Finns det någon väg framåt för Ryssland? Kan progressiva krafter ta över diktaturen i Kreml och vända landet till demokrati, mänskliga rättigheter, fred och försoning? Dessvärre ser det inte ut som det. Alla sannolika scenarion talar för att det istället blir värre.
Putinregimens makthavare är personligen investerade, både maktmässigt, prestigemässigt och ekonomiskt i den nuvarande regimen och tillståndet i landet. En demokratisering skulle ofrånkomligen göra att de tas bort från syltburkarna, rent av skulle åtalas för om inte annat korruption. Ingen av dem har alltså något intresse av att vrida om utvecklingen i denna diktatur till demokrati.
Samtidigt emigrerar (flyr) progressiva och välutbildade ryssar landet och successivt blir det bara diktatursympatisörer kvar.
Enligt uppgifter från flera håll (bekräftat av bland annat Anke Schmidt Felzmann från Utrikespolitiska Institutet) har det skett en signifikant försämring sedan 2014. Ryssarna går inte längre att diskutera med vid besök till landet. Om Putinregimens propaganda slagit igenom helt eller om man är livrädd för att uttrycka minsta dissidens och riskera fängelse är svårare att avgöra.
Förr kunde man som besökare problematisera, ge den västerländska vyn på nyheter etc. Svaren blev “intressant, det har du rätt i” osv, även om man inte nödvändigtvis håller med. Idag är istället reaktionen fientlig och “vem har sagt de lögnerna till dig?”. Armarna i kors, smalnande ögon, steg bakåt som om man är en pestsmittad paria och sedan anklagelser om CIA.
Tendenserna fanns redan innan. Jag kan rekommendera en läsning av Kalle Kniiviläs Krim tillhör oss, som är ett skrämmande vittnesmål inifrån en diktatur och hur man via statskontrollerad media tar över folks hjärnor. Hur utvecklingen kunde gå som den gjorde i Hitlertyskland är inte underligt när man läser den boken.
Så vad kan ske härnäst?
Inledningsvis har vi det uppskjutna ryska dumavalet. Valspråket är man håller inte ett val innan man har bestämt valutgången. Parlamentet kommer inte avsätta Putin. Risken finns snarare att om valfusket inte lyckas få Förenade Ryssland att stå som segrare att Putin åkallar någon form av nödläge och upplöser parlamentet med stöd av sitt presidentgarde (fd inrikestrupperna). Alternativt att man snabbt hittar en extern fiende och utlyser någon form av undantagstillstånd. Eller att väldigt många oppositionella ledare råkar drabbas av blyförgiftning.
Man kan fundera på vad som skulle hända om Putin plötsligt avlider eller dödas? Det kommer knappast bli någon progressiv kraft som tar över, utan istället skulle det bli de långa knivarnas natt och en dödlig maktkamp mellan hans möjliga arvtagare. En maktkamp som kan leda till inbördeskrig, men mer sannolikt till att någon ännu värre än Putin tar över. Återigen kan man rikta blicken mot grannländer för att hitta en extern fiende.
Enda “positiva” utvecklingen skulle vara att den ryska federationen faller samman i sina delrepubliker eller tusentals skilda folkgrupper (“ryssar” hittar man möjligen runt Moskva och Sankt Piter – där det dock finns många andra folkgrupper också), men det är då delrepubliker och folkgrupper som sitter med kärnvapen, samtidigt som federalstaten och Kreml knappast kommer sitta med armarna i kors. I praktiken blir detta inbördeskrigsscenariot, där Tjetjenienkrigen kommer framstå som en utflykt med Domkyrkans gosskör.
Vad kan man då tänka sig att ge sig på för extern fiende. Vi har förstås Georgien och Ukraina.
Men innan vi börjar prata om att kasta sig på NATO-länder så finns det andra gamla sovjetstater att ge sig på. En sådan är Vitryssland (som numera tydligen ska kallas Belarus även på svenska – vi ska väl snart börja kalla Ryssland för Rossia också?).
Trots Putintrollens och de nyttiga idioternas tjat om NATO är Ryssland faktiskt bara granne med sex NATO-länder, varav endast tre delar en landgräns med det ryska moderlandet. Dessa länder är Norge, Estland och Lettland.
Man är rent formellt granne även med Polen och Litauen via den ockuperade Königsbergsenklaven, men det är knappast det ryska moderlandet. Man är även granne med USA via Alaska, men det är många mil av arktiskt hav mellan.
Större delen av “gränsen” mot NATO består av buffertstater, nämligen Vitryssland och Ukraina. I dessa kan inte Ryssland tolerera någon som helst form av utveckling västerländsk riktning, och i fallet Vitryssland ingen som helst demokratisering. Risken finns då enligt Ryssland att länderna vill gå med i antingen EU eller NATO, och man blir då av med sina buffertstater.
Hur det gick med Ukraina så fort den Kremlvänliga regimen föll vet vi. Via ett krig i sydöstra Ukraina, som aldrig kommer ta slut, om den så blir en frusen konflikt, kommer man säkerställa att Ukraina aldrig kan bli medlem i EU eller NATO. Samtidigt kommer man aldrig vilja införliva hela Ukraina i Heliga Ryssland. Möjligen fram till floden Dnepr.
![]() |
Det omringade Georgien. |
Som den stora risken kortsiktigt ser jag en eventuell demokratirörelse, en maidan, i Vitryssland. Det kommer garanterat leda till en rysk militär intervention om inte diktaturen i landet brutalt kan slå ner demokratirörelsen.
