IT-analysföretaget Gartner har vad man kallar för hypecykeln, som beskriver och redovisar hur ny teknologi hypas och sedan inte lever upp till de hypade förväntningarna och där genombrottet i själva verket ligger många, många år framåt. Högst upp på hypecykeln hittar man just nu t ex självkörande bilar, maskininlärning, uppkopplade bostäder, blockchainteknik och smarta robotar, samma alla framöver kommer sig visa sig inte alls leva upp till hypen.
Gartners hypecykel. Källa: Wikipedia Licens: CC-BY-SA 3.0 |
Aktuell hypecykel hittas förstås hos Gartner, och där ser man att bland nyare teknologier (eller ja, “nyare”) som börjar nå mognad hittas endast virtual reality. Då ska man komma ihåg att den första VR-hypen skedde runt 1994. Nu, 22 år senare, börjar tekniken nå användbarhet.
Vad som är noterbart är att det som en del läsare skriker som högst om i kommentarsfälten, t ex robotiseringen, självkörande bilar, AI, blockchainteknik (t ex bitcoin) med mera befinner sig på eller nära toppen av hypen.
De kommer alltså alla visa sig inte alls vara mogna eller alls så användbara som hypearna påstår. För det är när man faktiskt försöker tillämpa dem som det visar sig att tekniken inte alls är mogen.
Kedjan beskrivs ovan.
Först finns något teknikgenombrott som gör att tekniken existerar, men några kommersiella tillämpningar eller användbara produkter finns inte.
Toppen av överdrivna förväntningar följer sedan, på grund av att det finns produkter, och där endast lyckade tillämpningar uppmärksammas, men alla misslyckanden ignoreras.
Sedan hamnar man i diket av besvikelse där intresset svalnar eftersom försöken att använda tekniken inte levererar enligt förväntningarna. Här befann sig t ex virtual reality i 15-20 år efter toppen av överdrivna förväntningar.
Efter detta når man upplysningens sluttning där mer och mer faktiskt nyttiga tillämpningar märks och hur man ska jobba med tekniken börjar förstås. Därtill är man flera generationer in i produktutvecklingen.
Slutligen når man produktivitetens platå, där tekniken är mogen och får brett genomslag och användbara och relevanta tillämpningar.
Nej, ny teknik går inte bara rakt in och tar över världen. Men visst är det kul att fantisera.
Ni hittar alltså hypecykeln hos Gartner.
Som investerare är hypecykeln guld värd. Man hoppar inte på investeringarna under toppen av överdrivna förväntningar, utan går in under diket av besvikelse när bolagen är billiga och bortglömda. Det går att jämföra med medicinteknikbolag på börsen eller råvarujuniorer, som visar upp ungefär samma utveckling, fast där gäller det aktiekursen.
49 kommentarer
Robotiseringen är väl knappast hypad – de flesta av oss har ju någon form av robot hemma utan att tänka på det. Om den inte klipper gräset eller dammsuger så tar den hand om disken eller tvätten. Många människor bor i hus med automatiserade värme och ventilationssystem som tar bort en stor del av den bördan som låg på fastighetsskötare innan. Exemplen på vad som idag är automatiserat och där människor helt eller delvis ersatts av teknik idag är alldeles för lång för att tas med här.
Dock tror jag det dröjer innan pizza-roboten hamnar i varje pizzeria. Dock misstänker jag att fryspizzorna man köper i snabbköpet är ganska så maskinellt tillredda.
VR är jag ambivalent till. Jag tror att teknik som inte sömlöst kan integreras i våra liv, eller där nyttan är sån att den rättfärdigar en viss uppoffring aldrig kan slå på en bred front. Exempelvis hade datorer aldrig blivit var mans egendom om de fortfarande hade krävt att användaren lärde sig DOS eller UNIX. VR-teknik är fortfarande bulkig och har antingen för dålig prestanda eller kräver för mycket installation i hemmet för att vara riktigt attraktiv. Bara det faktum att man måste ta på sig ett par fula (och dyra) goggles kan vara hinder nog. Men så är nyttan av VR kanske inte större än att de som behöver tekniken kan göra uppoffringen i pengar, arbetsinsats och looks som det innebär. Jag hade ju själv inte sagt nej till en uppsättning HTC Vive.
