Regeringens utredare Amy Rader Olsson vill förbjuda samåkning. Man ska endast få åka tillsammans i en bil om alla i bilen ska till och från samma ställe. Annars blir det olaglig taxiverksamhet enligt den sk “Uberutredningen”.
Amy Rader Olsson säger enligt Sydsvenskan:
“Vi sätter en strikt gräns för vad som är samåkning. Det ska handla om att du och jag ska till samma ställe och vill dela på de faktiska kostnaderna.“
Kort sagt får du bara samåka med personer från i princip samma bostadsområde samt samma arbetsplats. Du får som bilist inte ens släppa av din sängpartner på en annan arbetsplats på vägen, utan man måste åka till samma ställe.
Om hela hushållet ska ut och göra något tillsammans är det dock okej att samåka, eftersom man ska till och från samma ställe.
Rimligtvis blir det dock förbud mot att skjutsa kompisar någonstans, t ex till tåget eller flyget, eftersom du själv inte ska dit.
I sann svensk anda kommer man dock inte kontrollera det hela, utan polisen ska endast kontrollera vid faktisk misstanke enligt Breakit.
“Den enda gången som kontroller kan komma ifråga är om du misstänks utnyttja ditt fordon för olaga taxitrafik.”
Annars vore det ju enkelt genom att helt enkelt stoppa alla bilar i morgonrusningen som råkar ha passagerare och inte bara en förare. Samtidigt klarar ju inte polisen ens av att utreda mord längre, så varför skulle de prioritera att sätta dit samåkare? Därav ordet kan i citatet.
Beskedet från Rader Olsson är alltså tydligt. Inga IT-system får användas för att samordna bilåkande och du får bara samåka med de som både är grannar och arbetskamrater.
Ibland undrar jag hur miljöpartister alls klarar av att leva med att vara i regeringsställning?
Sedan – vad är den faktiska kostnaden? Milkostnad för en hyfsat ny bil kan ligga på 40 till 80 kronor per mil. Till detta kommer tidsåtgången. Alternativet till att skjutsa någon kan vara att jobba och alltså tjäna pengar, t ex som taxichaufför, vilket kan ge en alternativkostnad på någon hundralapp i timmen före skatt. Eller är utredaren Amy Rader Olsson så begåvningsbegränsad att hon tror att bränslekostnaden är det enda som kostar när man kör bil?
70 kommentarer
"Ibland undrar jag hur miljöpartister alls klarar av att leva med att vara i regeringsställning?"
Svamp? Ganja?
Personer som är rejält mentalt underbegåvade tenderar att vara lyckliga, sk. lycklig idiot, kan det vara förklaringen?
Hellre en lycklig gris än en olycklig filosof.
Återigen detta förlöjligande av miljöpartister och andra kulturmarxister.
Förlöjligandet visar oftast att man inte förstått hur utstuderad, djävulsk och framgångsrik kulturmarxismen är. Det gör att den anständiga delen av samhället får svårt att motarbeta kulturmarxismen eftersom man inte förstår den och inte kan avslöja dess vidrighet.
Peak kulturmarxism är nära.
Riksdagens kreditkort?
Ärligt talat, borde det inte införas obligatoriska drogkontroller i riksdagen nu?
RB: det måhända vara så att det ligger illasinnade syften bakom i endel fall, men jag menar ändå att de flesta sympatisörerna inte är onda för det. Jämför Hammond rakkniv…
Anonym, eller också funderar du på när det slutade tillverkas personer som Lenin Stalin Hitler Mao Polpot Idiamin och motsvarande, som vill samla all makt och alla vassa rakknivar i sin hand?
Har verkligen historien tagit slut och det kommer aldrig mer födas sådana?
Som sagt läser du på om Hanslows rakkniv så förstår du kanske vad jag menar. Bara för att du blir drabbad behöver det inte betyda att det finns ett ont uppsåt bakom.
Ofta är drt så att det är ren dumhet som gör att det blir fel…
Humor på hög nivå.
"
I sann svensk anda kommer man dock inte kontrollera det hela, utan polisen ska endast kontrollera vid faktisk misstanke enligt Breakit."
Man kan fråga sig lämpligheten att ha förbud mot saker som inte uppfattas som fel samtidigt som man lämnar efterlevnaden till någon slags godtycke.
Eftersom man inte stävjar beteendet och dessutom ett beteende som inte uppfattas som fel så finns ju risken att det blir något olagligt som "alla gör". Det blir då tydligt hur man kan missbruka en sådan lag: man kan helt enkelt godtyckligt straffa folk.