Man ska också komma ihåg att allt Ryssland och Kreml tar för sig utrikespolitiskt, säkerhetspolitiskt och försvarspolitiskt ska ses ur ett perspektiv av maskirovka. Vilseledning är inte undantaget, det är regeln. I teorin kan man rent av själva scensätta en maidan i Vitryssland för att få ett för ryska folket legitimt skäl att invadera.
Annars är det förstås enklast att ge sig på Georgien igen vid behov av en yttre fiende. Ett land man redan omringat.
Oavsett är det svårt att se något scenario i vilket Ryssland utvecklas i en progressiv riktning. Man har nått läget i Hitlertyskland innan andra världskriget, där den statliga propagandan helt tagit över folks hjärnor, alternativt att folket är för rädda för att protestera. När propagandan väl tagit plats så slutade inte tyskarna tro på den förrän man var i grunden besegrade militärt.
Ryssland lär tappa ännu mer positioner på diktaturlistan när The Economist gör nästa sammanställning. Senast var man en värre än Vitryssland, Kuba och Vietnam. Man har nyligen klubbat igenom ännu värre lagar, som återupprättar en del av det gamla sovjetiska systemet, bland annat att man kan kastas i fängelse för att hållit käften (eng “failure to report a crime”, t ex dissidens – i praktiken kan man fängsla dissidenters familjemedlemmar och nu även barn från 14 års ålder och uppåt för att inte angivit dissidenten) och inte kontaktat myndigheterna om någon uttalat dissidens. Samtlig teletrafik ska spelas in och lagras sex månader i Ryssland framöver.
“Telecom providers and “organizers of online information distribution” will be obligated to store on Russian soil recordings of their customers’ telephone calls (“voice information”), text messages, images, sounds, videos, and other messages. Companies will have to keep these records for up to six months, from the moment the data is sent, received, and (or) processed.”
Alltså inget tillfälligt om vem som pratat med vem i stil med datalagringsdirektivet, utan spela in samtliga telefonkonversationer. Stasis våtaste drömmar är överträffade.
All kommunikation ska lagras och myndigheterna ska få fri tillgång till detta utan domstolsbeslut. Allt.
Domstolsbeslut är egentligen helt överflödiga att ens nämna, då domstolarna alltid går regimens ärenden. Nu har man effektiviserat och skippar dem helt.
Och nej, kryptering hjälper inte. Alla är åkallade att avkryptera eller bereda myndigheterna med krypteringsnycklarna.
“Lawmakers have proposed a simple mechanism for fighting encrypted data: require the “information-distribution organizations” that use “additional coding” of electronic communications to provide the Federal Security Service (FSB) with the information that will allow them to “decode” the information. “Organizers” that refuse will be fined as much as 1 million rubles (more than $15,000). The legislation is worded to make it clear what kind of “additional coding” the authors have in mind: encrypted chat messages and any website that uses the HTTPS protocol.”
Organisatörer enligt ovan kan förstås vara privatpersoner som krypterat sin kommunikation.
Meduza har en längre genomgång av de skärpta diktaturlagarna, som på inga sätt är begränsade till inspelning av alla samtal och lagring av alla meddelanden. Ryska posten får exempelvis en ny innebörd, då all fysisk post ska granskas av posten.
89 kommentarer
Nu väntar jag bara på alla putinister som ska få frispel över inlägget. Undrar hur många kommentarer det dröjer innan "än USA då" dyker upp?
3 … 2 … 1 …
Ok, här kommer det.
I Ryssland lagstiftar man i alla fall om så drakoniska företeelser som generell avlyssning av telekommunikation medan man i USA inför totalavlyssning i hemlighet. I Ryssland får befolkningen och omvärlden veta vad som gäller medan man i USA håller sina medborgare i okunskap om vad som gäller.
Alltså bör USA hamna före/efter(?) sämre till på The Economists diktaturlista. Tack då vet vi det.
Och Saudiarabien är kvinnovänligare än Sverige för där är diskrimineringen lagstadgad.
Sydafrika var mindre rasistiskt än Storbritannien för Aprtheid var inskrivet i lagarna.
Arbetarna hade mer ätt säga till om i kommunistländerna än västeuropa osv
Det är troligt att ekonomin kommer fortsätta sin kräftgång på medellång tid (5-10 år, längre är svårt att sia) med en tillväxt som ligger på minus eller strax över vattenytan. Skälen till det är dels de uppenbara – sanktionerna och det låga oljepriset – men det går mycket djupare än så. De kommande åren är det stora pensionsavgångar med välutbildad och erfaren arbetskraft och det finns inga som kan ta deras platser. Efter Sovjetunionen föll så föddes det väldigt få barn samtidigt som skolor och universitet gick ner sig. Den kombinationen gör att de få som är nya på arbetsmarknaden är dåligt utbildade jämfört med de som ska ersättas.
Sedan har Ryssland aldrig lyckats diversifiera sin ekonomi bort från råvaror och vapen. Vilket kommer leda till enorma problem när de stora olje- och gasfälten från sovjettiden tar slut. Trots stora outvecklade reserver i marken så beräknas produktionen falla kraftigt, kanske med så mycket som 50% till 2030.
Den dåliga ekonomin och sjunkande oljeintäckter kommer leda till ett ännu större förtryck för att hålla locket på och ett frenetiskt letande efter yttre fiender.
Värt att nämna i sammanhanget är att den Ryska ekonomin började sitt haveri redan 2012, d.v.s. innnan oljeprisfallet och innan Ukrainasanktionerna, när dom lyckades i en högkonjuktur på 10 månader ta sin tillväxt från +5,2% till +0,6%.