Sen finns det ju industriella applikationer för VR, som kanske är det område där VR har störst chans att slå igenom och göra stor nytta.
Men idag försöker man ju sälja VR till alla, och även om VR ska ha varit årets julklapp tror jag att många VR-prylar kommer stå att samla damm i fortsättningen. Vi är inte där än.
Nu handlar det ju om "smarta robotar". Vanliga robotar har vi som du påtalar överallt, även i hemmen m diskmaskiner, tvättmaskiner, värmesystem mm. När robotar blir allerstädes närvarande tänker vi inte på dem som robotar utan som funktioner.
Ang VR, det är ingen hype nu. Hypen var för länge sedan. Media hypar bara en gång. Så man märker att det är "på riktigt".
Jag tvivlar på att vi kommer få se C3PO i våra hem i närtid, men vi har ju Siri i telefonen om vi vill prata med en uppkäftig robot. Jag tror kanske vi kommer få se mer av "Jarvis" snarare än C3PO som personliga assistenter. Sen kan "Jarvis" ha en mängd drönare tillgängliga för olika uppgifter, som städbot, diskbot, matbot..
Tycker nog att VR är rätt "översålt" nu med. Även om det finns väsentligt mycket mer bakom nu än på 90-talet när tekniken var i sin linda (Det var ju snarare Sci Fi då). Men vi får väl se. När alla spelkonsollerna kommer med VR som standard så är det definitivt mainstream. PS4 har idag, XBONE kommer få VR senare, kanske under året. Men det är fortfarande relativt smalt, och jag är osäker på om vi gamers verkligen kommer tycka att VR är ett måste eller om vi kommer finna det obekvämt på sikt. Som sagt, jag är ambivalent.
Svårt att förutsäga framtida teknik. Framtiden är sällan så fantastisk som man vill tro, men samtidigt konstigare. Ingen av de sci-fi böcker jag läste som barn förutspådde selfie, likes och twitter. Knappt ens mobiltelefoner. Däremot självkörande bilar och liknande, det skulle vi alla ha kring millennieskiftet.
VR på PS4 är alldeles för klent för en vettig prestanda.
En nytta med vr är underhållning, som på olika sätt indirekt skapar värde
Uppkopplade hem hypen skedde i början av 00-talet med t.ex. Bo01. Nu ser vi verkliga implementationer
IT bubblan kring år 2000 var väl en sådan puckel.
Idag är Amazon , Facebook och Goggle dominerande.
Tänk -det kunder varit Postens Portalen som erövrade världen!
Korrekt.
Det mesta av hypen f bubblan uppfylldes, men det tog 10-15 år.
Jag jobbade m BankID 2003. Idag har "alla" det. Bara som exempel.
Ja vi har ju en underlig hybris i det här landet och tror på våra "innovationer". Torget, Spray, Eniro, Qliro var/är ju så bra.
BankID är en bra tillämpning som känns trygg. Speciellt när man har appen på en annan dator än den som är öppen mot betaltjänsten.
Vem startar en tjänst där vi kan föra över pengar som bistånd direkt till behövande?
Kalla den Sprid kanske.
-det lär vara effektivaste hjälpen helt utan mellanhänder!
Detta var väl ännu bättre än ditt förslag "utan mellanhänder" med hävstång.
https://lakareutangranser.se/akelius-stiftelse
Du som jobbat med BankID, varför ligger processen kvar efter att jag använt den?
Jag har en "BankID.exe" som tar 1-2% CPU för evigt efter att jag loggat in. Känns "sådär" tryggt. Har observerat det på flera datorer.
Man kan undra vad den jobbar med.
Var-precis!
När faen blir gammal.
Paybacktime för mannen som visade hur vi kunde berika oss på samhället!
Mrlowrisk, vet ej. Jag jobbade med tillämpningar hos kund (kommuner etc) och det var många generationer sedan. Kan alltså inte uttala mig alls i ämnet.
Bitcoin-hypen skedde 2014. Rampar upp produktiviteten 2017.
http://bitcoincharts.com/charts/bitstampUSD#rg2920ztgSzm1g10zm2g25zv
Kommer dock plana ut långt över den initiala hypen.
Det är min gissning.
