Med klimatförändringarna öppnas Nordostpassagen Norge – Alaska varje år. På längre sikt kan detta delar av året bli en ny kortare transportled för sjöfart Asien-Europa. Bloggen Cornucopia? sponsrar nu den professionella äventyraren Lena Padukova som gör en segling Nordostpassagen Norge – Alaska i sommar. Med start runt mitten av juli kommer seglatsen att skildras i en serie inlägg här på bloggen.
Lena Padukova vid rodret på Mae West längs den obebodda grönländska ostkusten. |
De senaste åren har Nordostpassagen, alltså sjövägen Norge – Alaska norr om Ryssland, varit öppen. Den sista flaskhalsen Kap Tjeljuskin blir öppet hav från mitten av augusti och fram till oktober, och isen öppnas ungefär tre dagar tidigare för varje år som går.
Transportleden från Japan till Rotterdam är ca 21 000 km via Suezkanalen. Den ordinarie rutten går nära ekvatorn, där jordklotet också är som längst ett varv runt. Dessutom går den rutten genom piratvattnen i Malackasundet och Afrikas Horn. Via Nordostpassagen är det i kontrast 14 000 km till Rotterdam och än så länge piratfritt. För transporter från Kina är siffrorna istället ca 20 000 km ordinarie väg och 15 000 km via Nordostpassagen.
Det finns alltså stora tidsvinster, bränslevinster och i slutändan miljövinster på att använda Nordostpassagen.
Östra Grönland. |
Samtidigt är inte rutten tillförlitlig nog för ordinarie trafik ännu. Men givet 10 – 20 år till med den globala uppvärmningen kanske rutten kan öppnas för kommersiell trafik augusti – oktober.
I sommar kommer den professionella äventyraren Lena Padukova göra en segling av Nordostpassagen ombord på den ca 50 fot långa stålketchen Mae West. Besättningen kommer utgöras av två till fyra personer och seglatsen beräknas ta 45 dagar om allt går som önskat. Bloggen Cornucopia? är en av seglatsens sponsorer.
Padukova har de senaste åren seglat med Mae West till bland annat Svalbard, Färöarna, Island och längs Grönlands kust och tillbaka till Island.
Förra sommaren blev ketchen angripen av en isbjörn när man sökte skydd längst inne i en okartlagd grönländsk fjord undan en arktisk storm med enligt prognosen 18 meter höga vågor. Isbjörnar är dock bara en av farorna med en sådan här seglats och angreppet på Grönland visar att det går att med kunskaper avvisa en björn som är sugen på brunch.
Skrapmärken i Mae West stålskrov från isbjörnsklor efter angreppet. |
Här på bloggen Cornucopia? kommer resan skildras i en serie blogginlägg med start någon gång efter mitten av juli. Klimatförändringar, reseskildring, äventyr, Nordostpassagens historia, geografi och politik kommer avhandlas.
Lena Padukova söker ytterligare sponsorer av en unik seglats. Sponsorer kommer även exponeras här på bloggen i samband med resans blogginlägg om så önskas. För mer information se Padukovas blogg.
K. N, Sverige, 35: “Någon av de bästa motivatorerna jag någonsin mött!”
V. S., Norge, 40: “The amount of energy and commitment she has is astounding”
D. S., Sverige, 51: ”Den mest handlingskraftiga människa jag någonsin, någonsin träffat”
Lena Padukova har lång erfarenhet från segling, och har under cirka två år seglat Atlanten, Karibien och Stilla Havet under en påbörjad jorden runt-segling, men har de senaste åren fokuserat på arktisk segling och bergsbestigning. Hon har haft en karriär som IT-proffs och var senast VD för ett konsultbolag i Oslo, samt styrelseproffs inom IT-koncernen. Lena har flera års erfarenhet av att leda äventyr, expeditioner och researchresor och erbjuder även föreläsningar och coachning. Lena pratar svenska, norska, engelska och ryska flytande, samt talar spanska och franska efter att ha bott ett år i Karibien under världsomseglingen.