+1 men du glömde att utländska investeringar inte heller kommer att ske i nån större utsträckning pga korruptionen.
Sanktionerna omöjliggör de flesta utländska investeringarna ändå. Även i de fall där verksamheten i sig inte är sanktionerad så finns det en "politisk risk" som stora företag inte vill ta. Osäkerheten vad som kan hända är för stor för att man ska riskera många miljader dollar.
Investeringarna minskade kraftigt redan innan sanktionerna tror jag.
Jag väntar med spänning på redovisning av de goda resultat sanktionerna har lett fram till och vilka fina framtida resultat man förväntar sig att fortsatta sanktioner ska innebära.
Skriv istället om hur man ska bästa använda sitt guld när man sitter på bostadslån här framöver, hur kommer världsekonomin se ut framöver samt vad kommer hända med våra pensionspengar om 30 år! Jag vill veta om det är värt att göra en white flight till Ryssland istället för att stanna kvar i "västvärlden" om skiten brakar loss.
Dom gillar inte direkt invandrare i Ryssland. Börja med att kolla kraven för uppehållstillstånd. När jag bodde där var jag bl a tvungen att bevisa att jag inte hade lepra. Och aids.
Men de måste ha glömt att kolla dig för priapism?
Ja, priapism-frihet verkar inte vara en förutsättning för att få visum. Vilket ju är logiskt – det är ju inte så att de har för mycket sex i det där landet m h t nativitetstalen de uppvisar. Det var ju t o m så att Emmanuel Todd dömde ut hela Sovjetsystemet på grund av de låga födslotalen och de har väl inte blivit bättre på sistone. Ur det perspektivet kanske Ryssland också är dödsdömt?
Eller så har de inte sånt sex. Både antalet aborter (dvs anv som preventivmedel) och mängden googlesökningar på analsex pekar väl i den riktningen
När krisen var som värst under 90-talet var barn/kvinna nere på runt 1,2 d.v.s. långt under de 2,1 som behövs for att ha en stabil befolkningsmängd.
Men sedan ett antal år är nativiteten tillbaka över 2 men det är, såklart, snittet för alla i Ryssland och de flesta minoriteter föder betydligt fler barn är ryssarna själva som fortfarande ligger en bra bit under 2.
Men Ryssa ärväl 85% av RF:s befolkning så det måste ju ha skett en ökning där också, men frågan är väl om det fortfarande är så efter 2014?
Enligt Wikipedia ligger den på 1,8 för förra året, inte >2.
Det har väl varit en liten befolkningsökning totalt enl wikipedia, men intressant är att den skett I och kring Moskva, St Petersburg och vad man lite slarvigt skulle kunna kalla Sibirien. Men detta ärväl minst lika mycket att man lyckats minska dödligheten som att födelsetalen gått upp.
@Ben, jag var säker på att dom var över 2 igen men nu hittar jag inga siffror på det. FN-data visar på 1,65 2013.
Du kanske räknade in nettomigrationen?
Intressant det där med Ukraina och EU.
Var Rysslands plan att det skulle bli omöjligt för Ukraina att gå med i EU?
Är det omöjligt för Ukraina att gå med i EU så länge landet är delat?
Med tanke på att Cypern kunde komma med i EU så kanske inte det rent tekniskt är omöjligt, men det kan nog finnas ett antal hinder som måste övervinnas.
Kan och kan, om Ukraina tar ett västligt steg så ökar väl hettan i den östliga grillen så att mer än en handfull dödas dagligen. Hur många lik är Ukraina redo att kliva över för att gå med?
Men sen är det väl helt uteslutet idag men en fortsatt genomkorrupt struktur som effektivt dränerar de få slantar som fortfarande rullar runt i landet.
Och ja, jag pratar om Ukraina.
Det är väl omöjligt för Ukraina att gå med i EU så länge de har frihandelsavtal med Ryssland, precis som UK inte kan har egna frihandelsavtal om de vill stanna i tullunionen. Att införa EU:s tullar mot Ryssland i Ukraina är nog inte så smart för Ukraina, jfr Finland.
Det skapades en intressant tråd på r/russia (eller vad den nu heter) av en svensk för ett tag sedan. Nu var inlägget lite väl "Sd"-ish men svaren var intressanta. Frågan handlade egentligen om vad tror ni om krig (Nato/andra länder > Ryssland), vad får ni höra om Sverige och vad oroar ni er över (typ).
Vad många ryssar, om det nu var ryssar, lyfte var oron för inbördeskrig mellan de små staterna som finns i Ryssland. Ett krig mellan Ryssland/andra länder sågs som korkat då majoriteten av ryssar inte ser någon poäng eller vinst med det. Men som sagt, många oroliga över ett krig inom landet…
Ja, dom har väl Tjetjenien i färskt minne. Annars finns det ju många minoriteter i Ryssland och de är ofta ganska synliga. T ex firade ju flera hundratusen muslimer i Moskva eid rätt nyligen. Så hela den problematiken är nog ganska aktuell i många ryssars medvetande.
Många pratade om den där delen där någon halvkonstig person och dess "armé" har fått vapen/träning (om jag fattat det rätt) som nu blir mer och mer tokreligiös.. Känns som det finns en krutbomb som bara väntar på sämsta läget att explodera..
Länk?
Låter som Tjetjeniens president Ramzan Achmatovitj som styr tjetjenien med järnhand med ryska myndigheternas goda minne. Brutal och radikal-religiös som sig bör. Vad jag förstår är han tillsatt för att hålla tjetjenien i schack och få lag och ordning med alla metoder tillåtna.