Bitcoin hypade väl 2008 och bubblade 2014. Är väl snarat dött och begravet
@S/S Josefin
Haha, snart dött och begravet??? Lever du under en sten eller är du ironisk? Bitcoin är att all time high ($16,464,575,191 market cap).
Bitcoin har haft flera bubblor även om ingen av dem har spruckit i betydelsen att bitcoin inte existerar längre. Det kommer även med väldigt hög säkerhet ytterligare bubblor framöver.
När det gäller Bitcoin har hypen inte mycket att göra med om teknologin är "mogna eller alls så användbara som hypearna påstår". Det som driver hypen är en förväntning på att priset ska öka som följd av den monetära åtstramning som sker vart fjärde år. Denna hype utspelar sig med samma säkerhet varje gång då en halvering av block belöning inträffar. Hypekurvan börjar redan innan halveringen inträffar med att miners böjar hålla bitcoins som dem bryter istället för att sälja dem vidare, eftersom de förstår att priset på en bitcoin kommer vara högre efter halveringen. Efter ungefär sex månader till ett år efter halveringen börjar det överskott som miners hållit inne med sina och den riktiga hypen ta fart.
Nja. VR hade aldrig en chans pga omogen teknik. -94 var Petium 90 den hetaste processorn (om du var en riktig storfräsare med massor av pengar kunde du köpa Pentium 100). 3dfx grundades 94 men några Voodoo 3d-kort fanns inte ute på marknaden förrän typ 96-97.
Jag testade VR under hypen och kommer ihåg den monumentala besvikelsen som mitt möte med tekniken innebar. Det var extremt laggigt och då bestod ändå grafiken av pixlar stora som lunchbrickor. Det var verkligen helt bedrövligt, trots att hypen påstod att det var det coolaste som någonsin hänt mänskligheten.
Många av dagens teknikframsteg behöver ju inte oroa sig att brett tillgängliga teknikplattformar inte hänger med (eller som -94 inte ens existerar på marknaden i egentlig mening).
Som en jämförelse har jag tex aldrig läst någon reflektion av autopilot-funktionen i en självkörande bil på temat "jaha, oj, ehh… Detta funkar ju inte alls.. Dafuq?". Sen är autopiloten i Tesla inte autonom på det sättet som vi skulle önska såklart, men det dröjer knappast 15-20 år eftersom de tekniska förutsättningarna var jag förstår finns idag.
Jag tror inte heller att det tar till efter 2030 innan det finns självkörande bilar i trafiken.
Tekniken är nog löst och intrimmad till dess men sen måste lagstiftningen kanske förändras vilket nog tar sin tid.
Det som kurvan beskriver är alltså en effekten av en slags flockmentalitet inom media?
Där reportrarna och könikörer försöker överträffa varandra i beskrivningar inom ett särskilt ämne.
Kan det egentligen ha och göra med att åsikter och tyckande har gått före kunskap i ämnet?
Visst finns det teknik som bromsas upp av mer eller mindre oförutsedda problem men det är alldeles säkert ingen järnlag. Pratar vi om singulariteten så kan vi förvänta det motsatta. Plötsligt går allt fortare än någonsin och i kraftigt accellererande takt. Som i filmen Transcendence.
Allt under 90% i betyg går bort.
https://www.rottentomatoes.com/m/transcendence_2014/
Elitisten har talat ut.
Ja det var väl en halvusel film, men det kan bero på mycket annat än filmens centrala tema. Kolla gärna Olle Häggströms recension:
http://haggstrom.blogspot.se/2014/06/transcendence-ar-tyvarr-inte-helt.html
Kolla in Digits på Curiosity Stream om du inte redan gjort det, klart sevärt.
https://blog.curiositystream.com/archives/tag/snowden
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Garners kurva är skrämmande lik mount stupid kurvan 😉
Finns det ett samband?
Intressant. Fast det måste ändå vara svårt att pricka in var på kurvan olika tekniker befinner sig. Teknikutvecklingen är inte alltid så lätt att förutspå. Men just det här med hype och early adopters är ett tydligt fenomen, även om det tar 10-15 år innan tekniken blir allmänt accepterad och användbar.
