Den nya generationen av elbilar med fullgod räckvidd, som initialt Opel Ampera E, ställer till problem för den sannolikaste kundgruppen villaägarna. Samtidigt öppnas möjligheter för laddstationsentreprenörer, där vi framöver kanske kan få se kommersiella snabbladdare även i bostadsområden.
Lada med solceller nog för 25 amperes huvudsäkringar mot elnätet. Elbilen Nissan Leaf i bakgrunden. |
Med start Opel Ampera E, som kommer till våren, så kommer mer normalt prissatta elbilar att ha fullgod räckvidd. Ampera E kommer ha 60 kWh batteri och en praktisk räckvidd på en laddning på cirka 35 mil.
I samma generation av elbilar med fullgod räckvidd hittar man också Tesla Model 3, som förväntas komma 2018.
Elbilar likt Ampera E, Tesla eller Nissan Leaf har en laddare inbyggd i bilen. Själva laddstationen man har monterat i sitt hem styr bara mängden ström som förs över, medan själva laddaren sitter i bilen. Dessa är på förra generationen elbilar (Nissan Leaf, BMW i3 etc) enfas och med som högsta effekt på 3.6 kW eller om man så vill 16 Ampere. 16 Ampere råkar vara den normala huvudsäkringen för en villa, vilket innebär att 30 kWh batteri på en nyare Nissan Leaf i teorin tar drygt 8 timmar att ladda. I praktiken mer, eftersom man laddar försiktigare ju mer laddade batterierna är.
För att med enfas 16 A ladda en Opel Ampera med 60 kWh tar det alltså nästan sjutton timmar. Med tanke på att man lätt är borta 11-12 timmar per dag hinner man alltså inte ladda fullt. Då slukar alltså laddaren hela strömstyrkan på en fas.
Chevrolet/Opel är förstås medvetna om problemet och den inbyggda laddaren kör därför på två faser och ger 7.2 kW. Tesla har trefasladdare som alltså ger 10.8 kW och laddar instegsmodellernas 70 kWh på teoretiska sju timmar (undantaget den avtagande slutladdningen). Tesla erbjuder också installation av 22 kW laddare i bilen, men det kräver alltså 35 A huvudsäkring och ett ganska pimpat och kostsamt elsystem.
Denna nivå på 7.2 – 10.8 kW laddning slukar alltså all ström på två eller tre av tre faser för villan. Detta samtidigt som man ska laga mat, köra diskmaskin, tvätta och torktumla medan man här hemma, samt ordna varmvatten och värme via värmepump. Åtminstone värmen behöver köra hela natten.
En ganska typisk värmepump för villan drar runt 5 kW, fördelat på minst två faser, vid högsta belastning vintertid. Har man direktverkande el eller elpanna är man uppe på 10 kW eller nästan 16 A på tre faser. Direktverkande el vintertid och elbil går alltså inte ihop alls. Inte heller värempumpen fungerar nödvändigtvis med 16 A på tre faser vintertid.
Kort sagt kan villan behöva säkras upp till 20 Ampere eller rent av 25 Ampere, alternativt så kan man inte ladda fullt över natten. Eller så måste man börja anpassa vilka maskiner som kan köras samtidigt. Kanske stänga av värmen när man lagar mat? Eller inte laga mat och tvätta samtidigt? Eller bara köra värme dagtid och låta villan kallna nattetid medan bilen laddar?
Att välja fastbränsleuppvärmning (pellets, ved) eller fjärrvärme kan vara en stor fördel för den villaägare som vill ha elbil. Detta avlastar elförbrukningen rejält, speciellt på vintern.
För oss som bor på gårdar på landet är det ett mindre problem. Många gårdar har redan 20 eller 25 A, men detta kostar också en del mer i elnätsavgift. Därtill är det vanligare att t ex värma med ved på landet.
Avgifterna för huvudsäkringen är dock det lilla i sammanhanget. Kostnaden kommer hamna på att byta säkring och anpassa elsystemet, vilket förvisso är en engångskostnad.
Men räkna med en hel del pusslande med vilka faser som ska belastas i fallet tvåfasladdning som för Opel Ampera E.
En annan lösning kan vara att man bygger ackumulatortankar även för värmepumpsystem och fyller dessa med varmvatten under dagen, så man slipper köra elvärme under tiden man laddar bilen nattetid.
Ett alternativ är att man snabbladdare med en riktig likströmsladdare och laddar sin bil full på 1-2 timmar. Kort sagt en kommersiell laddstation. När elbilar till slut blir allerstädes närvarande kan det bli aktuellt att installera kommersiella laddstationer i bostadsområden. Man kommer hem, hittar ett tillfälle när det finns ledig laddplats och tankar bilen på 1-2 timmar.
Speciellt kommer det bli svårt att ha två elbilar i ett hushåll. En villa har helt enkelt inte kapacitet nog att ladda två elbilar av den nya generationen över natten.
Det här är tekniska problem och går att pussla runt. Men det är inte gratis. Jag ser inte idag hur man kan ha två elbilar i en normal villa. På sydligare breddgrader blir detta ett mindre problem, men Sverige ligger där det ligger.
I framtiden kan vi räkna med en kombination av snabbladdare i bostadsområden, som dock ger samma energikostnad per mil som för bensin och alltså inte kan motivera elbilens högre pris, alternativt att elbilshus blir ett specifikt tillval vid nybyggen av villor, med för ändamålet dimensionerat elsystem och anpassade uppvärmningslösningar som acktankar.
108 kommentarer
Du behöver ju inte ladda bilen fullt varje kväll, normal körsträcka är ju 2-10 mil per dygn och då fungerar enfas för att ladda fullt över natten. Har man 3 fas kan man bara ställa in den ena bilen på att börja ladda kl 24 och den andra kl 03 så hinner båda ladda utan problem. Blir ju bara ett problem om man skulle ha två Teslor som man kör 40 mil per dag med. Men då har man nog råd att säkra upp huset till 3 fas och köpa den större laddaren som gör att du kan ladda med 8 mil per timme.
Med en intelligent anslutning kan man mäta belastningen och styra laddningen efter tillgänglig säkring.