Det blir en fin cocktail av händelser i kvartal fyra, avgående president i USA, ryska statsskulder förfaller till betalning och val till duman.
Hå hå ja ja, förr var det vargar nu är det ryssar. Hå hå ja ja gäsp. EU upplever en enorm bankkris, inte ett ord om det, ingen analys. Är inte detta en ekonomieblogg?
Är det bättre med din vagina nu? Hoppas du hittade nån gynekolog till slut.
Haha +1 till ditt inlägg wikström. Dessutom inte ett enda ord om den rasistiska attack mot poliser i USA, INTE ETT ENDA ORD! Om Putin prutar är det direkt EXTRA EXTRA och FLASH! haha
Att rysshatet accelererat på sistone har en logisk förklaring.
Vilken då?
För några dagar sedan tipsade om avlyssningen av telefon- och internettrafik i Ryssland i en kommentar till annat inlägg och hänvisade till en svenskspråkig finsk artikel, https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/07/ryssland-infor-allomfattande-telefonavlyssning-putin-undertecknade-lagpaket
Jag har nu googlat på "ryssland avlyssning" och valt senaste veckan. Jag har inte hittat en enda artikel från svensk media om detta. Jag är mycket glad att denna bloggen tar upp detta på ett bra sätt. Jag tycker att det är helt obegripligt varför inte svenska medier berättar om detta. Det måste väl ändå vara intressant för den svenska allmänheten att få veta att den ryska folket blir totalt övervakade på ett mardrömslikt sätt.
Den stora grejen med lagen är dock att de numera kan skita i EHCR. Det har annars varit sista halmstråt för t ex folk som fått anhöriga "försvunna" i Tjetjenien.
Här är bra också: http://www.glasnost.se/2016/ryskt-valfortryck-i-brexits-skugga/
Irriterar mig på personer som framhärdar i att använda förlegade namn. Folkpartiet heter inte folkpartiet längre och Vitryssland bör kallas Belarus. Detta för att inte associera med den ryska statsbildningen. Läs mer här. https://vitryssland.wordpress.com/vitryssland-eller-belarus/
Även om jag i stort sett håller med om Rysslands framtid inte ser ljus ut och ett försvagat Ryssland antagligen skulle tappa delrepubliker som inte har en Rysk majoritet, typ Tjetenien så tvivlar jag på att det bara skullefinnas riktiga Ryssar kring St Petersburg och Moskva, även ett ännu mer avlövat Ryssland skulle vara ett stort land.
Dessutom:
"Man är rent formellt granne även med Polen och Litauen via den ockuperade Königsbergsenklaven, men det är knappast det ryska moderlandet. Man är även granne med USA via Alaska, men det är många mil av arktiskt hav mellan."
Man kan säga vad man villom Landändringar efter VK2 men Det bor inte en majoritet Tyskar där längre, enklaven är erkänd som en delar av ryssland i samband med fredsavtalet efter sagda krig och heter Kaliningrad och inte Königsberg pss sätt som att det heter Tjeckien och inte Böhmen-Mähren. Det får dig att låta onödigt Irrentistisk. Problemet är inte att det finns en Rysk Enklav, utan att herr P viftar med kärnvapenk*ken, istället för att lösa sina egna problem
Igår kväll led herr bloggredaktören av akut skrivkramp och kunde inte komma på något att blogga om. Lösningen fick då bli ovanstående spya eftersom rysslandshat tydligen utgör en aldrig sinande källa till inspiration att ösa ur.
Eller är förklaringen helt enkelt att dessa artiklar betalar sig så bra genom ersättning från ähum, "främmande makt"..?
Påpeka ett faktafel. I dare you.
Faktafel? Alstret består mest av svepande påståenden helt utan verklighetsförankring och framtidsscenarier som är fria feberfantasier.
"Man har nått läget i Hitlertyskland innan andra världskriget, där den statliga propagandan helt tagit över folks hjärnor, alternativt att folket är för rädda för att protestera. När propagandan väl tagit plats så slutade inte tyskarna tro på den förrän man var i grunden besegrade militärt."
Det krävs alltså ett WW III där Ryssland besegras i grunden för att befria ryssarna från sina vanföreställningar.
Skrämmande läsning.
Se mitt inlägghär ovan. Trots detta så tar det inte negerar det inte inläggets huvudtes, att RF sjunker djupare ner i diktaturträsket.
Hahaha 🙂 Nu får du väl för fan vakna upp ur ditt koma Cornu!? 🙂 Låter som du varit på nåt religiöst väckelsemöte hos illusionisterna på försvarshögkvarteret 🙂
Martin, där satt den! Ös på Ben Adolf.
Ryssland är lite Coolt. Med tiden så kan kanske stilen förändras ? – till det bättre el sämre ? Tänk på att Ryska riket grundades av Svenska Vikingar från Sth-trakten på 8-900-talet !!!
Det är omöjligt att ändra snabbt i ett land. Många hundra års stil och tradition och sinnelag går inte att ändra på några tiotals-år… Något som nästan alla missat, tex Västländerna, som nyligen propagerat för demokrati i Kina, Ryssland, Mellanösten, osv. Vilka Super-Idioter, … Med små steg så kan samhället ändras under lång tid.
Men att tex bomba sönder Irak och sen försöka införa demokrati nästa år är ett tecken på BrainDead ! Resultatet blir Kaoz !