Vidare kanske man skall fundera på ifall och i vilken utsträckning det är polisens uppgift att fara omkring och kolla om det begås brott? Isf skulle de ju kunna börja med att patrullera bostadsområden och se så att ingen gör inbrott. På något sätt bör man ju prioritera verksamheten.
En buss som hämtar folk på olika hållplatser och lämnar på olika stationer borde då räknas som en taxi istället för kollektivtrafik?
Tänkte på det med. Men en buss kanske dels räknas "ämnad för samåkning" likt kassettskatten/Copyswede, dels skall alla tillfälligt åt samma håll.
Äh, jag vet inte.
Förvirrat och lite tramsigt.
"Tillfälligt åt samma håll" ska ju även en Taxichaufför 😉
🙂
Det 404:e budordet – Du skall ej samåka.
Företaget Tjuvstaten – alltid ett budord från det perfekta samhället™
Folk fall nu neder och hälsa glatt din frihet!
I den nysvenska almanackan äro alla dagar första april.
Har ni inte fattat det?
Det gäller att ta tag i de stora samhällsproblemen som olovlig samåkning…
Står det någonstans vad denna utredning kostat skattebetalarna?
Det allvarliga är att traditionell taxinäring kan påverka lagstiftarna för att skydda sin verksamhet. Politikerna borde istället bryta ner monopol. och öppna upp marknaden.
Automatisering d.v.s. självkörande bilar kommer ändå slå sönder taxiverksamheten som den ser ut idag. Är slutsatsen att branchen också kommer förbjuda självkörande bilar när dessa blir verklighet.
Jag har för mig att Uber har en automatisk rapportering till Skatteverket av alla körningar så skatteflykts argumentet borde inte hålla. Man borde istället granska utredaren.
http://www.dn.se/debatt/nu-delar-uber-uppgifter-direkt-med-skatteverket/
"Det allvarliga är att traditionell taxinäring kan påverka lagstiftarna för att skydda sin verksamhet. Politikerna borde istället bryta ner monopol. och öppna upp marknaden."
+1
Sjunkbomben.
Som du ser i länken du lagt ut har UBER i dagsläget ingen direktkontakt med skatteverket gällande deras förare.
I Estland samarbetade skatteverket (det estniska) och Uber för att hitta en lösning så skatten drogs direkt i appen efter varje körning.
Men jag antar att det är en alldeles för enkel lösning för att fungera i socialist-sverige.
Sjunkbombens kommentar om marknadsaktörers direkta påverkansmöjligheter är viktig. Det är alldeles fler mycket sådant idag. Lobbyisternas initiativ måste registreras och politikernas eventuella "nätverk"(läs svågrar) registreras precis som bolags insiderregistrering. Det är tex inte ok att en politiker tillsätter sin make att göra en utredning.
Man vill åt de som bedriver svarttaxiverksamhet men kallar det samåkning. Ganska uppenbart i artikeln att det inte handlar om den som släpper av en bekant vid jobbet och sen åker vidare hem/till annan plats.
Men läser man artikeln som fan läser bibeln så.
Precis, men redan på -80 talet när jag själv körde, så snackade man ihop sig med de som åkte i bilen. Det kan de inte göra mycket åt om de inte skickar fram civila poliser som åker svart.
Har du egen erfarenhet av att köra svarttaxi? Kan du inte berätta lite mer om det?
Det skedde bara på fyllan så jag minns inte mycket mer av det.
Men jag förstår din tanke och jag tror nog polisen skulle kunna skramla fram lite resurser att få dit mig (vit medelålders man) för något som ger dagsböter. Katching!
Jag uppfattade det som om du kört svarttaxi faktiskt. Inte åkt.
Själv är jag osäker på om det ens är brottsligt att ÅKA svarttaxi (och om det nu var det på 80-talet) och dels så torde det väl ändå vara preskriberat om det nu skedde på 80-talet. Eller vad tror du?
Har ni överhuvudtaget läst artiklarna?
Är väl bara att samåka på som vanligt utan att bry sig så länge det inte är kommersiell verksamhet.
Varför skriver du sådana här tramsartiklar Cornu? Att MP är begåvningsutmanade i många fall är inte en ursäkt för att du skall framföra direkta felaktigheter.
Utredaren har inte presenterat att samåkning i de former du beskriver det skall förbjudas, inte heller samåkning i annan form.