(Carge Amps)
Precis! Att tro att man måste ladda fullt varje gång man laddar är typiskt ett tänk man har när man lever kvar i ICE-åldern (ICE=Internal Combustion Engine). Har man möjligheter att sätta upp lite solceller så kan man kanske till och med dra ner på huvudsäkringen. Snabbladdare behövs endast för längre resor. I normalfallet laddar man i mer moderat tempo som är bra mycket billigare än bensin och diesel.
Är det så att teknikfientligt bloggande kanske drar fler reklamklickare? Det finns många idag som har två elbilar i vanlig villa utan att det ställer till några problem eller att de måste ladda vid snabbladdare, att inte kunna se hur det är möjligt betyder antingen att man inte är kunnig eller på att man vill spetsa till inlägget för att få fler reklamklickare till sidan.
Hej Axel!
Du ägnar dig åt en kombination av sk halmgubbeargumentation och ad hominemargumentation, istället för att diskutera sakfrågan. Jag hoppas att du mår bra och är nöjd med ditt liv annars.
Du får gärna redovisa belägg för "många idag som har två elbilar i vanlig villa". Du kan ju börja med att definiera "många". Är det två, tre eller fem stycken hushåll? Eller 500 000?
Lösningen för de flesta är nog att ladda < 10 mil per natt, och i undantagsfall ladda på kommersiell laddstation så som du föreslår Lars. Annars kanske man ska flytta eller byta jobb.
Använder man bilen i jobbet är nog elbil uteslutet än så länge, alternativt så får man ha en bil som laddas på företaget och som man hämtar varje dag inför arbetsdagen.
Det räcker med att visa på ett exempel för att visa att detta inte stämmer utan är fel: "En villa har helt enkelt inte kapacitet nog att ladda två elbilar av den nya generationen över natten."
Unknown påtalade ju redan i första kommentaren att du gjort fel antaganden. Jag vill inte hänga ut någon annan så jag får skriva om mina egna erfarenheter och sedan extrapolera resultaten därifrån om de teoretiska beräkningarna inte duger.
Själv sitter jag med en Model X och en villa som har 25A säkring. I bilen sitter en 16,5kW-laddare (några dubbelladdare på totalt 22kW levereras inte längre utan 16,5 kW är maximum för Tesla när det kommer till AC-laddning).
Jag har schemalagt laddningen att starta 1:00 varje natt och har satt ner strömstyrkan till 20A, dvs 13,8 kW. Jag gör normalt av med ca 10-15 kWh per dag i normal körning. Detta betyder att det tar ca 1 timme att ladda upp det som jag gjort av med under dagen. Jag är oftast hemma mer än 10 timmar per dag och skulle alltså kunna ladda bilen med mycket lägre effekt eller komma hem med mycket mindre laddning och ändå ladda upp bilen. Skulle vi ha två Teslor så skulle tiden vara 2-2,5 timmar för att få dessa laddade. Kör med bergvärmepump och har inte haft några problem med några säkringar eller för lite ström. Skulle jag bara ha 16A huvudsäkring (tror inte det går att få lägre) och alltid vilja ha 5kW över till annat så skulle jag kunna sätta ner laddeffekten till 9A, 6,21kW och ladda då bilarna på 5 timmar. Skulle jag dubblera hur långt bägge bilarna kör så blir de ändå laddade på 10 timmar vilket då ger 62kW. Detta motsvarar ca 30 mil med vanlig elbil. Även ifall man någon dag kör mycket mer än 30 mil med de bägge bilarna och kommer hem nästan tomt på bägge bilarna så kommer man att kunna ladda upp bilarna hemma. Detta under förutsättning att man stannar hemma mer än 10 timmar vid något tillfälle. I dina antagande har du att man är hemma 12-13 timmar vilket alltså gör att man ändå kan fortsätta att snitta totalt 30 mil per dag för de bägge elbilarna samtidigt som man laddar upp bilarna.
Snabbladdare i bostadsområde är inte alls sannolikt och jag ser ingen som helst anledning till detta. Det som behövs är fler långsamladdare i bostadsområden. 7,4 kW är fullt tillräckligt för i princip alla behov när det gäller bilar som står stilla i 10-13 timmar. Liseberg skall t.ex. sätta upp 320 sådana laddare i samband med Jubileumsprojektet.
Att tro att man går och veckoladdar bilen från tomt till helt fullt är klart ett tecken på att man tror att man måste göra likadant som på bränslebilar. Det tar inte många sekunder för mig att sätta i/ta ur laddkabeln varje dag. Tidigare körde jag till bensinstation och stod där och tankade. Tiden detta tog är mer per månad är mycket mer än den tid det tar att ladda bilen. Nu har jag dessutom en färdigladdad bil varje morgon, tidigare fick jag ofta räckviddsångest eftersom jag drog mig i det längsta att ta mig till macken och se 100-lapparna snurra bort på räkneverket.
Tack Axel för ett påläst och insiktsfullt inlägg i debatten.
Dock har du fortfarande bara en Tesla, så jag väntar på exemplet med två elbilar, vilket det tydligen finns många av.
Rättning: 62,1kWh och inte 62kW skall det vara ovan.
62 kWh är i sak korrekt, så du behöver inte skämmas. Hade du skrivit 62,0 hade det förstås varit fel, men 62 implicerar att du avrundat till heltal.
Ja, det finns många (dvs fler än 2) men du kommer då kanske kräva att det ska vara "nya generationen" också. Spelar ingen roll hur stort batteri det är bilen dock så länge man tar sig mellan de platser man ska under dagen. Skulle bilarna ha 1MWh batterikapacitet och kunna köra 500 mil på en laddning så betyder inte det att man måste kunna ladda denna energi under en natt hemma. Jag visar att det inte är några bekymmer att köra totalt 30 mil per dag med en eller fler elbilar. Det spelar ju egentligen ingen roll om det är 1, 2 eller 10 elbilar som man har så länge det är samma mängd energi som skall laddas.
Det är klar, kör man med en eller flera elbilar mer än 40-50 mil per dag i snitt så kommer man inte klara sig om man bor i en villa med en huvudsäkring på 16A. Då får man kanske fundera på att säkra upp till 25A.