Det har alltid varit i den ryska kulturen att svaga skall styra av starka män, även inom den ryskortodoxa kyrkan. Har mycket svårt att se fullständig demokrati accepteras brett i landet. Kom ihåg att under demokrati är det pöbeln som bestämmer. I detta fall landsbygdsboende tölpar vars enda media är kreml-ägda kanaler.
Att ersätta diktaturer med kaos är ingen framgångssaga.
Oppti, nej du, det ser vi klart och tydligt i Libyen där det stolta svenska flygvapnet var med om att störta landet i kaos. Hm, ovanligt tyst om den heroiska insatsen av härförare Corny.
Ja, Libyen, ett land där om väst gjort inget, så hade det blivit ett folkmord utfört av Gadaffi, som som vanligt kan skyllas på väst "pga olja". Eller så gör man något så att samma personer kan skylla situationen på väst pga olja
gbd crvx
De hade ett väldigt väl uppbyggt land. Mkt var gratis för befolkningen som faktiskt fick del av oljan. Men de hade ingen lust att sälja oljan i dollar eller på andra sätt ge bort sina rikedomar till väst. Därefter var propagandan igång igen.. med efterföljande attack. Som vanligt 🙂
Du kan jag få det du röker, för det måste vara bra. Libyen hade bra relationer med väst och de hade konstant blivit bättre.
Du behöver bara sluta med msm och lögnmaskineriet 🙂
Ja.. enda tills de ville sälja olja i guld istället. Sen började den vanliga historien:
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2015/12/20151201_inter.jpg
Fast vi kom ju fram till att zh var lögnaktigt förra gången, har du redan glömt det? Är du dement? Det var ju bara några dagar sen.
Det vi kom fram till vad att ZH publicerar alla möjliga artiklar. Men vi tar fram teskeden igen 🙂 Det är inte ZH som tagit bilderna..
Nu ljuger du ju igen?
Som sagt var, jag vill ha det du röker…men allvarligt, oavsett om det är sant att han ville ha betalt i guld så hade det ju varit en lätt sak att konvertera, du vet att guld till skillnad från plutonium är något som relativt lätt går att handla med.
Gadaffi var en man som väst kunde göra och gjorde affärer med. En skicklig spelare, men att som honom hota med massakrer i en tid då mycket hopp fanns för den arabiska våren (kombinerat med aversion mot västliga regerings brist på stöd för den i Tunisien och Egypten), gjorde att hans öde var beseglat.
All denna röra och ändå har de råd att rusta vid sin enda helt lugna gräns.
Det beror ju på prioriteringar. För att få råd med de skar de ju ner på utbildning och sjukvård med sisådär 30%. Och sen har ju oljepriset varit ett annat än vad det är idag.
Nej Ryssland har som Cornu påpekar begränsade möjligheter att gå framåt när ett samlat Väst motarbetar landet. Det är väl självklart för alla som tänker efter lite. Rysslands folk ser måhända inte fram emot den demokratisering som USA/Nato så framgångsrikt infört i Irak och Libyen utan vill fortsätta sin egen väg. Det motsvarar inte de västliga oligarkernas plan som gör sitt bästa för att skapa ett maidan även i Ryssland. Dock börjar fler inse att det inte var så smart att låta oligarkernas intressen styra Europeisk politik, utan handel med Ryssland finns många förlorare i Europa.
När Europas ekonomi långsamt kraschar går livet vidare i Ryssland. Dom ute på ön hade vett nog att backa i tid. Nu väntar nästa kris, italienska banker. Sen kryper det närmare oss, Europa är på väg utför. Fundera på vad som händer i USA nu med poliser som beväpnat sig med pansarfordon och militära vapen mot människor som demonstrerar mot våldet. Kan vi vänta oss detsamma här snart?
Knappast. Och om Ryssland inte vill bli "motarbetat" kan dom ju lägga av med att invadera grannländer och ställa till med jävelskap. Mycket enkelt.
Om jag hade skitit på din hallmatta, hade du bjudit in mig på nästa middag då?
Nu är det ju inte Ryssland som flyger omkring och bombar sönder halva planeten 🙂 De körde en väldigt civilserad variant av västs sedvanliga "sprida demokrati".. fast på riktigt.. med val och allt.. och utan bomber.
Smutsiga lögnare.
Precis, du får valet om Ben ska skita på hallmattan eller köksbordet
Hur det gick med Ukraina så fort den Kremlvänliga regimen föll vet uppenbarligen inte herr Bloggägare, eller så har han abdikerat inför det krigshetsande Natonarrativet, som har kritiserats bl.a. av Tysklands utrikesminister.
Vi får ta det en gång till.
Upprinnelsen till konflikten i Ukraina bottnar i en dragkamp om Ukraina mellan USA/EU och Ryssland. USA vill inte att Ukraina hamnar i den Euroasiatiska tullunionen, eftersom en stark sådan union (innehållande både Ryssland och Kina) skulle allvarligt utmana USA:s drömmar om världsherravälde och petrodollarn. Ryssland ser bl.a. Ukraina som ett slaviskt broderland och platsen för den ryska statens uppkomst (Kiev rus). Den religiösa aspekten och konceptet "det heliga Ryssland" är inte oviktig i sammanhanget. Dessutom är Ukraina starkt beroende av rysk olja och gas.
Vad folket i Ukraina främst vill, är inte EU-medlemskap, utan att bli av med korruptionen hos sina politiker.