Autonoma fordon är väldigt hypat just nu och en del verkar tro att vi alla kommer sitta i självkörande bilar om några år. Men i själva verket är tekniken långt ifrån mogen än. Vissa tillämpningar, som automatisk kökörning, fart- och kurshållning, nödbromsning och liknande teknik finns redan i många moderna bilar men steget är fortfarande väldigt långt till den dagen bilen kör själv till jobbet medan "föraren" skriver epost eller har videokonferens med sina kolleger.
Även elbilar ligger fortfarande på hypenivån. Det kommer att dröja länge till, minst 10-15 år, innan batteritekniken kommit så långt att elbilar blir ett ekonomiskt och praktiskt alternativ för majoriteten av bilisterna. Snarare kommer förbränningsmotorerna att förfinas ytterligare och bli både snålare i drift och billigare att tillverka. Som Cornucopia skrev för ett par månader sedan är det inte alls självklart att en elbil blir speciellt mycket billigare i drift än en fossilbränslebil.
Oslo är bra på elbilar och därtill eldar de med biobränsle.
Men dessa bägge hypar tar ut varandra och skapar problem.
https://air.plumelabs.com/en/live/oslo
Går det verkligen att dra någon slutsats av detta Oppti?
Kollar man på annual average ligger Oslo-Stockholm på likvärdig nivå (28-29) eller läser jag diagrammen fel?
Ett annat exempel är nog streaming. Det började någon gång på 90-talet men musik tex kom inte igång riktigt förrän tidigt 2000-tal. Filmer dröjde ännu längre, youtube tex startade inte förrän 2005.
Det skall bli spännande att följa hypen och utvecklingen av självkörande bilar. Förhoppningen om att snart kunna bli hemkörd av den egna bilen på fyllan är nog väldigt optimistisk. Ansträngningen att utveckla självkörning borde vara proportionell mot logaritmen av inversen av de trafiksituationer bilen inte klarar. D.v.s om man lagt ner en viss ansträngning för att få en bil som klarar 90% av alla trafiksituationer krävs lika mycket till för att klara 99% och ytterligare lika mycket för att klara 99,9%. Idag tror jag att de bästa självkörande bilarna är långt ifrån 90% och hur stor felprocent accepterar vi?
Sedan har vi massvis med kul spelteoretiska resonemang. Varför ska jag bromsa i korsningen, eller ge företräde när jag möter en självkörare, som jag räknar med bromsar. Ska självköraren ha ett slumpbeteende så att andra trafikanter inte kan utnyttja kunskapen om hur den kommer uppföra sig? O.s.v…
Vad hypearna inte förstår med självkörande bilar är att de måste klara 100% av alla situationer. Annars blir de bara stående. Obemannade budbilar som vara klarar 90% av alla korsningar kommer inte så långt… Eller ens 99% av alla trafiksituationer.
Och verkligheten är att de bara klarar väldigt välordnade situationer.
Kanske slår de igenom i typ lagerbyggnader, särskilda körfält, avgränsade områden osv först
De har redan slagit igenom inom lager (googla amazons lagerrobotar), och inom andra områden används de flitigt för transporter i särskilda utrymmen osv.
Modernare spårvägssystem har obemannade tåg som är självkörande osv.
Dagens flygplan har tekniken och kan teoretiskt flygas obemannade, iom att de nu klarar både start & landning utan mänsklig hjälp.
The list goes on and on…
En jobbig jämförelse mellan de framsteg som skett 1870-1970 och argument att i princip inget efter 1970 haft jämförbar påverkan på produktiviteten: "The Rise and Fall of American Growth" https://www.amazon.com/Rise-Fall-American-Growth-Princeton/dp/0691147728
Internet, robotgräsklippare, självkörande bilar etc i all ära, men till nettoeffekten på världsproduktiviteten så bleknar de (enligt boken) i jämförelse med rinnande vatten, avlopp, elnät, förbränningsmotorn, pencillin etc.
Ex.vis internet-eran har skrotat en massa kartotek och tjänstemän, men introducerat ansenlig ny hårdvara och nya IT-tjänstemän, och på sista raden syns inte produktivitetshöjningen alls på samma sätt som under tiden 1870-1970.
Stämmer på USA och även Europa.
I Asien är läget dock annorlunda.
Problemet är till stor del att väst är sönderreglerat. Regler, byråkrater, skatter gör det svårare och svårare att faktiskt kapitalisera på effektivisering och tekniska framsteg.