Jag tänkte mer på enheten som inte var korrekt när jag gjorde min rättelse…
Naturligtvis korrekt och inget att säga emot.
Problemet är när du kört långt en dag, t ex varit iväg över helgen och kommer hem söndag kväll. Batteriet i princip tomt. Morgonen därpå ska du till jobbet och du har lite längre till och från jobbet än för förra generationens elbilar. Det kan jag lova att många hushåll har (7-10 mils pendling är inte normen, men inte ovanligt).
Jag är inte teknikfientlig – som du vet kryllar mitt hus av robotar – utan jag belyser möjliga problem, som man förhoppningsvis lär sig hantera. Det står också i blogginlägget att detta bara är tekniska problem som kan lösas.
Det är ju inget problem om jag kommer hem med helt tomt batteri sent på söndag kväll. Har jag 10 timmar så går det ladda minst 30 mil. Hur man sedan fördelar dessa på två bilar är en annan sak. Det skulle i princip krävas att bägge bilarna kommer hem tomma sent på kvällen för att inte bägge bilar sedan skulle kunna pendla 10 mil enkel väg var, dvs 40 mil totalt. Detta under förutsättning att det inte går att ladda lite när man är på lunchen eller på jobbet.
Glöm inte att åtminstone Teslas (troligtvis även andra kommande märkens) batterier är intelligenta. De går att programmera till när de ska och inte ska ladda. Har man två bilar kan de ju ladda om lott. Att ladda på arbetsplatsen borde vara en möjlighet för många också.
Något jag skulle vilja belysa är elfordonens framtida roll i intelligenta elnät. Om nästan alla hushåll har tillgång till ett stort batteri i form av en bil kan det ju hjälpa till att lösa problemet med ojämn produktion/konsumtion av el under dygnet.
De som inte har elfordon brukar ta fram edgecases som "tänk om jag har två elfordon och båda pendlar 30 mil om dagen?" Eller "tänk om jag är resande försäljare och inte har tid att stanna 20 minuter var 30:e mil?". Om man nu tillhör en sådan ytterlighet så bör man kanske stanna vid ICE då men detta lär ju inte vara ett problem så länge den stora massan kör elfordon.
Vad gäller hastigheten på laddningen så tror jag att vi kommer se en mycket snabb utveckling. Här är ett exempel som klarar 100 kWh på 10 minuter.
Gissningsvis dyrt som brännvin så inget för det enskilda hushållet, men en indikation på vad som kan komma på laddstationerna.
Du behöver fortfarande trycka igenom x-antal Ampere avsett teknik. Menar du att du har kablar som kan leverera den hysteriska ström det handlar om i en normal villa?
Oftast så har man ju bara en säkring ut till garaget och kabeln är bara en vanlig 1.5mm2 Det hela är avsett för belysning och mindre elverktyg.
Jag hyrde en stensåg i somras och var tvungen att släcka ljuset i garaget när jag startade sågen, annars gick säkringen hela tiden…
Har du råd att köpa en elbil har du råd att be en elektriker att dra fram ny matning.
@Rickard
Poängen med de nya elbilarna är ju att göra dem mer tillgängliga för oss vanliga plebejer vilket de inte blir om man måste kosta på sig att dra fram ny matning bara för att kunna investera i en bil.
Så poängen kvarstår: Elbilar ligger nog ett par år frammåt i tiden för oss som arbetare som faktiskt måste använda bilen till saker.
Tar man det i sammanhanget med att Elon Musk räknar med att börja massproducera den billigare varianten av Tesla för vår skull nästa år så blir ju det ett litet orosmoln för de som trodde att elbilsrevolutionen låg runt hörnet.
Priset måste halveras innan de kan konkurrera, och eftersom varje bil kommer beläggas med en trafikskatt om ca 15000 kr/år måste man noga se över sin ökenomi ( trafikskatten ersätter skatter och avgifter på fordonsbränslen idag , ca 50 GSEK)
Snart kommer peak elbil, när man börjar räkna på det…
Om jag förstår rätt så tar det med dagens superladdare på 120 kilowatt 20 minuter att ladda en Tesla till hälften. Det är långt det i dagens jäktade samhälle. Nu ska de tyska biljättarna ta upp kampen med Tesla om ännu större ultraladdare med 350 kilowatt.
Tanken med att kunna köra minst 30 mil och bara några minuters fikastopp innan man kan fortsätta igen.
Samtidigt borde det vara mycket riskfyllt. 350 kilovatt med likström är en ruggig kraft och extrem med värmeutveckling. Som gammal svetsare vet jag bara vad 150 kW vill säga.
http://ekuriren.se/jobbpengar/ttekonomi/1.4563662-biljattar-satsar-pa-ultra-laddarnat
@Nils Nilsson: Vet inte om det är så mycket en kamp mot Tesla som en kamp tillsammans med Tesla. Tesla är med i sammarbetsorganisationen för CCS-laddstandarden (CharIn) och mycket talar för att även Tesla kommer att kunna ladda på de nya ultraladdarna. Om de sedan kan ladda i 125kW som gäller för dagens Superchargers eller ännu snabbare är en annan sak.
Well, folk får väl installera en "Powerbank" ett batteri på 100kWh kanske i kombination av solceller så att man kan ladda upp den under dagen när man kör runt med sin bil. Väl hemma kan man sedan ladda upp bilen med likström från detta batteri på 2 timmar.
Ja, hela poängen med Teslas powerbank är väl just att lösa problemet med att laddningen går alldeles för lågsamt över det i sammanhanget klena elnätet och att man därigenom också skulle minska behovet av snabbladdningsstationer.
Kombinerat med solceller så får man också ned elkostnaden och belastningen av elnätet ytterligare.
Priset på lagrad kwh är ca 5-7 kr/kwh , den eventuella solelen kostar väl ca en krona med subventioner .
Har man råd att lägga 350kSEK+ på sin andrabil har man också råd är lägga 150kSEK på den här leksaken:
http://www.lantbutiken.se/butik/dieselelverk-och-elverk-och-reservkraft-som-drivs-pa-diesel/4599-dieselelverk-mosa-ge35-ysx-eas-304-kw-38-kva.html
På köpet fås garanteras även elförsörjningen under domedagen.
