Nu när den sk Alliansen är död i och med splittringen i frågan om försvarsminister Hultqvist öppnas för en mittenregering efter valet 2018. Det skulle effektivt lösa den politiska låsningen och göra att en minoritetsregering kan få igenom sin budget och det mesta av sin politik, när en mittenkil slagits in mellan höger och vänster.
Sveriges riksdag. Läsarfoto. |
Alla är väl införstådda i att svensk politik numera handlar om att inte ge Sverigedemokraterna någon makt eller inflytande. Problemet har dock varit att vänstern med Socialdemokraterna i spetsen hållit fast vid förlegat blocktänkande, där socialism är den enda lösningen.
Det visar sig nu med Alliansens slutliga död att Socialdemokraterna mycket väl kan bilda en mittenregering med stöd av Liberalerna och Centerpartiet. Detta skulle lösa blockeringen (ordvits!) i svensk politik, samt avskärma SD från all makt.
Alliansen har sedan valet 2014 befunnit sig i dödsryckningar och patienten kan nu sägas vara hjärndöd, och det är bara en fråga om när de närmast sörjande accepterar detta och stänger av respiratorn.
Om vi antar följande valresultat 2018, avser mandatfördelning från extremvänster till extremhöger: MP 4%, V 10%, S 28%, SD 22%, C 9%, L 4%, M 13%, KD 4%, så skulle ett förnyat socialistiskt block endast få 42%. De borgerliga kan därmed lägga en budget och om SD väljer att stödja denna driva igenom en oppositionsbudget. Den kan till och med gå igenom utan att antingen FP eller KD är med i budgeten. Det budgetförslag som får flest röster går som bekant igenom.
Låsningen kvarstår i så fall.
Men om man istället bildar en regering med S,L och C, och driver den mittenpolitik som Socialdemokraterna egentligen vill driva, så är regeringsunderlaget visserligen bara 41%, men det finns ingen möjlighet för oppositionen att få igenom en alternativ budget. Hos vänsterextremisterna är mandaten bara 14% och högern plus SD får bara ihop 39%. Så länge inte högern gör gemensam sak med vänsterextremisterna i Miljöpartiet eller Vänsterpartiet, kan de inte få igenom en budget. Och SD skulle aldrig rösta på en budget där MP eller V varit med, sannolikt inte heller KD eller M. (Nåja, folkhemsfundamentalisterna i SD är ju egentligen betongsocialister och placeras ovan i mitten men klumpas i denna politiska spelplan ihop med M och KD) En högerbudget utan SD:s stöd går inte igenom.
Resultatet är alltså att en mittenregering kan regera i minoritet och utan problem helt och hållet få igenom en egen budget så länge inte vänsterextremisterna kan samarbeta med högern. Detta kommer också gälla en lång rad andra politiska förslag.
Det är alltså dags att acceptera verkligheten i en ny svensk politisk karta. Och den verkligheten är att det inte går att bilda en regering enligt gamla block, utan det behövs en mittenregering efter valet 2018. Åtminstone så länge målet i svensk politik är att inte ge SD någon makt.
Med alliansens slutliga hjärndöd idag öppnas nu ett nytt regeringsalternativ byggt på S+L+C. Alternativt kan ju S+M ha lite hatsex med varandra och bilda regering (ni vet alla att de egentligen vill…), likt i min roman Höstsol. Det väsentliga i alternativet är att bilda en mittenregering som isolerar extremvänstern och högern från varandra.
Frågan landar i om partierna heller håller kvar vid förlegad blockpolitik och svaga regeringar, eller om man accepterar verkligheten tillförmån för den makt och de ministerposter de alla personligen eftertraktar?
81 kommentarer
"Problemet har dock varit att vänstern med Socialdemokraterna i spetsen hållit fast vid förlegat blocktänkande, där socialism är den enda lösningen."
Haha, du har roliga analyser ibland. Tur att du håller dig till fiktion och inte gör anspråk på att vara m Knutsson. Fiktion knåpat du ihop rätt bra, blanda inte ihop det med politiska analyser.
Det är nog snarare partierna till höger som har en mer eller mindre paranoid inställning till socialdemokraterna. Sossarna har drivit igenom massor med "högerpolitik" sedan Olof Palmes frånfälle. Det förefaller mest bara korkat att låtsas att de är socialister. I sådana fall är Allahiansens partier också socialister och vad är det då de är så rädda för?