Förbudet skulle falla direkt på sin orimlighet, det går inte att beivra, det är inte accepterat i samhället och det går emot den politiska åsikten hos utredarens moderparti.
Utredaren kanske i så fall borde lära sig att hålla käften och inte säga som vederbörande gjorde till Breakit.
Faktum är att hon bekräftar uttalandet genom att påtala att det endast ska kontrolleras vid misstanke. Kort sagt att det är olagligt att skjutsa någon och få ersättning, men att man inte ska beivra lagen. Ungefär som med att gå mot röd gubbe. Olagligt, men ingen som bryr sig.
Tja, du verkar bry dig eftersom du skriver ett blogginlägg där du för fram en tes att privat samåkning till och från arbetet eller bara att skjutsa någon skall blir olagligt, vilket är fel och därmed står tillbaka mot dig själv. För övrigt är det rimligt att körning mot ersättning regleras av regelverk som styr över ersättning, försäkringar mm.
Kram på dig, Rickard!
MP borde lärt sig vid dt här laget att hålla käft.
"Det är bättre att vara tyst och låta folk tro att du är en idiot, än att öppna munnen och röja alla tvivel"
Det är viktigt med kroppskontakt, oxytocin du vet så du får en kram tillbaka, Cornu. Nuff said in the matter.
Men är jämförelsen med att gå mot röd gubbe relevant i sammanhanget? Att gå mot röd gubbe är inte brottsligt och det är därför bryr sig inte polisen så mycket.
Om man tänker sig att göra denna regeln till samma status så får man fråga sig vad man skulle med en sån låg till (att göra kontroller vid misstanke är ju då lönlöst eftersom även om misstankar besannas så får det ju Inga konsekvenser). Jag har svårt att se ett scenario där en sådan lag får betydelse.
"Amy Rader Olsson säger också, på en pressträff, att hon vill uppmuntra samåkning. Några villkor för samåkning ska vara att den som erbjuder samåkning inte ska göra någon vinst på det och att den som åker med är med och delar på kostnaderna. De som vill samåka ska kunna hitta varandra genom appar."
Hm….
Man behöver inte appar i ett hushåll. Och tja…tror många skjutsar varandra utan någon sorts kostadsberäkning mer än att det blir krångligare och dyrare annars.
Ett väldigt individfokuserat förslag.
Haha, vilka dårar !
Det är min förhoppning att det går upp ett ljus för många unga som använde Uber pop innan det blev förbjudet, över hur politiskt korrupt det svenska etablissemanget är i allmänhet och sossarna/mp i synnerhet.
Jag tänkte orökt då på all coola kids runt om som gilla att partyröka då och då men inte inse att de stödjer brottssyndikaten.. Exempelvis alla långhåriga drasuter på Mellan i Malmö som studerar genushistorisk ekonomisociologi på ett pseudouniversitet även om det självklartförekommer hos välkammade slynglar på diverse ekonomprogram och. Civ ing utb i Ind.Ekonomi runt om och även sopgubbar och "knegare".
I grund och boten handlar det ju om att de med alla till buds stående medel försöker rädda högskattesamhället som håller på att falla samman av sin egen tyngd.
Och skatteintäkterna väger tyngre än att spara på miljön.
Därför måste samhället anstränga sig så att den registrerade taxiföraren med ordning på taxametern kan fortsätta betala in 2/3-delar av sina intäkter till statskassan.
Eller så försäkringar man stoppa möjligheten till svart arbetskraft, aka 70000 avvikande fd asylsökande att försörja sig. Få av dessutom uberresor hade gjorts till mumsat och skattat till ordinarie taxipris. Men det kan inte en Mp färgad utredare skriver såklart.
Att allt fler jobbar svart och att staten får jobba allt hårdare för att stävja det är bara ett tydligt tecken på att vårt högskattesamhälle passerat sin peak.
@Kent
Just högskattesamhället tvingar också i sin tur fram en stor och dyr kontrollapparat.
Samlag ska förutsättas vara prostitution om man inte kan bevisa att man delat på kostnaderna för madrassen/soffan/whatever + preventivmedlen.
Fuck capitalism!!!!111one
Om du är gift är ökenomin torde detta vara inköpt inom äktenskapet och därmed i samråd (inför samlag) så jag ser inte problemet. Övriga sexuella förbindelser är otukt och måste beivras. Obs, det gäller däck inte med mamma.
Om du är gift är ökenomin torde detta vara inköpt inom äktenskapet och därmed i samråd (inför samlag) så jag ser inte problemet. Övriga sexuella förbindelser är otukt och måste beivras. Obs, det gäller däck inte med mamma.