…fast om du ska ladda din elbil med ett dieselverk så kan du väl lika gärna köra dieselbil, har vi inte förlorat lite av poängen med elbil här?
Det där med ironi på nätforum.
Aha… Jag måste inse att jag ofta har svårt att avgöra på en skriven text om skribenten är ironisk eller bara korkad. Borde finnas någon standard för hur man märker upp detta. (Att man är ironisk alltså, man får anta att inte så många skulle märka upp att de var korkade.)
Förslag till märkning:
I.D.I.O.T
Ironi Delges I Ovanstående Text
+1
Med alla laddstationer kommer man få enormt stora problem med att få fram el.
Sveriges elnätet kommer inte att klara av efterfrågan. Enligt Riksrevisionen behöver
nätet byggas om för över 200 miljarder. Vem pröjsar??
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/11/det-blir-problem-i-elnatet-med-fornybar.html
Frågan är vad det kostar att inte göra den investeringen.
@Marcus
Vad jag kan se gäller detta tillförseln av oförutsägbar förnyelsebar energi i nätet. Hittar inget om att 200 miljarder skulle vara kopplat till elbilar på något vis. Men jag kanske hade otur när jag läste?
Svenska Kraftnäts uträkningar!
Svenska Kraftnäts uträkningarna stämmer säkert men det var inte det som var frågan. Hur är investeringarna kopplade till just elbilar?
Är det inte så att nätet behöver byggas om mindre om vi har fler lokala producenter. Det skulle man kunna gynna i så fall genom att ta bort skatt på stora anläggningar för självhushåll av el.
Nya hus har redan idag 20A eller 25A huvudsäkringar som standard. Att säkra upp ett äldre hus med porslinssäkringar från 16A till 20A kräver som regel inga andra ändringar än att byta ut botten i säkringshållarna så att den tjockare änden på säkringen får plats. Själva ledningarna pallar oftast denna högre strömstyrka utan att de behöver bytas ut.
Tvärtom har nya energisnåla enstegstätade hus ofta bara 16 A huvudsäkring eftersom de inte får dra så mycket el för uppvärmning. Värmepumpen är ofta effektbegränsad. I storstäder kommer fjärrvärme bli obligatoriskt snart för att säkerställa kommunala monopolet.
Att säkra upp huvudsäkring är kanske inget problem oavsett. Problemet ligger i att säkra upp undersökningarna som kräver att ledningsdragningen är dimensionerade efter strömstyrkan.
Det man kan fråga sig då om man dimensionerat ledningarna i huset varför man säkrat dem till lägre strömstyrka än vad de är dimensionerade för? Svaret riskerar att bli att det gör man inte. Speciellt antar jag att även om eldragningen skulle vara överdimensionerad så kommer nog elektrikern som skall säkra upp vilja verifiera att så är fallet vilket han nog lättast gör genom att göra om jobbet.
Huvudsäkring däremot kan vara sätt lägre än vad eldragningen är dimensionerad för av den enkla anledningen att man betalar för strömgränsen på huvudsäkringen.
Att räkna på förimpedans och utlösningsvillkor (sic) baseras på data som nätägaren är skyldig att tillhandahålla. Jag tror som du att i mera nybyggda områden är inte näten överdimensionerade i alla lägen varför det kommer bli restriktioner på laddkapacitet. Eller så får en samfällighet bekosta utbyggnad.
Nu råkar jag precis ha byggt ett nytt hus. A-hus i mellansverige med frånluftsvärmepump Nibe F750. Jag pratade särkskilt med elektrikern om att jag ville ha minst 20A huvudsäkringar och han sa att de sätter 20A som standard i alla hus de bygger, även de med fjärrvärme, och jag kunde även uppgradera till 25A om jag ville det eftersom ledningarna i huset var dimensionerade för det. Anledningen menade han var att många idag vill kunna köra väldigt strömkrävande apparater som t.ex. svetsar eller elvärmare till uterum etc. De säkrar då upp med 20A eller 25A vid byggnation för att inte få en massa kunder som sedan ringer och klagar på att "propparna går".
Det kan förstås finnas andra praxis hos andra tillverkare men mitt svar ovan baserades på egna nyligen upplevda erfarenheter.
"I storstäder kommer fjärrvärme bli obligatoriskt snart för att säkerställa kommunala monopolet. "
I Linköping är det redan obligatoriskt vid alla många nybyggen.
Standard är 16A, att du sedan vid beställning av huset lägger på 20/25A är framsynt. Men huset i sig kräver bara 16A för uppvärmningen, möjligen 20A i mellansverige pga högre effektbehov vintertid. Precis som att alla inte kommer kunna snabbladda sina bilar samtidigt kommer inte alla kunna dra igång MIG svetsen och svetsa rost på underredet på samma bil samtidigt heller.
Utan att vara någon expert på området så låter 16A i minsta laget så länge man inte kör fjärrvärme/pellets/ved för uppvärmning.
Har aldrig någonsin hört någon kunnig på området förorda 16A vid egen uppvärming via elcentralen.
Jag kör direktverkande el och värmepump på 16A utan problem.
Detta har alla med minsta insikt i ellära redan förstått. Dessutom kommer det bli spännande tider när 1 miljon elbilar ska laddas samtidigt på natten vid -10 grader och svamprökarna lagt ner ett par kärnkraftsreaktorer till och kamske dödat ett vattenkraftverk av miljöskäl.
Vad förväntar du dig av ett sådant parti?
Blir extra härligt när alla bussar ska köras på el också. Hade ett möte på jobbet om framtiden för elnät, där nämndes det att SL vill ha snabbladdare på 300kw för att ladda sina bussar på 5min
Typ en sådan här
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/goteborg-lanserar-elbusslinje-55-mellan.html
Kräver en del teknik. I princip pratar vi om det som behövs för järnvägen.
Det är lugnt, med klimatförändringarna kommer vi att få ett tropiskt klimat och medföljande åskstormar. En mast med åskledare på varje buss och den kan laddas på ett litet kick
Ett litet kul tankeexperiment.
Det finns ca 4.5 miljoner personbilar i Sverige. Byt ut dessa mot "framtidens" drivmedel el.