Är det inte dags att sjuklövern samlar ihop sig till allas-lika-värde-alliansen? De är ju alla rörande överens om att alla människors lika värde är politikens fundament, så varför skall de tjafsa med varandra när den politiska enigheten är total?
Skillnaden i svensk politik är löjligt små. (Ostbågeskatten är ju rätt B, men man kan ju glädjas åt att S är rätt nöjda med de flesta av alliansens reformer) Skillnaderna i politik handlar ju rätt ofta om ostbågar i landet lagom. Tycker det har varit en ömsesidig trots ifrån alla partier. Nu handlar det om att dom ska svälja stoltheten och få tummen ur #@$&+! och göra nått vettigt för moder Svea o inte låta järnrörsligan få ställa te ett igen.
Ja, detta blir mer och mer sannolikt och inte en dum lösning (relativt sett). Vinnare ur det politiska spelet blir (s), men så länge man då väljer att samarbeta med Centern och Folkpartiet så är läget bättre än om man håller fast vid att ge gåvor till kommunisterna hela tiden.
Detta är inte alls konstigt om vi tittar historiskt, såklart. Moderaterna brukar vara de som tröttnar snabbast och inte vill vara med och göra upp, medan folkpartiet ofta gjort gemensam sak med sossarna (vid tex skattereformerna).
S + M kommer inte att fungera. Vänsterfalangen inom partiet och LO hindrar. Men även inom M är det nog kört. Det bästa för landet är S+C+L. Men det hela slutar med att SD får ännu fler röster vartefter. Jag tror att SD får nya sympatisörer dagligen då många ser och hör vad som verkligen händer.
Nu gäller ju detta dock, bara givet det valresultat Lars skriver. Tar M 2% av S. Allt annat lika. Så faller det. Då måste S blanda in storkarna. Och då blir det ingen riktig mittenregering.
Det finns många andra utfall där detta gäller. Ovanstående siffror var bara ett exempel.
Mats Nilsson: Jag kan inte låta bli att hänga upp mig på din mening "Det bästa för landet är S+C+L" Rent spontant känner jag att alla partier i sjuklövern, är skadliga för Sverige, speciellt S, C och L. Känns rätt ledsamt när man tänker på hur mycket elände de ställt till med. Tyvärr verkar vi redan passerat punkten där det går att styra upp det. Jag tror att om man skulle försöka på allvar skulle det kosta så mycket pengar att alla som kunde skulle lämna landet. Sen går givetvis inte allt att lösa med pengar. Spelar ingen roll om man höjer polislönerna till 50 000:-, det är inte många som vill in i no-go-zonerna och städa, med risk för liv och lem.
Niclas: OK, så allt utom att SD får egen majoritet innebär att landet är kört. Jag tror inte på detta, över huvud taget. Alltid samma snack dessutom om att alla "lämnar landet", jag ser inte alls någon sån tendens.
Självklart inte. Vart ska de flytta i sådant fall? Dylika gnällspikar levererar aldrig konkreta exempel på land som är bättre än Sverige och skäl för detta.
Kolla Mensanen i Cornus blogglista. Han har efter ganska omfattande analyser valt Spanien.
Mensanen är ju trots allt mensan och verkar ha ett jobb, på riktigt,
medans "Dylika Gnällspikar" sitter i mammas källare och skriver kommentarer pa internet.
Trevligt ställe. Konstaterade i förra veckan att det inte var något för mig att permanenta mig i. Bland annat Berlinmurar i tomtgränserna i villaområdena, galler för fönstren och total avsaknad av moral när det gäller parkeringsskador. Nej, de analyserna ser nog mellan fingrarna med rätt mycket… Man ska ju inte heller vara särskilt oroad över illegala afrikanska immigranter om man ska bo där.
Eftersom skillnaden mellan LCS och MKdSd enbart är 2%-enheter i Cornus exempel så är det inte osannolikt att M+Kd lägger en budget som med Sd:s röster blir den största:
M 18%
Kd 4%
Sd 23%
Summa 45%
S 26%
C 12%
L 4%
Summa 42%
I det läget kommer dock MP och/eller V rösta på vänsterliberalerna.