På Europas högsta punkt. Elbrus 5 642 m över havet. |
Inom bergsbestigning har Padukova tagit flera av de allra högsta topparna i Europa. Dit räknas Mont Blanc, men framför allt Europas högsta berg Elbrus i Kaukasus, som hon bestigit två gånger. Andra gången ledde hon som guide och arrangör en grupp avancerade nybörjare till att ta toppen på 5 642 meter, samt även med en av nybörjarna den lägre andra Elbrus-toppen. Padukova har även ensam bestigit Europas högsta vulkan Teide på nyårsafton 2013 och förstås även Galdöpiggen, Glittertind och Kebnekaise.
Lena Padukova på Lofoten. |
Lena Padukova är också sambo med mig och är den kvinna jag lever med. Ni hittar hennes blogg här. Lena finns även på Instagram och Twitter, samt har en officiell Facebooksida.
37 kommentarer
Önskar henne lycka till😁
Ojoj. Lammkött. Ska du inte följa med själv Cornu?
Vadå äventyr ? Finns inte längre. Ständig uppkoppling, google maps & gps & väderprognos / satellitbild / isläges-rapport med 1h fördröjning… A walk in the park. Räddnings-helikoptern kommer på 2h om man råkar skära sig i tummen när man lagar oxfile. Tackar vet jag Shackleton !!
Det är OK – rätt vanligt för dem som aldrig varit på riktigt extrema äventyr att inte hålla sig underrättade om varken riskbilden eller infrastrukturella utmaningarna. Bra tips om tema på blogginlägg, kommer ta upp det allt eftersom. 🙂
Lycka till! Häftigt.
Vi fåtöljkrigare behöver inte hålla oss à jour, vi hade ju fem mil till skolan varje dag i snöstorm, med hungriga vargar som åt upp de långsammaste. Dessutom så var ju milen längre på den tiden.
Hey Lena, Y should chill out with me instead, Cornu is soo boring !!
Listan på extremsportare som förolyckas varje år kan göras bra lång. Det kommer inga räddningsexpeditioner till folk som är strandade på t.ex. Himalayas bergstoppar.
Du kanske tänker på gåsleverkommunister som Jan Guillou, som ska piffa upp tillvaron med isbjörnsjakt och dylikt? Synd förresten att han inte blev uppäten av en isbjörn.
Det blir intressant att följa!
Grattis till din ny bekantskap, min kvinna kommer ursprungligen från Ukraina och jag kan säga vis av mycket erfarenhet att kvinnor från öst är det bästa kvinnorna!
Visst har du barn Cornu? Är hon dia barns mor, eller är det en annan kvinna? (Om det inte är för intimt att fråga)
Jobbar du på Stoppa pressarna gbd crvx?
Inte längre, jag bytte till ränt i häcken för ett tag sen.
Kul för dig!
En annan känd profil här på sidan sägs driva mama.nu med framgång.
Jag antar att intresset är stort för att betala en fullt arbetsför, vuxen människas nöjesresa/semester.
En sur, trist, intetsägande kommentar! Eller den säger en hel del om dig!
Det här inlägget dök aldrig upp i mitt rss-flöde…
Ryss-flöde?
Coolt. Crowdfunding? Patron?
Fast det kanske inte blir så stora belopp?
Nja, sponsring är generellt köp av specifika mottjänster, t ex föreläsningar till företagsevents, foton, filmer, reportage, blogginlägg, produktexponering, foton till marknadsföringsmtrl etc. Lite svårt att crowdfunda att ett företag vill ha en föreläsning till en kick-off eller att ett varumärke vill exponera sina produkter i extrema miljöer.
Ja så är det förstås, jag tänkte snarare någon slags direkt sponsring läsare – Lena, men mycket oklart om det ger tillräckligt.
(Patreon ska det stå)
Häftigt! Om uttrycket tillåts.
Ska bli spännande att följa, inte minst i ljuset av att Grönlandsisen i år hittills ligger en bra bit över medianen.
Samtidigt är det den snabbaste smältningen av havsisen någonsin borta norr om Alaska och allra ostligaste Ryssland.
Ok det visste jag inte och jag var för lat för att kolla upp läget för just Nordostpassagen. Som sagt jag ser fram emot inläggen.