EU:s östutvidgningspolitik under 2000-talet syftade till ett ukrainskt EU-medlemskap, och gjordes bl.a. med hjälp av ekonomisk integration, läs skuldsättning. Här har Carl Bildt haft en viktig roll. Efter flera år av hög tillväxt (7,4 % i genomsnitt 2000–2007) nådde Ukraina under första hälften av 2008 ett stadium av överhettning med hög inflation, en 70-procentig kredittillväxt och tilltagande underskott i bytesbalansen.
Särskilt de svenska storbankerna Swedbank och SEB har fört en expansiv kreditgivning på 2000-talet i Ukraina å EU:s vägnar. Genom skuldsättning har EU fått hållhakar på ukrainska politiker och ett verktyg för att driva igenom nyliberala avregleringar och privatiseringar. Jämför Grekland och Trojkan!
Under händelserna i slutet av februari 2014 blev den demokratiskt valde, Moskvavänlige ukrainske presidenten Janukovytj avsatt på odemokratiska grunder och i strid med Ukrainas författning. Parlamentet, Verchovna Rada, valde parlamentets talman som ersättare för Janukovytj enligt ett beslut som bl.a. var undertecknat av sagda talman. Juridiskt var Janukovytj, inte den upphöjde talmannen, fortfarande Ukrainas president.
I ett framförande av USA:s biträdande utrikesminister Victoria Nuland innan statskuppen hade hon nämnt att USA hade investerat 5 GUSD i Ukraina.
Det avlyssnade telefonsamtalet mellan Nuland och USA:s Ukrainaambassadör Geoffrey Pyatt, ger starka indikationer på att USA har orkestrerat statskuppen i Ukraina. Dessa amerikaner intrigerade nämligen vilka som skulle få vara med och vilka som inte skulle få vara med Ukrainas regering, med resultat att den nya regeringen innehöll fyra ”nazistiska” ministrar.
Victoria sa ”Fuck the, EU!” under telefonsamtalet, vilket hon senare har bett bl.a. Angela Merkel om ursäkt för, och som indikerar att statskuppen har orkestrerats utan EU:s vetskap.
Dagen efter den författningsvidriga presidentväxlingen beslöt parlamentet också att begränsa språkliga minoriteters rätt att använda sitt modersmål vid myndighetskontakter. Svensk MSM har här kraftigt brustit i sin nyhetsbevakning, då de inte nämnde detta viktiga språkbeslut. Språkbeslutet kritiserades kraftfullt bl.a. av Europaparlamentet. Detta beslut var den tändande gnistan i Krim och i östra Ukraina, som via en våldsspiral, nu har blivit ett inbördeskrig med utrikes inblandning på båda sidor.
Ryssland har annekterat Krim av mångahanda skäl, men har uppenbarligen inte invaderat östra Ukraina. Snarare har de hjälpt de inhemska proryska ”rebellerna” i östra Ukraina, med förnödenheter, vapen et cetera, tiden efter statskuppen. Att gå in med militär i östra Ukraina var inget Putin önskade, utan en följd av händelseutvecklingen.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-faktencheck-putin-und-der-legitime-praesident-a-957238.html
Gott!
Gruelse, vilka bevis finns det för att det där samtalet är äkta?
Hela samtalet är ju taget ur sammanhang och vridet helt fel. USA och många andra har gett många miljarder i bistånd till forna Warzawapaktsstater sedan 1991. Det är inget som gavs "nu". Konspirationsnötterna tar som vanligt och plockar ihop allt ur sitt sammanhang och ljuger hej vilt.
Sedan finns det tusentals bevis på att Ryssland invaderat sydöstra Ukraina. Endast en idiot tror något annat.
Ben Dover
Haha.. därför att du kan lyssna på det själv här 🙂
https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_2612647377&feature=iv&src_vid=CL_GShyGv3o&v=KIvRljAaNgg
Men just det ja.. det är ju youtube.. då kan det inte vara sant 🙂
Samma gamla trötta historia igen från gruelse et consortes. Den blir inte mer sann för att man upprepar den i all oändlighet.
Invasion – det kan man kalla det som USA m.fl. gjorde i Irak 2003. I ljuset av detta är det således inte riktigt att kalla Rysslands militära stöd till de proryska rebellerna invasion. I så fall vilket datum var "invasionen", enligt dig?
Således inga sakargument mot min kommentar, men väl en intelligensbefriad kommentar från Erik.
@Erik +1
Så… vilka bevis finns för att samtalet är äkta? Andra gången jag ställer frågan nu.
Jen Psaki är talesperson för USA:s utrikesministerium. Psaki tvivlade inte på klippets äkthet. Hon förklarade, att Nuland har kontaktat sina EU-partner och har naturligtvis bett om ursäkt.
”Die Echtheit des Mitschnitts bezweifelte Psaki nicht. Sie erklärte, Nuland habe "ihre EU-Partner kontaktiert und sich natürlich entschuldigt."”
http://www.spiegel.de/politik/ausland/diplomatischer-fauxpas-von-obama-beraterin-nuland-fuck-the-eu-a-952005.html
Det är så gulligt att se hur de fosterlandsförrådande Natotrollen, som glupskt slurpar i sig det brunstinkande USA/Natonarrativet om Ukraina, hur de ska hantera det obekväma klippet med det med avlyssnade telefonsamtalet mellan USA:s biträdande utrikesminister Victoria Nuland och USA:s Ukrainaambassadör Geoffrey Pyatt.
Ett fosterlandsförrådande Natotroll drar till med nonsensuttalandet att det är taget ur sitt sammanhang.
Ett andra fosterlandsförrådande Natotroll ifrågasätter för åtminstone tredje gången klippets äkthet.
Ett tredje fosterlandsförrådande Natotroll ägnar sig åt 100 % sakargumentsfri härskarteknik.