Kan man tillämpa frackingteknikens utveckling på resonemanget?
En hel del bolag har gått från att vara "bara ett oljebolag" till att luta alltmer åt att bli teknikbolag i takt med att tekniken förfinas och kostnaderna sjunker.
Det förekom många tvärsäkra uttalanden för bara 12-18 månader sedan att tekniken bara var lönsam med ett oljepris över 60 USD, senaste framtidsprognosen jag såg var 30 USD och det finns exempel ner mot 15 USD.
Sedan gäller det kanske att verka i Permian Basin/Delaware-området för att ha de mest lönsamma hålen.
Å andra sidan så är frackingen inte en teknik som löser världens energiförsörjning på sikt, men den har nog mer att ge än vad de flesta trodde för något år sedan. (För bevis se Resolute energys aktiekurs).
Man ska nog inte blanda ihop aktiekurser med någots förträfflighet.
Oljebolagen inklusive frackingbolagen har en förkärlek för omskrivning av verkligheten.
Så när de pratar om 15-30 USD är det nästan alltid på rörelsebasis.
Vad det blir i vinst på sista raden är en helt annan femma.
Cornu och Stefan
Så är det. Frackingservicebolaget Select Sands +10.4% i skrivande stund, Resolute bara upp 3.25%. Det är det som räknas.
"självkörande" fordon har vi haft länge, i olika varianter, så jag vet inte om hypecykeln har rätt när tekniken nu, till slut, kommer till bilar.
Jag tror den kommer få genomslag fortare än folk tror, först inom transportsektorn, med lastbilar. Men innan den kommit ned i pris och finns i var mans bil så kan det säkert dröja 10 år.
3D skrivare kom ju från ingenstans känns det som, passar den in hype cykeln?
3D-print-tekniken har funnits sedan 80-talet (3D-printing i stål).
3D-printing var min stora aktieinvestering. Nu ligger det mesta kapitalet i ett antal företag som har goda möjligheter när det gäller all teknologi som ska fram för att vidga möjligheter till självstyrande fordon.
Det första självstyrande fordonet kom till inför första världskriget och avsåg att skada eller döda vaktposter. Nu satsas miljardbelopp.
Självstyrande personbilar nivå 3 kommer i år. Tesla har nivå 2 och de samt några till samlar kunskap om olika situationer i bilkörning. Den stora finessen är att kunskapen kan snabbt spridas till många fler bilar. Det är lite som att alla bilskoleelever snabbt kan delge alla andra elever vad de just lärt under sin körning med läraren beredd bredvid.
Mycket av de instrument som förfinas och delsystemen för självstyrande kommer snabbt in i premiumbilarna. Ett sådant är Autolivs system LIV (Lärande intelligent fordon på svenska). Systemet betrakta föraren och avgör om hon finns, vem det är, lever, sover, verkar berusad, är ouppmärksam, fryser, svettas mm. Detta system fungerar i solsken och mörker. En nivå 2 bil klarar vissa begränsade situationer med en vaken, nykter förare som för ögonblicket ser på mobilen. När vi sedan har en fullt autonom bil, nivå 5, behövs detta bara för att se att det är en behörig passagerare och ställa in all komfort automatiskt utan knapptryckningar eller vridande på reglage – där stolens inställning är ett enkelt fall.
Vänliga hälsningar
Nanotec
I badrummen om tio år?
http://www.handtec.se/produkter/handtvattsystem/
Hype kurvan är väldigt användbar i många sammanhang.
Jag brukar använda den i föredrag med kommentaren: Det är egentligen lätt att förutse framtiden! – det är står i massa tidningar om den 5-15 år innan den inträffar. Det svåra är timingen när affärsmöjligheterna tar fart på allvar liksom att välja rätt standard att basera sin lösning på.
Ett företag som varit mycket duktiga på detta är Apple. Apple är sällan först med en teknisk innovation utan väntar till tekniken är mogen. Då slår de till och gör det rejält och med användaren och dess upplevelse i fokus.
Många andra företag som är för tidigt ute får istället tekniken i fokus och lösa de tekniska problemen.
Modellen fungerar bra på smarta klockor och sk smarta wristbands. Nu när tredje generationen kommer så säljer de hyfsat.