Dessa behöver kanske laddas 2 ggr per vecka med 30kWh.
Blir 4.5milj×30×104 = ca 14tWh.
Motsvarar ganska exakt halva totala Ringhals som lämnar ca 27-28 tWh per år.
Då är inte lastbilsparken eller bussparken medräknad heller.
Bäst att hugga ved och bunkra fotogen.
Inga problem att producera 14 TWh med vindkraft. Däremot vid rätt tillfälle 🙂
Ditt räkneexempel visar just hur enkelt det är att fixa detta, halva ringhals är ingen större ökning sett för hela sveriges elsystem. Alltså kan alla pessimister lägga ner argumentationen hur ouppnåeligt elektrifiering av fordonsflottan är.
Vi svenskar har tur som kan lagra mycket överskott i vattenmagasin men också i handel med grannländer och vi exporterade 32 TWh förra året. Ja bäst att nämna att vi importerade 9 TWh också och hade ledningarna till Jylland varit starkare hade det blivit mer billig vindkraft i importen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad ska du ersätta Ringhals med då Onaka? Redan idag importerar vi skitig kol-el. Räkna med att transportsektorn också ska gå över till eldrift i viss mängd.
Även om delar av iaf Sveriges elledningssytem rimligtvis klarar eller kan (mot någon rimlig avgift)?) byggas om till att klara mer el så innebär det ju inte att alla underledningar längre ner i kedjan klarar det, vilket påtalas här bla. Klart det går att lägga över det på de enskilda villägarna.
Sidospår: Blir spännande att se med de nya amorteringsreglerna hur det skall gå om man köper både en elbil och sen behöver bygga om villan. Borde inte något liknande gälla rätt nya till halvnya BRF där klubbmedlemmarna vill ladda i garaget antagligen över natten?
Sidospår slut.
Sen om vattenmagasin: Som nämnt tidigare, men där jag inte hittar artikeln tyvärr på nätet (har pappersversionen någonstans). Enligt New Scientist för några år sedan finns det risk att nederbördsmönstren att ändras i bl a Skandinavien, vilket kan innebära att den möjlighet vi tidigare haft att lagra nederbörd i vattenmagasin för senare användning inte är alls lika garanterad. Då blir det att till stor del även att förlita sig på något annat.
@Teheimar
När det gäller nederbörden är det väl troligare att det blir ännu mer än det blivit den senaste tiden.
@Thomas Arvidsson
Kärnkraften kan ersättas med vindkraft, och solkraft som lagras i utebliven användning av vattenmagasin då dessa inte behöver användas när det blåser och är soligt.
Korta spikar hanteras med kortvarig eldning av olja, med låga totala volymer per år. Dessa kraftvärmeverk placeras lämpligen där elen ska användas, istället för tex i Varberg.
Eller kan solkraften lagras i de batterier som kommer finnas när alla kör elfordon… Då kan vattenmagasinen sparas till när solelproduktion utgår under längre tid.
Det kan ju tvärtom vara så att elbilarnas intåg på marknaden gör kärnkraft än mer olönsamma. Det kommer sättas upp solceller och andra energilösningar så det står härliga till ute i stugorna. Finns många sköna slantar att spara
Nu är ju inte energin ett problem utan effekten. Det riskerar att bli begränsad sammanlagring när det gäller elbilar då de flesta vill ladda efter jobbet.
Effektproblemet är obetydligt idag, men mängden elbilar växer. Nu fortsätter digitaliseringen och driver utvecklingen mot lite mer kreativa taxor och nya företag som servar kunderna så våra nya datoriserade tjänare får hantera problemet.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Sannolikt kommer laddaren ha strömsensor som man kopplar till inkommande faser, laddningen regleras då så att strömmen per fas aldrig överstiger 16/20/25A.
Ingen dyr teknik, finns redan på många VVB/VP.
Tror det redan finns i den sk "väggladdaren". I princip dess funktion som glorifierat vägguttag. Förändrar dock inte att det ej är säkert att man kan ladda fullt över natten efter långkörning.
Lastvakten måste ju kopplas in i centralen och mäta strömmen på faserna där och sedan prata med laddaren på något vis, förr gjorde man det med en vanlig 3-fas kabel men idag finns ju WiFi så den kabeln slipper man nog.
Inte heller elbolagens lokalnät villaområdena lär klara om alla vill säkra upp till 25A och dra max hela nätterna. Hela näten behöver uppgraderas.
Kommer ihåg ett tillfälle när vi hade 4 timmars strömavbrott vid -15 grader i mitt område pga fel i närmaste nätstation. Efter omstart var montörerna tvungna att stanna en timme och hålla koll eftersom strömuttaget översteg vad den är dimensionerad för ganska rejält när alla värmepumpar och elpatroner drog igång på max för att få upp värmen i husen…
De som bor i gamla villamattor från 70-talet har inga sådana problem. De som bor i äldre villaområden och nyare har däremot det problemet. Äldre villaområden hade oljepannor , som ersattes med vattenburen värme och tilläggsisolerade vindar (och påföljande mögelproblem) , nyare villaområden har lägre elförbrukning pga Boverkets miljöregler.
Vi har kört på el i 2,5 år nu och skaffade tidigt en laddare där man kan ställa in 6A, 10A eller 16A laddning.
Vi har 25A huvudsäkringar och även när vi laddat på 16A och kört allt annat samtidigt har vi haft några problem.
Då du väldigt sällan kör slut på batteriet så räcker det oftast med att ladda på 6A även om det tar en massa timmar.
Det kan vara ett problem för dem som ligger på gränsen men ett hanterbart problem.
Snabbladdare kommer man troligtvis sky som pesten då de blir 10 ggr dyrare än hemladdat.
Enskild villaägare är inget problem.
Problemet är om för många gör samma sak samtidigt.
Jo så kan det vara.
Men min gamla elpanna drog 11 kW lite då och då och min nya luft/vatten ligger runt 2,5 kW så det finns en hel del kapacitet kvar.
Sen har man under många år överbeskattat arbetskraft så de flesta arbets och elintensiva industrier är numera utflyttade.