Ser fram emot LAS-diskussioner mellan LO och Lööf…
Joakim: Det utvandras mer än nånsin nu. Ca 50000 per år. Kolla SCB. När fungerade det att lösa problem med "mer av samma"? Fortsätta att fylla på i no-go-zonerna, höja kommunalskatten, låt fler poliser säga upp sig, etc. TAla om för mig vad som blir bättre med detta. Låt oss sen inte hoppas att det blir lågkonjunktur med arbetslöshet och höjda räntor…
Visst är det många som utvandrar — men om du tittar på statistiken så ser du nog att det till största delen handlar om folk födda utomlands.
Vi har absolut tydliga problem, men läget är inte olösbart. Största problemet är som du säger om vi får en tung lågkonjunktur och därtill hörande ekonomiska problem hos breda massor. Vi är inte riktigt där ännu dock.
Lustigt nog är det dessutom färre svenskfödda som utvandrar senaste åren av totalen.
2000: 18 256 svenskfödda, 34 091 totalt (54%)
2005: 17 866 svenskfödda, 38 118 totalt (47%)
2010: 21 173 svenskfödda, 48 853 totalt (43%)
2012: 19 819 svenskfödda, 51 747 totalt (38%)
2013: 20 237 svenskfödda, 50 715 totalt (40%)
2014: 19 161 svenskfödda, 51 237 totalt (37%)
2015: 18 452 svenskfödda, 55 830 totalt (33%)
2016: 16 818 svenskfödda, 45 878 totalt (37%)
Så jag vet inte vad du försökte bevisa med din berättelse?
Joakim:Jag ser att utvandringen ökat rejält. Varför skulle det skulle vara "förmildrande" att det är många utlandsfödda som åker? Jag hävdar att många inser vart det är på väg och lämnar landet. Ser du nu tendensen?
Du skriver vidare att " vi är inte där ännu" . Nej, det är inte sååå illa just nu. Dock står jag fast vid att det ej går att vända. Vägen är utstakad och det som krävs för att vända detta går ej att uppbringa. Ta, tex Löfvens prat om att krossa den organiserade brottsligheten. Den lever och frodas och har snarare förvärrats. SKL säger att det krävs 2-4% höjning av kommunalskatten för att klara välfärden 2020, vilket naturligtvis skulle orsaka massa problem för vanligt folk.
Niclas: Utvandringen ökar eftersom invandringen tidigare har ökat. Tydligen är det färre svenskfödda som inser "vart det är på väg" utan som ändå stannar i landet. Så jag tror inte utvandringssiffrorna tyder på något särskilt.
Med en statsbudget på 1000 miljarder, där 45 miljarder går till rättsväsendet, finns det utrymme att omfördela till ännu mer polis, kriminalvård och domstolsväsende innan det blir riktigt risiga tider. De skattehöjningarna som SKL aviserat kommer kontras av höjda statsbidrag (oavsett regeringsfärg), ungefär som det brukar vara, så kommunalskattehöjningen blir nog inte så stor till 2020.
Genomsnittskommunalskatten idag är 32,12%. De demografiska behoven stiger visserligen, men snittskatten kommer inte vara >36% år 2020, utan det kommer komma nya "äldremiljarder" och motsvarande från staten, så några fyra procentenheters höjning är osannolikt.
Vi skulle haft en liten bettingavdelning på bloggen så man kan sätta lite pengar på sådana här huvudlösa påståenden.
Kan bli som Lars skriver men det är ett år kvar och frågan är vilka frågor som är hetast om ett år.
Kommer tänka på tredje orkanen Maria och om mer väderkaos får SD att förlora många väljare som då går till S och M eller stannar hemma på valdagen. C och MP får väljare om klimatet blir mer uppmärksammat. Fortsätter de ekonomisk goda tiderna till valet vinner S mer och M om det går illa ekonomiskt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det lutar klart åt S+L+C. C och L kan inte motstå ministerposter nu när Alliansen är ute ur bilden. Inte så illa då det är prio A att bli av med antidemokraterna V och Mp. Sen är invandringsfrågan ett aber om floskeldrottningen Lööf vidhåller sina fantasier om öppna kranar. S är i grund och botten restriktiva i denna fråga.
Oerhört spännande se vad M tar sig till nu när man är i ett desperat läge.
Idioterna måste skaffa sig en mittenideologi för att det skall gå. Liberalism är ingen mittenideologi, utan extremglobalindividualistisk och det blir inte bättre av att de kallar sig "gröna liberaler" eller "socialliberaler". Demokratin är tillsammans med ekologisk och ekonomisk hållbarhet fundamentet, inte individens gränslösa frihet.