Ett fjärde fosterlandsförrådande Natotroll kan bara klämma till med ett underdånigt, intelligensbefriat +1.
Ben Dover
Sluta upp med ditt foliehattande nu och lyssna på gruelse 🙂
Vi i väst anser det vara het OK att stötta de rörelser vi anser vara rätta, även i andra länder, genom stöd (handel, avtal mm) eller gåvor/bidrag/pengar. Vi anser även att vissa helt galna rörelser kan motarbetas med vapenmakt, även i andra länder. Lite oklart om landets regim måste vara med på noterna.
Det är väl inte konstigt att USA vill(e) att Ukraina inte närmar sig Ryssland än mer.
Ryssland anser att det är helt OK att med vapenmakt hindra rörelser de anser vara felaktiga, i andra och i sitt eget land. De anser också att man (dolt?) kan stötta rörelser med pengar. Klart är dock att de inte anser alls att regimen i ett land har nåt att säga till om när det gäller att ta till vapen i andra länder.
Att hävda att bytet av president var mot nåt är fel. Det fanns väl inte skrivet HUR man skulle agera om presidenten var försvunnen i tre dagar. Man kan ha åsikter, men det var inte MOT nåt.
"Att begränsa språkliga minoriteters rätt att använda sitt modersmål vid myndighetskontakter" är väl också en överdrift. Att göra Ukrainska till enda språk förhindrar ingen att prata på varken franska eller ryska om man föredrar det. Men jag håller med om att det inte är några genidrag som ukrainska regimen gjort. Till exempel har man ju bränt de flesta chanser detta öppnade för att minska korruptionen, även om det utåt sett har framstått som att mycket har förbättrats.
Herr Muffins
Du menar nog vi anser det vara helt ok att stötta helt galna röselser mad vapen och allt möjligt.. så fort de kan användas för vår agenda 🙂
Hillary:
https://www.youtube.com/watch?v=Dqn0bm4E9yw
@Herr Muffins 16:17
”Det är väl inte konstigt att USA vill(e) att Ukraina inte närmar sig Ryssland än mer.”
Då är det väl heller inte så konstigt om Ryssland aktivt försöker hindra Kanada att närma sig USA än mer.
Faktagranskarna på Der Spiegel har kommit fram till presidentbytet 22 februari 2014 var olagligt och författningsvidrigt enligt ukrainsk lag. För att ett urtima presidentbyte skulle komma till stånd, så gällde det att några förutsättningar var uppfyllda, bl.a. att presidenten frivilligt ville avgå. Janukovytj hade inte avgått frivilligt. Han hade bara flytt Kiev. Parlamentet tog föga notis om detta och beslöt att avsatta Janukovytj lika fullt. I och med detta undergrävdes rättsstaten och händelseutvecklingen tog nu en revolutionär bana.
Rent juridiskt var Janukovytj fortfarande president, åtminstone också under söndagens (23 feb) språklagsbeslut.
Enligt wikipedia:
"On February 23, 2014, the second day after the flight of Viktor Yanukovich, while in a parliamentary session, a deputy from the "Batkivshchina" party, Vyacheslav Kyrylenko, moved to include in the agenda a bill to repeal the 2012 law "On the principles of the state language policy". The motion was carried with 86% of the votes in favor—232 deputies in favor vs 37 opposed against the required minimum of 226 of 334 votes. The bill was included in the agenda, immediately put to a vote with no debate and approved with the same 232 voting in favor. The bill would have made Ukrainian the sole state language at all levels."
Den sista meningen i citatet ovan ligger bakom mitt ”…begränsa språkliga minoriteters rätt att använda sitt modersmål vid myndighetskontakter.”
Avskaffandet av 2012 års språklag föranledde i alla fall EU-parlamentet att reagera 25.2.2014.
"Europaparlamentet utfärdar denna resolution"
…
"6. Europaparlamentet uttrycker sitt starka stöd för och sin medkänsla och solidaritet med alla de människor som under de senaste tre månaderna under fredliga former har dragit ut på gatorna i Kiev och i hela Ukraina för att visa sitt stöd för de grundläggande europeiska värderingarna, demokratiskt ansvarstagande, respekt för de mänskliga rättigheterna, rättsstatsprincipen och rätten att demonstrera. Parlamentet understryker att demokrati inte är detsamma som majoritetsstyre, utan en styrelseform som grundar sig på ett kontrollsystem. Parlamentet finner det därför beklagligt att Verchovna Rada nyligen beslutade att avskaffa språklagen, och begär att en ny lagstiftning antas som överensstämmer med Ukrainas skyldigheter enligt den europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk."
Så du menar att vi ska tro på det som det amerikanska utrikesministeriet säger, Gruelse? Det ska vi minnas för framtiden.
@Hen Dover 09:21
I den mån det förljugna USA/Nato-narrativet om Ukraina förmedlas av utrikesministeriet i USA, gör nog det fosterlandsförrådande Natotrollet klokast i att inte tro på det. Utsikten för detta är dock inte särskilt lovande.
Sedan får jag intrycket, efter hens många sakargumentsbefriade ifrågasättanden, att hen fortfarande halsstarrigt tror att det avslöjade telefonsamtalet, som uppenbarligen skjuter det förljugna USA/Nato-narrativet om Ukraina i sank, är en förfalskning. Rätta mig om jag har fel.
Eftersom mycket av det jag skriver om Ukraina kommer från den tyskspråkiga Der Spiegel av objektivitetsskäl, borde det fosterlandsförrådande Natotrollet istället rikta sitt kommentarshaveri mot den tyska journalistkåren.
