Den 6:e september (-ish) kommer Nissan offentliggöra den helt nya versionen av världens mest säljande moderna elbil, Nissan Leaf. Det ser ut att bli en seriös konkurrent till Tesla Model 3, då premiumversionen verkar kosta vad den billigaste Model 3 går på. Nissan har också låtit delar av utseende och inredning visas i en teaserreklam med en mycket självgod japan.
Konturen på den nya modellen ser man under bråkdelen av en sekund 0:19 in i filmen ovan.
Nya Nissan Leaf (Nissan Leaf 2018 om du vill googla) ska enligt nyläckta uppgifter kosta 30 000 USD i grundversion med 40 kWh batteri och 25 mils räckvidd. Premiumversionen med självstyrningsrogramvara och 60 kWh batteri – förmodligen 37 mils räckvidd ska kosta 39 000 USD. Dagens 30 kWh-version har en räckvidd på runt 18 – 19 mil. Siffrorna för räckvidden här avser inte teoretiska tester, utan mer i praktiken vid blandad körning.
Med ett omräkningstal på tolv (t ex moms, tullar, svenska löneskatter för återförsäljarna mm) landar priset alltså på mellan 360 000 och 470 000 SEK. Det kan ställas i kontrast med att den billigaste Tesla Model 3 ser ut att gå på 430 000 och då med kortare räckvidd än 60 kWh Nissan Leaf.
Gamla Nissan Leaf. |
Den nya bilen har också ett betydligt mer lättsmält utseende och ser mer ut som en vanlig kombikupé istället för en Farmor Anka-bil, vilket är gamla Nissan Leafs enda stora nackdel. Man kan se profilen på den nya bilen som hastigast i reklamfilmen ovan, vilket också bekräftas av filmen nedan.
Den nya bilen kommer också med möjlighet till viss självnavigering, inklusive parkeringsautomatik via Nissans Propilot-teknologi.
Överlag finns det goda möjligheter för Nissan Leaf att fortsätta behålla en tätposition som den mest sålda moderna elbilen, samtidigt som priset gör bilen mer tillgänglig.
För egen del är en elbilsräckvidd på över 30 mil en kritisk nivå, då det gör att man åtminstone i teorin kan ta sig ta sig Stockholm – Göteborg med bara en fikapaus och bensträckare eller Göteborg – Malmö utan paus. Hade Hyundai Ionic Electric haft en sådan räckvidd (listad på 28 mil, i praktiken runt 20 mil) hade jag slagit till direkt. Hyundai har i ett uttalande sagt att Ionic kommer med utökat batteri nästa år, men bör nog upprepa och förtydliga sig på den punkten om inte Nissan ska ta marknadssegmentet för de som väljer bort Tesla Model 3.
Nissan Leaf 2018 ska gå att beställa framåt slutet av året och verkar komma att levereras tidigare än Tesla Model 3 här i Sverige. 2019 kommer Volvo med sin nya rena särskilt utvecklade elbil, som rimligtvis kommer lanseras hösten 2018. Frågan landar i om Tesla Model 3 hinner slå i Sverige på grund av den sena leveransen, eller om konkurrenterna tar den svenska marknaden?
32 kommentarer
"Farmor Anka-bil, vilket är gamla Nissan Leafs enda stora nackdel" Jag kommer osökt att tänka på din post från igår om att du inte är objektiv, när jag läser detta. 🙂
(Var förresten inte bilen som farmor Ankas bil baserade sig på en elbil? Eller blandar jag ihop saker och ting?)
Farmor Anka har en elbil av märket 1916 Detroit Electric, internet säger även att den ska ha räckvidd över 30mil i bästa fall nerför? Märker man någon signifikant skillnad om man åker till eller från Skåne? Det märks att det är mest nedför om man cyklar…
Dan, Inte mycket har hänt på 100 år alltså.
Samma kritik som förbränningsmotorn ständigt får.
Inte riktigt, Detroitelectric hade en topphastighet på 32kmh och hade klarat dessa 340km på en laddning en gång. Genomsnittsräckvidden var väl ca 13mil
https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
Ganska säker på att farmor anka körde en https://www.wired.com/images_blogs/autopia/2010/03/jay-leno-baker-ev-01.jpgbaker men detroit electric är den mest välkända från denna tid.