Tja, om de kan mörka sina avsikter så kan det funka. Men om det nånstans klart framkommer att en röst pä C eller FP ör en röst på socialisterna kan det bli … jobbigt.
Tror f.ö. att det blir spiken i kistan för folkpartiet.
Och var går fåålkpartisanerna isåfall röstmässigt? Cäntern eller moderötterna?
Att kalla socialdemokraternas skattehöjarpolitik mitten är intressant
Det blir som att pissa på sig, varmt och skönt i början men när folk synar bluffen så kommer SD ta ännu ett språng i opinionen. Exakt vad som hände med DÖ, då sjuklövern (minus V) i praktiken skapade en riksdag i riksdagen för att kringgå SD i bästa DDR-stil.
Å andra sidan, håller man bara SD ute tillräckligt länge så finns ju alltid möjligheten att massinvandringen och folkutbytet totalt förändrar väljarkåren och därmed stoppar SD för gott.
Amen till det!
En 'mittenregering' känns allt mer sannolik. Dvs man kommer försätta köra rätt in i kaklet och blunda för Sveriges problem och fortsätt massinvandring (Vi har inte stängda gränser).
Det lutar mer och mer åt en perfekt storm. När den ekonomiska krisen och bostadskraschen kommer är bidragspengarna slut. Samtidigt urartar brottsligheten totalt och polisen kollapsar helt. Då kommer vi få se riktiga nazister väljas in i riksdagen, men det är nog det minsta problemet då. Hjälm på för alla som inte kunnat fly landet!
Återigen: vart skulle de fly? Ryssland?
@sälen
Jag tänker på Norge eller Danmark i första hand, kanske Finland för att de talar Svenska bitvis. Övriga Europa känns ju lika illa ute som vårt land, utom vissa tidigare Östländer då. Men där vill jag väl inte bo egentligen.
Ev Nya Zeeland där Engelska funkar, lite pengar på fickan, hyfsad teknisk utbildning och beredd att jobba med whatever borde funka.
Det här landet kommer inte att fungera särskilt länge till.
Kallle7: Har du en gissning på ungefär vilket år Sverige "slutar fungera"? 2018, 2020, 2025? Jag ställer gärna upp på lite vadslagning.
Har bott i Danmark. Stryk det från listan om man inte gillar de svenska problemen gånger 10! Norge är trevligt, men även där får man nog läsa på lite om samhällsdebatten så att man inte blir besviken. Finland är naturligtvis inte ett alternativ.
Joakim P
Definiera "slutar fungera". Fortsätter vi i tangentens riktning vad gäller våld, skjutningar, utanförskap etc så ser det inte jätteljust ut på 10-15 års sikt. Särskilt inte som vi lär genomlida en lågkonjunktur med boprisfall på vägen.
Någon massflykt från landet blir det inte tal om, men segregationen kommer att bli än mer uttalad med gated communites, vakter, kidnappningar osv. Brasilien light kanske?
Portugal, Spanien är väl två troliga kandidater dit flertalet Svenskar kan tänka sig "fly" eller mer riktigt utvandra.
SIWOTI: Jag tänkte att Kalle skulle få göra det.
Ja, det är riktigt illa med gängvåldet just nu, men jag ser det (faktiskt) inte som någon total samhällskollaps, alla dåliga nyheter till trots.
Vad kan man hitta på för vettiga indikatorer på "landet går under"? En kombination av följande kanske:
* En mordnivå som är lika hög som i USA?
* En medellivslängd som sjunker till Polens nivå?
* En sysselsättningsgrad som inte längre är högst i EU, utan nånstans på Spaniens nivå?
Jag håller med om att en utdragen lågkonjunktur med bankkris/bostadskris kommer se riktigt illa ut. En sådan har många länder i Europa redan genomlidit (se Irland, Spanien, och inte mins Grekland), men jag menar nog att Sverige har ett annat utgångsläge som åtminstone just nu ser bättre ut, trots problemen i samhället.
Som sagt var: hela Spanien är en enda stor gated community med murar och galler runt husen. Om man är SD-anhängare så lär man inte jubla över mängden illegala afrikanska immigranter heller. Men det kanske inte är ett problem där nere? Känns ju också stabilt med ett land i potentiellt sönderfall i och med den av Madrid olagligförklarade omröstningen i Katalonien. Visst går det som på räls för Spanien!