I brist på sakliga motargument, Klart slut!
Tycker den bild som ges här framstår som spekulativ och ogrundad. Jag kom idag tillbaka från tre veckor i Ryssland. Jag har pratat med för få personer för att ha en heltäckande bild. Läget framstår dock mer än något annat som blandat.
Redan tidigare har det funnits en uppdelning mellan individer med mer västerländska åsikter och de med starkare Moskva-orientering.
Detta är inget nytt. Det som nu har hänt är att politiken har börjat "elda på" de Moskva-orienterade krafterna mer aktivt. En del mindre intelligenta personer har försett sig med "färdigförpackade" sanningar via TV-nyheterna. Dessa syns och hörs men är inte särskilt många.
Den mest påtagliga tendensen är egentligen att den ganska stora västerländskt orienterade gruppen har tystnat. I en mer aggressiv omgivning är det på många håll inte längre accepterat att föra fram avvikande åsikter. Visst emigrerar vissa men det är ändå ett begränsat fenomen.
Det som främst styr migration är ekonomi, inte politik – så länge det inte handlar om mer öppen aggressiv politik. Jag menar nu en politik som påverkar bredare grupper, inte bara ett marginellt antal aktivister i större städer. Ekonomin i Ryssland går dåligt men det finns ingen krismedvetenhet ännu. Det kan komma men det är en bra bit kvar till den punkten. Levnadsstandarden i Ryssland har gått upp kraftigt och ligger en bra bit över den nivå som flertalet ser som "normal". Ska det uppstå ett mer allmänt missnöje behöver ekonomin bli påtagligt sämre än vad som anses normalt, och vara det under en längre tid. Det är fullt möjligt att det är vad som väntar men försämringen är en pågående process, inte någon direkt chock.
Politiken går mot mer av diktatur men att påstå att människor i allmänhet skulle vara indoktrinerade känns som en överdrift. Det jag skriver här handlar om Petersburg och Moskva och med omgivning. I andra delar av Ryssland kan det se delvis annorlunda ut. Inte minst kan de västerländskt orienterade individerna vara färre i miljöer som är geografiskt längre från Europa.
Att prata om 30-talet och krig känns som en påtaglig överdrift. Visst finns sådana tendenser men inte specifikt bara i Ryssland. Det är i grunden samma utveckling som pågår i en stor mängd länder, där SD är det svenska exemplet. Den utvecklingen är i sig oroväckande men det finns ingen anledning att tro att specifikt den ryska utvecklingen skulle vara "den stora faran", om det nu är krig vi pratar om.
En militär upprustning pågår i Ryssland och det är dumt att bortse från den. Det finns dock ingen reell hotbild mot EU-länder för närvarande. Att NATO vidtar en del åtgärder är i sig rimligt. Denna utveckling är långsiktigt oroväckande men inte akut på något sätt.
Att en demokratisk utveckling i Belarus skulle leda till intervention från Ryssland är en rimlig hypotes. Det skulle då sannolikt leda till den belarusiska statens kollaps. Antalet individer med pro-ryska åsikter i Belarus är ganska många och de finns i alla delar och på alla nivåer i samhället. Att "rensa ut" dem som man försökt i Ukraina är inte praktiskt möjligt. Att någon resning eller demokratisk utveckling skulle ske i Belarus är dock inte sannolikt. Detta får därmed betraktas som ett högst hypotetiskt scenario.
Att det kan bli krig i t.ex. Centralasien är i så fall ett mer sannolikt scenario. Det skulle då antingen kunna handla om krig på lokal nivå som Ryssland lägger sig i eller ett krig som drivs fram av Ryssland, kopplat till att utvecklingen inte går Rysslands väg. Den kraftigt försämrade ekonomin i Centralasien är en faktor som bidrar till ökade risker. Jag vet dock ingenting om att något mer konkret skulle vara på gång.
Ryssland har ett intresse av krig som avledningsmanöver, för att måla upp fiender i omvärlden och ta bort fokus från försämrad ekonomi. En fördel är om krigen förs av någon annan som får stå för huvuddelen av förlusterna. Rysslands roll blir att gå in och delta för att sedan kunna utropa sig till segrare.
Haha 🙂
Putin gör en bra sammanfattning här:
https://www.youtube.com/watch?v=8PgSX-WD96Q
Anekdotiskt finns det de som på allvar ryssar som är oroliga över släktingar/bekanta i Ukraina eftersom det där ska vara så fascistiskt nu när nya regimen "tagit över". Faktum är väl snarare att det är samma (relativt låga) grad som innan den så kallade "kuppen".
Det demokratiska förfallet i väst där man normalt skryter om demokratin,,, är så stort att till och med diktaturstater snart kan skryta om bättre "demokrati". Folket måste kunna producera värden för att landet skall fungera och stå upp mot Nato som skyddar ett banksystem som har svårare och svårare att klara sig.
För att folk i "diktaturstater" måste samhället fungera och därför har de infört åtgärder som är bättre för folket jämfört med väst.
Kina är världens tillverkningsindustri
Ryssland är en "koloss på lerfötter" fick vi lära oss i skolan.
Vem vet det kanske blir ett kaos där antingen militären till slut tar över eller nån slags nationalister???
Sverige bör hur man än vänder på det UPPRUSTA radikalt, samt sluta destabilisera vårt egna land YTTERLIGARE via tex massinvandring, extremfeminism och diverse andra totala dårskaper.
Hej Lars,
Vart hittar du kartorna med olika förband?
/Thomas