Jag tvivlar dessutom på att dagens biltillverkare är rätt ute när dom elektrifierar standardbilar. EL är för lätta transporter och jag tror det måste till en speciellt anpassad lätt grundkonstruktion a la baker innan elbilar slår igenom.
I USA finns det communities där golfbilar fått stort fäste (inte bara florida). Framtidens elbilar kan mycket väl komma att bli en utveckling av golfbilar istället. 1200kg bilar tror jag inte på. Den där baker är förresten så djävla snygg.
http://www.cbarks.dk/thecars.htm
Jättebra med fler elbilar att välja på.
Det finns säkert många farmödrar som inte är så bilintresserade som kommer välja en Nissan Leaf. 😉
Man kan sätta dragkrok på Nissan Leaf men man får bara ha cykelhållare på den – inte dra något.
Nissan aktien handlas till P/E 6 och P/S på 0.3. Jämför med Tesla med negativ P/E och P/S på 6. Visst, det finns skillnader, så som SolarCity mm., och andra bilar som Nissan har.
Frågan är när folk ska sluta dricka Elon Musks Kool-Aid?
Iof sig gårdagens nyhet men eftersom ingen tagit upp den här levereras den nu. https://electrek.co/2017/08/09/tesla-semi-electric-truck-prototypes-for-platooning-self-driving-nevada-california/
Elon Musk ligger inte "före" konkurrenterna, han saknar konkurrenter. Det är inte ens en överdrift.
Sen är Tesla väldigt högt värderat baserat på potential, vilken innebär enorm risk, så jag menar inte att det är en given investering. Däremot är nog värderingen rimlig.
Jag kommer nog att fortsätta köpa nybeg 4 hjulsdriven diesel var tredje år i ytterligare 2 iterationer. Det finns helt enkelt för få och för dåliga elbilserbjudanden just nu. 2023 går jag in på elbilsmarknaden om inget drastiskt händer.
PÅ förmiddagen eller på eftermiddagen? 😉
Hurså, får du besök av rörmokaren då eller?
telefonreparatören
Hur är en elbil de gånger det är vinter? Lär inte bli några 30mil om det är -10 grader, vad gör man då? Stannar hemma? Tar taxi, eller knör in sig i en fullsatt försenad buss?
Jag har nuvarande versionen av leaf. Lars skriver att enda nackdelen med nuvarande leaf är utseenden. Jag säger att enda nackdelen med nuvarande leaf är att den är värdelös i sträng kyla. Som att nissan skitit i att isolera batteriet. På sommaren 18-19 mil som lars skriver, i -15 snarare 10 mil. Och då hade jag ändå förvärmt batteriet lite. Jag hoppas verkligen att nya leaf har en bra isoleringsteknik så att den är lika bra i ordentlig kyla som i plusgrader. I övrigt så bästa körupplevelse undantaget tesla som jag kört, kommer aldrig gå tillbaka till förbränningsmotor 🙂
Ska nämnas att att t.ex tesla har en bra isoleringsmetod och även nya renault zoe om jag förstått det rätt. Skiljer mellan modeller helt enkelt.
Hur fixar man dräglig temperatur i kupén under längre resor på vintern? Lär tömma batteriet rejält att hålla den varm även om man värmt upp den innan resan påbörjats. Vet inte hur stor effekt en vanlig defroster av vindrutan på en fossilbil har, men det borde vara en ganska rejäl avkylning från fartvinden och ett lager glas utan luftspalt.
I sträng kyla behöver värmaren i teslan ca 2kw när man kör. Det är typ 10% av effekten i motorvägsfart. Så räckvidden på långresor påverkas måttligt.
Gör man många stopp däremot, som typ ärenden i stan, pliktar man motsvarande 10km räckvidd varje gång man värmer upp bilen igen. Förödande för en plugin-hybrid, men med ett stort batteri och relativt nära hem är det förstås inte så farligt.
Luftmotståndet när det är kallt ute gör betydligt större skillnad än värmepaketet. Jag har aldrig märkt någon skillnad i räckvidd på att sänka tempen i kupén på min Model S så jag kör behagligt varmt även på långkörningar i minusgrader. Man sänker ju i regel farten när det är mörkt och halt ute så man kommer ungefär lika långt ändå.
Är det inte lite Spotifyvarning på Tesla, miljardförluster och ändå haussat..?