11kW lite då och då är inte samordnat. Det är bara kolla motorvägarna runt 17-tiden – gissa vad alla elbilsägare kommer göra en timme senare med bilen (samtidigt är de säkert hungriga och skall laga något gott).
Man kan nog inte räkna med att det jämnar ut sig utan alla kommer ju ladda bilen och laga mat ungefär samtidigt…
Om det skulle bli ett problem så kommer marknaden ta hand om det.
Elen blir billigare på nätterna och dyrare runt middagstid.
Men som sagt, vi har lagt ned mycket industri och om ett hushåll förbrukar 10 kWh (snitthushållet kör 3,88 mil/dygn vilket skulle ge 6,75 kWh) mer per dygn för att de får elbil så ser jag inte ett problem.
De små mängderna el kan man ladda långsamt mitt i natten om det krävs.
Många problem att lösa om elbilar skall bli en lösning på transportproblemen. Tex http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/gastinlagg-stromavbrott-viksjo.html
Problemet är att alla har fått elbilshysteri. Bästa lösningen är såklart ett lagom stort batteri som täcker 80-90% av antalet körda km, dvs nästan alla vardagsresor. Resten av resorna görs med den inbyggda förbränningsmotorn.
Elsäkerhetsmyndigheten rekommenderar att man inte använder ett standard vägguttag (Schuko) samt att man ser över hela installationen från huvudsäkring till elbilen för att dra 16A kontinuerligt över lång tid (sid 2,11,16):
http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf
"Majoriteten av alla elinstallationer i hemmen är gamla. Det är inte säkert att dessa elinstallationer klarar av de nya belastningar som laddning av ett elfordon innebär. Vår bedömning är att det är laddning i hemmet som det finns störst risker med."
"Schuko [11] är benämningen på den standardiserade kontakten för hushållsel med märkström 16A enfas. Dock rekommenderas inte denna kontakt för kontinuerligt uttag av större effekter vilket är fallet vid laddning av elfordon, på grund av viss brandrisk."
Ovan begränsningar har, som ni elbilsintresserade säkert läst, varit orsak till medialt uppmärksammade bränder i Norge vid laddning av elbilar. Man kan spekulera i att dessa olyckor kommer öka i takt med att andelen elbilar ökar…
Som en parentes kan man fundera hur laddning av elbilar i länder med dåligt elnät och/eller lägre nätspänning fungerar, t ex USA med 110V.
Är det även dessa länder/områden som parallellt kollar på vätgas som ett potentiellt alternativ?
http://www.netinform.net/h2/H2Stations/Default.aspx
Ja, visst har vätgas sina egna utmaningar, som låg totalverkningsgrad, men det är roligt att se många olika tekniker utvecklas och tävla med sina inbördes för- och nackdelar.
Lic.uppsats
http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:588875/fulltext01.pdf%7C
Det som kan hjälpa till litet är att kommunikation apparaterna emellan har blivit mycket billigt LoraWan och NB-IOT fungerar idag bra, enkelt att använda för lastbalansering och debitering, det är dock inte så utbrett ännu. Troligt att endast en mindre andel kör längre sträckor samtidigt förutom då på storhelger
LoraWAN används tex i Viborg, st.
http://lace.io/the-largest-lorawan-smart-meter-deployment-in-the-world-loesk-to-install-400-thousand-lorawan-compatible-electricity-meters-beginning-this-year/
Man investerar bara i ett elverk med en Scania V8 Euro3 i ena änden och generator i andra. Problemet med laddning löst.
Problemet är högst teoretiskt. Alla köper inte genast elbil och bilarna med egen hjärna är nära. Dessa förarlösa kör till starkare laddare om det skulle behövas. Stallen för de hästlösa användes till annat och så blir det med många garage.
Högsta siffran jag sett är 13 TWh om alla bilar blir eldrivna och det nettoexporterar vi mer än ett vanligt år. Jag är övertygad om att taxi blir vanligast vilket ger färre bilar som ofta tar upp fler resande och smartare transporter av varor. Små transporter kräver mindre fordon med mindre energibehov. Havsströmmar, ebb och flod samt vågor ser ut att snart bli medtävlare till vindkraft och sol runt världens kuster men mindre i Sverige. Övergången från fossilt i världen kommer att ge påfrestningar men jag är mer optimistisk idag än för några år sedan – trots en viss blivande president.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Någon eller några behöver ju fortfarande göra jobbet och planera, bygga, osv all denna infrastruktur. Den uppkommer inte av sig själv.
Jag håller med Nanotec, detta problem är fullt tekniskt lösbart, särskilt som vi inte kommer få från ~0% elbilar till ~100% elbilar över en natt. Elbilar och fler autonoma bilar kommer som trender ungefär att sammanfalla, vilket gör att det förmodligen är en mindre fordonsflotta totalt sett om 15 år än vad det är idag.
Ja, att vi inte går från 0-100% elbilsflotta håller jag med om, vilket nog är bra kanske. Men hur får du till det till en mindre fordonsflotta om 15 år?
Tex: Givet att autonoma bilar inte kräver körkort lär det bli fler bilar pga större marknadsunderlag. Bilens association till egen frihet lär inte försvinna.
Givet att vi räknar med peak oil, bränslebrist och andra problem kanske det blir färre bilar om äga bil själv blir dyrare.
Eller menar du att elbiöen blir en trend som fåtalet/minoritet har råd med och därmed aldrig blir en stor flotta att räkna med?
Min gissning är att fler personer delar på de bilar som finns ("delningsekonomi") just för att det blir dyrare att drifta bilar.
Värt att notera att autonoma taxis inte innebär mindre bränsleförbrukning (bar färre bilar), snarare tvärt om då de skall köra från avlämning till upphämtning (dvs att det kör tomma bilar). Det kommer av samma anledning heller inte bli färre bilar på vägarna utan snarare fler.
Det ställer dessutom större krav på snabbladdning eftersom man inte längre kan förlita sig på att bilen står oanvänd större delen av dygnet.