Portugals offentliga finanser ska vi kanske låta vara i fred… Snacka om ett land som står inför en kollaps den dagen EU stoppar kranarna. För jag antar att en EU-kollaps ingår i världsbilden.
Det skulle antagligen räcka att skjutningarna flyttade från de utsatta områdena in till städernas gräddhyllor men kidnappningar och grova rån för att den produktiva delen av befolkningen skulle börja överväga att flytta. Sker denna utveckling snabbt och i större skala kan polisen så klart inte hantera det. Då blir alternativet gated communities men även där kan det bli svårt att upprätthålla våldsmonopolet.
Jag tror det blir (med svenska mått mätt…) rappa svar från våldsmonopolet om det skulle börja inträffa. Det är naturligtvis trist för de som drabbas, men Sverige är inte direkt någon "failed state" vad gäller den allmänna säkerheten, utan våldet och gängskjutningarna är framför allt koncentrerade till "särskilt utsatta områden", och det som har hänt är att polisen inte haft tillräckligt fokus (av olika skäl) på just detta.
Detta går att vända även om läget inte är ljust nu.
JP
Jag målar bara upp ett tänkbart scenario på 10 års sikt och extrapolerar utvecklingen från de senaste åren. Utvecklingen går att vända men jag tror inte att samhället klarar det, bara i kväll har det varit två skjutningar. Men någon failed state kommer vi inte att bli, det är bara trams. Men nu driftar jag iväg från inläggets ämnet så jag avslutar här.
Sälen skriver en massa skit om saker han inte har en susning om
Han vet inget annat än att Sverige är bäst
Sälen borde bosätta sig i Tensta eller Biskopsgården och uppleva det härliga svenska samhällslivet
@Joakim
Vi är i en eskalerande, självförstärkande process.
De där sakerna ni nämnt ovan kommer inte plötsligt att bara ordna sig, särskilt inte när politiken faktiskt ser ut ungefär som Cornu beskriver.
Det kommer att fortsätta på samma linje och det blir bara värre, belastningen på de redan ansträngda systemen kommer att öka. Istället för för att hämta sig så kommer vissa system att inte hinna med. Gissningsvis Socialtjänsten, skolan, sjukvården
Förutom polisen då, enl mig så har polisens funktion redan försvagats allvarligt när man inte hinner utreda grova brott pga av för stor mängd andra, ännu grövre brott. Och fler poliser slutar än som nyanställs..
När tycker du att den slutat fungera?
När de inte kommer då folk ringer och verkligen behöver deras hjälp?
Det händer redan..
Och jag ser att ni inte ens nämnde det nya partiet ( Jasin) som sannolikt kommer att bli valbart i nästa val.
Spännande!
Uttryckte mig nog fel när jag skrev "Det här landet kommer inte att fungera särskilt länge till." Det kommer såklart att fortsätta "fungera", inte lika bra som det gjort innan och absolut inte så bra som det skulle kunnat fungera med en annan politik. Brasilien light skrev Somebody, känns troligt men inget land där jag vill bo. Du kanske vill bo där?
Hej Fortuneteller!
Jag vill gärna lära mig mera och blir oroad över om jag snackar skit. Jag ber om ursäkt därvid. Vilka av mina följande påståenden är felaktiga?
1. Ett typiskt spanskt villaområde karakteriseras av höga murar, staket och låsta grindar mot gatan.
2. Portugal är en av EU:s största nettobidragstagare.
3. Det ska hållas en folkomröstning om Kataloniens självständighet, vilket Madrid har ogiltigförklarat.
Kalle: Nej, jag tror inte Sverige blir något "Brasilien light".
Nej, Sverige fungerar inte lika bra som det skulle kunna gjort med annan politik. Fast det påståendet är helt innehållslöst och kan sägas när som helst om vilket land som helst.
Jag tänkte mer konkret vad som ska försämras inom säg tio år. Att polisens situation är usel (på grund bland annat av den fantastiskt risiga omorganisationen) är en typisk sådan sak. Men där tror jag det kan vända på tio år. Problemet vi har nu är koncentrerat mest till fattiga områden/"speciellt utsatta områden", men många av oss andra som inte bor där har inga problem med sakernas tillstånd.