Lycka till.
Görs det planerade depåstopp och andra strandhugg eller är planen att segla i sträck?
Möjligheterna till strandhugg beror på vädret, rådande isförhållanden, och myndigheternas inställning i det givna geografiska området. Det är dessutom en tajt tidsperiod att hinna väldig långt på, så det kommer vara fokus på att logga så många mil som möjligt. De enda garanterade stoppen efter Kirkenes är Murmansk (inklarering och tillstånd), Providenya (utklarering) och Nome. Det finns teoretiska möjligheter att angöra Dikson, Tiksi, och Pevek, men inga egentliga garantier. Jag hoppas verkligen kunna göra något sådant stopp, eftersom det ju är ca 2000 km från Murmansk till Dikson, sedan ytterligare 1500 km till Tiksi, 2000 km till Pevek och 1400 km till Providenya (sedan återstår även 400 km över Berings Sund till Noma Harbor, vilket är smågrejer i sammanhanget). Skulle vara skönt att få tag på färsk mat och typ en varm dusch efter veckolånga fysiskt utmanande non-stop passager. Kommer även behöva mobiltäckning för att ladda upp blogginlägg 🙂
Kan man inte använda satelitttelefon för blogginlägg eller blir det för dyrt?
Hur kommer ni hem? Blir det passagen ToR då?
Borde finnas flera företag som marknadsför satellittelefon och behöver lite reklam? Telia ligger lite illa till nu när de tappar fotboll idag i sitt utbud. TV4 kan nog fås att tända till på några korta direktrapporter. Någon reklamradiokanal?
Kortvågsradio ger möjlighet till kortare reportage och det borde gå att hitta något modem med hastighet från 70-talets för att föra över text.
Ser fram mot rapporter. Lycka till.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ser fram mot
Här är lite mer info om hur sponsring funkar, vad kan förväntas som kickback, hur en professionell äventyrares ekonomi fungerar, och varför jag sällan söker sponsring med fysiska prylar.
http://www.adrenalena.se/2017/06/sponsorship-guide-how-to-do-it-what-to.html
Satellittelefon finns ombord men används endast för seglingsnödvändig kommunikation. Korta textmeddelanden kan skickas, men bilder och större utbroderingar får vänta tills jag är i hamn. Det kommer dessutom inte finnas många möjligheter till att sätta sig och skriva långa och högkvalitativa inlägg till sjöss – båten skall seglas manuellt genom livsfarliga vatten, dygnet runt, så när jag är avbytt från min vakt är det sömn som gäller. Jag hoppas på några snabba stopp (tex för att vänta ut stormar) där jag kan producera text och vaska fram bilder.
Hade frugan släppt iväg mig hade jag gärna följt med på resan är man gammal sjöman så har man saltvatten i blodet 🙂
Om fartyget hade varit isbrytaren Oden, så hade jag kunnat betala för att åka med.
Intressant, det var ju som bekant en svensk som upptäckte nordostpassagen: A.E. Nordenskiöld. Under 1930-talet, när arktis var varmare än vad det är idag, pågick det kommersiell trafik där sommartid. Kan alltså åter bli en verklighet när vi närmar oss 30-talets värme.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordostpassagen
Det är nästan, men bara nästan, som man saknar skepparn för just ämnet för den här bloggposten.
Bla bla bla slaget vid Lützen, belgisk öl och Åland/Finland som är bättre än Sverige. Svammel svammel…
Nöjd så? Eller ska jag dra en vits om sextanter också?
Du drar väl alltid skämt om sextanter.
Som sagt var nästan. Just när nautiska aktiviteter diskuterades var ju de få tillfällen då han kunde håla sig till ämnet. Men det är klart,det är välsom med manga upplevelser, de dåliga delarna bleknar I minnet snabbare än de goda.
På tal om svammel så kommenterade två Englandsexperter valet i SVT imorse.
Det var Theresa Mayhem och nu kommer börsen att falla.
I jämförelse med dom så var skepparn ett under av klarhet.
Kul att ni gör gemensam sak av era bloggar. Läser gärna om äventyrare. Godspeed!