Sen håller jag med om att obemannad taxi kanske inte blir så stor hitt. Känns som att det skulle bli ganska synligt, ungefär som gammal offentliga toaletter. Till detta skall ju säkerhetsaspekter komma in…
Anonym 15:02 de autonoma drar mindre el/bränsle per passagerarkilometer eller tonkm av en rad skäl. De kan utnyttja framförvarande autonoma bilars framfart med att följa mycket nära med sin reaktionstid betydligt snabbare än vi hinner reagera. Andra orsaker är att de kör bästa väg, plockar upp fler åt samma håll om det accepteras och inte kör runt och letar parkering. Det blir mindre trängsel eftersom dagens bilar måste hålla längre avstånd och ännu mer transporter av gods sker nattetid för att det blir lönsammast.
Taxin identifierar passagerarna. Använder de bilen olämpligt så …
Säkerheten beräknas bli betydligt högre även för kvarvarande mer primitiva fordon.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec: Nu syftar jag på jämförelsen autonom taxi vs autonom privatbil. Jag hoppas att du inte menar att dina invändningar är relevanta mot det. När det gäller att köra runt och leta parkering så uppskattar jag inte som att det innebär någon större mängd bilar som kommer göra det – det innebär nog mindre trafik än alternativet där de kör och letar nya kunder.
Anonym 18:33 det är allt färre taxibilar som kör runt och letar kunder idag. De flesta beställningar kommer via växeln. När de autonoma taxibilarna kommer sker säkert nästan alla beställningar via nätet och sällan med någon mänsklig operatör inblandad. 15000 per månad hörde jag som avgift till växeln per bil för några år sedan. De första autonoma blir klart dyrare än dagens bilar. Taxiföretags största utgift idag är lön till förarna och bilarna är i princip slut för de seriösa efter tre år. 3+ förare är vanligt per bil för helst ska de rulla större delen av dygnet veckan igenom. En åtgärd är att helst anställa äldre förare för att minska slitaget och en annan är elbilar. Elbilar kräver mindre service och är populära hos en hel del kunder.
Ja en autonom blir inte heller så gammal som taxi och modernare autonoma bör snabbt bli bättre med lärkurvan och allt mer robotiserad tillverkning. Servicen för kunderna blir allt bättre samtidigt som priset faller och allt fler låter sin gamla bil bli en reserv eller återvinning. Dagens personbilar står stilla över 95% av året och dör mer av ålder än drift. Nästan alla inser med tiden vilket resande som blir lönsammast. Många kunder väljer än lägre pris med fler passagerare åt samma håll.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec: om du inte förstod det så med "leta kunder" menar jag inte att man planlöst kör omkring och hoppas på att hitta en kund som råkar stå på trottoaren. Det är givetvis så att man har informationssystem som anger var kunden finns och bilen kör dit. Valet av uttrycket "leta kunder" är analogt med "leta parkeringsplats": givetvis i en sådan miljö kör inte bilen planlöst runt tills den hittar en plats där den kan ställa sig utan istället använder ett informationssystem för att få reda på var parkeringsmöjlighet finns och kör dit och ställer sig.
Frågan blir då var man tror är närmast till: närmaste parkering eller närmaste kund? Det är nog rätt vanligt att transporter sker företrädelsevis i en riktning i taget – då blir det ofta inte så att man hittar nästa kund i närheten.
För övrigt lyfte jag frågan om vilken användning som drar minst drivmedel och då är det ganska egalt att "personbilar" dör av ålder snarare än drift.
Kör själv Leaf sedan två år och har numera den "nya" versionen.
Tricket är att man tömmer inte batteriet dagligen. Människor utan elbilserfarenhet tenderar att tro det, men så är alltså inte fallet. Man behöver fylla på för 6-10 mils körning per dygn.
Med en vanlig 10A kontakt laddar du ca 16km körning/timme. D.v.s Du klara dig utmärkt utan att bygga om hela världen.
Har du ett vanligt 20A abonnemang klarar du även två bilar.
Har en okänd granne 200 m bort med två teslor. Promenerar förbi några gånger per månad och hoppas alltid se någon där för att fråga om erfarenheter av laddning mm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Låt oss säga att mina erfarenheter av hemmaladdning är egentligen är klart begränsade. Har en laddbox installerad, men i ärlighetens namn har jag laddat 44 kWh från den sedan i somras.
Det behövs nämligen inte då alla kastar gratis drivmedel efter en överallt. Ofta dessutom ackompanjerat av gratis parkering.
Bor i en av Stockholms norra förorter och arbetar mestadels i Arenastaden där jag laddar gratis i Mall of Scandinavia. Annars fyller jag på hos OK Danderyd på deras gratis snabbladdare på vägen hem.
Hälsar jag på ungarna i Solna så parkerar jag gratis på det kommunala bostadsbolagets parkeringsplatser samtidigt som jag fyller på gratis drivmedel.
Kört 502 mil med nya bilen och tror jag betalat max någon hundring för detta.
Tar numera även Elis till landsstället i Dalarna (20 mil)och fyller på gratis el i 15 minuter på gratis snabbladdare i Sala. Tack snälla Sala Heby energi!
En fantastisk tillvaro som jag tyvärr inser kommer gå mot sitt slut så småningom.
Med vänlig hälsning, Michael K
Normalt kör man mindre än 10 mil per dag, till och från jobbet, lämna barnen på förskolan, handla mat, skjutsa på fritidsaktiviteter på kvällen. Så kl 20 när man ställer bilen har man 65-70% kvar i batteriet, det hinner man ladda upp på 8-10 timmar.
Passa på och njut ni som har solceller och elbil, snart blir det straffskatt på solceller för i statens ögon är ni skattesmitare som kör gratis utan att betala varesig miljöskatter eller elskatter, så kan vi inte ha det i det här landet att folk kan köra bil gratis och smita undan skatten. 😉
Är medveten om detta, fast för tillfället njuter jag! Gratis kan nog fungera i minst ett år till och tre år med i princip gratis drivmedel är väl fantastiskt?
Kärnkraft. Vi behöver mer kärnkraft. Små fina anläggningar som får plats under huven.
Var har herr bloggare fått höra att Ampera E använder 2 faser vid laddning? Jag har fått för mig att jag fått det bekräftat att laddaren endast kör på en fas, men istället sväljer upp till 25A.