Sverige blir inte Brasilien light. Det blir Balkan anno 90-tal på steroider.
JP: 'problemet vi har är mest koncentrerat till utsatta områden'
Jaha? Så då är allt lugnt menar du? Vi som tillhör den välmående medelklassen kan lugnt skita i att det finns områden där krmininella ligister tagit över? Där de som inte har råd att flytta får finna sig i att deras bilar blir uppeldade. Och där kvinnor blir trakasserade och inte kan klä sig hur de vill. Där sjuka människor dör eller brinner inne för att räddningstjänsten inte vågar köra in.
Detta är Sverige idag. Men det är lugnt. Inget att bekymra sig över. Det sker ju bara i utsatta områden..
Vad gör du förresten när de utsatta områdena blir fler? När de kryper inpå villakvarteren? Snart är hela Sverige ett utsatt område.
Säger inte att det måste bli så illa, men just nu går utvecklingen åt fel håll. Det går absolut att ändra, men det kräver stora ansträngningar. Den politiska viljan och krisinsikten saknas helt. Det största problemet enligt eliten verkar vara att de som påtalar problemen smutsar ner 'sverigebilden'. Som om de inte gör det helt på egen hand med sin oförlåtliga passivitet.
Relaterat till ämnet då så kommer naturligtvis inte en mittenregering med 'liberaler' och sossar göra ett vitten för att åtgärda Sveriges problem. Det viktigaste blir att inte röra medelklassens heliga ränteavdrag och fortsätta förmå dem att blunda för problemen. De berör ju trots allt bara de 'utsatta områdena'.
Jag tror steget är hyfsat långt till "snart är hela Sverige ett utsatt område". Och nej, läget är absolut inte bra, men man behöver inte överdriva och säga att landet går under eller att vi är på väg att bli ett "Brasilien light".
Vi får väl se hur det ser ut med ytterligare 4 år av öppna gränser som påstås vara stängda och av fjäskande för återvändande IS kämpar. 4 år där kriminella kan bete sig precis hur fan som helst utan att få ett straff värt namnet om nu polisen mot förmodan skulle råka få tag i någon. Se hur det ser ut efter ytterligare 4 långa år på fel spår.
Såg detta i morse, min kära hemstad..
De försöker få det till att det bara var en brand, men varför ligger det då icke brandskadade grejor 30 meter från huset?
https://www.hd.se/2017-09-19/kraftig-brand-i-lagenhet
Själv skulle jag vilja höra mer om ryktet att det finns mer vapen i förorterna än i svenska armén. Är det sant, vilket jag inte hoppas och i så fall vilka är de uppskattade proportionerna per vapenslag.
Det där låter en smula orimligt, men skicka gärna en länk.
Hejsan Sälen
Utgår från att du trollar
Men om du mot förmodan inte gör det vilket innebär att du är okunnig nationalchauvinist (eller röding vilket är samma) så tipsar jag dig om att kolla lite jämförande statistik på ex Eurostat ang kriminalitet.
Sverige kommer att få jämföra sig med Latinamerika i fortsättningen.
Men det är mer spännande än att bo i Sydeuropa.
Hej igen Fortuneteller!
Jag förstår fortfarande inte hur Spanien kan vara ett stabilt alternativ till det helt sönderfallande Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varsta-krisen-i-spanien-sedan-statskuppen
Jag håller inte med om att SVMP skulle vart blocket som envist kramar blockpolitiken. Tvärt om har ju S gjort flera inviter mot mitten och höger sedan förra valet, med start direkt efter valet då de var extremt snabba med att deklarera att V inte var inbjudna till samtal om regeringsbildande. Detta skedde dagen efter valet, om jag inte minns fel, och V har ju som bekant 0 ministerposter.
Samtidigt har Alliansen envist hållit fast vid sitt block och det är endast nu som alliansen eventuellt verkar vara något så när uppluckrad.
Ska bli spännande att se vad som händer efter nästa val. Drömscenariot är ju som du skriver en stabil mittenregering där flera partier från mitten-vänster, mitten och mitten-höger samarbetar som vuxna människor för att styra landet tillsammans.
Vi har inte råd med 4 års hönshus till där S sitter på alla ministerposter och alla andra gäller. Dags att släppa sargen och börja jobba.
