ny bil i år, för att slippa chockskatten på nya bilar, nästa år.
Alla bilar får inte höjd skatt. Ekonomiskt borde det vara bättre att vänta med att köpa ny bil.
Samma här. Köpte två nya bilar.
Det lönar sig rätt bra att samla på sig ett lager med dieselbilar och inregistrera dessa innan skattehöjningen. T.ex. skatten för en BMW X6 kommer höjas från 3600 kr till 15600 kr/året.
Tror redan nu att folk börjar räkna in att dieseln är i princip död för privatpersoner, äldre bilar plockar man bort med miljözoner zon 2 och 3.
De nyaste dieslarna uppfyller avgasnormen Euro 6
Hur kan det vara lönsamt att köpa på sig ett lager med bilar som man inte behöver? Skatteskillnaden är ju bara 12kkr för ett år. Bara värdesänkningen lär vara betydligt högre och sedan tillkommer transport, lagerhållning, försäkring, räntekostnader och risktagande.
Ursäkta offtopic men bloglänken till morgonsur är ur funktion sedan ett tag tillbaka.
Är det bara jag som går och funderar på en 2-3 år beg Skoda ?
😉
2-3 år gammal bil oavsett märke är väl ofta ett smart köp.
Nej, jag funderar på en skattebefriad MB 300TDT från 1987.
Nej, den riktiga skattebefriade "prepper-bilen" är en MB W110 – Fen-Mercan" med OM 621 som kan köras på det mesta som flyter och kan brinna.. 😉
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_110
Det är väl bara att göra som Romson och tanka skattebefriad diesel i tanken?
Jag slog till på en ny Golf, även för en bensinare på 110 hk kommer skatten öka med en tusenlapp. Inte för att det spelar nån roll sett till värdeminskningen, men det är kul att lura miljöpartiet på deras straffbeskattning av svenssonbilar till förmån för Teslot.
I Sverige skall "vanligt folk/verklighetens folk" åka kollektivt !!!
Ya Basta !!
MEN.. är du en särskilt framstående och för samhället viktig "kamrat" så står dig en Tesla till förfogande.. 😉