Anammandet för personbilar torde vara: hybrid, plugin-hybrid och sedan ren elbil. För närvarande ser jag pris/prestanda till förmån för hybrid (vilken jag äger). Min nästa bil blir förmodligen en plugin-hybrid. Sen när priset på batterier blivit konkurrenskraftigt och de kan laddas, alternativt bytas, på samma tid som man tankar bensin så är det dags för ren el. Ja, jag är en "late adopter" av ny teknik.
I stadskörning excellerar hybriden med en förbrukning på 0,35L/mil. Mig veterligen finns inget annat fordon som kan slå det, annat än möjligen en miljöpartistmotor i en riksha. Dessutom sköter datorn om det hela och har alltid den mest eco-möjliga utväxlingen, och återvinning av rörelseenergi. En symbios mellan fossiler och el.
Dessutom, om man vill räkna in miljöegenskaper för ren el så får man räkna med det Europeiska fossilsnittet för att producera elen eftersom allt som inte förbrukas i Sverige exporteras till i huvudsak fossilländerna Danmark, Tyskland och Polen, och i viss mån Finland. Det är marknadsmässig business as usual.
Om jag minns rätt så är en elbil bara något (10%) mer miljövänlig än en ren fossilbil, även om den "tankas" på pursvensk ren el (p.g.a. displacement av kol).
Jag tror du ligger ett steg efter.
En laddhybrid har 0,0 l/mil i stadskörning. Den vanliga hybriden kom 1997 så nu är nästa steg helt elektriskt.
En elbil har fördelen att den blir bättre för varje år som elnätet blir mer förnybart.
Sen tycker jag Tyskarna skall skyllas för sina kolkraftverk och att Stockholmarna skall skämmas för sitt kolkraftverk men annars har Sverige riktigt ren el till sina elbilar. Norrmännen har fattat detta men vår politiker sitter fortfarande och gräver efter navelludd.
Jag såg en miljöpartist som fått ihop en hel fotboll med navelludd. Jag tror han satt med i bonus/malus-utredningen.
Jag tror du ligger steget efter.
Det handlar om vad gemene man har råd med och ser som användbart.
Personligen så är jag gemene man och kör hybrid, Hur svårt kan det vara att fatta vad som är bäst för tillfället?
Och du kan ju försöka att slå hål på min tes om hybrid, plugin-hybrid, och el. Lycka till!
Gemene man är väldigt olika. Man kan finansiera en bil på många sätt och de flesta nya bilar är tjänstebilar.
Du kan få en ny elbil för en förmånsvärde på omkring 1200 kr/månad för den anställde.
Vilken annan bil kan du köpa som är billigare än det?
Du har inte lämnat någon källa till din "tes" och jag har aldrig hört talas om att det bara skulle vara 10% skillnad på el och fossilt.
Men kostnaden för bilen då?
Eller den skall inte räknas med, eller?
Kör själv hybrid, 15 mil till och från jobbet och ligger på 0,4L/mil. Jämför jag med en laddhybrid så skulle merparten av dessa mil kunna köras på ren el istället. Så bränsleförbrukningen skulle gå från 6l till 1,6l per dag. Gratis laddning på jobbet. Nästa bil blir helt klart en laddhybrid, ser ingen orsak att inte välja det
Funderar på en Hyundai Ionic laddhybrid. 95% av mina resor skulle hanteras av räckvidden om 6 mil (kanske 4-5 mil i verkligheten), givet att jag kan ladda på destinationen när jag åker till Göteborg eller Kungsbacka. Vilket väcker frågan om jag behöver en "riktig elbil"? Fåtalet resor på fossilbränsle är i så fall de längre. Laddhybriden är också billigare än riktig elbil, men förstås komplicerad tekniskt.
Och Ampera-e?
Fördelen med Nissan är att det är en etablerad tillverkare som vet hur man massproducerar bilar med hög kvalitet, på utsatt tid till utsatt pris. Nissan har också ett väl utbyggt återförsäljarnät med serviceverkstäder, så ur ren konsumentsynpunkt skulle jag nog vilja påstå att Nissan Leaf är ett tryggare val än Tesla Model 3.
Själv kommer jag dock att vänta. Jag är också en "late adopter" som inte kommer att köpa elbil förrän det är ett ekonomiskt och praktiskt bättre alternativ än bensin/diesel. Dessutom gillar jag brummande motorer!