Sedan Centern vart medias nya gulligullparti så har det varit uppenbart hur nästa regering skall se ut enligt "eliten" (wallenberg och co)
Centern skall bilda mittenregering med Socialdemokraterna och efter behov kommer några stödpartier tas in så de får majoritet. Vänsterpartiet kommer garanterat plockas in, möjligen Liberalerna. Lyckas inte de få över 50% blir det genast svårare och lösa
Alla de utspel och det val partierna gör nu kommer ha som mål att ovanstående skall gå i lås. Den som tror att väljare har inflytande över riksdagen har inte lärt sig mycket
Så du menar att Jacob och Markus allra helst vill ha en regering med V, S och C? Varför skulle den kombinationen ligga i deras intresse menar du?
Tja, en "stabil mittenregering" som garanterar business as usual hade de nog velat ha. Blir det alltför illa är det bara att flytta kapitalet någon annanstans.
Det kan inte kallas en mittenregering om V är en del av det. V är inget mittenparti precis som namnet anger. Mittenpartier i Sverige är S,C och L.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det är att gå emot många reflexer att försvara S, men jag tror inte att de hade lagt fram hälften av alla idiotiska förslag som kommit på senare tid om de inte hade varit jagade i knät på V. ISK-skatt, vinstförbud med mera som V får gå ut och triumfera med. Eftersom vi inte lär kunna få en liberalt sinnad högerregering, utan att en eventuell sådan säkert skulle ha ganska konservativa drag från SD och KD är det bästa i mitt tycke att så gott det går isolera de värsta dårarna ute på varsin kant. Då är kanske inte en SCL regering så dålig även om mitt förstahandsval hade varit en MCL.
S-L-C måste vara mycket bättre än nu. Vänsterpartiets genomslag iden nuvarande politiken är ju horribel. 60% av väljarkåren röstade på högerpartier i senaste valet. Och följden av detta är att V får sådant här genomslag.
Om de gamla nazisterna i C tillsammans med Liberalerna bildar regering med rasbiologerna i S tvingar man M rakt in i Sverigedemokraternas öppna armar. En mittenregering är precis vad som behövs för att M och SD skall börja samarbeta.
Hahaha:) Bang on target, pal!
Att få till en SCL-regering har klara nackdelar. Till att börja med så kommer borde C och L vara skeptiska till det. Varje gång de har regerat med S så har deras väljarstöd minskat kraftigt. Väljarflykten kommer troligen att gå till M och SD. Så ska man lyckas med detta så behöver det genomföras skickligt.
Centerns höga opinionssiffror beror troligen också på att de inte har gjort sitt val ännu. De har sagt att de inte vill regera med S och inte med SD. Den matematiken går inte ihop om inte något drastiskt händer.
Ett alternativ är en ren M-regering. Den skulle antagligen tolereras av alla partier på högerkanten samt SD. Visst, vänstertwittrare och SVT skulle skrika sig hesa över det odemokratiska i att inte låta sossarna regera, men inget av värde skulle sägas.
Med Cornus lösning blir vi alltså fast med en sosse-regering för all överskådlig framtid… låt detta bli en varning för alla som funderar på att rösta på C eller L.
Allt för att inte behöva prata med SD, partiernas viktigaste fråga. De kan gå med på precis vad som helst bara de slipper prata med SD
Ja, men det är inte så konstigt, eftersom de flesta som inte röstar på SD inte heller vill samarbeta med dem.
Det märkliga med många icke SD-väljare är att de kan uttrycka åsikter som i princip är SD:s partiprogram, bara för att avsluta med att oja sig över de där otäcka SD:s växande stöd…
Eller kanske en minoritetsregering med bara C + L som söker stöd hos S och M. Om allianspartierna inte släpper fram en röd regering och C kommer ihåg hur illa det gick förra gången de samarbetade med S kan det bli så. Detta alternativ som innebär minst politisk risk, även om S inte kommer gilla det. En minoritetsregering är är alltid en minoritet, det handlar bara om hur bra de är på att söka stöd.
Hellre KD+M+SD med 4%+18%+29%=51%.
Sd hit och dit, invandringen bör ju totalstoppas likväl. Dvs vem som än regerar kommer till slut tvingas till detta.
Stoppas INTE invandringen kommer rena extremistpartier till slut ta över. De kommer få SD framstå som dagisnivå.