Hahaha, fan va illa du skriver idag Rikard.
Har du gått all in i svamp-kulturen?
Man kan ju dela slitagekostnaderna på sängram och fjädrar. Samt att om man samåker på vägen hem till one-night-standet, att man delar kostnaderna. Eller när man bjuder på krogen före, att kvinnan bjuder tillbaka och för exakt samma summa, annars åker man dit för mutbrott.
Borgerliga samlag är redan beskattade genom den s.k kyrkoskatten.
Jag har en karensdag. Dags att öka Alvedondosen märker jag.
Notera att ökenomi är ett avsiktligt felskrivet ord, då vi går mot 40 års ökenvandring när borpiserna skjuter allt i sank.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Äktenskap innebär ofta en förmögenhetsöverföring förr eller senare. Vem som är sexköpare respektive prostituerad återstår att se…
Jag var på en föreläsning om så kallad cirkulär ekonomi de pratade mycket om att man ska dela på bilar och annat.
Just för att inte tära på miljön i onödan.
Saker som Uber och air bnb passar perfekt i en cirkulär ekonomi men jag antar att en normalbegåvad miljöpartist inte begriper sådant.
Egentligen ska man inte vara förvånad att de gör såhär.
Historiskt har "det gröna alternativet" gjort allt de kan för att reta upp de som jobbar inom de gröna näringarna.
Så varför inte fortsätta på det inslagna spåret och reta upp alla som vill jobba för att dela på resurser såsom fordon och boenden.
MP är inget annat än gröna på utsidan och röda på insidan, dvs "miljön" är bara den fernissa de hänvisar till medans de på sant socialistiskt manér svartsjukt bevakar folket så att ingen faktiskt tillåts tjäna några pengar.
Nu är du orättvis. Miljöpartiets riksdagsledamöter och ministrar tillåts faktiskt tjäna pengar. Uttryckligen rent av, eftersom riksdagen sätter lönerna.
Ja, de använder ju vanlig taxi. Till stora belopp.
Imponerande, faktiskt.
Oxytoxin på er alla!
Det här blir väl förmodligen ett traditionsenligt episkt sosseslag i luften. I artikeln sägs det ju att man ska kunna organisera samåkning med appar/FB till exempel. Betalning ska kunna ske, men bara som kostnadsersättning. Det betyder med andra ord att man kan via en app beställa en körning mot ersättning, det gäller bara att insistera om kontroll skulle ske att priset är en delning av kostnader. Ungefär samma bevisbörda som vid misstänkt prostitution alltså, ett brott som idag kräver spaningsinsatser för att bevisas.
Meningslöst dravel.
Storm i ett vattenglas. Min tolkning efter att läst på andra ställen och lyssnat på P1 är helt annorlunda. Inga som helst inskränkningar i "normal" samåkning – enbart begränsningar för förtäckt taxiverksamhet.
Cornus nya inlägg rörande riksrevisionen är dock avsevärt mer alarmerande…
Tack för denna artikel. Fick mig ett gott skratt.
Jag skulle kunna tänka mig att dryga ut min pension med att vara angivare med kamera och inspelningsutrustning, och falskeligen utge mig för att vara någon som vill samåka. Är det någon som vet hur mycket pengar man kommer att kunna tjäna på det? Vilka kontaktar man för att bli angivare?
Ditt citat går inte att hitta någonstans i artikeln du länkar. Jag tror ett misstag har begåtts.
Jag skjutsar mina barn. Ett till dagis och ett till skolan, kommer det vara olagligt?
Bara om dina barn kontaktar dig via en app och du faktiskt tjänar en krona eller så på transporten.
Som vanligt vill Sverige backa in i framtiden.
Att förenkla för människor att försörja sig OCH betala en rättvis skatt känns som en väg framåt som aldrig kommer hända.
Men som vanligt handlar det om makten över populasen. Makt över försörjningen. Makt över kunnandet. Makt över tyckandet etc…
Inte konstigt att populasen i protest röstar på alternativ som kanske aldrig hade varit aktuella i ett annat politiskt klimat.
Bevisbördan vid förmodad svarttaxiverksamhet blir tung för åklagaren att bära fram.
Det blir väl till slut som med införsel från EU av alkoholhaltiga drycker. Det enda som håller i rätten är om bilen varit överlastad.
Jämför den gamla kvällstidningsrubriken (sann eller falsk?): Skotsk taxi körde i diket – 14 personer skadade.