Med dessa laddströmmar så förefaller det märkligt att de designar laddningen för att gå på en fas eller två. Man vill ju ha jämn fördelning mellan faserna – att bygga bilarna så att man skulle lägga största enskilda lasten på en fas verkar konstigt.
De har nog inte tänkt att man skall ladda bilen hemma…
I Sverige är det vanligt med tre-fas anläggningar, men hur ser det ut i exempelvis Tyskland eller USA?
Är en-fas vanligare är det klart mycket vettigare att bygga bilen med en en-fas laddare än tre-fas laddare eftersom kunderna aldrig kommer efterfråga annat.
Paul, jag tror att enfas är vanligt i USA, men är inte säker.
Inkommande huvudsäkringar till hus i USA är ofta kraftigt överdimensionerade, inte ovanligt med 100A (110V eller 160V mellan faserna) och därför fungerar enfasladdare. I Sverige blir en enfasladdare begränsad till 3,6 kW direkt(16A) eftersom det är dumt att lägga en gruppsäkring på samma värde som huvudsäkringen (16A och uppåt). Därav trefasladdare, du kan ta ut 5-6 kW och ändå ha 5-6kW över på huvudsäkringarna. Räcker till nästan allt. 5kW*8 h = 40kWh vilket torde täcka nästan alla laddbehov.
Notera att man ju likriktare strömmen, man kan ju därmed ha en trefasladdare och driva den med tre likadana faser. Det är alltså bara frågan om att läsaren drar ström från tre oberoende källor och gör det balanserat. Hur funkar det med spisar som ofta går på trefas? Sålänge man inte deltakopplar så borde de kunna funka på enfas.
USA verkar riktigt efterblivet när det gäller el. Trefas har sådana fördelar att jag antar att de egentligen har trefas, men kanske inte synligt i normala hus.
Är det så att man kör 40 mil om dagen och alltid kommer hem med tomt batteri så är det kanske en diesel man skall ha? För egen del så tror jag att jag aldrig kört 40 mil två dagar i rad om jag inte varit på bilsemester (och därmed inte skulle ha laddat hemma ändå).
Det är just pusslandet med att hela tiden få ihop de olika apparaterna som skall laddas och pysslas som gör en skeptiskt till att detta kommer fungera utan större ändringar.
En del av det är vad det innebär för individen/familjen. Är apparaterna intelligenta eller hemmet sådant kan man sätta allt på laddning i tur och ordning – från ipads och mobiler till teslor osv. Men det innebär fortfarande en del pyssel och det innebär fortfarande en del potentiell påfrestning för infrastrukturen. Vi bor där vi bor och det kommer innebära att toppar när alla behöver ladda mer eller mindre samtidigt kommer att uppstå.
Om apparaterna inte är intelligenta och någon måste sköta det manuellt innebär det ju allt mindre tid till annat – framför allt en själv. Tiden som går åt för att fixa något – mer eller mindre micromanagement-tid – blir då allt större.
Visst kan man låta tvättmaskinen tvätta på dagen – vilket går emot en del skriverier att tvättmaskinen eller det intelligenta hemmet skall själv hålla koll på spotelpriset och tvätta när det råkar vara som lägst (ibland natt) – men vem skall hänga upp tvätten?
Det finns andra liknande problem i gränsskiktet hur mycket tid som finns och hur mycket ork gemene individ har i jakten (i Sverige lite hetsartat) på den största lyxen till det lägsta priset.
Jobbar själv i energibranschen med bl.a Smarta Hem-lösningar och jag kan säga att man jobbar hårt för att fixa detta. Själv testade jag förra vintern en intelligent laddbox som system- och app-mässigt "kopplades" samman med delar av mitt uppvärmningssystem. Behövde bilen mycket el såg systemet först till att pannan inte jobbade för högtryck. Detta hängde även ihop med en temperaturvakt som bevakade inomhustemperaturen. Blev det för kallt drog man ner på billaddningen och gav värmen mer utrymme.
Fungerade utmärkt även den veckan då vi hade -20 grader.
MVH/ Michael K
sjävklara lösningar men moderna vp har väldigt låg ackumulatorkapacitet. Nu är iofs vp något somgår sönder och måste bytas varför den elbilsintresserade såklart kompletterar med en större ackumulatortank så kan vp ladda denna dagtid, om det behövs hög effekt . dagens krav sätter också en låg max eleffekt, det är några kW för en ordinär villa, så det kommer finnas åtskilliga kW att ladda med nattertid även på ett 16 A abonnemang.
En större ackumulator ger också en viss resiliens mot kortare avbrott i strömförsörjningen, cirkulationspumpen kan drivas på batteri , vilket är välkommet ur komfliktsynpunkt.
@Unknown: Intressant. Tack!
Jag förstår inte riktigt problemet, men det kanske beror på att jag ser ur mitt vardagliga perspektiv. Jag har fem mil till jobbet, så min bil behöver kunna gå ungefär tio mil om dagen, vilket inte lär vara ett problem att ladda över natten ens med de ynka 10A jag har säkrat i mitt garage. Visst kör jag ju längre resor ibland, men att jag skulle köra 40 mil om dagen flera dagar i rad inträffar i princip inte. Dessutom behöver jag i vilket fall ha två bilar eftersom jag bor på landet, så om jag skulle behöva långresa två dagar i rad får jag väl ta bensinbilen dag två (att ha två elbilar känns inte realistiskt för tillfället). Tror att min situation är ganska normal, eller?
Finns ett svenskt företag som pysslar med smartahem-lösningar som fixar så man inte behöver gå upp i huvudsäkring, http://www.ferroamp.se. I korthet har de ett batteri som tar topparna.
Ja, FerroAmp är ett mycket intressant företag med ett väldigt spännande modultänk.
Fast du behöver inte batteriet.
De har faktiskt en modul som flyttar runt belastningen mellan faserna i realtid och ser till att man inte överbelastar någon av faserna oavsett hur snedbelastat systemet faktiskt är från början.
Finns tillgängligteknik för detta och utvecklingen fortsätter, motorer kräver mer ström i startögonblicket, sen är förbrukningen mindre, de gamla propparna tålde några sekunder överbelastning, men det verkar inte automatsäkringarna göra.