Sd kan måhända få betydligt mer än 22 %. Det där går inte förutspå. Annie Lööf går heller inte förutspå, hon kan mycket väl också svaja i % men mer troligen neråt. Hon har flera skruvar lösa…
Att göra upp med S är självmord för Folkpartiet och en halvering av antalet röster för C. Hur många borgare vill se sin röst användas till att göra Löfven till statsminister?
Betydligt troligare att M (kanske tillsammans med KD) bildar regering med indirekt stöd av SD. FP och C kommer inte rösta emot, på sin höjd lägger de ner sin röst.
M lägger sen en kompromissbudget.
Bara att börja trycka pengar och pumpa in i all verksamhet som går dåligt. Skylla alla uppstående problem på patriarkatet eller SD ifall de råkar ha en problemformulering mm.
Vad kan gå fel???
Rent logiskt har Cornucopia rätt – det är en bra strategi att utesluta såväl extremhöger som extremvänster om man vill bilda en stabil regering.
Även om jag har stora problem med Centerns extremliberalism så antar jag att Socialdemokraternas pragmatiska inställning slipar bort de vassaste hörnen på liberalismen. Så för Sveriges del vore det antagligen inte alls dumt med en mittenregering. Men jag tvivlar ändå på att Annie Lööf kommer att gå med på det. Så många gånger som hon har sagt att svaret är nej, när Stefan Löfven vill samarbeta. Hur skall hon kunna motivera ett ja till sossarna? Major Björklund däremot hyser jag inga illusioner om, jag ser det som helt givet att han kommer att tacka ja till en plats i Löfvens regering om han blir tillfrågad. Faktum är att jag tror att Socialliberalerna blir de som officiellt bryter allianssamarbetet först. Jag tror att SL någon gång till våren kommer att meddela att man går till val på egen hand med alla dörrar öppna.
Men för Centern är det svårare eftersom Annie Lööf varit mycket mer kategorisk i sitt avståndstagande från socialdemokratin. Annie Lööf pratar mycket om borgerligheten och säger sig ha Margaret Thatcher som förebild. Hennes parti kommer tveklöst att tappa stöd om hon skulle göra en sådan vändning. Det kan istället bädda för ett fullfjädrat samarbete mellan M + KD + SD, ungefär i stil med den blå regering som nyligen återvaldes i Norge. Och det som är bra för Norge tror jag också är bra för Sverige!
Ett högst troligt scenario med s+c+l. Dessutom trillar nog kd och/eller mp ut ur riksdagen vilket minskar de två kantblocken.
Det som kan stjälpa teorin är om alliansen läggs ned innan valet och m och kd tar tillbaka lite väljare.
Du gör väl ungefär samma analys som jag själv gjort, med slutsatsen att det enda sättet att få en högerregering i landet är att rösta på SD. Centern kommer garanterat regera med sossarna om tillfälle ges. Vi får hoppas på M + KD + SD. Skulle inte vara förvånad om SD kommer över 30%.
C och S som i sina idèprogram är varandras totala motsatser.
Som Uvell skrev igår:
https://uvell.se/2017/09/19/mittenregering/
Kommer det verkligen fungera en hel mandatperiod?
Som några andra varit inne på… Stödet för Centern just nu är ju inte "äkta".. Det är alliansväljare som gillar Lööf för att hon har funnits där ett bra tag nu, men det är Moderaterna folk ser som motpolen till S. Löfvén håller på att bli lite Göran Persson-trygg i vissas ögon. Sådär härligt svinig/nonchalant i debatter/intervjuer. Jag gissar att det blir en ren S-regering efter nästa val, då får de lite löttare att blpsa vänstern och kan deala med andra partier också. Tror C tappar till M inför valet. Och bildar C regering med S utan att ha sagt det innan valet så kommer ett jätteras för C i första bästa opinionsmätning efter valet.
Sen måste det väl ändå va dags för Kd att åka ur riksdagen? Fått för mig att Kd fått en del röster från kristna Chilenare/syrianer, men de är nog på väg över till SD nu…
Jag är lite svag för Ebba Busch Thor, men det kanske är fel anledning att rösta på ett parti för att de har en snygg partiledare? 🙂
Jag tror att KD håller sig kvar i riksdagen, medan däremot MP åker ut med buller och bång!
Samarbete S+M+C blir bäst. Dumpa "Liberalerna" så kan troligen Centerpartiet liksom Mp fatta att "öppna gränser" inte är så himla bra.